Så gärna bra auktoriserade, färdigbyggda Carlssonhögtalare i snygga fanér på marknaden igen. Kloner får för min del gärna stanna på forumen.
vh Josef
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Vee-Eight skrev:Jo, varför jag vill se 70-talarna igen som nyproducerade är att liknande högtalare finns inte längre, de ser i brist på ord helt utspejsade ut. De må vara ett sidospår enligt SC, men de blir inte sämre för det. Med risk att farbrorn kommer att spöka, men där får han och hans arv allt sitta sig ned och hålla flabben.
De OA12 jag har numer är inte som ersättare till mina nuvarande OA51.3, snarare ett komplement för att de är så förbannat bra på sitt sätt.
petersteindl skrev:...
Som sagt, Stig gillade inte diskanplaceringen i OA-14 och problemet var att OA-14 hade två st diskanter för direktljudet och som var placerade med för stort avstånd mellan varandra.
...
Ragnwald skrev:petersteindl skrev:...
Som sagt, Stig gillade inte diskanplaceringen i OA-14 och problemet var att OA-14 hade två st diskanter för direktljudet och som var placerade med för stort avstånd mellan varandra.
...
Hm.. men det var väl exakt samma placering som i OA-5 och OA-6?
flathead skrev:Liten fråga.
Formverktygen till plasten på tex OA-12 finns dessa kvar och vem har dom i så fall ?
Ska man nytillverka högtalarna med plastbaffel krävs det nog att verktygen finns kvar.
joseph skrev:Så gärna bra auktoriserade, färdigbyggda Carlssonhögtalare i snygga fanér på marknaden igen. Kloner får för min del gärna stanna på forumen.
vh Josef
petersteindl skrev:flathead skrev:Liten fråga.
Formverktygen till plasten på tex OA-12 finns dessa kvar och vem har dom i så fall ?
Ska man nytillverka högtalarna med plastbaffel krävs det nog att verktygen finns kvar.
Samtliga verktyg som fanns till 70-talshögtalarna var statsföretags egendom och den information jag då fick var att de skrotades direkt då Stig sade upp avtalet med Olle Mirsch. Verktyg väger ton och har ett skrotvärde eftersom de kan återvinnas. De skrotades alltså omedelbart. Jag var med på de möten med Stig Carlsson, Wilhelm Lilliehöök och Sonabs distributörer som gällde att säkerställa nya serier med befintliga verktyg. Det var bara några veckor efter sammanbrottet men det var redan för sent. Distributörerna hade kunnat lösa ut verktygen för mer än dess skrotvärde. Jag kollade upp sådant direkt och blev varse om att det var för sent.
Informationen var att även om statsföretag fått mer betalt för verktygen och verktygen funnits kvar så hade de likväl skrotat verktygen. Det var ett principbeslut. De var på intet sätt villiga att hjälpa Stig, utan det verkade vara snarast tvärtom. Det var för mig häpnadsväckande.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Vee-Eight skrev:Jo, varför jag vill se 70-talarna igen som nyproducerade är att liknande högtalare finns inte längre, de ser i brist på ord helt utspejsade ut. De må vara ett sidospår enligt SC, men de blir inte sämre för det. Med risk att farbrorn kommer att spöka, men där får han och hans arv allt sitta sig ned och hålla flabben.
De OA12 jag har numer är inte som ersättare till mina nuvarande OA51.3, snarare ett komplement för att de är så förbannat bra på sitt sätt.
Att 70-talarna skulle vara sidospår för SC, ser jag som nys. Den enda högtalare som Stig sa att han inte var tillfreds med och egentligen ville uppdatera var OA-14 och det sade han väldigt sent i sitt liv. I samband med Stigs flytt från bottenvåningen i huset pratade vi om detta och det var 1993 om jag minns rätt. Den senaste gången Stig nämnde problemet med OA14 var 1996 om jag minns rätt. Det var vid den tidpunkten lättare att prata angående de gamla modellerna än att försöka prata nya modeller. Stig hade fyllt 70 år året innan. Jag tror inte Stig ändrade sig därefter, även om Stig månaderna innan han dog fick ett arv från sin bror som dog och därigenom hade lite finansiella resurser. Då kan motivation för en kort period spira, men åldern tar ut sitt.
Som sagt, Stig gillade inte diskanplaceringen i OA-14 och problemet var att OA-14 hade två st diskanter för direktljudet och som var placerade med för stort avstånd mellan varandra. Stig, med emfas verkligen ogillade att ha två diskanter i direktljudet pekandes åt samma håll d v s mot lyssnaren då diskanterna var på avstånd sinsemellan som i fallet OA-14. Det är den högtalare Stig ångrade och ville förändra. Stig ångrade inte att den fanns men han ångrade att han inte optimerade den då den fanns. Jag hade samtal med Stig om just hans syn på sina högtalare, så där i efterskott.
Mvh
Peter
flathead skrev:Med tanke på att det är lågserier vi talar om och rätt stora ytor blir det dyrt verktyg som dessutom kräver en stor formspruta (ton/cm2 i stängningstryck).
Bearbetning i fleraxlig fräs är nog ett mer genomförbart alternativ.
Baffel fräst i MDF kanske ?
Har inte koll på vilka hållfastheter eller krav på plastkvalite som behövs men mycket prototyper görs idag genom 3D utskrift med plast.
petersteindl skrev:[Tja, vinklingen av diskanterna var annorlunda på OA-14 än på OA-5.
Du kan kolla in bilden på OA-14 så kan du se att de två diskanterna för direktljudet (d v s de som pekar i samma riktning som basen) sitter med stort avstånd från varandra och det är just detta som Stig Carlsson ogillade. Det är två diskanter som pekar åt samma håll och som skall ge direktljudet och de har ett stort avstånd sinsemellan. Det är en synnerligen ogynnsam kombination.
Naqref skrev:flathead skrev:Med tanke på att det är lågserier vi talar om och rätt stora ytor blir det dyrt verktyg som dessutom kräver en stor formspruta (ton/cm2 i stängningstryck).
Bearbetning i fleraxlig fräs är nog ett mer genomförbart alternativ.
Baffel fräst i MDF kanske ?
Har inte koll på vilka hållfastheter eller krav på plastkvalite som behövs men mycket prototyper görs idag genom 3D utskrift med plast.
Tror det går att gjuta i PU i epoxiformar för så små serier som det kan vara aktuellt med här.
petersteindl skrev:Att 70-talarna skulle vara sidospår för SC, ser jag som nys.
Bill50x skrev:Det pratas mycket om gamla tider och samtidigt produktionsmetoder.
Jag tror ändå den springande punkten är acceptansen från marknaden. Och hur stor är marknaden för högtalare i plus 20-30 tusen kronors-segmentet? Jag menar, det är knappast någon brist på högtalarmodeller som det ser ut idag.
Men det finns några goda förutsättningar för konceptet. Gör en exklusiv design (sämre förebilder än Apple och Guru kan man ha...) som inte är så placeringskänslig, inte så stor och som tex låter bra till bio med enbart ett par frontar. Och backa upp med en massiv marknadsföring.
Men billigt med en sådan satsning blir det inte...
/ B
Naqref skrev:Tror det går att gjuta i PU i epoxiformar för så små serier som det kan vara aktuellt med här.
Naqref skrev:petersteindl skrev:Att 70-talarna skulle vara sidospår för SC, ser jag som nys.
Nu har jag bara information från John om detta men tydligen såg Stig 70-talarna som ett avslutat kapitel när 80-talarna hade sett dagens ljus. Det kan vara rätt eller det kan vara fel. Jag har ytterst lite att betvivla att det skulle vara så. Det hindrar ju inte att Stig i efterhand kunde fundera på vad som kunde göras bättre med dessa givet de förutsättningar som fanns. Att återuppta någon form av produktion av 70-talarna var däremot aldrig aktuellt. De var akterseglade av 80-talarna.
Bill50x skrev:Men billigt med en sådan satsning blir det inte...
flathead skrev:3: Hög bearbetnings hastighet.
flathead skrev:Om det inte är några uppenbara nackdelar med en MDF istället för plast skulle jag nog valt det.
1: Går att 3D skanna och CAM bereda för en relativt låg kostnad.
2: Möjlighet för olika diskant placeringar utan ombyggnad av verktyg (både original och ny konfiguration kan levereras efter kunds önskemål)
olika baselement kan bearbetas för.
3: Hög bearbetnings hastighet.
4: Precisionen behöver inte vara super då ytan kan slipas/sprutspacklas/målas.
Att tillverka i flera moment och delar kostar oftast mer så idealet är en bit med snabb bearbetningstid.
Naqref skrev:...men den är ju inte ortoakustisk.
KarlXII skrev:Trevägaren.
Allt annat är nostalgi.
Claes skrev:Denna fråga handlar inte om högtalarmodeller som ej blev färdiga och därmed ej tillgängliggjordes på marknaden.
Vee-Eight skrev:Naqref skrev:...men den är ju inte ortoakustisk.
Jag väntar fortfarande på en gångbar förklaring varför så inte är fallet.
Vee-Eight skrev:Jag väntar fortfarande på en gångbar förklaring varför så inte är fallet.Naqref skrev:...men den är ju inte ortoakustisk.
Naqref skrev:flathead skrev:3: Hög bearbetnings hastighet.
Det är sant men mängden MDF som ska fräsas bort är betydande vilket gör att bearbetningstiden går upp och det ändå inte blir speciellt kostnadseffektivt. Jag tror på modellen som V8 för fram. En standarddetalj som gjuts och sedan resten i MDF.
Bill50x skrev:Vee-Eight skrev:Jag väntar fortfarande på en gångbar förklaring varför så inte är fallet.Naqref skrev:...men den är ju inte ortoakustisk.
Är alla högtalare där elementen (mellan/diskant) inte är direkt riktade mot lyssnaren att anses som OA?
/ B
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster