Den stora Guru-tråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26735
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2012-10-03 11:12

Bill50x skrev:...Men enligt de spelregler som finns för den sk marknaden är att ingen ska diskrimineras. Vill en butik sälja Ino-högtalare ska det finnas mycket speciella skäl till att neka butiken detta. Detsamma gäller Guru´s. Med de lagar som finns (tex inom EU) så kan man inte hindra någon butik att importera direkt från tillverkaren och till samma villkor som andra butiker. Det gäller även svenska butiker.

Själv ser jag Ino och Guru som två separate produktlinjer, om än med samma konstruktör. De borde kunna samexistera utan problem. Ino är billigare och ser ut som garagebyggen, Guru har en elegant formgivning men kostar mer. Helt olika kundgrupper med andra ord. Vari ligger problemet?

/ B


Du har nog missförstått. Det krävs inga skäl alls för att inte sälja via en mellanhand som anmäler sitt intresse. Det är bara om man har en så dominerande ställning att det kan skada konkurrensen som det finns vissa regler att följa. Får inte butiken tag i Guru-högtalare så finns det ungefär 17813 andra märken att välja på, sist jag räknade.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39823
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-10-03 11:16

Almen skrev:
petersteindl skrev:
Almen skrev:Anders, det där var tre år gamla inlägg. Du kanske skulle ta några steg tillbaka?

Sagt i all välmening.


På tre år kan mycket hända, men eftersom du själv citerar flera år gamla inlägg lite då och då så kanske Anders inte tycker att det är så konstigt. Ibland får man gå på den info som finns tillgänglig.

Jag har inget emot att äldre inlägg citeras i allmänhet, men när det gäller affärsverksamhet i synnerhet så är det mycket som kan ändras. Inte minst vad gäller tidplaner för lansering av högtalare, eller hur?

Anders gör givetvis precis som han vill. Dock kan jag tycka att det är lite tråkigt att han nu verkar vara på god väg att få ytterligare en Guru-tråd låst. Så här skrevs vid låsningen av förra tråden:
Annan moderator skrev:Mitt förslag är att tråden låses till förmån för en ny allmän Guru-tråd (den handlar ju inte heller om Guru på mässa såsom titeln anger, utan om Guru generellt). Vill Naqref driva saken vidare ang Ino-konstruktioner så får han ju helt enkelt starta en ny tråd, gärna med inledande sammanfattning och/eller tes.


Pengen är rund som en ölmage. GURU-tråden är väl fin och Hifi-Art behöver omsätta lite för att gå runt.

Runda linjer är fint, men fyrkantigt duger ibland.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48462
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-10-03 11:18

hifikg skrev:
Bill50x skrev:...Men enligt de spelregler som finns för den sk marknaden är att ingen ska diskrimineras. Vill en butik sälja Ino-högtalare ska det finnas mycket speciella skäl till att neka butiken detta. Detsamma gäller Guru´s. Med de lagar som finns (tex inom EU) så kan man inte hindra någon butik att importera direkt från tillverkaren och till samma villkor som andra butiker. Det gäller även svenska butiker.

Själv ser jag Ino och Guru som två separate produktlinjer, om än med samma konstruktör. De borde kunna samexistera utan problem. Ino är billigare och ser ut som garagebyggen, Guru har en elegant formgivning men kostar mer. Helt olika kundgrupper med andra ord. Vari ligger problemet?

/ B


Du har nog missförstått. Det krävs inga skäl alls för att inte sälja via en mellanhand som anmäler sitt intresse. Det är bara om man har en så dominerande ställning att det kan skada konkurrensen som det finns vissa regler att följa. Får inte butiken tag i Guru-högtalare så finns det ungefär 17813 andra märken att välja på, sist jag räknade.

Jag kan neka vem som helst att köpa Ino-högtalare och gör det dessutom rätt ofta. Det kommer jag fortsätta att göra. 8)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
andyman_se
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 2010-05-05
Ort: Uddevalla

Inläggav andyman_se » 2012-10-03 11:40

Jag har också nekat mängder med mäniskor att köpa både varor och tjänster av mig och ser inte heller att det skulle vara ett problem.

Jag tror man blandar ihop saker här, det är ok att inte sälja prylar i Sverige men säljs dom i Tyskland så får dom inte hindra dig att importera därifrån.

Hursom så ökar ju Gurus strategi intresset för högtalarna, iallafall hos mig så mission accomplished :P

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-10-03 12:06

Nattlorden skrev:
Naqref skrev:Well jag ville bara att Vinylcalle skulle få bekräftat det han hade hört. Sedan ställer han en fråga om det gäller fortfarande och den lämnas obesvarad. Att döma av att Guru går att köpa på ex Hifi Art antyder att det inte gäller fortfarande. Fast Nils Viktor verkar inte vilja bekräfta det. Det kunde väl vara en intressant uppgift för eventuella kunder? Går de att köpa eller inte via normala kanaler i Sverige? Tycker du att det är en irrelevant diskussion Mattias?


Påverkar det Er företagsmodell huruvida Guru säljs i Sverige eller inte, måntro?


Du får gärna tilltala mig du. Jag är en person och inget företag. Därför kan frågan inte besvaras eftersom personer inte har företagsmodeller. Således får du omformulera den om du önskar något begripligt svar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39823
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-10-03 12:22

IngOehman skrev:
petersteindl skrev:
IngOehman skrev:
Naqref skrev:Det som förvånar mig är att man kör med den gamla typen av chassie till basen (det fasades väl ut för några år sedan och är samma som till pK-basen) och att man inte har utnyttjat det faktum att använda flatstift av olika storlek för att komma runt problem med eventuell felfasning. Det kan ju bero på att tillverkaren inte har sådan möjlighet men det tror jag inte. Jag sitter nämligen i detta nu och tittar på ett liknande element producerat 04 och där är det inga problem.

Schassiet påminner dig säkert om det gamla, men det är helt nytt och jag har gjort det helt och hållet till QM10.

Flatstift har förvisso produktionstekniska fördelar men om en riktig lödning ryms i budget så förespråkar jag sådan. Flatstift är potentiellt opålitliga. Och högtalarna mäts ju infernaliskt noga i flera steg så felfasning är ett ickeproblem. Det kan inte uppstå utan att hittas.

Och som Naq korrekt påpekar skiljer filtret sig från piP/piPs endast för att slutresultatet skall bli likadant. :)


Vh, iö


Ingvar, är du medveten om att GURU har varit hos Audiokompaniet i OSLO d v s hos Olav Flugsrud och demat GURUhögtalarna. Olav tyckte att de lät konstigt och undrade om något var felfasat. Högtalarna öppnades och den ena högtalaren hade ett högtalarelement felfasat.

Då hämtades ett nytt par som var helt ok. Att felaktiga högtalare ibland slinker igenom och även hos GURU får du nog acceptera. Det gäller dock att minimera problemen. Jag säger detta inte som en pekpinne åt GURU eftersom det troligtvis även kommer hända i Bremen och även jag har lyckats med konststycket att fasa högtalarelement fel. Shit happens.

Idag kanske GURU har löst sådana problem, men det hindrar inte att det faktiskt har skett och vid ett tillfälle då de skulle demas för en internationell distributör och det kan ske igen. Du klagade en gång på Larsen och skrev inte så fördelaktiga saker angående Jon Larsen och hans produktion av Carlssonhögtalarna och speciellt angående ett diskantelement som skulle vara internt felfasat som Jon Larsen borde kunnat detekterat. Det är nu en gammal historia som om du vill ta upp detta så kan det göras i annan tråd.

Jag vill varken ta upp detta i denna tråd eller i någon annan tråd. :) Du tog upp det, inte jag.

petersteindl skrev:Men i all välmening, så skulle jag råda dig att vara försiktig i dina uttalanden om andras felfasningar och även GURUs och undersöka GURUS istället. Om du inte kände till GURUs demo hos Olav så har du i alla fall fått reda på det nu.

För övrigt tycker jag den lille ser fin ut.

Bästa hälsningar
Peter

Handbyggda förserieexemplar är något annat än serieproducerade. Vi hade flera fall av felfasade högtalare innan vi hade en riktig fabrik där de kunde byggas. Guru startade ju egentlgen ett par år innan vi var klara, helt enkelt på grund av att amerikanerna ville vara med på NY-mässan. Då de några månader dessförinnan hälsade på i Sverige så hade vi inte ens några Guru-prototyper att spela för dem, bara dummy-lådor vi kunde visa, så lyssningen skedde faktiskt på Ino-högtalare.


Vh, iö


Ok, då är det klargjort :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-10-03 13:28

Så man måste alltså ha en riktig fabrik att bygga högtalarna i innan man kan detektera felfasning innan leverans. 8)

Det här är ju om inte annat en tröst för Schmutziger. :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32031
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2012-10-03 13:57

Naqref skrev:Så man måste alltså ha en riktig fabrik att bygga högtalarna i innan man kan detektera felfasning innan leverans. 8)

Det här är ju om inte annat en tröst för Schmutziger. :wink:

Märkligt resonemang. Antingen har man koll på det man producerar, eller så har man inte. Det har inget med företagets storlek att göra. Att hålla koll kanske däremot kräver olika åtgärder beroende på företagets storlek, men det är en annan sak.

/ B

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34947
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2012-10-03 14:22

Naqref skrev:Så man måste alltså ha en riktig fabrik att bygga högtalarna i innan man kan detektera felfasning innan leverans. 8)

Det här är ju om inte annat en tröst för Schmutziger. :wink:


Å hur definieras en "riktig fabrik"? Är det en sådan där alla arbetare ("blue collars") stämplar in och ut i en "riktig stämpelklocka" av elektromekanisk typ? :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Dynamic
 
Inlägg: 1102
Blev medlem: 2005-10-25

Inläggav Dynamic » 2012-10-03 14:25

Naqref skrev:Så man måste alltså ha en riktig fabrik att bygga högtalarna i innan man kan detektera felfasning innan leverans. 8)

Det här är ju om inte annat en tröst för Schmutziger. :wink:



Gäsp
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2012-10-03 15:09

Vad har hänt grabbar...? Är det någon som mår dåligt ?
Jag tycker att ni hugger som fan på varandra..

Nu har jag ju inget med det att göra, men det skapar en väldigt tråkig och obekväm stämning..
Det tycker i alla fall jag.

Är det inte bättre att vi kramas än slåss ? :D

Användarvisningsbild
nilsviktor
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 2007-05-15
Ort: Svartbäcken

Inläggav nilsviktor » 2012-10-03 15:16

Bill50x skrev:
DVD-ai skrev:Hur menar du nu ?
det är väll inte allas rättighet att får köpa något av någon ?! :?

Eller jag måste ha missuppfattat hur du menade :)

Ja, lite. Men enligt de spelregler som finns för den sk marknaden är att ingen ska diskrimineras. Vill en butik sälja Ino-högtalare ska det finnas mycket speciella skäl till att neka butiken detta. Detsamma gäller Guru´s. Med de lagar som finns (tex inom EU) så kan man inte hindra någon butik att importera direkt från tillverkaren och till samma villkor som andra butiker. Det gäller även svenska butiker.

Själv ser jag Ino och Guru som två separate produktlinjer, om än med samma konstruktör. De borde kunna samexistera utan problem. Ino är billigare och ser ut som garagebyggen, Guru har en elegant formgivning men kostar mer. Helt olika kundgrupper med andra ord. Vari ligger problemet?

/ B
Så är det. Guru är inte Ino och Ino är inte Guru. Ino har ett mycket större sortiment och gör högtalare för entusiaster. Vi hoppas med Guru att nå en till stor del annan målgrupp. Det finns ett antal Svenska kunder som köpt QM10 men som senare uppgraderat sig till pi60 eller andra Inohögtalare för att de inte har råd med QM60.
Även om Sverige inte är en prioriterad marknad, så tycker vi att det är kul att svenska återförsäljare hör av sig. Just nu finns QM10 hos min f.d. kollega Nils Rigeblad nere i Lund (han är solocellist i Malmö Operaorkester där jag en gång var var ledare för violastämman). Sen finns sedan en tid ett par hos Hifi Art i Stockholm.
Senast redigerad av nilsviktor 2012-10-03 15:40, redigerad totalt 1 gång.
____________________________________________
Guru Audio | guruaudio.com
Aniarakvartetten| aniarakvartetten.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15192
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2012-10-03 15:25

Jag ser inget märkligt med denna tråds stämning, helt vanlig stämning här faktiskt. Däremot så beror det ju på märket som diskuteras vilka som tycker det är dålig stämning. Så det kan ju vara dags att vakna upp generellt om man vill ha bättre stämning och reagera på alla tråkiga uttalanden oavsett vem som gör dom.
Guru är säkert så bra högtalare byggnadskvalitetsmässigt som vilka andra som helst. Ingen lär ju vilja göra fel.
Och enda sättat att undvika att fel inträffar är att inte göra något om nu det skulle vara mera rätt ifs.

Så personligen hoppas jag att alla svenska högtalartillverkare lyckas bra så att det renderar mera jobb i Sverige.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15192
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2012-10-03 15:32

En kommentar till Nils-Viktors senaste inlägg är att för att lyckas att inte förstöra sin marknad även om den inte är prioriterad så är det nog bäst att man beslutar sig för säljmodell och inte blandar. Endera så säljer man via butiker eller också inte. Att sälja via "goda kontakter" och butiker samtidigt är svårt att få ihop utan kulturkrockar. Det är väldigt lätt att för lång framtid göra sig omöjlig som leverantör om konkurrensen är oklar. HiFimarknaden är inte så stor i Sverige så man har inte så många kanaler att välja på på dom flesta orter.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
nilsviktor
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 2007-05-15
Ort: Svartbäcken

Inläggav nilsviktor » 2012-10-03 15:39

Harryup skrev:En kommentar till Nils-Viktors senaste inlägg är att för att lyckas att inte förstöra sin marknad även om den inte är prioriterad så är det nog bäst att man beslutar sig för säljmodell och inte blandar. Endera så säljer man via butiker eller också inte. Att sälja via "goda kontakter" och butiker samtidigt är svårt att få ihop utan kulturkrockar. Det är väldigt lätt att för lång framtid göra sig omöjlig som leverantör om konkurrensen är oklar. HiFimarknaden är inte så stor i Sverige så man har inte så många kanaler att välja på på dom flesta orter.

mvh/Harryup
Nils driver Studio Koncept vid sidan av sitt jobb i orkestern. Han har samma villkor som alla andra återförsäljare. Men det är helt relevanta synpunkter du har.
Senast redigerad av nilsviktor 2012-10-03 16:42, redigerad totalt 1 gång.
____________________________________________
Guru Audio | guruaudio.com
Aniarakvartetten| aniarakvartetten.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15192
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2012-10-03 15:45

Önskar som sagt er mycket lycka till med era högtalarserier.
Och hoppas att ni snart börjar tillverka horn också. :-)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
nilsviktor
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 2007-05-15
Ort: Svartbäcken

Inläggav nilsviktor » 2012-10-03 16:42

Harryup skrev:Önskar som sagt er mycket lycka till med era högtalarserier.
Och hoppas att ni snart börjar tillverka horn också. :-)

mvh/Harryup
Horn är coolt och snyggt, men låter det bra? :)
____________________________________________
Guru Audio | guruaudio.com
Aniarakvartetten| aniarakvartetten.se

Användarvisningsbild
nilsviktor
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 2007-05-15
Ort: Svartbäcken

Inläggav nilsviktor » 2012-10-03 16:48

Wolfie skrev:Den lilla föll mig i smaken också!
Riktigt schysst look på den :D

Finns det möjlighet att svänga förbi verkstan i Borlänge vid tillfälle?
Skulle vara riktigt skoj att ta en titt på dem IRL.

Kan bjuda tillbaka med en guidad tur på SSAB... :lol:
Tack! Ring Daniel först bara (kontaktuppgifter på vår hemsida). SSAB är cool. Liiiite annan nivå på industrialiseringen... :)
____________________________________________
Guru Audio | guruaudio.com
Aniarakvartetten| aniarakvartetten.se

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2012-10-03 19:53

Skoj! Ska självklart slå en signal först och höra så att det passar :)
Fast det får bli om någon vecka, inatt pyser jag till Turkiet för lite välbehövlig semester...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
farbman
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2012-05-08
Ort: Götet

Inläggav farbman » 2012-10-03 22:10

nilsviktor skrev:Nils driver Studio Koncept vid sidan av sitt jobb i orkestern. Han har samma villkor som alla andra återförsäljare. Men det är helt relevanta synpunkter du har.


Var i kontakt med Nils och Studio Koncept för att provlyssna på QM10 när jag utvärderade högtalare i våras. Riktigt bra kille, otroligt service minded.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19068
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2012-10-03 22:13

nilsviktor skrev:
Harryup skrev:Önskar som sagt er mycket lycka till med era högtalarserier.
Och hoppas att ni snart börjar tillverka horn också. :-)

mvh/Harryup
Horn är coolt och snyggt, men låter det bra? :)


Kan göra. Kan låta hemskt också. Man måste bygga hornen rätt.
Det är nog så, att det är svårt att bygga bra horn. Vanliga högtalare är svåra att bygga så jävla illaljudande som ett dåligt horn.
Men, ett bra horn är en stenhård utmaning för alla andra högtalartyper.
Stor spännvindd, således.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-10-03 23:12

IÖ brukar ju hävda (och här håller jag med) att en plan baffel är ett 180 graders constant directory horn. Och det brukar sällan låta illa. :D

Det lär vara så att när man får HOM i halsen som det kan spela större roll. Men det behöver inte göra så.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35515
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2012-10-03 23:31

En hornhögtalare kan ju betyda olika saker för olika människor.
Ett högtalarlåda med ett par konhögtalare och ett piezo-horn i diskanten, är det en hornhögtalare?
Ett bredbandselement i en pipa som utvidgar sig till några kvadratdecimetrars area vid öppningen, är det en hornhögtalare?
Eller måste det vara horn i alla register, och med ett tillräckligt stort bashorn integrerat i källaren för att det ska vara "riktiga" hornhögtalare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2012-10-04 18:05

paa skrev:En hornhögtalare kan ju betyda olika saker för olika människor.
Ett högtalarlåda med ett par konhögtalare och ett piezo-horn i diskanten, är det en hornhögtalare?
Ett bredbandselement i en pipa som utvidgar sig till några kvadratdecimetrars area vid öppningen, är det en hornhögtalare?
Eller måste det vara horn i alla register, och med ett tillräckligt stort bashorn integrerat i källaren för att det ska vara "riktiga" hornhögtalare?


det där var riktigt svåra frågor som nog ingen kan svara på
Bikinitider

Användarvisningsbild
Birger
007
 
Inlägg: 2126
Blev medlem: 2003-10-10
Ort: Det mytomspunna södermalm

Inläggav Birger » 2012-10-04 18:14

Det är det sista som gäller. :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2012-10-04 18:22

celef skrev:
paa skrev:En hornhögtalare kan ju betyda olika saker för olika människor.
Ett högtalarlåda med ett par konhögtalare och ett piezo-horn i diskanten, är det en hornhögtalare?
Ett bredbandselement i en pipa som utvidgar sig till några kvadratdecimetrars area vid öppningen, är det en hornhögtalare?
Eller måste det vara horn i alla register, och med ett tillräckligt stort bashorn integrerat i källaren för att det ska vara "riktiga" hornhögtalare?


det där var riktigt svåra frågor som nog ingen kan svara på


jo birger
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

lech
inaktiv
 
Inlägg: 1159
Blev medlem: 2006-10-28

Inläggav lech » 2012-10-04 20:09

Ja,det är nog det sista? Basstöd i källaren är bra men det kan/vill man kanske inte ha.

Eller måste det vara horn i alla register, och med ett tillräckligt stort bashorn integrerat i källaren för att det ska vara "riktiga" hornhögtalare?


Sen är ju Hornhögtalere inte ett kvalitetsbegrepp ,men att kalla en burk för att det sitter en diskanskrikare av horntyp i den platsar liksom inte i definitionen. 8)

//Lech

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-10-04 21:31

Å vem vill ha ett horn i sidan? :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2012-10-05 17:17

KarlXII skrev:
celef skrev:
paa skrev:En hornhögtalare kan ju betyda olika saker för olika människor.
Ett högtalarlåda med ett par konhögtalare och ett piezo-horn i diskanten, är det en hornhögtalare?
Ett bredbandselement i en pipa som utvidgar sig till några kvadratdecimetrars area vid öppningen, är det en hornhögtalare?
Eller måste det vara horn i alla register, och med ett tillräckligt stort bashorn integrerat i källaren för att det ska vara "riktiga" hornhögtalare?


det där var riktigt svåra frågor som nog ingen kan svara på


jo birger


nä så kan man inte säga
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48462
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-10-06 14:05

celef skrev:
paa skrev:En hornhögtalare kan ju betyda olika saker för olika människor.
Ett högtalarlåda med ett par konhögtalare och ett piezo-horn i diskanten, är det en hornhögtalare?
Ett bredbandselement i en pipa som utvidgar sig till några kvadratdecimetrars area vid öppningen, är det en hornhögtalare?
Eller måste det vara horn i alla register, och med ett tillräckligt stort bashorn integrerat i källaren för att det ska vara "riktiga" hornhögtalare?


det där var riktigt svåra frågor som nog ingen kan svara på

Jag menar nog att det kan vara meningsfullt att skilja mellan kompressionshorn och horn som inte är det. Horn utan kompression används ofta för att styra direktivitetsegenskaperna och verkningsgradsökningen får man då på köpet. Kompressionshorn däremot ger en högst signifikant verkningsgradsökning, och en del artefakter som bieffekt. De senare används när man behöver verkningsgraden eller när man av något skäl gillar soundet som det ger.

Men inget är svart eller vitt och det finns hur många tänkbara mellanvarianter som helst, liksom varianter där det kan vara svårt att skilja mellan verkningsgradshöjningar som beror av hornförstärkning och sådana som beror av resonant förstärkning t ex i en kvartsvågspipa. De flesta horn är snarast det senare i lägre delen av deras register.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: AlbertHall, Bing [Bot], Sillstryparn, Thomas_A och 4 gäster