Hur stor betydelse har försteget?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-11-09 16:18

Richard skrev:
Rydberg skrev:
Fjonkalicious skrev:Ha Pre25 kan ju vara löjligt underprissatt men den kan ju vara god ingenjörskonst för det? :D

Ja visst om man tycker att utvecklingen stannade vid opa2134 8)

Ja, det finns många moderna, dyrare kretsar som låter och mäter bättre än opa 2134, även vid enkla överföringsfunktioner som linjesignalförstärkning inom hifi.

Därmed inte sagt att den är dålig. Men det finns bättre.

Jag läser ditt påstående som att du menar att det är en erkänd sanning. Jag skulle vilja läsa mer om detta. Har du någon källa?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-09 16:20

Richard skrev:Nej, visst. :wink:

..men vad gör du om du märker att ett försteg spelar musiken bättre än holografic pre 25 ? Trots att det sistnämnda mäter bättre ?

Behåller du pre 25 :an bara för att den är tekniskt bättre med statiska mätningar ? Eller väljer du med örat och hjärtat, dvs väljer det försteg som gör att du upplever musiken bättre ?

Du missförtår totalt Richard. Om du tycker det låter bättre är det något du fäster jättestor vikt vid och självklart är den då bättre för dig?
"Bättre" är bara definerat utifrån vilka parametrar man väljer. De flesta väljer nog en massa olika och viktar ihop dem? Detta oftast utan att reflektera över det ens.
Det enda jag har problem med är att du inte kan ta in att andra kan definera "bättre" utifrån helt andra kriterier än du? Jag tror faktiskt det är omöjligt att hitta två individer som värderar något på samma sätt.
"Bättre" har alltså bara betydelse vid klart definerade mängder som man sätter i relation till varandra och det går inte att uttala sig generellt för någots samlade totala i hela universums egenskaper.

Hade du skrivit "jag tycker att de förstärkare jag lyssnat på låtit bättre än de flesta hemmabioreceivrar jag lyssnat på" skulle ingen höja på ögonbrynen och det är dessutom helt oantastligt för det är din upplevelse.
Senast redigerad av PappaBas 2012-11-09 16:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-11-09 16:23

Rydberg skrev:
Ja det var jag som förde in det i "debatten", även om jag i stor gillar det som skrivs på detta forum och själv har en rätt skeptisk hållning tycker jag ibland det bli lite väl tramsigt ibland. Det är inte skillnad på någonting och att göra spciallösningar med lågbrusiga nätdelar etc är bara fjamseri (om nu inte någon av forumets auktoriteter har sagt det). Varför gör exempelvis Ingvar ett CR80S och ett CR80ES?

Nä det ingick kanske inte, det var kanske en av kompromisserna då den lasten typ aldrig kommer att förekomma.

Fast rätt mycket med megagigantiska nätdelar är ju faktiskt trams! :)

Notera att jag inte menar att allt som skrivs på faktiskt är vettigt. Dock tycker jag man ska titta på en apparats pris och prestanda som två saker som inte behöver korrelera särskilt bra. Jag skulle vilja påstå att det i synnerhet gäller just förförstärkare eftersom det finns större chanser att få dem utomordentligt bra till en låg kostnad jämfört med andra apparater som t ex högtalare eller stora effektsteg.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-11-09 16:23

Fjonkalicious skrev:
Rydberg skrev:
Fjonkalicious skrev:
Rydberg skrev:
Fjonkalicious skrev:Ha Pre25 kan ju vara löjligt underprissatt men den kan ju vara god ingenjörskonst för det? :D

Ja visst om man tycker att utvecklingen stannade vid opa2134 8)

Berätta mer om opa2134. Jag vet inget om den. Och det räcker inte med: "den är gammal" eller liknande. Utan allt du vet som gör att du inte tycker att den är bra.

:)

Bra OP, sitter bland annat i mitt LTS-riaa

http://www.alldatasheet.com/datasheet-p ... A2134.html

Men vad är det som gör att den inte duger? :)

Det har jag inte påstått, den duger säkert i massor av fall. Jag är dock övertygad om att man kan bygga både bättre och lågbrusigare medelst diskreta komponenter. Morellos state of the art riaa är byggt på detta sättet och inte med IC och det finns säkerligen en anledning till det.

Vilka för och nackdelar det ger att packa massa trissor i en IC finns det bättre folk än mig att svara på, det blir ju billigare hur som helst.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-11-09 16:27

jonasp skrev:
Rydberg skrev:
Ja det var jag som förde in det i "debatten", även om jag i stor gillar det som skrivs på detta forum och själv har en rätt skeptisk hållning tycker jag ibland det bli lite väl tramsigt ibland. Det är inte skillnad på någonting och att göra spciallösningar med lågbrusiga nätdelar etc är bara fjamseri (om nu inte någon av forumets auktoriteter har sagt det). Varför gör exempelvis Ingvar ett CR80S och ett CR80ES?

Nä det ingick kanske inte, det var kanske en av kompromisserna då den lasten typ aldrig kommer att förekomma.

Fast rätt mycket med megagigantiska nätdelar är ju faktiskt trams! :)

Notera att jag inte menar att allt som skrivs på faktiskt är vettigt. Dock tycker jag man ska titta på en apparats pris och prestanda som två saker som inte behöver korrelera särskilt bra. Jag skulle vilja påstå att det i synnerhet gäller just förförstärkare eftersom det finns större chanser att få dem utomordentligt bra till en låg kostnad jämfört med andra apparater som t ex högtalare eller stora effektsteg.

Jag håller nog med dig om allt ovanstående egentligen. Har själv bara lust att betala för prestanda, användarvänlighet samt kvalitet.

Hade jag trott HA Pre 25 var sista ordet i prestanda hade jag definitivt suttit med det (även om det kanske saknar vissa funktioner jag vill ha).

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-11-09 16:30

Rydberg skrev:
Jag håller nog med dig om allt ovanstående egentligen. Har själv bara lust att betala för prestanda, användarvänlighet samt kvalitet.

Hade jag trott HA Pre 25 var sista ordet i prestanda hade jag definitivt suttit med det (även om det kanske saknar vissa funktioner jag vill ha).

Vilket försteg tror du är sista ropet då?

För egen del förväntar jag mig en tvättäkta dräpare från en viss klockentusiast på forumet. 8)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-11-09 16:33

jonasp skrev:
Rydberg skrev:

Vilket försteg tror du är sista ropet då?

För egen del förväntar jag mig en tvättäkta dräpare från en viss klockentusiast på forumet. 8)

Jag väntar nog på samma 8)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-09 16:37

Personligen så värderar jag det hela så att försteget skall låta "tillräckligt bra" men för mig är det väldigt viktigt med de övriga funktionerna. Tycker hemmabioreceivers är apfula men det jag värderar högt är nätverksanslutningen, möjlighet att kunna streama ljud direkt till dem, kunna använda subwooferfilter,EQ etc etc.
Min ideala produkt hade haft den funktionaliteten fast i förstegsform där jag själv kunde koppla in valfritt antal slutsteg och kunna fjärrstyras helt så jag sliper se eländet :)
Jag inser att det händer för mycket för snabbt inom det området med olika format osv så det finns ingen möjlighet för en mer exklusiv tillverkare att göra en produkt som är beständig för den kommer att vara omodern efter ett par år. Det är väl därför marknaden ser ut som den gör?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-09 16:47

mangs skrev:Låt säga att man har det perfekta ljudet i resten av sin setup och man bara lyssnar via en källa. Vilket funktion har försteget då utöver att kunna agera som volymkontroll och möjligtvis bättre impedansanpassning mellan slutsteg och källa/DAC etc?

Det är väl inte så bara?

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-09 17:31

Rydberg skrev:Vilka för och nackdelar det ger att packa massa trissor i en IC finns det bättre folk än mig att svara på, det blir ju billigare hur som helst.

Tror det finns en övertro på att diskreta lösningar är bättre. I princip kan du packa din diskreta lösning inom ett litet hölje och har då en integrerad krets. De diskreta lösningarna väljs ofta för att man fritt ska kunna välja komponenter och många tror ju att just deras val av dem är det enda rätta. Finns många gurus där ute. Några vurmar för komponenter som knappt finns att få tag i, blir dyrt och ger lite status. Lite lustigt blir det att flera av dessa herrar deltar på samma forum, titta på t.ex. wwww.diyaudio.com Där sträcker sig diskussionerna över hundratals sidor. Några råkar stå med ena benet inom den kretstillverkande industrin och några har gått tillbaka till att själva linda sina utgångstransformatorer. Liknande diskussioner finns på andra forum och delar t.o.m. deltagare.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-11-09 18:02

Det kan det nog finnas hos många, du har nog rätt därvidlag.

Mitt nuvarande försteg, inga IC i signalvägen utan diskret rätt igenom.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-09 18:18

Rydberg skrev:Det kan det nog finnas hos många, du har nog rätt därvidlag.

[img]fint%20försteg[/img]

Meeeen där sitter ju tantaler. Fy sicket kompromissat bygge. :P

Skämt å sido så ang diskussionen om kompromisser så är kompromisser bara det om det innebär att man inte når upp till målsättningen med bygget. Och i fallet med Pre-25 var målet rätt trivialt och det har dessutom uppnåtts och därmed har det inte förekommit några kompromisser. Simpelt som en kakbit.

Vad målsättningen var? Det skulle klara LTS f/e-test (eller något liknande test där man eliminerar alla subjektiva preferenser) utan att kunna detekteras.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-11-09 18:19

@ Rydberg
Vad var det för kvaliteter hos detta försteg som gjorde att du valde just det?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-11-09 18:26

Naqref skrev:

Skämt å sido så ang diskussionen om kompromisser så är kompromisser bara det om det innebär att man inte når upp till målsättningen med bygget. Och i fallet med Pre-25 var målet rätt trivialt och det har dessutom uppnåtts och därmed har det inte förekommit några kompromisser. Simpelt som en kakbit.

Vad målsättningen var? Det skulle klara LTS f/e-test (eller något liknande test där man eliminerar alla subjektiva preferenser) utan att kunna detekteras.

Precis, eller också optimering inom en viss budget ;)

Det är ju en väldigt god målsättning ni hade. Är crosstalk, brus och andra prestanda i samma klass som den statiska distmätningen?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-11-09 18:32

Jansson skrev:@ Rydberg

Jag botaniserade rätt friskt bland slutsteg för ett antal år sedan och efter att många märken passerat så var det Bryston som stod som vinnare kvar. Det lät helt rätt i mina öron med väldigt liten färgning (subjektivt). Senare gjorde LTS tester på 14B-SST och efter viss modifikation i utgångsfiltret så blev det bästa steget de testat någonsin.

Så det var ganska naturligt att skaffa ett försteg från Bryston också, de har en no nonsens attityd och deras garanti om 20år lovar god byggkvalitet.

Jag har länge varit sugen att testa ett annat högklassigt försteg för att se om det finns nått att hämta, typ Boulder, Halcro eller liknande. Min förhoppning är att O&G ska komma ut med ett försteg i samma klass som deras slutsteg.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-09 18:34

Rydberg skrev:
Naqref skrev:

Precis, eller också optimering inom en viss budget ;)

Det är ju en väldigt god målsättning ni hade. Är crosstalk, brus och andra prestanda i samma klass som den statiska distmätningen?

Möjligen är crosstalk lite sämre men även där så är det tillräckligt bra för att det ska inte höras. Det ligger ex 100ggr bättre än vad en lp har. (Maximalt crosstalk som hörseln har ligger på ca 8dB så vi ligger väl på den goda sidan.)

Det som ligger sämst till i konstruktionen är faktiskt poten men även den är tillräckligt bra och den är av samma typ och kvalitet som sitter i Brystonförsteget ovan.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-09 18:39

Dvs. en Alps-pot?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-11-09 18:40

Rydberg skrev: Min förhoppning är att O&G ska komma ut med ett försteg i samma klass som deras slutsteg.

Hoppas det blir dyrt då.

Kunde inte låta bli. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-11-09 18:41

Jag som jobbar på ett företag som tar fram en hel del elektronik tycker att den däringa Brystonen ser rätt uråldrig ut... missförstå mig rätt, den har säkert fina audioprestanda, men att använda en massa gigantiska hålmonterade komponenter och de där gigantiska ledningsbanorna är lite... 1980.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-09 18:45

Fjonkalicious skrev:Dvs. en Alps-pot?

Alps blåa.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-09 18:46

jonasp skrev:Jag som jobbar på ett företag som tar fram en hel del elektronik tycker att den däringa Brystonen ser rätt uråldrig ut... missförstå mig rätt, den har säkert fina audioprestanda, men att använda en massa gigantiska hålmonterade komponenter och de där gigantiska ledningsbanorna är lite... 1980.

Icke att förglömma att det bara är enkelsidigt kort. Men frågan är om det påverkar prestanda?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-11-09 18:49

Naqref skrev:
jonasp skrev:Jag som jobbar på ett företag som tar fram en hel del elektronik tycker att den däringa Brystonen ser rätt uråldrig ut... missförstå mig rätt, den har säkert fina audioprestanda, men att använda en massa gigantiska hålmonterade komponenter och de där gigantiska ledningsbanorna är lite... 1980.

Icke att förglömma att det bara är enkelsidigt kort. Men frågan är om det påverkar prestanda?

Små slingor är väl fördelaktigt, annars torde det inte ha så stor betydelse nej. Men dyra lyxiga produkter ska vara påkostade både på insidan och på utsidan, anser undertecknad.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-11-09 18:53

Det är en ganska gammal konstruktion faktiskt så det är kanske inte så förvånande. Nuvarande BP26 är dock väldigt lika.

Bild
Senast redigerad av Rydberg 2012-11-09 18:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-09 18:54

Naqref skrev:
Fjonkalicious skrev:Dvs. en Alps-pot?

Alps blåa.

Sådan där har jag något liknande i mitt proton-försteg från 80/90-talet som jag köpte för en tjuga på en loppis i Hyllinge. Lite skrap i potten bara men annars funkar det bra. Har sprayat, men det vill sig inte riktigt.

Skall jag fota innanmätet och jämföra med Bryston? :P

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-11-09 18:56

Rydberg skrev:Det är en ganska gammal konstruktion faktiskt så det är kanske inte så förvånande. Nuvarande BP26 är dock väldigt lika.

If it works, don't fix it!

Jag undrar vad komponenter går lös på i denna konstruktion? Och vad mina underleverantörer skulle ta för att montera kortet och sätta det i en låda?? Hmm.....

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-11-09 18:57

Dessutom: jag undrar om hifikabelmaffian godkänner den där bandkabeln! 8)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-09 18:58

jonasp skrev:Dessutom: jag undrar om hifikabelmaffian godkänner den där bandkabeln! 8)

*Host* Det är (tm) på det uttalandet! 8)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-09 18:58

jonasp skrev:
Rydberg skrev:Det är en ganska gammal konstruktion faktiskt så det är kanske inte så förvånande. Nuvarande BP26 är dock väldigt lika.

If it works, don't fix it!

Jag undrar vad komponenter går lös på i denna konstruktion? Och vad mina underleverantörer skulle ta för att montera kortet och sätta det i en låda?? Hmm.....

Hmmmmm. :P

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-11-09 19:00

Rydberg skrev:
Jansson skrev:@ Rydberg

Jag botaniserade rätt friskt bland slutsteg för ett antal år sedan och efter att många märken passerat så var det Bryston som stod som vinnare kvar. Det lät helt rätt i mina öron med väldigt liten färgning (subjektivt). Senare gjorde LTS tester på 14B-SST och efter viss modifikation i utgångsfiltret så blev det bästa steget de testat någonsin.

Så det var ganska naturligt att skaffa ett försteg från Bryston också, de har en no nonsens attityd och deras garanti om 20år lovar god byggkvalitet.

Jag har länge varit sugen att testa ett annat högklassigt försteg för att se om det finns nått att hämta, typ Boulder, Halcro eller liknande. Min förhoppning är att O&G ska komma ut med ett försteg i samma klass som deras slutsteg.

Ok.
Tack för svar.
Har läst MOLTartikeln om Bryston slutsteget.
Jag ser att du har ett hörlurssteg också.
Håller det samma höga nivå?

Hoppas på att tråden kan bli informativ utan allt för mycket krigande.

I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-09 19:53

Var på väg att byta till ett Brystonförsteg, men säljaren ångrade sig. :( :)
Den som vet mest, tror minst.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi