Rekommendation på sluten DIY-sub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasW

Rekommendation på sluten DIY-sub

Inläggav JonasW » 2012-10-08 07:01

Funderar på om jag ska ersätta min SVS PB13-Ultra med 2st DIY-byggen, alternativet är att köpa en till PB13-Ultra. Behöver med output i lägre frekvenser då jag ligger väldigt nära gränsen för att bottna den vid filmtittande.

PB13 klarar vid frifältsmätningar runt 102dB vid 15Hz, 108 vid 20Hz & 112 vid 25Hz som utgångspunkt. Behöver minst det, gärna mer och till samma låga dist som SVS ger.

http://www.hometheatershack.com/forums/ ... -tune.html

PB13 ligger på ~200 liter i volym om jag räknat rätt. Jag rymmer 2st sådana lådor, men kan de vara lite mindre så gör det inte ont.

OM det nu blir att bygga, så funderade jag på ett Inuke 6000-steg. Ger 2x1080W rms och kostar runt 3500:- inkl frakt om jag minns rätt.

Då är jag beredd att lägga runt 8-8500:- på element. Sen saknas bara lådor, dämpmaterial och terminaler då.

Tacksam för alla tips & tankar ni kan ha runt detta.

/Jonas

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-10-08 08:55

2 stycken LMS ULTRA i typ 200 liters lådor. Ett behringer EP4000 per styck som drivning. Minidsp för EQ.
Runt 20k för allt.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-10-08 09:08

steveo1234 skrev:2 stycken LMS ULTRA i typ 200 liters lådor. Ett behringer EP4000 per styck som drivning. Minidsp för EQ.
Runt 20k för allt.

Fint litet kit du snickrat ihop där Steveo! :D

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-08 09:12

Glömt att fråga detta innan, det är inte så att du kör med lägsta tuningen?
Om inte, så lär subben stå i en "nolla" om du nu inte kör den en bra bit över vad han som mixat filmen har tänkt sig.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-10-08 09:54

Glebster skrev:
steveo1234 skrev:2 stycken LMS ULTRA i typ 200 liters lådor. Ett behringer EP4000 per styck som drivning. Minidsp för EQ.
Runt 20k för allt.

Faktiskts egna "survival kit" :mrgreen:
.....

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-08 10:01

Runt 20k för allt.

En trevlig kombo, men bara elementen lär springa iväg på 20K.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-10-08 10:12

AndersD skrev:
Glebster skrev:
Runt 20k för allt.

Faktiskts egna "survival kit" :mrgreen:

:lol:

2010-talets motsvarighet till 80-talet Rambokniv!

Bild

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-08 10:47

Runt 20k för allt.

Jo, hade jag haft dom pengarna så hade jag inte funderat så mycket. Men nu låg budgeten på 12k inkl steg. Därav 3.5k för steget samt 8.5k för elementen inkl frakt & moms osv.

NiklasF skrev:Glömt att fråga detta innan, det är inte så att du kör med lägsta tuningen?
Om inte, så lär subben stå i en "nolla" om du nu inte kör den en bra bit över vad han som mixat filmen har tänkt sig.

Jag kör den med 20Hz tunen, alltså inga pluggar. Den står 30cm från främre vägg och ca: 0.6m in från sidoväggen pga att utreglingen & front bygger en halvmeter.

Har kalibrerat in systemet och verifierat med REW. Har inte boostat i basområdet som det ser ut idag. Så den körs helt "neutral" om man säger så.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-08 10:54

Då måste den stå helt ur fas, du bottnar inte en inkalibrerad pb13u annars.

Om det nu inte är + 10 på volumen du tittar på film.
Eller ja självklart beror det på rummet med, men om det nu inte är överdrivet stort så skall det inte vara några problem för den.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-08 10:59

NiklasF skrev:Då måste den stå helt ur fas, du bottnar inte en inkalibrerad pb13u annars.

Eller ja självklart beror det på rummet med, men om det nu inte är överdrivet stort så skall det inte vara några problem för den.

Ur fas har jag svårt att tänka mig att den står, Audessy XT32 borde göra ett bra jobb där.

Rummet är på 21m2 och av betong.

Problemen kom/blev _mycket_ större när jag hade akustikbehandlat rummet. Nu när jag inte har i princip någon sorts peak alls & korta decaytider, så verkar det som att man måste höja upp subben mer för att få en neutral frekvensgång = den bottnar tidigare.

Lyssnar på strax under referensvolym på Onkyon med mina hyffsat lättdrivna Audiovector när jag ser film. Då spelar nog frontsystemet hyffsat högt och är det då en rejäl peak i basområdet, som samtidigt går lågt, då är det nog inte omöjligt att man sniffar på de dryga 100dB som den klarar i 15Hz eller hur?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Rekommendation på sluten DIY-sub

Inläggav DQ-20 » 2012-10-08 11:01

JonasW skrev:Funderar på om jag ska ersätta min SVS PB13-Ultra med 2st DIY-byggen, alternativet är att köpa en till PB13-Ultra. Behöver med output i lägre frekvenser då jag ligger väldigt nära gränsen för att bottna den vid filmtittande.

PB13 klarar vid frifältsmätningar runt 102dB vid 15Hz, 108 vid 20Hz & 112 vid 25Hz som utgångspunkt. Behöver minst det, gärna mer och till samma låga dist som SVS ger.

http://www.hometheatershack.com/forums/ ... -tune.html

PB13 ligger på ~200 liter i volym om jag räknat rätt. Jag rymmer 2st sådana lådor, men kan de vara lite mindre så gör det inte ont.

OM det nu blir att bygga, så funderade jag på ett Inuke 6000-steg. Ger 2x1080W rms och kostar runt 3500:- inkl frakt om jag minns rätt.

Då är jag beredd att lägga runt 8-8500:- på element. Sen saknas bara lådor, dämpmaterial och terminaler då.

Tacksam för alla tips & tankar ni kan ha runt detta.

/Jonas

4 * 15" http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=295-468.

Ca 165 USD styck vid köp av fyra enheter. Frakt, tull och moms tillkommer.

Om man tittar på T/S-parameterarna i dokumentationen så verkar det passa utmärkt med en sluten låda ca 125 liter per element med ca 50% fyllning (eller eventuellt mer) av mineralull. Att det fungerar med en så pass liten låda till en 15" beror bl.a. på att konen är av aluminium och förhållandevis tung vilket gör den matchar den hårdare fjädringen från en liten låda. Till skillnad från en portad lösning som PB-13 behövs inga särskilda subsonicskydd utan konstruktionen "skyddar sig själv" så att säga. Med en sluten låda har du dessutom större frihet att ge lådan en form som passar din övriga inredning. Jag måste dock tillägga att jag inte provat själv men den verkar duga åt grabbarna på Decisive Audio. Vill du inte bygga själv kan du ju höra av dig till dem. De verkar väldigt service-minded.

/DQ-20

PS. Jag såg nu att du skrivit om ditt rum. Om man får tro Ingvar Öhman så verkar ditt rum ha en "house-curve" som passar elementen naturligt om du kan få rummet någorlunda tätt. Med flera bas får du dessutom möjlighet att hantera akustiska problem med olika placeringar av basarna. Jag misstänker att gå från en till fyra basar är värt att göra, även om du inte skulle öka den absoluta nivån.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-08 11:10

Jag har fått dessa element rekommenderade för mig, dock med 2st element per låda och driva dessa som 8 ohms last.

Vill dock kolla runt lite för att se vilka alternativ som finns. Det är dock slutet som gäller om det nu blir att bygga. Svårare att göra fel ;)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-08 11:14

JonasW skrev:
NiklasF skrev:Då måste den stå helt ur fas, du bottnar inte en inkalibrerad pb13u annars.

Ur fas har jag svårt att tänka mig att den står, Audessy XT32 borde göra ett bra jobb där.

Rummet är på 21m2 och av betong.

Problemen kom/blev _mycket_ större när jag hade akustikbehandlat rummet. Nu när jag inte har i princip någon sorts peak alls & korta decaytider, så verkar det som att man måste höja upp subben mer för att få en neutral frekvensgång = den bottnar tidigare.

Lyssnar på strax under referensvolym på Onkyon med mina hyffsat lättdrivna Audiovector när jag ser film. Då spelar nog frontsystemet hyffsat högt och är det då en rejäl peak i basområdet, som samtidigt går lågt, då är det nog inte omöjligt att man sniffar på de dryga 100dB som den klarar i 15Hz eller hur?

Om du kikar här så har du nog svaret.

Såhär har du valt att tuna den nu.
Bild

Såhär har jag valt att ställa in mina två.
Bild

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-08 11:17

Precis, jag kan ta smällen att tappa möjligheten att återge ännu lägre frekvenser, för att istället få mer output.

Vill ha mer output, inte återgivning till 13Hz. Dock så räcker det ändå inte. Det blir ju knappast bättre av 15Hz tunen? Då tappar jag ju ännu mer marginal uppåt.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-08 11:20

Men du tar ju bort möjligheten att spela ner dit du vill nu nästan, om du stämmer av den så kan ju subben spela dom frekvenserna.

Har du testat?

Subben bottnar inte utav 50hz, då får du fanimig spela.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-08 11:21

JonasW skrev:Jag har fått dessa element rekommenderade för mig, dock med 2st element per låda och driva dessa som 8 ohms last.

Vill dock kolla runt lite för att se vilka alternativ som finns. Det är dock slutet som gäller om det nu blir att bygga. Svårare att göra fel ;)

Du kan bygga fyra lådor på 125 liter istället för två lådor på 250 liter och seriekoppla dem två och två. Då får du samma last som i ditt exempel ovan men större frihet att placera dem - 250-literslådor är jävligt otympliga. Har du ett steg som är lastokänsligt och har fungerande skyddskretsar kan du prova med att parallellkoppla dem, två element per kanal.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-08 11:25

DQ-20 skrev:Du kan bygga fyra lådor på 125 liter istället för två lådor på 250 liter och seriekoppla dem två och två. Då får du samma last som i ditt exempel ovan men större frihet att placera dem - 250-literslådor är jävligt otympliga. Har du ett steg som är lastokänsligt och har fungerande skyddskretsar kan du prova med att parallellkoppla dem, två element per kanal.

Absolut är det smidigare med 4st små, men jag fick tipset om en låda på dryga 120liter med 2 dayton i?

Sen driva dessa som 8 ohms last med ett inuke nu6000.

NiklasF skrev:Men du tar ju bort möjligheten att spela ner dit du vill nu nästan, om du stämmer av den så kan ju subben spela dom frekvenserna.
Har du testat?
Subben bottnar inte utav 50hz, då får du fanimig spela.

Kan testa igen, men sist jag gjorde det så minns jag att den bottnade även då. Så oavsett tune, så kommer jag att behöva mer output. Det är som sagt största problemet :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-08 11:29

LMS is the way to go :)
PB13U är bland det absolut bästa du kan ha bland köpesubbar.

Rädd att du kommer bli besviken om du bara går halvägs med en DIY som inte kan levera fullt ut.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Rekommendation på sluten DIY-sub

Inläggav DQ-20 » 2012-10-08 11:30

JonasW skrev:PB13 klarar vid frifältsmätningar runt 102dB vid 15Hz, 108 vid 20Hz & 112 vid 25Hz som utgångspunkt.

JonasW skrev:http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests-archived/8150-svs-pb13-ultra-20-hz-tune.html

Jag undrar lite hur dessa frifältmätningar stämmer med de akustiska belastningsförhållandena i ett litet rum. Min gissning är att portbidraget blir betydligt mindre när den akustiska belastningen ökar från rummet. Jag har en liten hypotes om att kommersiella subwoofers ofta passar bäst i hus av amerikansk standard, dvs. mycket stora öppna volymer och sladdriga väggar.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-08 11:33

Jag har ju iof fått mig en mindre "spricka" ut till nästa rum då jag behandlade rummet. Jag tog nämligen bort ett dörrfoder, så det är en del luft som kan smita ut mellan betongväggen och dörrkarmen på ena sidan dörren.

Kanske kan påverka en del, men så mycket tryck lär man väl inte tappa?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-10-08 11:48

JonasW skrev:
Runt 20k för allt.

Jo, hade jag haft dom pengarna så hade jag inte funderat så mycket. Men nu låg budgeten på 12k inkl steg. Därav 3.5k för steget samt 8.5k för elementen inkl frakt & moms osv.

NiklasF skrev:Glömt att fråga detta innan, det är inte så att du kör med lägsta tuningen?

Jag kör den med 20Hz tunen, alltså inga pluggar. Den står 30cm från främre vägg och ca: 0.6m in från sidoväggen pga att utreglingen & front bygger en halvmeter.

Har kalibrerat in systemet och verifierat med REW. Har inte boostat i basområdet som det ser ut idag. Så den körs helt "neutral" om man säger så.

Ok, då missförstod jag. Jag trodde att du ville lägga 8k plus försäljningen av din SVS. Då hade det nästan gått ihop. Det går såklart att spara lite pengar genom att tillfälligt bara använda ett slutsteg.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-08 11:51

JonasW skrev:Absolut är det smidigare med 4st små, men jag fick tipset om en låda på dryga 120liter med 2 dayton i?

Det måste vara ett missförstånd. 120 liter räcker inte på långa vägar till två element av den typen jag rekommenderade (15"). Ca 120 liter/per element är det som gäller om du ska ha dem som subwoofers. Om man kör en klassisk Butterworth-dimensionering (Qb=0.707) hamnar Fb på ca 30 Hz enligt databladet. Med hjälp av rummet kommer den att gå mycket djupare än vad frifältssifforna anger. Från denna utgångspunkt kan man börja mosa in mer dämpmaterial (mineralull) för att sänka Fb och Qb. Det finns lite olika filosofier här på forumet och jag har sett att en del siktar på lite lägre Q-värden men då kan man inte tillgodogöra sig fördelarna med att ha lite resonanser på väl valda platser för att anpassa tonkurvan. Börjar man dimensionera för en klassisk Butterworth med Fb på ca 33 Hz har man ju möjlighet att dämpa Q-värdet och sänka Fb genom att öka lådans dämpning och "isotermisering". Men man kan inte göra tvärt om man har får låga q-värden.

LMS 5400 Ultra är för övrigt bara skit. Inget att ha. Placebo.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-08 11:56

JonasW skrev:Jag har ju iof fått mig en mindre "spricka" ut till nästa rum då jag behandlade rummet. Jag tog nämligen bort ett dörrfoder, så det är en del luft som kan smita ut mellan betongväggen och dörrkarmen på ena sidan dörren.

TÄTA! Det gör mer än vad man kan tro, isynnerhet för ljudläckage. Verkligen. Fogskummet är din vän. Eller ovän, beroende på hur mycket du "duttar" i. Men jag tycker det hör till "99 saker du måste göra innan du dör" att lägga in för mycket fogskum runt en dörr och se hur vilket jäkla tryck det blir när det sväller. Det är nästan värt allt spättandet. Glöm inte att du bör befinna dig på rätt sida dörren, dvs. är kök, toalett och verktyglåda befinner sig...

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-10-08 12:02

Hehe. Har fogskummet förr så jag vet krafterna ;)

Lite husfix vore kanske bättre att trycka in där.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-10-08 17:08

DQ-20 skrev:

/DQ-20

Utveckla gärna.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-10-08 18:22

DQ-20 skrev:
JonasW skrev:Jag har ju iof fått mig en mindre "spricka" ut till nästa rum då jag behandlade rummet. Jag tog nämligen bort ett dörrfoder, så det är en del luft som kan smita ut mellan betongväggen och dörrkarmen på ena sidan dörren.

TÄTA! Det gör mer än vad man kan tro, isynnerhet för ljudläckage. Verkligen. Fogskummet är din vän. Eller ovän, beroende på hur mycket du "duttar" i. Men jag tycker det hör till "99 saker du måste göra innan du dör" att lägga in för mycket fogskum runt en dörr och se hur vilket jäkla tryck det blir när det sväller. Det är nästan värt allt spättandet. Glöm inte att du bör befinna dig på rätt sida dörren, dvs. är kök, toalett och verktyglåda befinner sig...

/DQ-20

Hahaha, delar din åsikt! Ta ett nytt fönster också när du ändå håller på så får du lära dig hur man målar om nya fönsterbågar efter att ha pillat bort överflödigt skum och sandpapprat... :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-08 21:08

bakerman22 skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Utveckla gärna.

Då börja du bara grina! :D

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-08 21:09

Glebster skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Hahaha, delar din åsikt! Ta ett nytt fönster också när du ändå håller på så får du lära dig hur man målar om nya fönsterbågar efter att ha pillat bort överflödigt skum och sandpapprat... :)

Jag öppnar en ny tråd - Jag och mitt fogskum!

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-10-08 22:19

DQ-20 skrev:
bakerman22 skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Utveckla gärna.

/DQ-20

Pfft. Har man sagt A får man vackert berätta B.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-08 22:26

jonasp skrev:
DQ-20 skrev:
bakerman22 skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Utveckla gärna.

/DQ-20

Pfft. Har man sagt A får man vackert berätta B.

Har ni ingen humor, så får ni se på Lumor!

/Gubben Gneten
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Nästa

Återgå till DIY-forum