Råd kring va av mikrofon

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
freddenacka

Råd kring va av mikrofon

Inläggav freddenacka » 2012-10-31 12:06

Hej
jag söker en mikrofon som jag tänkte använda till min Nagra III.
Det blir min första lite seriösare inspelningsanordning.
Jag tänkte spela in lite live föreställningar, troligtvis endast vissa akustiska instrument samt sång.
Tanken är att hitta något prisvärt för max 2000kr som går bra allround.
Är det några klara nackdelar med en rörmik? tänker mest om den är ömtålig osv.
Jag är mest sugen på rörmiken men vill veta om det är dumt att börja med för det här syftet.
Vad kan vara för nackdel om man jämför dessa?
Mycket frågor men är ju glad amatör som vill lära mig ;)

De mikrofoner jag är mest inne på är
Line Audio CM3
http://www.lineaudio.se/linemicdata.htm

Samt denna rörmikrofon i byggsats.
http://www.aurycle.com/aurycle-a5500-la ... phone.html

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-10-31 12:08

Har din Nagra fantommatning (48V)? Annars måste du skaffa en sådan också.

Jag har ett par [s]L[/s]CM2, som jag är mycket nöjd med. Det verkar som många andra också är det.
Senast redigerad av PerStromgren 2012-10-31 12:17, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-10-31 12:11

Hej
Nagran har inte Phantomatning så det måste ordnas om jag skall skaffa cm3.
Det ingår nätaggregat i rörmicken.

CM3 känns som ett säkrare val med tanke på hur många som är nöjda med dem. Hoppas någon vet något om rörmicken.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-31 12:46

Line Audio CM3 är bra - har precis som Per ett par CM2 som jag är nöjd med. Blev lite nyfiken på rörmicken... Har du själv goda erfarenheter eller referenser på den? För några år sedan dök det upp billiga rörmickar för studiobruk. Flera av dem var snarlika denna och tillverkades i Kina och "brandades" av grossister. Här såldes de av bla Golden Age och Luthman (TSM), i USA hade de andra namn men delar och design liknar dem... Det är kanske någon klassisk Neuman som satt standard...? ;-)

Det finns flera "moddar" på nätet och som jag förstår det är det i huvudsak kapseln som begränsar de billiga. Ser inga specar på sidan om vilken det är... De här mickarna har ibland sålts för 1995:- här och de går att hitta begagnade emellanåt... så för prisets skull kanske det känns lite omotiverat att importera och bygga om man inte tycker det är vansinnigt roligt eller om den tillför väsentligt bättre ljudkvalitet!

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-10-31 12:52

Den referens jag hittade är denna.
http://www.diyaudio.com/forums/tubes-va ... mic-3.html
Finns lite olika som menar att den är bra om man söker lite.
De jag tänkte mer var om det är som de säger ett fint chassi med möjlighet att modda den sen så kanske det är en spännande grund.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-31 12:53

Line Audio CM3 skulle jag ha valt. Stora rörmikrofoner är kult men bygga själv skulle jag inte ge mig på. Stormembranmikrofoner har ofta en klanglig "signatur" som kan vara både till för- och nackdel. CM3 är anses vara en rätt neutral mikrofon. Det finns även en kommande rundtagande OM10 från Line Audio. Samma storlek och pris. Möjligt att produktionen av den kört igång.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-31 13:03

freddenacka skrev:Den referens jag hittade är denna.
http://www.diyaudio.com/forums/tubes-va ... mic-3.html
Finns lite olika som menar att den är bra om man söker lite.
De jag tänkte mer var om det är som de säger ett fint chassi med möjlighet att modda den sen så kanske det är en spännande grund.

Ja, du kommer ju att ha koll på grejerna om du monterar själv. :) Det är väldigt spridda omdömen om GA & TSM - vet inte om det är smaken som avgör, om kvaliten varierar eller om de rationaliserat och ändrat konstruktionen... MM testade TSM MT47 för några år sedan och var riktigt imponerade - den kostade 7990:- då... När den gått ner i pris skaffade jag ett par med samma tankar på att modda som du har men det har inte blivit av...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-31 16:28

Jocke skrev:MM testade TSM MT47 för några år sedan och var riktigt imponerade - den kostade 7990:- då...

MM är väl mera inställt på studioinspelningar via mixerbord? Fredde vill köra med en mikrofon kopplad till en mono-Nagra och det blir ett rätt annorlunda förfarande...

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-10-31 16:53

Jag tror jag kör det fega valet och tar cm3 :)
Någon som kan rekommendera någon bra phantomatning?

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-10-31 17:09

Fantom matning är lite batterier i en låda och 2 kontakter snidar du väl ihop själv ?!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-31 17:15

Det är angivet 12-52 V för CM3. För portablet bruk är 12 V passande och det kan man göra via batteri om man vill. Förrutom batteri behövs två motstånd (beroende på vilken fantomspänning man kör med), antar att det finns DC-blockering på Nagrans mikrofoningång. P12 ger halva förbrukningen jämfört med P48.

http://www.sound-services.info/pdfs/Sou ... 20Mics.pdf

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-31 18:41

RogerGustavsson skrev:
Jocke skrev:MM testade TSM MT47 för några år sedan och var riktigt imponerade - den kostade 7990:- då...

MM är väl mera inställt på studioinspelningar via mixerbord? Fredde vill köra med en mikrofon kopplad till en mono-Nagra och det blir ett rätt annorlunda förfarande...

Ja, och de lever ju delvis på annonser från branschen så det är väl inte så ofta de sågar några produkter...^^

Mixer eller bandare... de har väl preamps och frågan är väl snarare om det är en eller många preamps i "grunkan"?

Nagra är väl portabla bandare - kan ju vara värt att tänka på portabiliteten och då ligger väl CM3 bra till? ;-)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-31 19:17

Det är ju stor skillnad på vad man kan göra i ett mixerbord jämfört med mikrofonsteget i en bandspelare. I bandspelaren finns inga tonkontroller som kan hjälpa upp en mikrofon med krokig frekvensgång-

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-31 22:25

RogerGustavsson skrev:Det är ju stor skillnad på vad man kan göra i ett mixerbord jämfört med mikrofonsteget i en bandspelare. I bandspelaren finns inga tonkontroller som kan hjälpa upp en mikrofon med krokig frekvensgång-

Ja så klart är det - om det är en tillgång så kanske en minimixer med fantommatning kan vara ett alternativ här? Annars kan man ju använda tonkontroller vid uppspelning! :)

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-10-31 22:57

Jag kommer spela in på bästa möjliga kvalitet på plats och sen mixa ner klippt på 19cm/sek 2 eller 4 spår.
Tror jag börjar med en cm3 och lär mig och ger mig på de lite ballare grejorna sen.
Kan man inte sno ström från nagrans nätagrigat? Tänkte brygga en 15 vac trafo och ha passiv filtrering.
Borde bli runt 18 vdc.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-01 09:42

freddenacka skrev:Jag kommer spela in på bästa möjliga kvalitet på plats och sen mixa ner klippt på 19cm/sek 2 eller 4 spår.

Vadå mixa ner? Trodde du vill göra en monoinspelning med en mikrofon diekt till Nagran.

I Nagran kan det finnas en spänningsmatning för mikrofon enligt T12 Tonaderspannungsversorgung. Vet inte om man kan modifiera det till fantommatning. Det borde gå att fixa fantommatning via det nätaggregat till Nagran du tänker bygga.

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-11-01 11:01

Med mixa ner så menar jag ändra nivåer och kanske korrigera bas och diskant om det skulle behövas.
Det är bra att ha fulltrackinspelning i mastern men väldigt otympligt att spela upp på andra bandare.
Sen vill jag inte skicka runt mastern till vänner och bekanta kors och tvärs :)
Jag köper cm3 och så får jag kolla på Nagran om det går att använda den vanliga drivspänningen från aggregatet. Jag borde få Nagran nästa tisdag :-D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-01 18:37

CM3 är kanon! Jag har spelat in såväl piano (flygel) som trummor (överhäng) och brassband med dem - suveräna.

Fantommatning kan man ju köpa billigt, här t.ex. inkl nätaggregat:

http://www.thomann.de/se/millenium_pp2b.htm

Och handlar du från Thomann så har dom ju 278 produkter i kategorin småmembranskondensatormikrofoner :) :

http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=sm ... ner&oa=pra

Den här, t.ex. är minst lika bra som CM3 (finns även som stereo-set i väska):

http://www.thomann.de/se/beyerdynamic_mce530.htm

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2012-11-01 19:23

Den här micken är ej heller att förakta:

http://www.thomann.de/se/behringer_b5_k ... nmikro.htm

Dessutom får man både njure- och kulakapsel.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-11-01 19:38

Ska läsa på om dessa två, en fördel med cm3 är att den går att driva ner till 12v och då slipper jag ta med en extra låda.
Mvh
Fredrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-01 19:56

DanNorman skrev:Den här micken är ej heller att förakta:

http://www.thomann.de/se/behringer_b5_k ... nmikro.htm

Dessutom får man både njure- och kulakapsel.

Var det inte någon på faktiskt som dömde ut dess rundtagande kapsel?

CM3 är i varje väldigt nära några betydligt dyrare konkurenter enligt det test som gjordes i Studio Blue för en tid sedan. Vet att det finns lågprisprodukter hos t.ex. AKG som är Kina-tillverkade. Så kanske även hos Beyer? Beyer MCE930 har goda omdömmen men de ligger i en helt annan prisklass. Line Audio verkar hålla en god kvalitetsnivå och har ett bra rykte även utanför Sveriges gränser.

Användarvisningsbild
A_Lindberg

Inläggav A_Lindberg » 2012-11-02 23:37

Den rundtagande kapseln hos Behringer B-5 är väldigt avrullad i diskanten, men med njurkapsel är nog detta en av de mest prisvärda mikrofoner jag har stött på. Inte nog med att den är extremt lika i klangen jämfört mot mina AKG C480 (mycket välbyggd men dyrare småmembransmikrofon), de klarar dessutom väldigt höga ljudtryck, 152 dB om jag inte minns fel. Detta är faktiskt den enda kondensatormikrofon jag äger som går att använda till närmickning av baskagge eller virvel.
Däremot innebär billigheten att byggkvalitén och jämnheten mellan exemplar inte är så god, jag har två stycken och det skiljer sig en del i utgångsspänning t.ex.

Nu blev det lite off topic förstås, men för ditt ändamål skulle jag rekommendera en B-5 (eller helst ett par, har inte Nagran möjlighet till stereoinspelning?), att kunna välja mellan kula och njure beroende på situation är guld värt och den luddiga klangen hos kulan går i alla fall delvis att kompensera upp med hjälp av eq i efterhand.

H/A
Driver musikproduktionsföretaget TwinOak Productions på Åland.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-03 08:39

Men eq i efterhand på en analog bandare ger dåligt signalsbrusförhållande.

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-11-03 14:47

Den här Nagran har endast fulltrack mono. Den använder sig altså av hela bandets bredd för ett spår.
Jag kommer nog att göra stereo inspelningar senare med annan bandare men börjar med denna och mono för att lära mig.
Min blogg osv handlar om mono inspelningar så passar rätt bra i det utbildnings syftet med då Nagran är mycket bra.

Användarvisningsbild
A_Lindberg

Inläggav A_Lindberg » 2012-11-03 15:52

RogerGustavsson skrev:Men eq i efterhand på en analog bandare ger dåligt signalsbrusförhållande.

Det var först nu det klickade att det handlade om en bandare, då vi har flertalet av Nagras flashinspelare på jobbet tänkte jag automatiskt i dom banorna.
Driver musikproduktionsföretaget TwinOak Productions på Åland.

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-11-03 16:29

Det är klart, är inte många som trivs med magnetband idag ;)
Ska skriva lite mer när jag får tid men kolla gärna in bloggen.
Monorecords.wordpress.com

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-11-09 20:29

Det blev en cm3 tillslut eller 2 då jag vill va säker på att ha två om jag ska spela in stereo senare.
Ska testa att banda en förestälning på söndag :)
Det är en Nagra IS blev missförstånd kring model då vi trodde det var Nagra III

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-11-10 21:32

Då smet jag in på kyrkan för att testa lite, blev rätt bra för att va första försök. Satt längst bak med mik så blir nog bättre om jag går lite närmare nästa gång.
Ställde stativet i mitten och kommer med exempel på det senare. I denna fil håller jag stativet i bänken.
Några tips?

https://www.filecentral.se/filecentral/ ... ddd11289fb

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-11 00:12

Du måste vara mycket närmare musikerna! Hur långt från dem var du där? Här en inspelning på närmare håll, ca 2 m, av en amatörgrupp i kal kyrka, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... ck%207.wav

Liveinspelning är svårt eftersom man inte kan välja vilken mikrofonpositionering som helst. Gjordes en annan inspelning parallellt med min, de två lät ganska olika. Min var med två njurtagande mikrofoner i ORTF-uppställning, den andra med XY i 90 grader lät smalare och mera instängd.

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-11-11 13:16

Jo ska jag spelain i kyrkan mer får jag be om låv så jag kan placera mig lite närmare. Märkte också att jag varit för glad på gain ratten då den peakar igenom lite för ofta. Ikväll ska jag spela in en föreställning och funkar det så kopplar jag mig till mixerbordet.

Nästa

Återgå till Teknikforum