Färdigtänkt - Ino piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-12 18:16

Nu har jag lyssnat och jämfört hemma.
piPs låter bättre än i6. Tycker jag. :D

Så de som klagar på piP-diskanten, ta och jämför med med i6 som ju ska kunna spela något starkare, sägs det.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-12 18:28

i6 diskanten klarar väldigt mycket mer än piP imo. Att byta från piPs till i6 var som sammet för öronen :D
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-10-12 18:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-12 18:33

Inte min upplevelse.
Du hade förmodligen lött filtret felaktigt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-12 18:38

Ragnwald skrev:Inte min upplevelse.
Du hade förmodligen lött filtret felaktigt.

Ja precis för att jag inte delar din åsikt så har jag gjort något felaktigt så klart.

Både baselement och diskant på i6 klarar mer effekt innan hörbar dist uppstår än piP det är ett faktum. Upplever du annorlunda så borde du kanske själv se över lördningarna.

Alla piP jag hört har haft stora problem med dist så fort man vrir på lite.
De låter jättebra på låga nivåer dock.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-12 19:05

Att i6 klarar högre effekter, innebär ju inte att gränsen för när de slutar återge distfritt är högre.

Att de klarar att spela starkare, har även jag konstaterat. :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-12 19:17

Ragnwald skrev:Att i6 klarar högre effekter, innebär ju inte att gränsen för när de slutar återge distfritt är högre.

Jo då de har samma känslighet så innebär det faktist det.

Bra då var det utrett iaf.

Det var det jag syftade på med att det var som sammet för öronen. Att slippa disten.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-12 19:25

Snäll dist, är som sammet. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-12 19:26

Ragnwald skrev:Snäll dist, är som sammet. :)

Haha snäll dist det var något det. Vet inte om jag någonsin hört någon dist från överbelastade högtalare som inte låtit något annat än jobbigt. I vare fall inte från piP som väldigt fort blir som en ishacka i örat.

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-10-12 22:30

Är fortfarande i valet och kvalet mellan piP eller piPs!

Användarvisningsbild
Zed

Inläggav Zed » 2012-10-12 23:32

adzer skrev:
Ragnwald skrev:Snäll dist, är som sammet. :)

Haha snäll dist det var något det. Vet inte om jag någonsin hört någon dist från överbelastade högtalare som inte låtit något annat än jobbigt. I vare fall inte från piP som väldigt fort blir som en ishacka i örat.

det där är kvalificerat skitsnack!
piP distar inte på de nivåer de är tänka att spela på , om du ansluter dem mot en förstärkare som har för ändamålet förmycket effekt så kan de givetvis dista och tillslut tom gå sönder. Men är inte så de är tänkta att användas. Vill du kunna spela starkare med högre volym så får du gå upp en bit i storlek till pi25 eller pi60.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-12 23:46

Zed skrev:det där är kvalificerat skitsnack!
piP distar inte på de nivåer de är tänka att spela på , om du ansluter dem mot en förstärkare som har för ändamålet förmycket effekt så kan de givetvis dista och tillslut tom gå sönder. Men är inte så de är tänkta att användas. Vill du kunna spela starkare med högre volym så får du gå upp en bit i storlek till pi25 eller pi60.

Och du är uppenbarligen oförmögen att både läsa det jag skriver samt uppträda respektfullt för jag har då inte skrivit något skitsnack utan bara yttrar mina åsikter.

"de nivåer de är tänkt att spela på".
Vem bestämmer den nivån?

Det är självklart att ALLA högtalare kan fås att dista och även gå sönder med tillräckligt mycket effekt. Det är ju något av det mest fundamentala som alla vet angående högtalare så vad är din poäng?

Att piP är en liten högtalare som inte klarar av speciellt höga ljudtryck innan de börjar dista är inget konstigt alls utan fullständigt normalt. Motsatsen däremot hade vart mer eller mindre fysiskt omöjligt.
Sedan att piP precis som alla Ino låter väldigt bra(enligt mig iaf) har inte med saken att göra och jag har heller inte påstått motsatsen, men jämför man piP med dess större syskon som klarar mångfalt med mer effekt och ljudtryck så distar piP tidigt och specifikt diskanten blir väldigt obehaglig när den börjar dista.

Skillnaden mellan piPs och tex i6 eller i14 är väldigt stor på högre ljudtryck specifikt i diskanten som distar mycket mindre och är mycket mjukare och behagligare.

Jag hade tidigare piPs och de fungerade väldigt bra som närfältslyssnings vid datorn i ett mindre rum, inga problem alls.
Skall man ha dem i ett större vardagsrum och vill kunna spela lite högre så är i6 som jag har nu absolut minsta jag klarar av, men även de är för små för att kunna återge akustisk musik på ett naturlig ljudtryck i många fall så jag skall snart uppgradera.

Skall man bara smålyssna lite på lägre volymer så är piP en fenomenal högtalare som alla borde ha ett par av i var rum :D

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2012-10-12 23:56

Mina piPs låter alldeles underbart i det mindre TV-rummet jag har. Skulle jag ha dem där jag sitter nu (större rum)låter det inte lika bra (har testat)

Användarvisningsbild
Zed

Inläggav Zed » 2012-10-13 00:30

adzer skrev:
Zed skrev:det där är kvalificerat skitsnack!

Och du är uppenbarligen oförmögen att både läsa det jag skriver samt uppträda respektfullt för jag har då inte skrivit något skitsnack utan bara yttrar mina åsikter.

"de nivåer de är tänkt att spela på".
Vem bestämmer den nivån?

Det är självklart att ALLA högtalare kan fås att dista och även gå sönder med tillräckligt mycket effekt. Det är ju något av det mest fundamentala som alla vet angående högtalare så vad är din poäng?

Att piP är en liten högtalare som inte klarar av speciellt höga ljudtryck innan de börjar dista är inget konstigt alls utan fullständigt normalt. Motsatsen däremot hade vart mer eller mindre fysiskt omöjligt.
Sedan att piP precis som alla Ino låter väldigt bra(enligt mig iaf) har inte med saken att göra och jag har heller inte påstått motsatsen, men jämför man piP med dess större syskon som klarar mångfalt med mer effekt och ljudtryck så distar piP tidigt och specifikt diskanten blir väldigt obehaglig när den börjar dista.

Skillnaden mellan piPs och tex i6 eller i14 är väldigt stor på högre ljudtryck specifikt i diskanten som distar mycket mindre och är mycket mjukare och behagligare.

Jag hade tidigare piPs och de fungerade väldigt bra som närfältslyssnings vid datorn i ett mindre rum, inga problem alls.
Skall man ha dem i ett större vardagsrum och vill kunna spela lite högre så är i6 som jag har nu absolut minsta jag klarar av, men även de är för små för att kunna återge akustisk musik på ett naturlig ljudtryck i många fall så jag skall snart uppgradera.

Skall man bara smålyssna lite på lägre volymer så är piP en fenomenal högtalare som alla borde ha ett par av i var rum :D

du skrev att piP börjar dista snabbt. vilket jag anser är skitsnack, ber om ursäkt om du inte gillade min åsikt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-13 00:36

Zed skrev:du skrev att piP börjar dista snabbt. vilket jag anser är skitsnack, ber om ursäkt om du inte gillade min åsikt.

Ja, jag anser att de börjar dista tidigt. Det är små högtalare så det är ganska förväntat imo. De är dock förvånandsvärt bra för sin storlek, men trots att Ingvar är ett geni på att designa högtalare så måste han precis som alla andra följa fysikens lagar...tyvärr.

Du har självklart rätt till din åsikt, men istället för att skriva att det är skitsnack så kan du väl tala om hur du upplever det istället vilket bidrar till en mer givande diskussion med trevligare stämning :)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2012-10-13 13:10

Bara för att sätta saker i perspektiv för eventuella framtida trådgrävare: piP kan spela mer än tillräckligt starkt för >90% (*) av befolkningen, dessutom mer starkt än åtminstone jag kan utnyttja i en lägenhet.

Däremot klarar dom inte på långa vägar så starkt som många på det här forumet kräver, inte heller så starkt som jag skulle vilja om jag bodde i villa.

(*) Källa: Min egen, mer eller mindre felaktiga, gissning.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2012-10-13 15:29

denim44demon skrev:Är fortfarande i valet och kvalet mellan piP eller piPs!

Det där "s"et är värt varenda krona!
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-13 15:47

adzer skrev:
Zed skrev:du skrev att piP börjar dista snabbt. vilket jag anser är skitsnack, ber om ursäkt om du inte gillade min åsikt.

Ja, jag anser att de börjar dista tidigt. Det är små högtalare så det är ganska förväntat imo. De är dock förvånandsvärt bra för sin storlek, men trots att Ingvar är ett geni på att designa högtalare så måste han precis som alla andra följa fysikens lagar...tyvärr.

Du har självklart rätt till din åsikt, men istället för att skriva att det är skitsnack så kan du väl tala om hur du upplever det istället vilket bidrar till en mer givande diskussion med trevligare stämning :)

Möjligt att det kan skilja mellan olika exemplar, men jag har aldrig reagerat på att piP distar något speciellt även upp på sådana volymer att basens slaglängd begränsar. Möjligen om man är van att sela i64/i56/i32 väldigt högt att man märker det mer, men för de flesta andra borde det vara ett ickeproblem. Uppenbarligen inte för hr adzer dock, men han kanske inte är rätt person att lyssna till i frågan då?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-13 15:53

piP ger fullt tillräcklig nivå i en lägenhet, i alla fall i normalstora rum. De ger däremot inte någon rumsfyllande volym (dock mer än vad man tror givet det lilla baselementet) och de känns aningen tillbakadragna i mellanregistret vilket kanske gör att man vill spela högre än annars.

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-13 17:21

Nattlorden skrev:Möjligt att det kan skilja mellan olika exemplar, men jag har aldrig reagerat på att piP distar något speciellt även upp på sådana volymer att basens slaglängd begränsar. Möjligen om man är van att sela i64/i56/i32 väldigt högt att man märker det mer, men för de flesta andra borde det vara ett ickeproblem. Uppenbarligen inte för hr adzer dock, men han kanske inte är rätt person att lyssna till i frågan då?

Nej alla ex jag hört låter likadant så är inte det utan har att göra med mina preferenser.

Det beor helt på musik-material vilket av elementen som distar först. Spelar man musik med mycket bas så ger sig basen utan tvekan före diskanten. Spelar man tex hårdrock eller opera så är det oftast diskanten som jag upplever som ett problem.
Det är dock en balanserad högtalare och inget av elementen är överdrivet det andra i prestanda, men jag personligen tycker att en distande diskant är hundrafallt värre än en distande bas. Det där skärande ljudet i örat som en distande diskant ger är hemkt tycker jag. Så jag ser gärna en överdimensionering av diskanten som något positivt.

Så jag säger inte att diskanten börjar dista långt innan basen jag säger att bägge distar alldeles för tidigt för att kunna spela på några högre volymer. Att sedan diskanten stör mig mest är personligt och någon annan kanske tycker att basens dist är värre, vad vet jag.

Om jag är rätt person att fråga kan bara du svara på. Är du intresserad av min åsikt eller inte hänger ligger som bas för det.

Jag hoppas bara att folk verkligen läser vad jag skriver och inte antar något. piP är den absolut bästa högtalaren i den storleken och prisklassen jag någonsin hört, men det är en liten högtalare. Den klarar inte speciellt mycket effekt eller höga ljudtryck utan att dista för det hade vart fysiskt omöjligt. Att inse dess begränsningar ser inte jag som ett problem för alla högtalare har dem.

Vill du ha en högtalare för lite finlyssning på lägre volym(menar inte jätte lågt nu utan kanske normal lyssningsvolym som samtidigt går att prata i utan att skrika) så funkar den kanon, men förvänta dig inte att återge en orkester på naturlig volym bara. Eller att spela hollywood filmer på några högre nivåer för det klarar den inte.

Jag måste också påpeka att jag är extremt känslig för dist och att lite dist kan säkert de flesta leva med och isf gratulerar jag er, mina öron klarar inte av det helt enkelt så jag behöver större och dyrare(suck) system.
Valet av material spelar mycket in med. Jag spelar stor del av tiden material med 20dB+ i crest och då krävs det en del av högtalarna ifall man vill ha medelnivån på samma nivå som mer komrpimerad musik.

Mitt tips är att lyssna på piP(förslagsvis hos öhman) och avgöra själv om de räcker för dig.
Jag tyckte det förr, men efter jag lyssnar mer på större system så tycker jag inte det längre. Alt är relativt, jag vet personer som är ännu mer känsliga för dist.

Användarvisningsbild
Zed

Inläggav Zed » 2012-10-13 17:48

Varför diskuteras de stora systemen i alla trådar där någon frågar om piP? Alla vet / förstår att de större kan mer. eller?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-13 17:58

adzer skrev:Jag måste också påpeka att jag är extremt känslig för dist och att lite dist kan säkert de flesta leva med och isf gratulerar jag er, mina öron klarar inte av det helt enkelt så jag behöver större och dyrare(suck) system.
Valet av material spelar mycket in med. Jag spelar stor del av tiden material med 20dB+ i crest och då krävs det en del av högtalarna ifall man vill ha medelnivån på samma nivå som mer komrpimerad musik.

Mitt tips är att lyssna på piP(förslagsvis hos öhman) och avgöra själv om de räcker för dig.
Jag tyckte det förr, men efter jag lyssnar mer på större system så tycker jag inte det längre. Alt är relativt, jag vet personer som är ännu mer känsliga för dist.

Ja, precis... Det är upplevelsen av renare stora system som "skadat" dig. Det finns dock många stora kommersiella högtalare tiotusentals kronor dyrare än piP som distar både mer och tidigare, men den informationen lämnades visst därhän. Själv gick jag från Cantons absoluta referenssystem vid tillfället till piP med klar stänkt dist... Trots piP var en pytteliten sak i jämförelse (digital 1.1 är inga små burkar...) för en tiondel av priset.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-13 18:22

Ragnwald skrev:Att i6 klarar högre effekter, innebär ju inte att gränsen för när de slutar återge distfritt är högre.

Inte ovanligt att diskanter låter apa rätt länge innan de faller på plats. Alexis diskanter lät apa ett bra tag...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-10-13 20:21

adzer skrev:

Det tycker jag är ett mycket dåligt förslag..
Det måste finnas hur många människor som helst som har varit där och lyssnat och undrat var baslådorna stod. Jag är en av dom. :wink:

Tror att väldigt få, om ens någon, lyckas att få lika mycket välljud ur dom små burkarna hemma i sitt vanliga rum som IÖ lyckas få ur dom i källaren.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-13 20:25

bakerman22 skrev:
adzer skrev:

Det tycker jag är ett mycket dåligt förslag..
Det måste finnas hur många människor som helst som har varit där och lyssnat och undrat var baslådorna stod. Jag är en av dom. :wink:

Tror att väldigt få, om ens någon, lyckas att få lika mycket välljud ur dom små burkarna hemma i sitt vanliga rum som IÖ lyckas få ur dom i källaren.

Ja det är en stor skillnad på att höra optimala(eller nära därpå) omständigheter och att höra i ett "vanligt rum", men jag anser att det visar vad högtalarna klarar av mycket bra, om sedan något annat är en flakhals är en annan sak.

Oftast är det rummet som är den svagaste länken och och högtalarna kommer inte till sin rätt då.
men jag håller med dig om att man måste vara medveten om att dessa resultat kommer man ofast inte nå hemma.

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2012-10-13 21:03

adzer skrev:

Det var det jag syftade på med att det var som sammet för öronen. Att slippa disten.

Hur tänker du där egentligen? Kan du motivera varför Eller hänvisa till källa?
Eller grundar sig påståendet på din bedömning i6 kontra piP?

Jag ifrågasätter inte att du föredrar i6.[/b]

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-10-16 18:41

Nu är det sluttänkt och ett par piP står äntligen hos mig! Efter ett par dagars provlyssning kan jag inte säga annat än att jag är extremt nöjd.

Ett stort tack till er alla för era svar.

Tillslut blev det att jag åkte ut till Ingvar och köpte ett par i byggsats och tack vare en riktigt vänlig forummedlem blev de monterade under söndagen. STORT tack för din hjälp blixten_no1!!! Var dock lite jobbigt att sätta sig framför mina pi Pyttesmå när man lyssnat på ditt system! :wink: Om jag ska försöka beskriva hur jag uppfattade ditt system kan jag väl beskriva det... Typ såhär... 8O :lol: :P :D :twisted: :mrgreen:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-16 18:46

DrFunk skrev:
adzer skrev:

Hur tänker du där egentligen? Kan du motivera varför Eller hänvisa till källa?
Eller grundar sig påståendet på din bedömning i6 kontra piP?

Jag ifrågasätter inte att du föredrar i6.[/b]

En högtalare som klarar mer effekt utan hörbar dist kan ju självklart generera högre ljudtryck utan hörbar dist jämfört med en högtalare med samma känslighet som klarar lägre effekt innan de börjar dista.

Användarvisningsbild
Zed

Inläggav Zed » 2012-10-17 00:01

denim44demon skrev:Nu är det sluttänkt och ett par piP står äntligen hos mig! Efter ett par dagars provlyssning kan jag inte säga annat än att jag är extremt nöjd.

Ett stort tack till er alla för era svar.

Tillslut blev det att jag åkte ut till Ingvar och köpte ett par i byggsats och tack vare en riktigt vänlig forummedlem blev de monterade under söndagen. STORT tack för din hjälp blixten_no1!!! Var dock lite jobbigt att sätta sig framför mina pi Pyttesmå när man lyssnat på ditt system! :wink: Om jag ska försöka beskriva hur jag uppfattade ditt system kan jag väl beskriva det... Typ såhär... 8O :lol: :P :D :twisted: :mrgreen:

Bra val tycker jag, piP är ju instegsmodellen helt enkelt :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-17 00:43

adzer skrev:...
En högtalare som klarar mer effekt utan hörbar dist kan ju självklart generera högre ljudtryck utan hörbar dist jämfört med en högtalare med samma känslighet som klarar lägre effekt innan de börjar dista.

Nja... se de e verkligen alldeles ingen självklarhet. :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-17 07:36

Ragnwald skrev:
adzer skrev:...

Nja... se de e verkligen alldeles ingen självklarhet. :wink:
Du måste dricka något gott nu Ragnwald :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino