Igar sa satt frun och tittade pa nagot program pa teve och ljudteknikerna hade inte gjort ett sa bra jobb med det programmet. Det var en massa storljud med i bakgrunden. Som vanligt sa sager jag inget oim den observationen, for jag vill inte forstora hennes tevetittande med sadana trivialiteter. En liten bit in i programmet sa aker det en lastbil forbi utanfor inspelningsplatsen och man kan hora / kanna de typiska laga vibrationerna fran det. Frun tittar ut mot gatan och sager, ar det en lastbil har sa har sent?

Givetvis tar jag tillfallet i akt att forklara att det ar pa teven och att jag har samma problem med en del andra inspelningar. Att ljudteknikerna helt enkelt inte har utrustning i studion nar de redigerar att hora och darfor filtrera bort sadant "infrabuller".
Det har skulle inte handa om jag hade haft en vanlig "subbashogtalare"¹ kopt pa nan hifisupermarket till anlaggningen, for de flesta av dem spelar inte naturtroget nog for att man ska kunna missta det for nagot ljud utanfor stereon². Om de ens spelar sa djupt att det skulle horas, sa gor de oftast det med lite egen fargning och addition.
---
¹) Ordet anvant i dess lösaste bemarkelse.

²) Hmmm, egentligen ar det ju inte langre en "stereo", man vad ska man kalla det for att folk inte ska missuppfatta eller tycka att man forsoker gora sig markvardig?