Jag har mina tankar, Steindl har sina och IÖ hade kanske sina innan han gick över till att betrakta OA som ett varumärke.
Men detta är inte det intressanta just i denna tråd utan snarare vad ni tror, tycker och tänker i ämnet.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Orto-, även ort- förled för att beteckna 'rak-', 'rät-' eller 'riktig', t.ex. i orden ortodox 'rättrogen' och ortogonal 'rätvinklig'.
Naqref skrev:Jag menar då vilka tekniska egenskaper. Det finns ju många som har tankar om detta och det skulle vara intressant vad den intresserade allmänheten anser.
Jag har mina tankar, Steindl har sina och IÖ hade kanske sina innan han gick över till att betrakta OA som ett varumärke.
Svante skrev:Jag tänker på två sätt:
1. Ordet betyder orto- (rät, riktig) akustik (ljud, typ). Mao är det ett namn som antyder att man har gjort något rätt när man har byggt högtalarna. Vilken högtalarkonstruktör skulle inte säga att han har gjort det?
2. Det var ett ord som Stig Carlsson hittade på, och han gjorde högtalare som skulle funka i vanliga rum. Han tänkte nog mycket på hur inte bara direktljudet skulle nå lyssnaren, utan även reflekterat ljud. Ordet "rundstrålande" dök ofta upp förr, och även om högtalarna inte var det, så hade iaf hänsyn tagits till annat än direktljudet.
Säkert var det så att SC själv inte riktigt visste vad ordet betydde när han myntade det. Säkert lät han det driva i sin betydelse under karriären.
Egentligen ser jag därför ordet "ortoakustik" som marknadsföring, (av högtalarna, eller idéerna) ungefär som "false lash effect" eller "den intelligenta värktabletten".
Ordet är för mig ganska ointressant, betydligt intressantare är konstruktionsprinciperna. Och konstruktionsprinciperna blir ointressantare om de är färdiga, om de slutar utvecklas. I varje fall blir de mindre tankestimulerande. Så om man bestämmer sig för att ortoakustik är ett väldefinierat begrepp, och om man sedan konstruerar högtalare så, då kommer det inga nyheter.
Jocke skrev:Hmm.. det är ju rätt lätt att man "flummar ut" i en massa detaljer... Tänker först och främst på begränsning av tidiga reflexer och energikurvans betydelse.
IngOehman skrev:Jocke skrev:Hmm.. det är ju rätt lätt att man "flummar ut" i en massa detaljer... Tänker först och främst på begränsning av tidiga reflexer och energikurvans betydelse.
Begränsning av tidiga reflexer?![]()
Ingen har nog talat sig mera varm för, och poängterat värdet av "di tidiga
reflexerna" än Stig.
Han arbetade med dessa även i inspelningssammanhang och såg till att få in
mycket mera tidiga reflexer än man normalt får när man spelar in.
Vid tillfällen lade han till och med ut jättelika ytor av masonite-skivor (på de
främre stolsraderna parkett) för att på så vis kunna fånga in mycket mera
tidiga reflexer med mikrofonerna än rummet erbjöd naturligt.
Att begränsa di tidiga reflexerna var inte riktigt Stigs grej.
Den enda han begränsade var en enda reflex, och bara när han tyckte det
blev nästan nödvändigt, på grund av att han gått över till att använda sig
av bara en ensam diskant.
Men det var ett undantag, motsatsen till vad han normalt som ofta prat-
ade om - värdet av de tidiga reflexerna.
Vh, iö
IngOehman skrev:Naqref skrev:Jag menar då vilka tekniska egenskaper. Det finns ju många som har tankar om detta och det skulle vara intressant vad den intresserade allmänheten anser.
???
Jag har inte "gått över" till något. För mig har det alltid varit ett begrepp
och ett kännetecken/varumärke.
Vilka egenskaper det symboliserar beror ju på vilken tid man åsyftar efter-
som Stig ändrade sin inställning och även sina dimensioneringar. Men inte
under/för någon tid finns det kvantifierat i siffror.
Jag har ju skrivit en del om det hela i artikeln om OA-5-MMX. Ortoakustik
och vad Stig menade med det genom tiderna gick jag igenom en del om där.
Vh, iö
Svante skrev:Ordet är för mig ganska ointressant, betydligt intressantare är konstruktionsprinciperna. Och konstruktionsprinciperna blir ointressantare om de är färdiga, om de slutar utvecklas. I varje fall blir de mindre tankestimulerande. Så om man bestämmer sig för att ortoakustik är ett väldefinierat begrepp, och om man sedan konstruerar högtalare så, då kommer det inga nyheter.
Naqref skrev:Svante skrev:Ordet är för mig ganska ointressant, betydligt intressantare är konstruktionsprinciperna. Och konstruktionsprinciperna blir ointressantare om de är färdiga, om de slutar utvecklas. I varje fall blir de mindre tankestimulerande. Så om man bestämmer sig för att ortoakustik är ett väldefinierat begrepp, och om man sedan konstruerar högtalare så, då kommer det inga nyheter.
Intressant. Så om man kommer fram till (ett hypotetiskt idealt) recept hur högtalare ska bete sig så kommer man att behöva sluta göra nya versioner av högtalare? Jag håller nog inte med. Det finns ju vanligen flera vägar fram till ett visst mål. Vissa är effektivare än andra och den processen kommer alltid finnas oavsett hur man definierar målen.
Man kan ta en aktuell tråd om försteg. Hur och vad ett försteg bör göra är rätt självklart accepterat men ändå finns det många sätt att bygga dessa och utvecklingen har inte stannat av. Däremot kan det ju tyckas vara tråkigt nu när det är så lätt att nå upp till målen men det är kanske en annan sak?
Naqref skrev:Här är min egna lista.
1. Boundary coupled. D v s att högtalaren samarbetar med nära begränsningsytor för låga frekvenser. Man skulle kunna lägga in kravet på basreflex här men det borde var en egen punkt. I praktiken innebär optimeringen för när ytor och det sammanhörande kravet på små lådor att man har mellan basreflex och basreflex att välja på.
2. Rak energitonkurva i basen i rum. Här har vi en motstridighet med första punkten. En boundary coupled högtalare gör att man automatiskt får en större del resonant beteende i basområdet än om man kan placera högtalaren friare i rummet. Sedan kan man diskutera om det är rak tonkurva i detta område som egentligen är önskvärt.
3. Rak energitonkurva i mellanregistret. Kan verka självklart men det är inte lätt i praktiken då baffelsteget har olika påverkan i energitonkurvan och direktljudet som gör att båda inte blir räta. Baffeleffekterna finns automatiskt när man inte har baffeln platt mot väggen även om det finns gradskillnader mellan olika baffelorienteringar.
4. Avsaknad av hörbara statiska och dynamiska kamfiltereffekter vid högre frekvenser. Ett självklart krav kan tyckas. Det statiska kravet innebär att när man sitter i en viss position och sveper en sinus så ska man inte höra nivåvariationer. Det dynamiska fallet innebär att man håller tonen fast men flyttar lyssnaren. Då ska det inte uppkomma amplitudvariationer. Det tekniska sättet att hantera dessa saker kan variera och har så gjort under åren.
5. Rak energitonkurva vid höga frekvenser. Rätt okontroversiellt men man kan diskutera om det är det optimala. Jag tycker inte det.
6. Rak tonkurva i förstareflexerna där hörseln har svårast att separera dom från direktljudet p g a de kommer för tidigt eller från en riktning där hörseln har svårt att "höra bort" från dom. I praktiken så innebär det nästan enbart takreflexen.
7. En kvot mellan direkt ljud (direktljudet inkl vägg och takreflex) och reflekterat ljud som överenstämmer med vad vi råkar ut för vid livekonserter. Detta är ett rätt luddigt krav då det inte tas hänsyn till hur hörseln kan separera direktljudet från reflexerna i uppspelningssituationen resp livesituationen. Dessutom finns det gränser för hur mucket man kan justera detta i hemmiljö om man bara använder sig av ett par högtalare.
8. En direkttonkurva som är rak (senare krav).
ekkove skrev:Kanske definitionen av tidiga reflexer behöver förtydligas?
De tidiga reflexerna är väl den första ytan ljudet reflekteras? Inte nödvändigtvis nära där ljudet bildas?
Har jag förstått rätt?
Ove
Vee-Eight skrev:Vad är det egentliga syftet med tråden? Att göra sin egen poäng gällade OA som varumärke eller ej tydlig genom en halvdold omröstning för att vinna publikens samtyckande? Eller ett försök att få reda på vems linje folk fått sin uppfattning?
Vänligen klargör detta, jag känner att tråden farit iväg enligt en annan agenda än den man läser i första inlägget.
Naqref skrev:Vee-Eight skrev:Vad är det egentliga syftet med tråden? Att göra sin egen poäng gällade OA som varumärke eller ej tydlig genom en halvdold omröstning för att vinna publikens samtyckande? Eller ett försök att få reda på vems linje folk fått sin uppfattning?
Vänligen klargör detta, jag känner att tråden farit iväg enligt en annan agenda än den man läser i första inlägget.
Jag misstänker att du riktar detta till mig. Det finns två syften med tråden.
1. Dels konstatera att de flesta uppfattar OA-högtalare som högtalare som har specifika egenskaper som går att kvantifiera rent tekniskt. D v s att visa att allmänheten uppfattar OA varande en teknisk beskrivning snarare än att göra bedömningen att det är ett varumärke. Att det var Stig som gjorde uttolkningen vad som var OA eller inte är en annan fråga. Därom tvistar vi väldigt lite.
2. Dels att faktiskt komma med en lista på vad som krävs av en OA-högtalare så att vi kan identifiera vilka som kan benämnas OA och vilka som kanske inte borde benämnas OA. Som en ren konsumentupplysning då.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst