Så Mycket Bättre - 2012

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Så Mycket Bättre - 2012

Inläggav phon » 2012-10-28 00:35

Kvällens behållning, Miss Li framförandes Pugh Rogefeldts gamla goding Här kommer natten i programmet Så mycket bättre, 24.28 in.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-10-28 00:37

Ja, visst var hon bra/bäst?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-28 00:39

Jag tror de gör det igen, gör "Så mycket bättre" till en riktigt bra show. Spelar igenom min Pugh-samling just nu, därtill inspirerad av kvällens program.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-10-28 00:42

Det snurrar en del Pugh här nu, blandat med Miss Li från TV4play. Bra var hon.
Dom har trixat till det så att det inte går att ladda hem med StreamTransport längre ... får väl filma av det med mobilkameran ... 8O :?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-10-28 00:47

En sak som jag reflekterade över var hur mycket mer levande det blev med Linda (heter hon väl) jämfört med Darin som körde förinspelade saker. Så mycket mer musikaliskt och äkta.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2012-10-28 10:53

phon skrev:Det snurrar en del Pugh här nu, blandat med Miss Li från TV4play. Bra var hon.
Dom har trixat till det så att det inte går att ladda hem med StreamTransport längre ... får väl filma av det med mobilkameran ... 8O :?

Kollat med http://pirateplay.se/ om dom kan få hem det?

niclas

Inläggav niclas » 2012-10-28 12:50

Miss Li är svinbra, såg henne live på en liten klubb för ett tag sedan. Publiken "gick bananas". :)
Riktigt svängigt och bra band har hon med sig också!

http://www.youtube.com/watch?v=4KLayaFy2wo

Användarvisningsbild
slammer87th

Inläggav slammer87th » 2012-10-28 15:57

Såg precis reprisen från igår och kan bara instämma i lovorden - grymt bra och fantastisk intensitet mmmm måste höra henne live vid tillfälle!

/slammer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-10-28 17:19

Direktlänk till låten på TV4.

Bild

Spotify
Youtube
iTunes

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-10-30 11:02

niclas skrev:Miss Li är svinbra, såg henne live på en liten klubb för ett tag sedan. Publiken "gick bananas". :)
Riktigt svängigt och bra band har hon med sig också!

http://www.youtube.com/watch?v=4KLayaFy2wo

Kommer snart till Helsingborg, och det ska man inte missa.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-30 12:21

Miss Li är jättebra på enskilda låtar. Men hon är ofta så explosiv och energisk så lyssnar man på en hel CD är man alldeles matt efteråt :-)

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-10-30 13:21

Helt fantastskt, men ändå inte. Eller jo förresten!

Jag rös av njutning genom hela låten och uttrycket var ju helt fantastiskt - och
bara det fantastiska uttrycket gjorde att jag klarade att stå ut med falskheten.

Nervociteten talade, tror jag, eller var det kanske en dålig medhörning?

Att hon var så nervös att hon skakade var kanske ändå skälet, och även om
jag hellre hade sett att hon sjungit rimligt rent (talar inte om de sladdriga ton-
erna, för de fick gärna glida, men tänk om hon hade satt de toner som var vilo-
punkter i låten lite bättre) var det kanske ändå så att hennes nervocitet faktiskt
hjälpte till att ge det nerv, och gjorde att det blev så fantastiskt bra?

Hon var väl nervös på grund av den respekt hon känner för Pugh, och därifrån
kom väl även en stor del av uttrycket. Förbaskat bra, verkligen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-30 16:16

Svante skrev:En sak som jag reflekterade över var hur mycket mer levande det blev med Linda (heter hon väl) jämfört med Darin som körde förinspelade saker. Så mycket mer musikaliskt och äkta.

Det är lite svårt att avgöra vad som är förinspelat, när man har t.ex en av landets säkraste syntspelare (Jonas), och även en dödssäker bakgrunds-körare (Britta) på plats i orkesterhörnan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-10-30 16:34

Tänkte på precis samma sak - hur vet något att det är förinspelat?

Har nu förresten lyssnat igenom hela programmet med alla artister,
och tror nog att medhörningen måste ha varit dålig. På sätt och vis
gör det alla artisters prestation än mera imponerande. Det är svårt
att sjunga med inlevelse när man inte ordentligt hör vad man gör.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-10-31 15:22

Fantastiskt att ett TV-program fortfarande kan ha så stor genomslagskraft. När Sylvia Vrethammar slog igenom i Hylands hörna på 60-talet och vi hade en kanal var det ju en sak, men idag.....
När jag såg Eldkvarn på Fårö i somras skämtade (?) Plura om att han numera hade tre bankböcker tack vare Petra Marklunds tolkning av "Kärlekens tunga". Det här programmet kan säkert vara riktigt bra för många artisters ekonomi :wink:
Kör de verkligen "live" eller har det gjorts pålägg efteråt? Tycker det låter för bra för att vara live.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
robin_bockman

Inläggav robin_bockman » 2012-10-31 15:37

Jag har träffat trummisen några gånger och han berättade att musikerna och artisterna sågs vi 3 tillfällen, först ett allmänt rep, sedan inspelning nere i tamburine studios och sen en vecka på Gotland, dvs det man ser i TV...

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-10-31 15:43

robin_bockman skrev:Jag har träffat trummisen några gånger och han berättade att musikerna och artisterna sågs vi 3 tillfällen, först ett allmänt rep, sedan inspelning nere i tamburine studios och sen en vecka på Gotland, dvs det man ser i TV...

Det är alltså inspelningarna från Tamburine man hör?

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-10-31 15:46

Jag tycket inte att Miss Li's framträdande är störande falskt. Det låter väl ganska mycket som hon brukar göra?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
robin_bockman

Inläggav robin_bockman » 2012-10-31 15:54

Panelguy skrev:
robin_bockman skrev:Jag har träffat trummisen några gånger och han berättade att musikerna och artisterna sågs vi 3 tillfällen, först ett allmänt rep, sedan inspelning nere i tamburine studios och sen en vecka på Gotland, dvs det man ser i TV...

Det var i och för sig förra året, dom kan ju ha bytt studio i år, men jag tror absolut det är live på gotland, det mesta...

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-10-31 16:12

robin_bockman skrev:
Panelguy skrev:

Det var i och för sig förra året, dom kan ju ha bytt studio i år, men jag tror absolut det är live på gotland, det mesta...

Hmm, då har de lyckats göra låtarna live väldigt lika det man hör på radion :wink: . De har ju börjat köra låtarna dagarna i ända och mest är det nog Miss Li man hör, men hon var ju också bäst :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-31 19:56

Ja, programformen är verkligen bra. Den positiva stämning som råder genomgående är upplyftande. Klar skillnad mot "Stjärnorna på Slottet" eller vad serien hette, där någon hela tiden mest var sur. Trodde inte de skulle lyckas upprepa det när de drog igång säsong två, men den blev ju nästan ännu bättre och trean har börjat lovande.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-31 20:19

hifikg skrev:Ja, programformen är verkligen bra. Den positiva stämning som råder genomgående är upplyftande. Klar skillnad mot "Stjärnorna på Slottet" eller vad serien hette, där någon hela tiden mest var sur. Trodde inte de skulle lyckas upprepa det när de drog igång säsong två, men den blev ju nästan ännu bättre och trean har börjat lovande.

Fast det hela är lite för regisserat och förutsägbart. Inför varje sång är artisten nervös, hoppas att kvällens värd gillar tolkningen. Under sången får värden en liten tår i ögat och sedan utbrister "fantastiskt" (eller något liknande) - å så ska det kramas. Efteråt förklarar artisten att denne tyckte det gick bra, att det verkade som om värden gillade framförandet.

Det hindrar ju inte att en del av framförandena är riktigt bra och ofta bättre än upphovsmannens.

/ B

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-10-31 20:25

Vi får väl hoppas att det kommer någon känslokall jävel och gör ett praktfiasko då. Och får skäll som sjutton.

Så det blir lite faktisktstämning. 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-31 20:42

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Ja, programformen är verkligen bra. Den positiva stämning som råder genomgående är upplyftande. Klar skillnad mot "Stjärnorna på Slottet" eller vad serien hette, där någon hela tiden mest var sur. Trodde inte de skulle lyckas upprepa det när de drog igång säsong två, men den blev ju nästan ännu bättre och trean har börjat lovande.

Fast det hela är lite för regisserat och förutsägbart. Inför varje sång är artisten nervös, hoppas att kvällens värd gillar tolkningen. Under sången får värden en liten tår i ögat och sedan utbrister "fantastiskt" (eller något liknande) - å så ska det kramas. Efteråt förklarar artisten att denne tyckte det gick bra, att det verkade som om värden gillade framförandet.

Det hindrar ju inte att en del av framförandena är riktigt bra och ofta bättre än upphovsmannens.

/ B

Jo, det är sant. Första säsongen var jag knäpp nog att tro att det var spontant och fint. Sen läste jag lite om inspelningen och det är tydligen ingen lek för deltagarna, det är en riktigt jobbig vecka för dem. Men till syvende och sist... första säsongen "upptäckte" jag både September och Petter på allvar och förra säsongens stora behållning var Laleh. Miss Li har jag redan på min favoritlista så jag hoppas någon annan blir den här säsongens stora njutning.

Edit: Lill-Babs tolkning av Petters "Så Klart" kan jag digga när som helst på dygnet...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-31 22:42

KarlXII skrev:Vi får väl hoppas att det kommer någon känslokall jävel och gör ett praktfiasko då. Och får skäll som sjutton.

Så det blir lite faktisktstämning. 8)

Du får nog kolla på körslaget, där kan du få ditt lystmäte!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-03 01:42

Bill50x skrev:

/ B

Jag ser inte den regisserade svartvithet (eller inte ens svartvithet - bara
svart) som du berättar om. Ser massor av nyanser och äkthet.

Tycker det är väldigt tydligt att olika artister kände sig väldigt olika säkra
inför sina respektive framträdanden.

Och dessutom tror jag de alla var klart mer nervösa än vad de är inför en
vanlig spelning.

Nog är det en blandning av mycket, men där du ser falskhet ser jag hellre
äktheten, även om det säkert finns lite av båda.

Lite som om ett glas är halvtomt eller halvfullt.

Jag tittar inte mycket på TV, så om jag gör det någon gång så tar jag ju
mycket hellre fasta på något som jag gillar än något som jag ogillar. Finns
det inget att gilla så tycker jag det känns rimligare att sluta titta.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-03 11:56

IngOehman skrev:Jag tittar inte mycket på TV, så om jag gör det någon gång så tar jag ju mycket hellre fasta på något som jag gillar än något som jag ogillar. Finns det inget att gilla så tycker jag det känns rimligare att sluta titta.
Jag påstår inte att allt är fejk och oäkta känslor. Men programformatet är hårt regisserat och innehåller inga överraskningar. Och är det någon som fäller en tår (vilken helt säkert är äkta) så måste den absolut klippas in i programmet. Så var det ju också med programmet som handlade om ett gäng amerikaner på besök i Sverige som letade efter avlägsna släktingar, för att ta ett exempel ur högen.

Men jag ser verkligen inte saken i svartvitt, hur kan du tolka mitt inlägg så? Varför tror du att jag sett varje program i serien sedan starten, nu inne på tredje säsongen? Detta är ett av de bättre programmen som tv4 skapat överhuvudtaget. Vad man tex ser är lite mer av artisten än det man ser på scen och ser i skvallerpressen. Många artister är mycket intressanta att se och höra mer på djupet.

De olika artisternas versioner av varandras låtar är många gånger väldigt bra. En tankeställare för mig var Plura. När andra gjorde hans låtar insåg jag hur bra dom (låtarna) är. När Plura gjorde andras låtar insåg jag hur bra han är. Men när jag lyssnar på Plura framförandes sina egna sånger, ja det blir för mycket på något vis :-) Sedan var det en klar miss i programmet där man sjöng Pluras låtar, någon (jag minns ej vem) sjöng Cornelis-låten Somliga går i trasiga skor bara för att Plura någon gång sjungit denna låt. Ett märkligt val tycker jag, tanken är/var väl att sjunga artisternas egna alster?

Men som sagt, det kunde vara lite mindre regisserat, lite mer överraskningar.

En fördel kan vara att se programmet i TV4Play, då är det bara en minuts reklamavbrott!

/ B

Användarvisningsbild
slammer87th

Inläggav slammer87th » 2012-11-03 13:49

Med tanke på rubriken Miss Li vore det trevligt att höra om det var någon som var och lyssnade på henne i går i Göteborg uppbackad av Göteborgsgsymfonikerna?

Jag hade gärna själv gått men fick inte ihop planeringen!

/slammer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-11-03 22:10

Ikväll fallerade Miss Li men Kung Uggla regerar. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-11-03 22:16

Uggla idag, han är tillbaka i toppform!

Nästa

Återgå till Musikstugan