Sladdstump istället för bygel?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

erik_l

Sladdstump istället för bygel?

Inläggav erik_l » 2005-09-01 17:04

Hej, här kommer en fråga från en måttligt teknikinsatt samt lätt LTS-uppfostrad kabelskeptiker. Hifiklubben (och förmodligen fler affärer) säljer en liten interconnect-stump (kallad "Tara Labs Missing Link") avsedd att ersätta den lilla förnicklade (?) bygeln som sammankopplar för- och slutstegen i de integrerade förstärkare där dessa kan separeras (t ex NAD:s).

Kan dessa verkligen medföra någon förbättring eller är det ytterligare ett exempel på kabelhumbug? Vad i originalbygeln skulle medföra att signalen degraderas på de 2 cm det handlar om? Jag förutsätter att det inte är oxid på bygeln, förstås. Skulle det kunna göra en skillnad att stumpen till skillnad från bygeln är skärmad? Och, en följdfråga, om en sådan stump á 500 kr paret verkligen gjorde skillnad, skulle då inte NAD skickat med dem och tagit 200:- extra för en förstärkare för över 5000 kr?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-09-01 17:06

Kostar de 500:-? Måste ju funka lika bra med vilket (skärmat) lakritssnöre som helst. Den eventuella förbättringen måste ligga i skärmningen. (tror jag)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-09-01 18:23

Sanny_X skrev:Kostar de 500:-? Måste ju funka lika bra med vilket (skärmat) lakritssnöre som helst. Den eventuella förbättringen måste ligga i skärmningen. (tror jag)

Helt rätt! Men jorden ligger så nära fysiskt att man ska ha mycket otur för att det ska märkas.

En bit lite bättre kabel, dubbelskärmad, med två "Bullet"-typ RCA-kontakter.
Borde man kunna bygga för ca 60:- paret.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-09-01 21:14

På min Pioneer AX10 så visade det sig att för och slutsteg har olika jord, resultatet är att det knäpper när jag byter signalkälla med skärmad kabel... Med bygeln är det tyst när jag byter men ljudet är så pass mycket bättre kontrollerat med sladd att jag vant mig vid knäppen!

Konstruktionsmiss ...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Återgå till Teknikforum