Nackdelar med profundus P

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
t000ny

Nackdelar med profundus P

Inläggav t000ny » 2012-10-19 10:11

Tankte jag skulle dela med mig av den har positiva upplevelsen...

Igar sa satt frun och tittade pa nagot program pa teve och ljudteknikerna hade inte gjort ett sa bra jobb med det programmet. Det var en massa storljud med i bakgrunden. Som vanligt sa sager jag inget oim den observationen, for jag vill inte forstora hennes tevetittande med sadana trivialiteter. En liten bit in i programmet sa aker det en lastbil forbi utanfor inspelningsplatsen och man kan hora / kanna de typiska laga vibrationerna fran det. Frun tittar ut mot gatan och sager, ar det en lastbil har sa har sent? :D
Givetvis tar jag tillfallet i akt att forklara att det ar pa teven och att jag har samma problem med en del andra inspelningar. Att ljudteknikerna helt enkelt inte har utrustning i studion nar de redigerar att hora och darfor filtrera bort sadant "infrabuller".

Det har skulle inte handa om jag hade haft en vanlig "subbashogtalare"¹ kopt pa nan hifisupermarket till anlaggningen, for de flesta av dem spelar inte naturtroget nog for att man ska kunna missta det for nagot ljud utanfor stereon². Om de ens spelar sa djupt att det skulle horas, sa gor de oftast det med lite egen fargning och addition.

---
¹) Ordet anvant i dess lösaste bemarkelse. :-)

²) Hmmm, egentligen ar det ju inte langre en "stereo", man vad ska man kalla det for att folk inte ska missuppfatta eller tycka att man forsoker gora sig markvardig?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-10-19 10:13

Varför har du två konton?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
t000ny

Inläggav t000ny » 2012-10-19 10:21

bomellberg skrev:Varför har du två konton?

Jotack, jag mar bara bra. Sjalv da? ;-)

Det dar vart ju postat under fel konto ja!

Hade tappat bort anvandarnamn och visste inte under vilken e-postadress jag var registrerad har, sa jag nyregistrerade mig for att kunna leta reda pa mig sjalv. Sen mailade jag moderatorerna och bad dem ta bort det nya kontot. Vilket inte har skett tydligen.
Igar sa korde jag en rutinuppstadning av datorn med CCleaner och da raderades inloggningskakan har. Utan att tänka sa lat jag Roboform logga in mig, och sjalvklart sa valdes den nyaste inloggnignsinfon

Jag har nu sett over mina adminstrativa rutiner och misstaget ska inte kunna ske igen! Ber sa mycket om ursakt for min mänsklighet. :roll:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-19 10:30

t000ny skrev:Ber sa mycket om ursakt for min mänsklighet. :roll:

Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt :D

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-19 12:03

Tre nackdelar till med profP: profX, profY & profZ. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-10-19 12:17

Nattlorden skrev:Tre nackdelar till med profP: profX, profY & profZ. :mrgreen:

Inte da! De ar bara storre nackdelar. :P
Men du glomde infra X och Y... (Eller ska det vara Infra X och Y?)

P-2 modellen av profundus funkar mer an tillrackligt bra har i det har huset. Jag verkar ha haft turen att fa till en ratt bra placering och matchning med rummet.
Bävar för vad som kommer att handa nar jag fatt in braskaminen i vardagsrummet. Den har diverse lösa keramikbitar invandigt...
Arligt talat sa har jag inte ett hus som skulle tåla sa mycket mer. Ytterdorren later illa vid laga frekvenser redan. Mer ljudtryck och den skulle val skramla isar, trots att den bara ar ett par ar gammal. (Eller tack vare det. Man bygger inte saker for att halla nufortiden. Man bygger dem sa svagt det bara gar. For det har man datorprogram som kan rakna ut valdigt exakt.)
__
/ony

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Nackdelar med profundus P

Inläggav Almen » 2012-10-19 12:41

t000ny skrev:²) Hmmm, egentligen ar det ju inte langre en "stereo", man vad ska man kalla det for att folk inte ska missuppfatta eller tycka att man forsoker gora sig markvardig?

Åjo, ordet stereo har inget med "två" att göra. Det betyder egentligen "solid", "rumslig", och man skall nog se det som att man skapar ett tredimensionellt ljudrum.

Så egentligen, ju fler kanaler desto mer stereo! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-10-19 12:49

Jepp!

Faktum är, att på 70-talet talade man om quadrofoni ELLER fyrkanalsstereo
när man talade om de dåvarande fyrkanalsformaten. Så på den tiden hade
man inte ännu glömt bort ordet stereos betydelse.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-10-19 13:03

Dar ser man. Min ignorans skiner igenom. Jag har inte glomt bort betydelsen dock. Har aldrig vetat om den. Har bara antagit att det skulle vara ordningen: mono, stereo, fler an tva kanaler.
Mest for att det passat in pa andra fenomen som t.ex. stereoskop ("tva bilder" tankte jag da)

Da har jag lart mig nat idag med. Perfekt for en fredag! :-)

Sa man skulle kunna kalla den nya flugan 3D for stereobild, stereoTV! :D eller stereovideogramtelevision?
__
/ony

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-19 14:17

Tony skrev:Sa man skulle kunna kalla den nya flugan 3D for stereobild, stereoTV! :D eller stereovideogramtelevision?

I fotovärlden har det hettat stereobild hela tiden.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-19 15:02

Wikipedia skrev:Stereophonic sound or, more commonly, stereo, is a method of sound reproduction that creates an illusion of directionality and audible perspective. This is usually achieved by using two or more independent audio channels through a configuration of two or more loudspeakers in such a way as to create the impression of sound heard from various directions, as in natural hearing.

Thus the term "stereophonic" applies to so-called "quadraphonic" and "surround-sound" systems as well as the more common 2-channel, 2-speaker systems. It is often contrasted with monophonic, or "mono" sound, where audio is in the form of one channel, often centered in the sound field (analogous to a visual field). Stereo sound is now common in entertainment systems such as broadcast radio and TV, recorded music and the cinema.

The word stereophonic derives from the Greek "στερεός" (stereos), "firm, solid"[2] + "φωνή" (phōnē), "sound, tone, voice"[3] and it was coined in 1927 by Western Electric, by analogy with the word "stereoscopic".

Så stereoskopet var före, till och med. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-10-19 15:28

Jag har också dom här basarna fat 4 st. Jag saknar ingenting. Tycker att dom har ganska snygg form, vilket som större inte har.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-10-19 16:07

_Fredrik_ skrev:Jag har också dom här basarna fat 4 st. Jag saknar ingenting. Tycker att dom har ganska snygg form, vilket som större inte har.

Ja, storleken var ratt avgorande for mig ocksa. (Sa flickan! *tihi*)
Mina sticker ut ungefar en decimeter fran vaggen, resten ar "inbyggt". En storre lada skulle inte fa plats med nuvarande design. Lagom storlek for ett lagom vardagsrum. :-D
Det samma galler for ovrigt for mina piP ocksa de ar lagom och ar infallda en bit in i vagen for att inte dominera. De sticker bara ut en decimeter fran vaggen. (Star i en fordjupning pa 90 * 100 * 30 cm med dampmaterial. Det ska spannas pa tyg pa en traram runtomkring sa vaggen ser "plan" ut, men dit har jag inte kommit an.)
__
/ony

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-10-19 16:13

Bilder på denna lösning hade varit kul att se.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-10-19 16:25

denim44demon skrev:Bilder på denna lösning hade varit kul att se.

Det kommer nar allt ar klart. Har tagit bilder under byggets gang. Men jag tycker sjalv inte om nar folk lager ut bilder pa pagaende projekt utan att man fa se hur det blev i slutanden. Jag vill se hela forloppet pa en gang. ;-) Sa det kommer nog om ett par veckor.
__
/ony

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-10-19 17:11

Tony skrev:Dar ser man. Min ignorans skiner igenom. Jag har inte glomt bort betydelsen dock. Har aldrig vetat om den. Har bara antagit att det skulle vara ordningen: mono, stereo, fler an tva kanaler.
Mest for att det passat in pa andra fenomen som t.ex. stereoskop ("tva bilder" tankte jag da)

Da har jag lart mig nat idag med. Perfekt for en fredag! :-)

Sa man skulle kunna kalla den nya flugan 3D for stereobild, stereoTV! :D eller stereovideogramtelevision?

Det blir lite kaka på kaka kanske, men det är helt riktigt att man använder,
och har användt (sedan teknik-urminnes tider) ordet stereo både för att
beskriva hur vår syn fungerar och för att beskriva system som ger rumsligt
verklighetslika bilder - stereoskopiska bilder.

Man kan hävda att vi ser stereoskopiskt (samtidigt som man även kan på-
stå att det är en förenkling, men det är överkurs just nu), och vi kan även
skapa bildåtergivning som bevarar bildens/synens stereoskopiska kvaliteter.

Och ja - det som idag kommersiellt kallas 3D är ingen nyhet på något sätt.

Det är gammal hederlig stereoskopisk bildvisning av samma slag (men klart
sämre) än den vi hade redan på 1800-talet, rent av 1860-talet, ehuru då
utan rörliga bilder.

På 60-talet och 70- tror jag, fanns det en leksak (ofta ljusturkos/blå eller
orange) som hette view-master, som var en försämrad (sämre öppnings-
vinkel, mycket sämre upplösning) version av de stereoskopiska tittburkar
som fanns på 20- och 30-talet.

Möjligen fanns redan på 30-talet eller 40- men alldeles säkert på 50-talet,
även sådana för rörlig bild. De visade ibland ekivoka filmer.

Stereo i stereoskopisk betyder som redan nämnt tredimensionell, och skop
eller scope kommer från det grekiska ordet skopeo, som betyder ungefär
"att titta". Stereoskopi är tredimensionellt tittande alltså.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Wänner af Ino