Moderator: Redaktörer
UnholyRishna skrev:brumel skrev:UnholyRishna skrev:brumel skrev:UnholyRishna skrev:brumel skrev:Men varför skulle man skruva i gitarrbaserad rock. För att få den att låta mer hifi?
Grejen är ju att det inte finns någon bas i HM eller, glamrock, punk eller indie. Själva musiken bygger på några få enkla ackord eller riff som hamras in och ett hårt sammanpressat mellanregister där allt inklusive basisten och trummisen trycks ihop en en gröt.
Några hifikvaliteter existerar inte om vi talar om rum, dynamik, frekvensomfång etc etc.
Därför blir det ganska fel i mitt tycke att höja basen. Det blir ju bara mer grötigt.
![]()
Ojojoj. Sicken gallimatias. Rock/metal/osv kan låta precis hur bra som helst live.
Bra/dåligt ur hifisynpunkt eller valfri synpunkt?
Att live i allmänhet låter bättre än fonogrammet är väl också lite utanför trådens ämne!?
Om man söker kompensera för fel som uppkommit i inspelningsprocessen är väl en sak. Att söka skapa ett sound hemma som liknar live är generalknas.
Inget i din text antydde att det endast skulle gälla fonogram, utan det såg i alla fall ut som att du menade rock/metal/osv i allmänhet. Oavsett så finns det inspelningar av dessa musiktyper som innehåller allt som du menar att de inte gör. Lyssna t.ex. på Muse, Delain, In Flames, Rammstein eller ToT. Låter hur bra som helst här hemma.
Tycker det finns många anläggningar som låter bra på mycket annat, men som fullständigt gör bort sig på denna typ av musik. Det blir vasst och grötigt. Tror snarare att det handlar om att många sitter på distande system, än att all metal skulle låta skit.
Edit: Allt som ovan nämnda grupper släppt låter inte bra, men det finns en hel del som gör det.
Live eller inte, jag menar att det finns vissa genrespecifika uttryck i hård och skitig musik som funnits sedan Hendrix och Led Zepp (dist, skrikigt mellanregister och dämpat bas och trumljud) oavsett var man spelar upp den som ej lämpar sig för mikroskopisk hifi-granskning.
Jag märker det också i viljan att lasta på tusen gitarrer, körer och stråkar som tex Blind Guardian.
Syftet är inte naturtrogenhet.
Ju snabbare och högre musiken ska låta desto mer framträdande blir lo-fi idealet såväl i producentled som konsumentled.
En platta med Napalm Death eller Carcass ger inget utrymme för det som kan beskrivas i hifitermer.
Och helt klart finns det anläggningar som inte kan prestera det ljudtryck som genren kräver.
En rörhäck kopplade till ett par Maggisar föredrar nog Ry Cooder framför Dave Mustaine.
Men ingenting hindrar ju att man som Opeth blandar in lite folkprog, akustiska instrument och börjar skönsjunga. Oftast blir ljudet bättre när det blir proggigare.
Visst finns de tendenser som du talar om. Vissa band/skivor låter inte alls bra. Men det finns också andra som låter mycket bättre också.
Naturtrogenhet? Mot vad? Denna musikgenren har inget med naturtrogenhet att göra.
Förstår inte varför Lo-Fi skulle vara ett ideal som artisterna strävar mot. De vill ha sitt sound, och förmodligen att det ska låta så bra som möjligt utefter deras uppfattning om vad som är bra. Finns ingen absolut referens att jämföra mot.
Skulle vara liveframträdandet man jämför med i så fall. och där är ju de flesta studioutgåvor underlägsna när det gäller dynamik osv.
Känns lite som att du försöker bedöma Metal osv. på samma grunder som du bedömer inspelningar av t.ex. klassisk musik osv. I det senare fallet är ju i stort sett samtliga inspelningar "liveupptagningar". Genom att gå på konserter kan du därmed få en riktig referens för hur det borde låta. Hur skall detta göras på valfri metalskiva?
A lot of the early Rough Trade records guitar sounds (Kleenex, Swell Maps) was a combination of cranked ancient valve amps and a over saturation of the tape used for recording.
I was fortunate to record at Street Level (back in the days when Grant Showbiz and Kif Kif were involved) and we plugged our cheap top 20 guitars (woolworths branded Teisco/Kay guitars) through the amps and had exactly the same sound, no pedals at all!
There was an early RT documentary filmed for The south bank show that showed The Raincoats in the studio with Geoff Travis, again with that signature guitar sound of its era. Worth tracking down, if not for the excellent live performance of Aerosol Burns by Essential Logic.
Also, a lot of early studios used Rangemaster treble boosters to clarify the guitars as a lot of the valve amps back then were quite dull and muddy. My avatar is a rangemaster I built for that very same reason
UnholyRishna skrev:Naturtrogenhet? Mot vad? Denna musikgenren har inget med naturtrogenhet att göra.
Kronkan skrev:Wikipedia
...
Lo-fi är en musikgenre som använder lo-fi-inspelningar som ett konstnärligt uttryckssätt. Målet är att låta autentisk snarare än överproducerad. Många lo-fi-artister använder billiga kassettbandspelare för att spela in sin musik.
...
Svante skrev:Kronkan skrev:Wikipedia
...
Lo-fi är en musikgenre som använder lo-fi-inspelningar som ett konstnärligt uttryckssätt. Målet är att låta autentisk snarare än överproducerad. Många lo-fi-artister använder billiga kassettbandspelare för att spela in sin musik.
...
Vilka vanföreställningar det finns.Att låta dåligt är alltså synonymt med att låta autentiskt...
shifts skrev:Svante skrev:Kronkan skrev:Wikipedia
...
Lo-fi är en musikgenre som använder lo-fi-inspelningar som ett konstnärligt uttryckssätt. Målet är att låta autentisk snarare än överproducerad. Många lo-fi-artister använder billiga kassettbandspelare för att spela in sin musik.
...
Vilka vanföreställningar det finns.Att låta dåligt är alltså synonymt med att låta autentiskt...
Beror på hur man tolkar det. De eftersträvar en äkthet som finns i det spontana och oplanerade, ungefär som att dåliga mobiltelefonbilder/-filmer förmedlar en känsla av autenticitet. Tror det är känslan man eftersträvar, även om det är väldigt planerat och medvetet gjort (i vissa fall).
shifts skrev:Svante skrev:Kronkan skrev:Wikipedia
...
Lo-fi är en musikgenre som använder lo-fi-inspelningar som ett konstnärligt uttryckssätt. Målet är att låta autentisk snarare än överproducerad. Många lo-fi-artister använder billiga kassettbandspelare för att spela in sin musik.
...
Vilka vanföreställningar det finns.Att låta dåligt är alltså synonymt med att låta autentiskt...
Beror på hur man tolkar det. De eftersträvar en äkthet som finns i det spontana och oplanerade, ungefär som att dåliga mobiltelefonbilder/-filmer förmedlar en känsla av autenticitet. Tror det är känslan man eftersträvar, även om det är väldigt planerat och medvetet gjort (i vissa fall).
shifts skrev:Svante skrev:Kronkan skrev:Wikipedia
...
Lo-fi är en musikgenre som använder lo-fi-inspelningar som ett konstnärligt uttryckssätt. Målet är att låta autentisk snarare än överproducerad. Många lo-fi-artister använder billiga kassettbandspelare för att spela in sin musik.
...
Vilka vanföreställningar det finns.Att låta dåligt är alltså synonymt med att låta autentiskt...
Beror på hur man tolkar det. De eftersträvar en äkthet som finns i det spontana och oplanerade, ungefär som att dåliga mobiltelefonbilder/-filmer förmedlar en känsla av autenticitet. Tror det är känslan man eftersträvar, även om det är väldigt planerat och medvetet gjort (i vissa fall).
Zeeall skrev:Vad försämrar kvaliten mest?
Dålig inspeling?
Dålig mixning?
Dålig mastring?
Nattlorden skrev:Zeeall skrev:Vad försämrar kvaliten mest?
Dålig inspeling?
Dålig mixning?
Dålig mastring?
Innan det är mixat finns det inget att bedömma kvalité på, så det enda av exemplen om verkligen försämar kvalitén är dålig mastring.
Nattlorden skrev:Zeeall skrev:Vad försämrar kvaliten mest?
Dålig inspeling?
Dålig mixning?
Dålig mastring?
Innan det är mixat finns det inget att bedömma kvalité på, så det enda av exemplen om verkligen försämar kvalitén är dålig mastring.
Zeeall skrev:Vad försämrar kvaliten mest?
Dålig inspeling?
Dålig mixning?
Dålig mastring?
Kronkan skrev:Jag vill skilja på begreppet sound och dålig inspelningskvalité.
Vigor skrev:Kronkan skrev:Jag vill skilja på begreppet sound och dålig inspelningskvalité.
+1 så det skriker om det!
Soundkaraktär och ljudkvalitet är två väldigt olika saker. Det går alldeles utmärkt att producera musik med precis vilken SOUNDKARAKTÄR som helst utan att ljudkvaliten behöver vara undermålig. Skränigaste tänkbara punkmusik, fullständigt kaotisk frijazz, tokbrutal dödsmetall, skitig indutrimusik - allt går att göra med klanderfri ljudkvalitet. Välproducerat behöver INTE vara samma sak som vattenkammat, lättillgängligt och tillrättalagt.
Richard skrev:Nattlorden skrev:Zeeall skrev:Vad försämrar kvaliten mest?
Dålig inspeling?
Dålig mixning?
Dålig mastring?
Innan det är mixat finns det inget att bedömma kvalité på, så det enda av exemplen om verkligen försämar kvalitén är dålig mastring.
Ursäkta, men ditt inlägg visar att du inte vet hur inspelningar går till.
Att "det enda som försämrar ljudet" skulle vara dålig mastring är en felaktig myt som sprids på faktiskt.se.
Allting spelar roll, från instrumentens ljudkvalitet till mikrofonerna och den tonreglering som görs i mixerbordet.
Nattlorden, du som är en genomvänlig sympatisk person borde sluta lyssna på vissa auktoriteter på detta forum. Flera av dem vet inte alls vad de talar om, ej heller har de varit med om några rock- produktioner i en riktig studio.
Svante skrev:Zeeall skrev:Vad försämrar kvaliten mest?
Dålig inspeling?
Dålig mixning?
Dålig mastring?
Varför ägna tid åt det? Karaktären på felen är rätt olika (här brukar man tala om två olika frukter...). De ger alla olika fel och samtliga borde minimeras.
Objektivisten skrev:Laila skrev:Finns dä sånna . . .?
Ja, den här renen sjunger falskt t ex.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Hjalmar_Branting och 34 gäster