Har nu provkört bägge maskinerna.
Först: de är inga höjdare..
Eftersom jag hade testat Alphatools från Bauhaus med tveksam framgång beslöt jag mig för att testa Ferm från Jula först.
Utkastet och dammpåsen sitter ivägen för där det känns naturligt att ha handen. De har satt fast någon jäkla plastskoning på grinden, så viker man upp den för att fräsa mitt på en skiva så blir det problem. Jag tog loss den, den satt bara med tre skruvar. Provkörning fräs blev en besvikelse direkt. Visserligen var spåret tajt och fint - verkligen sugpassning på kexet - men motorn kändes svag med sina 710 watt mot Alphatools 870. Varvet sjönk oroväckande och det blev nästan brandrök i dammpåsen.
Frässpåret blev alldeles brunsvart inuti...klingan kan väl inte levereras oslipad?
Djupet på spåret var korrekt både för kex 10 och 20.
Så jag korkade upp Alphatools nr II. Denna känns lite gedignare på vissa sätt, och smäckigare på andra, jämfört med Ferm. Bottenplattan är i plast, och vreden är riktiga leksaksgrejer. Motorn är kraftig dock, och fräs-chassit fram är också väl tilltaget. Motorn hostar knappt till när man börjar fräsa, finns gott om vrid. Jäkligt effektiv spånpåse. Blir knappt ett dammkorn. Denna gång blev spåret bättre men inte samma trevliga snorpassning som Ferm bjuder på. Lite glapp är det trots allt fortfarande.
Drog igång Frem igen för second opinion. Denna gång susade det bara till! Ingen bränd doft och ett snyggt och prydligt obränt frässpår.
Kikade i gamla hålen efter kvistar, men icke. Undrar om det var något transportfett som brände av? Bra på Ferm är att man har en spårmarkering på sidan av gapet på vilken höjd klingan är. Det gör det lättare att rikta in rakt på streck. Alphatools har ingen sån så det är svårt att se från sidan var klingan är. Lätt att mäta iofs och märka ut.
Jag tror jag fortsätter med Ferm.