Stereosystemfelen, igen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-11-10 11:06

IngOehman skrev:

Och sen säga att stereosystemfelen är de artefakter som uppstår när
man kombinerar att:

1. Antalet diskreta direkljudsvägar reducerats från oändligt till bara två,

2. Hörseln fungerar som den gör.

Det handlar alltså inte om högtalarnas egenskaper utan antalet kanaler
eller riktningar från vilka man genererar disparata ljud, och det handlar
heller inte om rummet, men väl om hörselapparaten.

Vh, iö

Det är bra att reducera problemet så att det går att prata om. Håller i princip med om problembeskrivning fast ändå med en för mig viktig kommentar. Högtalarnas och de akustiska egenskaperna i rummet är en del av problemet alternativt hur man ser på att lösa problemen.
Alltså hur högtalarna sprider eller inte sprider hör till saken enligt min uppfattning. Samt vilka akustiska förutsättningar som finns eller skapas tillhör problemet.

Alltså måste världen av reflexer räknas in. JAg kan inte komma själv till någon annan slutsats.
Har läst tråden igen. I början reflekterar jag omkring skillnaden mellan att spela upp mono över en eller två högtalare och Peter tar exemplet "Carlssons kolbox".

Alltså ett exempel där liknande effekt åstadkommes (få bättre ambiens) men utifrån helt olika förutsättningar.
Senast redigerad av Kronkan 2012-11-10 17:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-11-10 11:16

Har för mig att vi för länge sedan resonerade lite om "en stereohögtalare" - typ en liggande linjekälla med många element. Om jag minns rätt matades de yttersta med hö resp vänster kanal och signalen blandades sedan för att bli typ mono i mitten... Vet faktiskt inte vad man skulle kunna använda för sökbegrepp för att hitta något om det...

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-11-10 11:24

Jocke skrev:Har för mig att vi för länge sedan resonerade lite om "en stereohögtalare" - typ en liggande linjekälla med många element. Om jag minns rätt matades de yttersta med hö resp vänster kanal och signalen blandades sedan för att bli typ mono i mitten... Vet faktiskt inte vad man skulle kunna använda för sökbegrepp för att hitta något om det...

Tror det var Svante som lade upp den.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-11-10 11:37

DQ-20 skrev:
Jocke skrev:Har för mig att vi för länge sedan resonerade lite om "en stereohögtalare" - typ en liggande linjekälla med många element. Om jag minns rätt matades de yttersta med hö resp vänster kanal och signalen blandades sedan för att bli typ mono i mitten... Vet faktiskt inte vad man skulle kunna använda för sökbegrepp för att hitta något om det...

/DQ-20

Så mycket som han skriver här blir det knappast lättare att hitta! :roll: :wink: Kul grej men som sagt - även i studion spelar man som regel med 2 kanaler och jag tror att en hel del av felen mer eller mindre omedvetet åtgärdas eller maskeras vid mix.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-11-10 12:17

För mig är felet av en helt annan art som borde gå att enkelt visas/bevisas.
Säg att man spelar in en ensam gitarr som skall återges i mitten fram. Ta tre lika högtalare till att börja med. Spela mono med centern. Spela stereo med sidohögtalarna samma signal. Låter det lika?
Om det låter lika så är det frid och fröjd.
Låter det olika så återstår det bara att fundera på t.ex om rummet påverkar de olika högtalarna olika. Om spridningen påverkar. Om tidskillnader hö-vä direktljud påverkar. Om ens centerns utformning är optimal. Så jag ser inte att man kan isolera lösning av stereofel till spridningen eller frekvensgången i hö-vä högtalarna. Och jag ser inte att man löst något i studion heller åt en. Och jag har väldigt svårt att se att man klarar sig utan center för att påstå att man kommit en lösning särskilt mycket närmare. De lösningar man använder för 2 högtalare är väl snarare en form av att dölja felet än att lösa det. Fler framkanaler gärna kanske upp till 5 börjar kunna vara en del av en lösning. Sen behövs ett klokt försteg också.

Mvh\Harryup

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2012-11-10 14:29

Uppstår inte stereosystemfel mellan alla kanaler? Om man lägger till en center mellan Vä och Hö högtalare borde det väl bli samma problem med ljud som fantomprojiceras mellan t.ex. Vä och center?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-11-10 14:31

Jocke skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Så mycket som han skriver här blir det knappast lättare att hitta! :roll: :wink: Kul grej men som sagt - även i studion spelar man som regel med 2 kanaler och jag tror att en hel del av felen mer eller mindre omedvetet åtgärdas eller maskeras vid mix.

Ta-DAAAAH!

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 92&start=0

Scrolla ned till halva sidan...

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-11-10 14:40

Lägger hit den:

n3mmr skrev:
soundbrigade skrev:
Svante skrev:
Kod: Markera allt
VF             VB            MB            HB            HF
 |             |             |             |             |
 *--HT--*--HT--*--HT--*--HT--*--HT--*--HT--*--HT--*--HT--*
 |      |      |      |      |      |      |      |      |
 HT     HT     HT     HT     HT     HT     HT     HT     HT     
 HT     HT     HT     HT     HT     HT     HT     HT     HT     
---    ---    ---    ---    ---    ---    ---    ---    ---     

:lol: :lol:

Jag har sett idéer med massor av element i en kedja vilka matas med Vä och Hö signaler. Elementen sitter ihop med med något som ser ut som delningsfilter. Har något fint namn (efter någon matematiker??).

E F Jordan beskrev en fördröjningsledningshögtalare: ett stort antal högtalare. små av attan och bredbandiga, som kopplas samman med L i serie med nästa element, och C parallellt med varje element. Höger signal till högraste elementet, vänster till vänstraste...

Nåja: har aldrig hört en sån, men tanken var att man väljer fördröjningen element till element så att vågfronten får en lämplig vinkel, och för tidsfördröjningsstereo och vissa sorters ljud (typ ånglok... :-) ) skulle stereoeffekten bli "skrämmande" över ett löjligt stort område, inkl tätt intill ena änden av högtalarstrippen.

Har alltid undrat om det funkade: men Astec-elementen som E F Jordan konstruerat för ändamålet var för dyra på sin tid.

Man kanske kan prova med en liten linje, 5-10 tättplacerade element??
Åså kan dom drivas med nån LM3875 / element, kanske, så kör man ledningen i lågnivå, vilket borde vara lättare. Hängande uppåtriktade mot vägg, med lämpliga arrangemang med baffeln... ?

Annars tror jag att en bordsradio är maffe med den här saken. Basreflex, lätt underavstämd, nåt arrangemang av elementet så att man lyssnar mest i ca 15-20 graders vinkel... Kanske? Åså en stereotillsats med egen 3875 (eller 3886)

Vad kostar den mer exakt, och vem kan man köpa den hos??

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-10 23:29

nikstra skrev:Uppstår inte stereosystemfel mellan alla kanaler? Om man lägger till en center mellan Vä och Hö högtalare borde det väl bli samma problem med ljud som fantomprojiceras mellan t.ex. Vä och center?

Javisst är det så.

Men givet dels att vinkeln blir mindre då, och att det inte sällan är så att
centern i förekommande fall snarast har rollen av en monohögtalare (många
filmer, för många, är mixade så) som snarast kompletteras av andra ljud som
spelas av stereohögtalarna, KAN man argumentera att centerhögtalarens
stereosystemfelskompensation skall vara lite mindre än den för L och R,
men av samma slag självklart. I varje fall nästan.

Det är faktiskt viktigt att man inte frångår släktskapet mellan de tre hög-
talarna (teoretiskt kan de få vara i varje fall lite olika, av de skäl som
nämns ovan, men de får inte "dra åt olika håll") för då förlorar man för-
mågan att projicera händelser i ljudbilden med bra fokus mellan L och C
eller C och R.

Av dessa skäl så ger jag alltid alla tre samma eller praktiskt taget samma
kompensation, nämligen en som representerar ett bra medelvärde av vad
var och en borde ha haft om inte nämnda hänsyn hade behövt tas.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-12 03:32

eNils skrev:
petersteindl skrev:@Almen: Vi tycks ha helt olika definition på vad ursprungshändelsen är. Då kommer vi inte vidare i diskussionen.

Du kanske kan definiera vad du menar med ursprungshändelsen.

Mvh
Peter

Jag tycker diskussionen är intressant och ser helst att den inte havererar i sedvanligt definitionskäbbel.

Så här tolkar jag Almen:

När någon erfar ursprungshändelsen rör sig trumhinnorna på ett visst vis. Om någon erfar återgivningen av urspungshändelsen och trumhinnorna rör sig på identiskt samma vis som de gjorde vid det första fallet, då är återgivningen perfekt.

Detta verkar vara ouppnåeligt (särskilt i alla huvudvridningsriktningar (min egen reflektion)), men somliga anser att det kan vara en bra målbild. Vad tycker du, Peter?

/N

Hej eNils, det är väl klart att trumhinnorna rör sig på ett specifikt sätt på varje ljudhändelse och även inklusive den ljudhändelse som Almen kallar ursprungshändelsen.

Min frågeställning var att Almen skulle definiera ursprungshändelsen. Det har ännu inte gjorts. Kan man inte definiera vad ursprungshändelsen är så kan man inte heller diskutera utifrån det Almen kallar ursprungshändelsen.

Jag säger fortfarande: trumhinnornas rörelse är inte det man hör. Trumhinnans rörelse som funktion av tiden är en funktion av ljudtrycksförändringen i tiden.

Varje respektive trumhinna rör sig allteftersom ljudkällan alstrar akustiska ljudvågor, t.ex. en violin ger akustiska ljudvågor som förändras runt huvud och ytteröron och med reflexer från kroppen. Om violinen istället spelas in och återges av två högtalare så blir de akustiska ljudvågor från högtalarna som förändras runt huvud och ytteröron och med reflexer från kroppen helt olika i jämförelse med violinens. Jag vet inte om Almen menar att ursprungshändelsen är den händelse som en lyssnare upplever på plats i inspelningslokalen då det musikaliska skeendet spelades in? Jag har ju pratat om detta under flera år tidigare då det pratades om referensen där jag hävdar att referensen är det som skulle upplevas om man var på plats vid inspelningen före mikrofoner och där andra har hävdat att detta är fel eftersom referensen är på CD om man spelar CD. Det verkar som vi snurrar runt i diskussionerna. Jag har även visat denna bild tidigare i denna tråd och även tidigare angående vad som de fakto egentligen är referens för det man hör.

Bild

Svante känner säkert igen bilden 8) Jag har lagt till lite och det gäller aktionspotentialerna.

Men faktum är att det återstår för Almen att definiera ursprungshändelsen. Vad är ursprungshändelsen? Är det en autentisk lyssning på akustiska instrument i inspelningslokalen vid framförandet som spelades in. I så fall har Almen närmat sig det som jag tidigare hela tiden har förespråkat, nämligen den autentiska livesituationen som referens. Bättre sent än aldrig.

Sedan kommer vi till nästa frågeställning jag hade, nämligen frågan angående endimensionellt avkodande:
Almen skrev:
petersteindl skrev:
Almen skrev:
petersteindl skrev:
Almen skrev:
petersteindl skrev:…det som finns på trumhinnorna är inte det som hörseln hör.

Det fattar jag inte. Jag har alltid sett trumhinnan som endimensionellt avkodande. Menar du att trumhinnan har tvådimensionell avkodning, likt näthinnan?

Det frågades förut om vad som var Rätt om det nu fanns Fel, och som jag ser det är 100% rätt återgivning om trumhinnan rör sig som i ursprungshändelsen. Sedan är det naturligtvis i praktiken ogörbart, men jag ser det som en naturlig ansats.

Jag menar, trumhinnan är ju rätt korkad.

Alltså, trumhinnorna rör sig inte som ursprungshändelsen! Mellan ursprungshändelsen och trumhinnorna finns de monaurala delar i överföringsfunktionen HRTF d v s Head Related transfer Function. Där finns således ytteröronens transfer function med

Jo, jag vet, därför prepositionen "i" som du kanske missade?

Jag måste fråga, du skriver endimensionellt avkodande. Är en yta tvådimensionell och en linje endimensionell som du ser det? I så fall, menar du med endimensionellt avkodande ett av trumhinnan avkodande av en linje eller till en linje? Handlar varje enskild trumhinna om en linje eller om en punkt som du ser det?

Ja, nej, och nej. (Tror jag.)

Vad jag tänker mig är när jag till exempel jämför trumhinnan med näthinnan, så ser jag framför mig näthinnan som tvådimensionell och trumhinnan som endimensionell.

Signalerna som skickas vidare från näthinnan till hjärnan har information om punkter på ett plan, där varje punkt dessutom innehåller information om intensitet och frekvens.

Trumhinnan i sig vidarebefordrar "endast" en signal som är ett tryck varierande i tid.

Så ser jag det, som en förenklad ansats.

En signal som definieras som en tryckförändring i tiden i en punkt ser jag som en nollte dimension. Den är inte endimensionell, men den kan bli :) då man hör.

Almen skriver: "Trumhinnan i sig vidarebefordrar "endast" en signal som är ett tryck varierande i tid."

Då är den stora frågan den, om trumhinnan vidarebefordrar denna tryckförändring i tiden, kommer det varseblivna hörandet i så fall följa denna tryckförändring i tiden? Det är väl detta som Almen påstår ska hända. Om inte, så är det varseblivna hörandet inte proportionellt mot tryckförändringen vid varje tidpunkt på trumhinnan och i så fall gäller mitt påstående. Om det varseblivna hörandet däremot följer denna tryckförändring i tiden så har jag fel.

Jag kan förenkla det hela :) Om antalet nervimpulser i varje nervkanal i hela nervsystemetär är proportionellt mot tryckförändringen i varje tidpunkt på respektive trumhinna så har Almen troligtvis rätt. Om antalet nervimpulser i varje kanal vid varje tidpunkt inte är proportionellt mot tryckförändringen på respektive trumhinna så har Almen fel och jag har troligtvis rätt. För att få botrt frågetecknet vad gäller ordet troligtvis, så måste diskussionen djupare in i nervsystemet och benas ut hur det fungerar.

eNils, har du blivit klokare med detta svar? :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-11-12 10:56

Om trumhinnorna bringas till rörelse vid två olika tillfällen, och rörelsen då är exakt lika, hur olika kan det då höras?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-12 11:03

paa skrev:Om trumhinnorna bringas till rörelse vid två olika tillfällen, och rörelsen då är exakt lika, hur olika kan det då höras?

Det hade varit trevligt om man kunde svara att det lät lika, tyvärr tror jag att där finns många andra parametrar inblandade. Vi kan ju börja med något så enkelt som att där har skett en skada på övriga hörselorganet mellan de två tillfällena. En annan kan vara skillnad i sinnesstämning.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-12 11:11

Jag kommer i det följande att skilja mellan höras och upplevas. Det är
inte alldeles entydigt hur man skiljer dem, men det jag här menar när
jag skriver höras, är signalerna till (och från) hjärnan, inte vad hjärnan
sedan gör med dem för att omvandla det till en upplevelse.

- - -

PAA: Även om det kan höras något olika (vilket det ju kan, för hörseln
är ju vara lite olika från dag till dag) så är det ändå rimligt menar jag,
att anse att kedjans ljudåtergivning av ursprungshändelsen är perfekt
när trumhinnorna rör sig ursprungsidentiskt.

Så jag håller med dig om att det är rimligt att säga att det då även låter
i varje fall rimligt lika.
(Med nämnda reservationer.)

Jag delar även Almens uppfattning och säger att han har helt rätt med
avseende på sin synpunkt om vad som kan sägas konstituera en 100%
ackurat återgivning.
(Med en massa reservationer även där, som sagt i tidigare inlägg.)

- - -

Upplevelsen däremot, är det bara nonsens att ta spjärn i, för den kan
ju bli oerhört olika beroende på en väldig massa annat.

Synintryck, berusning, sammanhang, minnen (om man hör något live
så är det första gången man gör det, och om man sedan hör samma
händelse återgiven så är det andra gången (sen tredje...) och bara i
detta är ju förutsättningarna kraftigt förändrade).

Kort sagt - att blanda in någonting efter trumhinnorna blir bara pann-
kaka. Det har ingen entydig koppling med musikåtergivningen att göra,
och tror man att man kan definiera en perfekt återgivningen såsom en
med urspriungshändelsen identisk upplevelse, så har man tänkt snett,
eller är vilseledd.

Vh, iö

Användarvisningsbild
eNils

Inläggav eNils » 2012-11-12 11:22

Tack Peter!

Jag tror jag förstår vad du menar. Du lutar åt att tryckförändingen över tid vid trummhinnan inte entydigt leder till en specifik, förutbestämd ljudförnimmelse. Jag inser enkelt att du har rätt om man inkluderar lyssnarens inre tillstånd och förmåga att förnimma vibrationer med andra kroppdelar än öronen. Men om man bortser från det?

Då infinner sig frågan hos mig; Vilka andra verktyg står då till buds när man vill åstadkomma en återgivning av en ljudhändelse så att "medvetandets neurala korrelat" skall matcha en tänkt ursprungshändelse? Alltså som inte är att (enbart?) försöka återskapa ett visst varierande ljudtryck vid trummhinnan över tid?

Hoppas jag gör mig förstådd? Det här är spännande, tycker jag. :)

/N
Senast redigerad av eNils 2012-11-12 12:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-11-12 11:29

Nattlorden skrev:
paa skrev:Om trumhinnorna bringas till rörelse vid två olika tillfällen, och rörelsen då är exakt lika, hur olika kan det då höras?

Det hade varit trevligt om man kunde svara att det lät lika, tyvärr tror jag att där finns många andra parametrar inblandade. Vi kan ju börja med något så enkelt som att där har skett en skada på övriga hörselorganet mellan de två tillfällena. En annan kan vara skillnad i sinnesstämning.

En fjarde kan vara att inspelningen ju mixats, mastrats och "forbattrats".
En tredje kan vara att man har olika vader de tva dagarna.
En sjatte kan vara att Heisenbergs osakerhetsprincip gor att nervimpulserna kommer fram lite olika bara sadar av sig sjalva.
En femte kan vara att du druckit mer kaffe dag tva och att du gatt forbi en buss som slappte upp bromsarna precis da och blaste ut hogljudd tryckluft som orsakar dig tinnitus.
En sjunde kan vara att du SER stereon framfor dig och inte har ogonkontakt med trumisen i bandet som ler at dig.
En annan kan vara att du inte far liveupplevelsen hemma i stereosoffan.

Dina horseluppevelser i en mork skog ar inte detsamma som pa en valupplyst plats om natten. Speciellt inte om du vet att det finns björn i narheten i skogen.
__
/ony

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-12 11:42

eNils skrev:Tack Peter!

Jag tror jag förstår vad du menar. Du lutar åt att tryckförändingen över tid vid trummhinnan inte entydigt leder till en specifik, förutbestämd ljudförnimmelse. Jag inser enkelt att du har rätt om man inkluderar lyssnarens inre tillstånd och förmåga att förnimma vibrationer med andra kroppdelar än öronen. Men om man bortser från det?

Då infinner sig frågan hos mig; Vilka andra verktyg står då till buds när man vill åstadkomma en återgivning av en ljudhändelse så att "medvetandets neurala korrelat" skall matcha en tänkt ursprungshändelse? Alltså som inte är att (enbart?) försöka återskapa ett visst varierande ljudtryck vid trummhinnan över tid?

Hoppas jag gör mig föstådd? Det här är spännande, tycker jag. :)

/N

Problemet är att hela grejjen är feltänkt från början. Musikåterigvning
handlar lika lite om att upprepa ett medvetandes neurala korrelat från
ursprungshändelsen som att två lyssnare bredvid varandra skall upp-
leva exakt samma sak.

De upplever det de upplever, och inget är mera rätt eller fel.

Ursprungshändelsen som återges är bara ett stimuli, och vilka upplev-
elser den triggar kan variera inom mycket vida ramar - trots perfekt
återgivning av händelsen. Och inte nog med det - det KOMMER att
variera, oundvikligen.

Hur exakt man än återger händelsen så kommer inte människan som
lyssnar att vara samma människa, inte exakt samma mäniska, även om
det är samma person. Ty vi utvecklas hela tiden. Och när det gäller att
lyssna på en musikstycke så är vi i hög grad olika om vi jämför att höra
och att höra om.

Detta är t ex väldigt lätt att se om man studerar en människas reaktion
på en låt - att de triggningar (rysningar/frysningar t ex, som man ofta
talar om inom musikpsykologin) som delar av låten ger, kommer i förväg
när man känner låten, det vill säga vi reagerar strax innan när vi vet att
de skall komma.

Vh, iö

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-12 12:13

Ja men det går ju inte att införa några riktigt objektiva mått på ursprungstrohet?
Vad är målet? Skall tryckkurvor överensstämma tidsmässigt och amplitudmässigt? Dvs måste det vara samma ljudvolym för att återgivningen skall vara ursprungstrogen Men vi är väl överens om att ljudvolymen definitivt påverkar tonkurvan?

Nej jag tror inte det är en väg att gå. Problemet är svårt eftersom det inte finns en entydig referens utan det vi har att göra med är en "virtuell" referens? Självklart måste vi återskapa tryckförändringar som återspeglar en ursprungshändelse men jag vågar bestämt hävda att de inte skall se ut precis som de skulle gjort t.ex i en stor konsertsal.
De måste anpassas för att genom högtalare i ett mindre rum inte låta konstigt. IÖ, du har stereosystemfelskompensationer och diffusfältskompensationer etc. De är kompensationer för att efterlikna en virtuell referens? Dvs som du anser att ursprungsljudet skulle låtit men transformerat för att kunna återges i en helt annan akustiskt miljö.

Dvs jag är anhängare av att det är själva upplevelsen som måste vara referens (väl medveten om svårigheterna med det). Hela systemet måste vara med.
Därmed inte sagt att jag inte tror att det är väldigt viktigt att återskapa ljudhändelser konsistent och på ett liknande sätt som ett riktigt ljud.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-11-12 12:23

kanske måste man se det från andra hållet? Istället för att prata om vad som ska finnas kanske man får kolla på vad som inte får finnas.
Det finns ju uppenbara brister och mindre uppenbara brister i en flytande skala. Här möts man kanske även av "diminishing returns" dvs att de stora och tydliga felen ger mest resultat och sedan blir felen mindre och mindre tydliga tills man kommer till en punkt då det är subjektivt vad som är fel och inte.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-12 12:23

Jag tänker mig att det fungerar såhär:

Vårt hörselsinne är anpassat att tolka upplevelser i rum (rättare sagt så har den anpassat sig under hela vår uppväx). Det gör att när ljud beteer sig på ett sätt som inte är konsistent med hur ett ljud skall bete sig i ett rum upplever vi det som en slags störning eller förvanskning.
Vi har en otrolig förmåga att anpassa våra sinnen och vi upplever definitivt inte saker och ting på en absolut skala utan vi är helt inlärda för att tolka olika sorters miljöer.
Vi filtrerar bort massa efterklang i ett rum t.ex när det gäller tal.

Denna filtrering och tolkning ser man t.ex tydligt med synen. Det är otroliga skillnader i ljudintesitet men vi tolkar fortfarande färger oberoende om det är inomhus eller utomhus i solen. Detta trots att svart text i en bok helt objektivt är vitare i solen än vad själva pappret är om man varit inomhus.
Våra sinnen kan uppfatta otroliga spann på intensitet med bibehållen finkänslighet. Det är rätt fantastiskt :)

Men då måste man inse att de inte är en enkel kamera eller mikrofon vi har att göra med.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-23 17:19

Ja, så kan man se det.

Men jag föredrar att se det precis tvärtom. ;)

Vi har haft hela vårt liv på oss att lära känna våra sinnen, och att hantera
informationen från dem, och upplevelsens projektioner blir därför absoluta,
INTE relativa!

Fast förstås begränsade av sinnenas hårdvaruegenskaper.

- - -

Att en svart text i solljus är AVSEVÄRT mycket ljusare sedd med en kamera
eller en ljusmätare, än ett vitt papper i ett halvmörkt rum, beror på att den
faktiskt inte mäter ytans svarthet, utan bara ljuset som kommer från ytan.

Vår synapparat däremot, försöker "mäta" (fel ord, men det får duga) hur pass
svart verkligen bokstaven är, INTE hur mycket ljus som i absoluta termer
studsar från ytan.

- - -

Och på samma eller liknande sätt projicerar vi ursprungshändelsen framför
oss, baserat på inte allt ljud som når våra öron, utan på det ljud som vi inte
kan bortskilja. Därför är detta ljud av större betydelse än det vi kan bort-
skilja.

Stereosystemet ställer upp ett antal hinder för oss, men kombinationen av
stereosystemfelen, möjliga kompensationer för dessa och hörselns
"hårdvaru-
mässiga" tillkortakommanden, gör ändock att det går att åstadkomma inte
bara svindlande illusioner (att något låter likt en tänkbar verklighet) utan
dessutom uppspelningar med stor likhet med ursprungshändelsen (att något
låter likt den specifika verkligheten som föregick inspelningen).

- - -

Men, och detta är ett viktigt men - man kan inte definiera en anläggnings
förmåga att spela ursprungstroget baserat på upplevelsen allena, eftersom
den dels är nästan helt omätbar*, den är i allra högsta grad påverkbar av
andra faktorer, och även om dessa hinder skulle gå att överkomma så blir
en sådan definition dessutom personlig.

Förvisso FINNS en personlig faktor i det hela - man kan alltså argumentera
att definitionen på en perfekt återgivning måste skilja sig lite mellan olika
personer, men problemet att en upplevelsebaserat dom även blir beroende
av tusen andra faktorer.

Hur ser det ut i lyssningsrummet, vad har den som lyssnar ätit, druckit, är
allt väl därhemma, temperaturen i rummet, hur bekvämt sitter man...

Listan kan göras hur lång som helst, och det är min uppfattning att man
inte kommer undan med mindre än att man måste skilja mellan ljudåtergiv-
ning (den som definieras utifrån vad som levereras till lyssnaren) och upp-
levelsen (som beror, eller kan bero, av väldigt mycket andra saker än det
ljud man exponeras för).

Upplevelsen kan vara dålig även om ljudåtergivningen är perfekt, och upp-
levelsen kan vara bra, även om ljudåtergivningen kanske inte var alldeles
prima.

Som jag ser det är det bäst att betrakta faktorerna var för sig.

Gör man inte det utan tar fasta på upplevelsen som grund för återgivningens
bedömning, så kommer man inte ifrån att ljudåtergivningen blir olika, olika
dagar, trots att exakt samma ljud skapas i lyssningsrummet... :?

Då har man som jag ser det en dålig definition på återgivning.

-Hör vilken bra återgivning det är!

-Nja, jag var faktiskt full när jag hörde musiken live, så det här upplever jag
inte alls som likadant, men vänta lite så skall jag supa till återgivningen så
den duger!! Va' har'u i skåpet?...

- - -

Åstadkommer man en mycket bra ljudåtergivnning så har man tagit första
steget till en fenomenal upplevelse.

Saker som måste klaffa därefter är lite förenklat att man spela fenomenala
inspelningar, att man är lycklig och utvilad eller vad som nu behövs för att
man skall må bra, och förstås trivas i lyssningsmiljön (färger, ljussättning...)
på alla andra sätt också.

Vh, iö

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-23 23:27

Det jag menade konkret var mer att ljudet som återges inte bör bete sig på ett sätt som inte motsvarar det vi "lärt" oss dvs återgivning i ett rum?
Håller helt med om att det finns en massa saker som påverkar. Men de jag menar med inlärd upplevelse är att vi bor och vistas i rum som företrädesvis är fyrkantiga (mer eller mindre) och det skapar vissa egenskaper hos direktljud och reflexer som vi lärt oss att "filtrera" eller tolka. Beter sig då ljudet inte på ett sätt från ett stereosystem som en "riktig" källa kantrar ju illusionen?
Jag tänker t.ex på ljudbilder som förändras t.ex vid förlyttning, rotation av huvudet?
Har iofs inte riktigt sett en bra text som verkligen förklarar hur stereobilden byggs upp?
Hur fungerar det med crossfeed? Carver har väl något i vissa sunfireförstärkare som tar hand om det?
Ambiophonics är en annan variant att komma runt det problemet?
http://en.wikipedia.org/wiki/Ambiophonics
http://www.ambiophonics.org/

Är ute och trålar lite här ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-23 23:41

PappaBas skrev:Hur fungerar det med crossfeed? Carver har väl något i vissa sunfireförstärkare som tar hand om det?

Förvånansvärt bra med tanke på hur mycket den stukar till ljudet, men man blir hänvisad att sitta centrerat. Har en lös Carverprocessor för just Sonic Holography, dock inte säker på att den varit inkopplad sedan senast jag ändrade runt i bänken, men det är meningen att kunna köra via den på tapeloop.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-11-24 00:49

Jag är kluven.

Ingenjören i mig vill tro att om man återskapar trumhinnans rörelser exakt så som den rörde sig vid ursprungshändelsen, så kommer också upplevelsen vid tidpunkten för återskapandet att vara urspungstrogen.

Men, så fort vi stiger in i ett rum så blir vi biaserade. Jag menar att vår syn och vår hörsel (kanske tom känsel) redan innan vi hört en ton återges, programmeras att FÖRVÄNTA sig en viss återgivning. Avsteg ifrån denna förväntan upplevs som felaktigheter, hur korrekt det än må vara. Det blir således en artificiell upplevelse som inte motsvarar förväntan av upplevelsen.

På samma sätt kan en icke-korrekt återgivning (mot ursprunget mätt) upplevas som korrekt i det för återgivningen aktuella rummet.

Alltså borde man förses med skyddskåpor och ögonbindel när man träder in i ett obekant rum, innan man börjar lyssna, om målet är att bedöma hur urspungstrogen återgivningen i detta rum är.

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-11-24 01:11

bomellberg skrev:

Alltså borde man förses med skyddskåpor och ögonbindel när man träder in i ett obekant rum, innan man börjar lyssna, om målet är att bedöma hur urspungstrogen återgivningen i detta rum är.

/Bosse

sk blindtest då ? :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-11-24 01:14

rikkitikkitavi skrev:
bomellberg skrev:

/Bosse

sk blindtest då ? :)

Öh, nej. Inte i traditionell bemärkelse.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-11-24 02:24

får se nu om jag lärt mig något;
om ett uruppförande ska äga rum och jag fysiskt/psykiskt inte är närvarande, så kommer det att låta annorlunda än om jag faktiskt var där.. alltså vid själva upptagningen.
för inspelat blev det har jag förvarnats om :)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-24 03:10

bomellberg skrev:Jag är kluven.

Ingenjören i mig vill tro att om man återskapar trumhinnans rörelser exakt så som den rörde sig vid ursprungshändelsen, så kommer också upplevelsen vid tidpunkten för återskapandet att vara urspungstrogen.

Ja, och så är det ju också.

bomellberg skrev:Men, så fort vi stiger in i ett rum så blir vi biaserade. Jag menar att vår syn och vår hörsel (kanske tom känsel) redan innan vi hört en ton återges, programmeras att FÖRVÄNTA sig en viss återgivning.

Det stämmer det också, men det är egentligen två helt olika saker, för
de förväntaseffekter som byggs upp (och som bör uppfyllas för att man
skall kunna hävda att en god återgivning åstadkommits) är ju de som är
tillhöriga loge-halvan av upplevelsen, och den har ju inget med de egen-
skaper som öppningen till inspelningsvärlden behöver ges att skaffa.

Jag vet inte om jag uttrycker mig alldeles klart, men vad jag försöker säga
är alltså att det man upplever i ett lyssingsrum är två skiljda saker, man
upplever inspelningen och allt som har med den att göra, och den repre-
senterar bara en förhållandevis liten (men viktig) rymdvinkel. Det är den
man kan definiera återgivningskvaliteterna för.

Resten som man upplever (och som gör synnerligen tydliga avtryck även
i mätresultat om man inte gör speciella mätningar som är vägda i tid och
rum för att representera just det som kommer att rendera upplevelser av
ursprungshändelsen) är upplevelser av den egna lyssningsmiljön, och de
bör vara i harmoni med hur lyssningsrummet "är" för att det skall låta bra.

Men egentligen är det inte så enkelt heller, för olika rum låter uppåt detta
även olika bra, även om de alla genom användandet av en god anläggning,
bidrar på ett naturligt sätt. Trots det kan det vara olyckligt att inkludera
den delen av lyssningsrummets påverkan i det man kallar för återgivningen,
för den representerar ingenting som har med ursprungshändelsen att göra,
men den är en väsentlig del av upplevelsen - och därför bör lyssningsrum
och deras påverkan (loge-delen av dem alltså) vara trevlig.

Men som sagt - jag menar att man gör sig en otjänst om man inkluderar
dess inverkan i återgivningen. Den har inget med återgivningen att göra,
det är snarare en parallellpåverkan loge-delen av lyssningsrummet bidrar
med. I logedelen inkluderas om man skall vara lite noga vad man har på
sig och de människor som kanske sitter tillsammans med en själv och lyss-
nar. De påverkar definitivt de fysikaliska (akustiska) förloppen i lyssnings-
rummet, men jag ser det inte som logiskt eller praktiskt att säga att de
påverkar återgivningen av händelsen där framme i ljudbilden.

bomellberg skrev:Avsteg ifrån denna förväntan upplevs som felaktigheter, hur korrekt det än må vara. Det blir således en artificiell upplevelse som inte motsvarar förväntan av upplevelsen.

Absolut, och det är därför man inte bör blanda ihop återgivningen av
musikhändelsen, alltså det som hörs in till ljudbilden, men den påverkan
som lyssningsrummets andra delar, och möbler, och andra människor i
lyssningsrummet, och eventuella glasögon man har på sig och... ger.

De har med ens närmiljö att göra inte med ljudåtergivningen.

bomellberg skrev:På samma sätt kan en icke-korrekt återgivning (mot ursprunget mätt) upplevas som korrekt i det för återgivningen aktuella rummet.

/Bosse

Fast det behövs ju inte om man redan från början håller isär vad som är
ursprungshändelse (vad som representerar den) av de fysikaliska förlopp
som sker i lyssningsrummet, och vad som är en representation av själva
rummet. Det senare skall vara i harmoni med vad det är för att det inte
skall låta konstigt, men därpå kan man gilla det lyssningsrummet gör olika
mycket.

Man kanske kan se det lite som att titta på en TV och skilja mellan att
själva TV-bilden kan vara av olika kvalitet och man kan skilja mellan de
som är sämre och bättre, men därtill kan det sitta avskyvärda tavlor på
var sida om TVn, som stör utavhelvete och därför är oönskade, utan att
de i sig påverkar återgivningen av det som syns på TV-bilden.

Så vad jag säger är sammanfattningsvis att man bör skilja på det tu, och
betrakta återgivningen på ett helt annat sätt än påverkan av närmijön.
Det är skilda ting. Det förstnämnda går i hög grad att undersöka, korrelera
till sterosystemet och vår hörsel och från det objektivisera egenskaperna
som olika återgivningar ger. Den sistnämnda är till sin natur oerhört mycket
mera subjektiv och det går inte att säga till närmelsevis så mycket konkret
om vad som är bättre eller sämre.

En sak kan man undersöka dock, och det är i vilka grader olika utfomningar
av närmiljön (logen) påverkar vår förmåga att med hög upplösning ta till
oss ursprungshändelserna. Det är något som jag ägnat många år åt att
studera. Kan därför säga att det inte är givet att den sorts lyssningsmijö
som sett ur det perspektivet är den bästa (alltså den som gör oss maxi-
malt förmögna att höra vad som händer under inspelningen) är den som
behöver föredras av alla.

Och det är ett av skälen till att jag tycker det är så trevligt att det finns
olika filosofier att välja mellan. De kan vara en hel del olika utan att det
gör att man kan påstå att de återger orignalhändelsen olika bra, de bara
gör det till olika lyssningsmiljöer.

Om alla alternativ vore lika skulle det räcka med ett av dem.

Vive la differance!

Vh, iö

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-11-24 06:53

ja va sa han kungen, när Mozart presenterade sina 'uppsluppna' verk.. "alltför många noter" :x och hämtade Salieri för att fortsätta kvällen
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-11-24 12:46

IngOehman skrev:
bomellberg skrev:Jag är kluven.

Ja, och så är det ju också.

Vh, iö

Det tror jag inte alls man kan säga.
Snarare att förutsättningen för att uppleva samma sak finns.
Men tar man bara en sådan sak som en direktsändning som man hör i efterhand så kan man ju fundera på om upplevelsen blir lika trots att hörsel och synintryck är detsamma. För att ta en sådan sak som kombinerar hörsel och synintryck som Zlatans cykelmålspark, känns det olika i kroppen mellan första gången man ser och upplever det i direktsändning till att man ser det för 25:e reprisen. Samma stimuli och helt olika reaktioner blir det gissar jag.
Och trumhinnan i sin natur vet nog inte om det är sport eller musik som återupprepas. Så jag misstänker att långt mycket mer påverkar om man skall känna samma sak femtielfte gången som första gången även om allt upprepas på samma ställe.
Tar vi skivsamlingen så finns det väl en och annan skiva vi tröttnat på trots att vi tyckte den var bra första gången.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-24 15:21

Ja, det var ju liksom det som var min poäng.

Just detta du skriver har jag ju redan gått igenom, och klargjort att man därför
inte bör definiera återgivningen efter upplevelsen. Så det var meningen att det
ovan skrivna läsas med ett "allt annat lika" i minnet. Men det borde jag förstås
ha skrivit ännu en gång.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum