Hur tolka impedans / känslighet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Somchart

Hur tolka impedans / känslighet

Inläggav Somchart » 2012-10-23 13:09

Med risk för att idiotförklara mig själv, men det bjuder jag på, så undrar jag lite hur man skall tolka impedans och känsligheten.

Ponera att jag köpt en högtalare som har impedansen 8 ohm och går ner som lägst till 3 ohm och att den har känsligheten 91 dB. Är denna då lättare att driva än en högtalare som har impedansen 4 ohm och 86 dB, trots att 8 ohmaren är en golvare med dubbla 10" basar mot 4 ohmaren som är en stativare med en 1" diskant och en 6.5" kombinerad mellanregister/bas?

Antar att jag egentligen undrar om man alltid kan utläsa en högtalares tröghet genom att veta lägsta impedans och känslighet?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Hur tolka impedans / känslighet

Inläggav Almen » 2012-10-23 13:23

Somchart skrev:Antar att jag egentligen undrar om man alltid kan utläsa en högtalares tröghet genom att veta lägsta impedans och känslighet?

"Tröghet" är lite odefinierat rent tekniskt. Impedans och känslighet påverkar förstärkare på olika sätt, så egentligen behöver du ha koll på hur den fungerar också.

Och tyvärr är både impedans- och känslighetsangivelser ofta så olika angivna att det är mycket svårt att utläsa något ur tillverkarens specifikation.

Det enda är att titta på hur en någorlunda oberoende part har mätt upp olika högtalare och förstärkare.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-23 13:26

Är det tillverkarnas uppgifter om känslighet bör man ta dem med en nypa salt. Är ofta glädjesiffror. Om det verkligen skiljer 5 dB bör det vara stor skillnad. 91 dB/8 ohm är sällsynt och då ofta på bekostnad av lågbasåtergivning. En dipp ner mot 3 ohm kan kanske få en del nyare hembiostärkare att strömbegränsa/spänningsbegränsa. Vad är det för högtalare?

Användarvisningsbild
Somchart

Inläggav Somchart » 2012-10-23 14:04

RogerGustavsson skrev:Är det tillverkarnas uppgifter om känslighet bör man ta dem med en nypa salt. Är ofta glädjesiffror. Om det verkligen skiljer 5 dB bör det vara stor skillnad. 91 dB/8 ohm är sällsynt och då ofta på bekostnad av lågbasåtergivning. En dipp ner mot 3 ohm kan kanske få en del nyare hembiostärkare att strömbegränsa/spänningsbegränsa. Vad är det för högtalare?

KEF Reference 207/2, jämförde sen mot siffrorna mot ex. vis mina tidigare Dynaudio Confidence C1.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-23 14:17

Stereophile

Like the original KEF Reference 207, the Reference 207/2 has a voltage sensitivity that is significantly higher than average, at an estimated 91dB(B)2.83V/m, as specified. But also like the earlier version, the 207/2's impedance averages 4 ohms throughout the bass and lower midrange, with a drop to 3.5 ohms in the high treble (fig.1). The absence of the usual double impedance hump in the bass implies that KEF has used some sort of conjugate network at low frequencies in order to make the speaker resemble a resistive load. Certainly the phase angle is generally low, meaning that the speaker should not be that hard to drive, even with its 4 ohms impedance magnitude over much of the audioband. Something that will be a factor, if the KEF is used with a tube amplifier having a fairly high source impedance, is that the impedance peak in the presence region will tend to make the speaker sound a little bright with such an amp.

Bild

Fig.1 KEF Reference 207/2, electrical impedance (solid) and phase (dashed). (2 ohms/vertical div.)

Så det ser ju ut att stämma rätt så väl.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-23 14:21

Här finns ju Stereophiles mätningar samt utlåtande. http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/208kef/index.html
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-23 15:04

Dynaudio, http://www.stereophile.com/content/dyna ... asurements

Skillnaden är ju rätt stor i basregistret. Kef verkar vara klart enklare för förstärkaren. De där pucklarna i basen som visas för impedanskurvan för Dynaudio kan väl kräva en hel del?

Återgå till Generellt om hifi