Max_Headroom skrev:Rydberg skrev:Max_Headroom skrev:
Nej, varför då? Dom olika tillverkarna kan ju ha helt olika målsättningar med sina respektive produkter.
Så hur menar du att de skulle skilja? Menar du att bara för att Boulder-försteget är stort/dyrt färgar det?! Eller menar du att HA är sämre än klåpare?!
Tillverkaren kanske vill att det skall låta på ett visst sätt. Och så gör det det.
Men, som sagt; att bygga tekniskt sett bra försteg är enkelt. Om ett försteg har en tydlig ljudkarraktär så är det knappast av misstag, såvida det inte rör sig om väldigt billiga saker där man varit tvungen att spara pengar. Men får köra med 741or istället för OPA627, typ. Det skiljer väl en faktor 100 eller så i pris.
Eller så kan man strunta i den enkla vägen att använda någon annanst arbete (IC-kretsar) och bygga försteget med lösa komponenter. Det är förståss mycket svårare, men vi har ju sett genom historien att även det går att lyckas med.
I fallet med burkarna ovan så antar jag att dom har sina karraktärer, eller brist på sådan, helt enkelt för att den som konstruerat dom vill ha det så.
Både Boulder och HA snackar om att göra transmissionslänkar som ska vara så nära en "straight wire of gain" som möjligt. Mao, jag vill nog säga att de båda har precis samma mål.
Jag vet att pris inte är en prestandaparameter men HA Pre 25 Remote kostar 895€ och Boulder 2010 kostar 36000$. Du tror inte man kan komma längre då man inte behöver kompromissa? Mätningarna visar ju att Boulder vet vad de håller på med.