När har du "kalibrerat" din hörsel senast?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

När har du "kalibrerat"** din hörsel senast?

1: Har varit flera gånger redan i år
12
32%
2: Har varit minst 1 gång i år
7
19%
3: Har varit minst 1 gång inom 5 års period
7
19%
4: Har varit minst 1 gång för mer än 5 år sedan
7
19%
5: Har aldrig varit (fy skäms på däj! ;) )
4
11%

Antal röster : 37

Användarvisningsbild
MKo

När har du "kalibrerat" din hörsel senast?

Inläggav MKo » 2005-08-24 23:00

Hej,

dags för en ny omröstningsfråga!

Har du en uppfattning på hur ett korrekt återgivet ljudsystem bör låta, bra, läs då vidare! 8)

Det ältas på det flesta audio forum om HUR en högtalare (och hela stereo systemet för den delen..) bör återge/låta, och de flesta av oss känner väl till senaste fallet här på Faktiskt Ino pi60s Vs. i32z för att nämna ett fall.

Hur som haver, det som slår mig är hur ofta det pratas bara, bara och bara om apparater och vad som låter "bra" och "rätt" utan att man tar speciellt ofta upp hur musik låter i praktiken. Detta har fått mig många gånger att undra över vad man har för lyssningserfarenheter för att kunna anse sig vara "kompetent" att bedömma vad som låter korrekt* oavsett vad man må ha för tycke i slutänden hur ett "BRA" stereosystem skall låta i sin egen stuga, för det får man ju precis tycka som man vill om naturligtvis, det handlar ju inte om att tvinga på en ny syn i saken.

Det första som jag kommer att tänka på och undra över är: Hur många har varit på konsert, alltså inte på E-type eller skränig rock-konsert, utan riktigt högkvalitativ konsert som t.ex klassisk musik konsert?
Alltså tanken är ju att var o en som vill påstå sig vara en seriös audiofil borde någon gång gå på en högkvalitativ musik konsert (precis som vi ingenjörer på de flesta åtminstonne större, seriösa företag får skicka all sin mätutrustning på kalibrering en gång om året) för att "kalibrera" även så våran hörsel för att kunna ha en objektiv ljud-referens i bakfickan när man bedömmer huruvida en ljudanläggning återger musik så naturtroget och oförfalskat som möjligt, eller åtminstonne är medveten om hur en korrekt ljudåtergivning skall låta oavsett om man är "objektivist" eller "subjkektivist".

Detta skulle också underlätta många diskutioner folk sinsemellan när olika parter har samma refferenser från, som i det nämda längre upp, detta om att ha skaffat sig en lyssningserfarenhet från en högkvalitativ musik konsert och "kalibrerat" sin hörsel, när man inger i diskutioner och tycker till. Alltså ett steg i rätt riktning för att kunna höja ljudåtergivnings kraven till nya nivåer, samt också visa marknaden en ny och mera medveten trend ifrån åtminstonne användarens sida, vilket gör att tillverkare, tidningar, mixare, ja alla inom ljudbranchen skaffar sig en ny medvetenhet i vad naturtrogen ljudåtergivning innebär och hur det skall låta. :)

Nu tror jag själv som så här att man behöver inte gilla klassisk musik, men faktum är att det är den musikstilen som kräver mest av ett stereosystem med tanke på den dynamik, crescendo energi och klarhet som finns i den här typen av musik, vilket blir svårast speciellt för högtalaren att återge oförfalskat och okomprimerat.
Man bör absolut ge detta en tanke som sann audiofil vill jag påstå.

Nåväl, det jag nu tänkte göra efter att ha väckt upp denna debatt är i.a.f att genomföra en omröstning på hur många har varit på sin årliga "hörsel-kalibrering"**, samt hur ofta/senast. 8)

mvh Michael

* Observer, med korrekt menar jag att man bör åtminstonne vara medveten om hur en återgivning genom ett stereo system kan ha låtit i verkligheten, här diskuteras alltså ingenting som har med subjektivism att göra.

** Klassisk musik konsert.

PS: För min del blev det allternativ 3... :oops: man borde ha gått lite oftare, alltså tycker jag! :P

Men då det begav sig senast för min del var det för några år sedan i Sibelius Hall i Lahti, Finland, salen har fått positiv kritik för sin fina akustiska miljö.
Och under denna länk kan man ta sig runt i en Panorama Show ifrån salen om så intresseras.

Själv hadde jag fått den äran att sitta på 5:e plats precis i mitten och framför orkestern, säger bara en sak, när man har suttit där så vet man vad det innebär med uttrycket har bara lyssnat på "högtalare", alltså detta ger en helt ny referens nivå för en själv vilket gör det bara ännu svårare för många högtalare att kvala in i mina öron! :)

Kan bara uppmuntra folk att försöka åtminstonne "en gång i livet" lägga ner lite pengar och få en bra plats, efter det vet man vad som menas med dynamik och transient energi när det gäller klassisk musik, och musikåtergvning i största allmänhet när man väl är tillbaka i lyssnar-fåtöljen och lyssnar på "högtalare".

PPS: Kan rekommendera att man inför ett dyrare högtalarköp försöker gå på en högkvalitativ konsert och dessuom försöker om sådan finnes, att införskaffa sig CD:n om man har gjort någon inspelning ifrån berörda konsert, och det brukar ju en del konsert hallar erbjuda om det är lite klass s.a.s.
Att åka iväg flera mil o betala dyrt för en konsert biljett är struntpengar om man ändå skall lägga ut tio tusentals och hundra tusentals kronor på högtalare. :idea:
Senast redigerad av MKo 2005-08-24 23:13, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-24 23:10

Jag har inte varit i år, men snart blir det ett par konserter i höstens ELAK-omgång. Teknologerna får ju göra just det du efterlyser för att kalibrera sig litegrann. Annars tycker jag nog att jag kalibrerar mig varje dag, med röster. Alla människor runtomkring mig har ju sådana. Dessutom spelas det en del riktiga instrument på jobbet till och från.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-08-24 23:21

Svante,

det är få förunnat, och bara att gratulera att du har "live musik" i din omgivning! :)
Röster, mm.. de e väl sant i.o.f sig, skall man lyssna på nyheterna via radion då för att verifera sig om sin lilla stereo där hemma? :wink:
Ärligt talat, så kanske röaster är väl lite väl dynamik fattigt, känner få som varierar sitt röstomfång med låt säga mer än kanske 10 dB i vardagligt tal, men en del kanske har någon granne i huset som brukar grälla ofta, där är det nog lite mera dynamik.. :P

Bara att få lyssna på någon som trudeluttar på t.ex en bastuba är ju nått speciellt.

mvh Michael

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-24 23:29

MKo skrev:Svante,

det är få förunnat, och bara att gratulera att du har "live musik" i din omgivning! :)
Röster, mm.. de e väl sant i.o.f sig, skall man lyssna på nyheterna via radion då för att verifera sig om sin lilla stereo där hemma? :wink:
Ärligt talat, så kanske röaster är väl lite väl dynamik fattigt, känner få som varierar sitt röstomfång med låt säga mer än kanske 10 dB i vardagligt tal, men en del kanske har någon granne i huset som brukar grälla ofta, där är det nog lite mera dynamik.. :P

Bara att få lyssna på någon som trudeluttar på t.ex en bastuba är ju nått speciellt.

mvh Michael

Ändå är det väl röster som brukar avslöja en anläggning?

Kan meddela att musikprofessorn i grannrummet hade mätt upp 123 dB på 30 cm avstånd från en sångerska nyligen. Kulning kallas det. Dynamikfattigt... Nja.

Jag funderade på om det går att hörselskada sig själv, örat är ju bara 15-20 cm från truten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-24 23:39

Går inte så ofta på levande akustisk musik som jag borde, men nog blir det ett tiotal konserter om året ändå.

Förr om åren brukade jag försöka hinna in till lunchkonserterna på konserthuset (Grünewaldssalen normalt), och dessutom hitta på en massa annat kul i livemusikväg. Blev nog för det mesta minst 50 konserter om året på den tiden.

Har ju för övrigt spelat i orkester också, och i stråkkvartett, och i lite andra specialarrangemang.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-08-25 00:00

Svante,

du skrev:

Annars tycker jag nog att jag kalibrerar mig varje dag, med röster. Alla människor runtomkring mig har ju sådana.

Fick en uppfattning att du menade folk som pratar, alltså vanliga diskutioner till vardags, sedan nämde du något om en sångerska men det är ju inte tal något mera utan musik, eller sång rättare sagt så där kan jag ju hålla med om att det kan finnas dynamik. :)
Så, kan röster "avslöja en aläggning", beror på vad vi menar, nyhetsuppläsare eller sångare kanske.. eller? :wink:

Ingvar,

med all ödmjukhet vill jag fråga dig, trots att detta är en omröstnings tråd, huruvida du med din kunskap och erfarenhet inom ljudåtergivning anser jag greppat saken någotlunda korrekt i sin helhet, jag erkänner att jag kanske kan vara en aning på djupt vatten trots allt då jag inte är speciellt aktiv inom området, men det jag skrev ovan lutar sig tillbaka på mina erfarenheter vilket jag försöker vara så objektiv med som möjligt, det är lite av ett rättesnöre för mig att leva efter att försöka finna den "oförfalskade sanningen" i mångt o mycket vill jag åtminstonne påstå. :)

mvh Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-25 01:19

Jag tycker ditt inlägg är helt på pricken!

Jag som är uppväxt mer eller mindre med klassisk musik minns särskilt en sak, som gjorde att jag tänkte att det finns dom, som VERKLIGEN är i behov av kalibrering! Det var en hifi-mässa för många många år sedan, i slutet av 70-talet närmare bestämt, tror jag det var, men resonemanget är lika aktuellt idag.

I ett rum spelades Stravinskijs Eldfågeln på nysläppt Telarc. Skivan hade en av besökarna haft med sig (det var möjligen jag?). Personen som förestår rummet skakar på huvudet när volymen dragits ned, och säger (trots att basåtergivningen i den anläggning som han visade erbjöd långt ifrån "full substans"):

-Fy tusan för sådana här spektakulära inspelningar - pukan lät ju som rena kanonen!

Folk som sitter i rummet nickar instämmande och tittar på varandra och skrattar åt de amerikanska clownerna som gjort inspelningen. Sen sätter personen som förestår rummet på en DG med jag tror det var Tjaikavskij (Pathetique) och säger:

-Så här skall det låta!

Det lät så smalbandigt, komprimerat och avslaget, som det var. Det var inte ens en särskilt bra tolkning, men man kan ju ändå förstås gilla tjaikovskijs sexa bättre än Eldfågeln...

För den som inte är musiker och inte var närvarande på mässan, och kanske inte går på konsert heller så ofta, kanske det behövs några förtydliganden:

1. Det som snubben kallade "pukor som lät som kanoner" var inte pukor (ej heller kanoner)! Det var en symfonisk bastrumma (a.k.a. grand casa).

2. På Telarc-inspelningen, avspelad på den förvisso måttligt potenta anläggningen, fanns i varje fall en aning av den kraft som en grand casa uppvisar i verkligheten, men DG-plattan påminde lika mycket om levande musik som ett lik på bårhuset påminner om en levande människa (för att citera Strawinskij själv).

Hur skivbolag i gemen ger ut så mycket skivor som inte påminner mer om levande musik, till denna dag, r för mig ett mysterium. Som om inte ens skivbolagens ansvariga själva lyssnar på levande musik, eller kan det vara så att de inte tycker att skivorna skall låta som verkligheten.

Lite extra märkvärdigt i sammanhanget är, att enligt min erfarenhet är det vanligast att de flesta sådana här verklighetsfrånvända kommentarer kommer från folk som kallar sig musikmänniskor - men som har hela sin musikvärld kommande från fonogram, istället för levande musik.

Apparat-dårarna (som har sina skivor bara för att få spela på sina apparater) må vara i det blå på många sätt, och delar definitivt inte mitt intresse av musik, men de har sällan förutfattade meningar om hur levande musik låter.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-08-25 01:22

a.k.a. grand casa

hus stort?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-25 14:39

Som musiker (även spelat fiol i ett otal år) så lyssnar jag ju åtminstone veckoligen på rent akustiska instrument. Så fort jag kommer in i en musikaffär så testar jag, så fort jag går på en konsert så lyssnar jag.

Sedan att allt inte är till den perfektion från början, utan nivåställt kan väl framstå som att dessa tillfällen inte duger? Jag vet inte jag, men ett par gånger iår har jag varit på riktigt välljudande spelningar. Jag mins dock nyårsfyrverkeriet på Nybrokajen 11 förra året med fasa... tvi vale för de artisterna! ;)

Men min motfråga, är enbart klassisk musik gångbar i denna kalibrering? Om man aldrig annars lyssnar på klassisk musik, men på annan akustisk musik -hur ska man då ställa sig till det hela?

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-25 17:21

IngOehman skrev:Går inte så ofta på levande akustisk musik som jag borde, men nog blir det ett tiotal konserter om året ändå.

Javisstja, du fick mig att minnas att det på KTH finns lunchkonserter som jag brukar försöka gå på också. De spelas oftast i Singsing och sist var det Johan Liljencrants fantastiska MIDI-styrda gatuorgel som stod för underhållningen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-25 18:14

Slartibartfast skrev:Som musiker (även spelat fiol i ett otal år) så lyssnar jag ju åtminstone veckoligen på rent akustiska instrument. Så fort jag kommer in i en musikaffär så testar jag, så fort jag går på en konsert så lyssnar jag.

Sedan att allt inte är till den perfektion från början, utan nivåställt kan väl framstå som att dessa tillfällen inte duger? Jag vet inte jag, men ett par gånger iår har jag varit på riktigt välljudande spelningar. Jag mins dock nyårsfyrverkeriet på Nybrokajen 11 förra året med fasa... tvi vale för de artisterna! ;)

Men min motfråga, är enbart klassisk musik gångbar i denna kalibrering? Om man aldrig annars lyssnar på klassisk musik, men på annan akustisk musik -hur ska man då ställa sig till det hela?

Mvh Jocke

För min del är det akustisk musik som gäller, eller åtminstone några akustiska instrument i sättningen. Det är en bättre referens med en akustisk gitarr än en elektrisk dito som ju kan låta hur f-n som helst (det är naturligtvis skillnader på akustiska gitarrer också, men inte lika mycket).

Att man sedan inte har koll på hur en given inspelning är gjord gör att det ändå inte är så enkelt att jämföra live med fonogram och kalibrera sin hörsel efter det. Jämför man tex ljudet när du bankar på en hi-hat i verkligheten med hur det (oftast) låter på inspelningar så är det mycket sällan det stämmer överens. Ofta låter det faktiskt lite "för snyggt" på inspelningar.

/ B

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-08-26 00:13

Jag tycker ditt inlägg är helt på pricken!

Tack Ingvar!

Det kändes viktigt att få den där feedbacken, att ha veriferat med dig känns nu därmed bättre och att jag vet för min egen del att jag är på rätt spår i.a.f., så tack igen! :)

Kan bara instämma det du skriver lite längre ner i samma post, det är ju verklligen tråkigt att det verkar finnas allt för mycket människor inom ljudbranschen som man kan ha vissa funderingar över deras referenser gällande korrekt ljudåtergivning. :cry:

Hej Slartibartfart!

De e ju trevligt om det finns folk som du som själv spelar ett instrument.

Ok, det kanske kan tyckas vara lite väl hårddraget när jag nämde BARA klassisk musik, men för att återigen understryka det hela vill jag tro på att klassisk musik är det svåraste musikslaget att återge med tanke på ljudets komplexitet och den dynamik som återfinns i just klassisk musik.

Som jag berättade om i min första post så hadde jag själv en riktigt bra lyssningsposition då jag var på konsert senast, och det är otroligt dynamiska och komplexa förlopp som återgavs när crescendona brakar loss vill jag lova, framkallar starka känslor a la gåshud.

Visst, även ett enstaka akustisk musik instrument är ju mycket bättre än ingenting, kom tänka på att jag har både en akutisk gitarr och en violin jag ärvt av min farmor som jag kan plocka fram om man skulle vilja refresha mig med lite "live" referenser. Och jag undrar om jag inte också har ett blockflöjt någonstans. :D

Håller med dej Bill!

Dock blir det nästan aldrig fråga om riktig "kalibrering" av sin hörsel, men att man får nya akustiska erfarenheter, dvs referenser på hur det bör låta, är aldrig fel.
Inspelat kan låta rätt slätstryket ibland, tyvärr.
Även högtalaren samt den akustiska anpassningen i den lyssningsmiljö man har där hemma som är i särklas den tyngsta biten är bra att kunna verifiera sig om, och då kan det vara bra att veta hur det skall låta för att man ska kunna bygga upp med rätt komponenter och optimera sin ljudåtergivnings anläggning, samt kunna bedömma det inköpta musik materialets korrekta återgivningstrovärdighet.

Dock ska det väl inte gå så långt att man eftersträvar "live" musik till den grad att man kan lika bra skrota stereon o lägga alla pengar på konserter istället, fast det är ju ett allternativ och smaksak förståss, och penga prioritering! 8)
Undrar ungefärligen hur många konserter per år och i hur många år man måste gå för att spendera 100.000 SEK? :wink:

mvh Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-08-26 15:51

Mina ”kalibreringar” från Påsk och framåt:

Wagner ”Götterdämmung” (5 tim opera, Chemnitz, Tyskland)

För mig var det premiär för en Wagner-opera live. Lite drygt fem timmar är tungt, speciellt första akten blir mastig (inte minst efter en måltid strax innan). Det är också väldigt svårt att uppfatta text & handling imellanåt. Satt på rad 7 eller 8. Det är betydligt lättare på konsertframträdanden där sångarna står framför orkestern. Likadant brukar det också vara på fonogram.

Johan Stengård/Andreas Landegren/Caroline Gentele (gränslös akustisk musik med minimal förstärkning på vissa nummer, Gränna Kyrka)

Köpte en CD av Stengård, vilken besvikelse! Inte alls framförd på samma sätt som live. Alldeles sönderproucerat och tamt. Konserten var en höjdare och jag satt på första bänk. Hade inga större förväntningar på herr Stengård men han ska tydligen höras live. Pianisten Landegren är väldigt intressant! Gentele gjorde sig bra på den klassika avdelningen men musikallåtarna är inte hennes gebiet (inte mitt heller för den delen).

Björn J:son Lindh/Janne Schaffer/Steffan Blomquist (presentation överflödig, elektroakustiskt, Gränna Kyrka)
J:Son med anhang avnjöts också från första bänk. Mycket trevlig musik även det. Tycker om Schaffers melodiska låtar men framförallt J:Sons flöjtlåtar. Hade ett snack med J:Son både före och efter konserten. Undrade bl.a. varför hans tidigare LP inte kommer på CD. Han hade tyvärr inget positivt svar. Metronomes undergång lär ha betytt en del och de nya ägarna har väl inte sett någon kommersiellt värde att återutge dessa.

Weber ”Der Freischütz” (opera, utomhus, Felsenbühne Rathen, Tyskland)

Webers romantiska opera är betydligt mera lättsmält än Wagner. T.o.m. med vår 9 årige son klarade detta med glans. Det var utomhus med en dramatisk scen bland sandstensformationerna nere i Elbsandsteingebirge, 40 km utmed Elbe södost om Dresden. Utomhus blir det lite konstigt med relativt stor frånvaro av efterklang. Satt här på första raden så vi var säkert previlegerade ändå för det gick att uppfatta det mesta av sången (fast tyska måste man förstå förstås). Avbrott för regn under fem minuter gjorde inget och det var givetvis servering av mat och dryck som det brukar vara på utomhustillställningar i Tyskland. En fantastisk avslutning på semestern.

I morgon blir det lite musik av son och hustru i sockenkyrkan. Nästa vecka blir det Norrköpings Symfoniorkester med världsviolonisten Sara Chang. Om två veckor: fiolläger för sonen fre-lördag. Ständigt återkommande: fiolspelande av familjemedlemmar hemma och det kommer att kompletteras av saxofon framöver. Tur att man bor i villa….
Visst upplever man en stor skillnad mellan att lyssna direkt till musiken och som den blir framförd via en ljudåtergivningsanläggning. Har börjat spela in en del musiserande och man upptäcker då hur extremt dynamsikt det blir utan någon som helst processning. Volymkontrollen hamnar på helt andra ställen än med de flesta vanliga fonogram. Det går dessutom att ge en referenssignal vid framförandet, en mätning på lyssningsplats med ljudnivåmätare. Hemma vänder man på det och vrider upp volymen tills samma värde erhålls på lyssningsplats. Man märker hur svårt det är att göra en bra inspelning .... Jag har testat med två mikrofoner som har utbytbara kapslar, kula och njure. Började med kulorna men hade för litet avstånd mellan mikrofonerna, det blev för mycket mono över det hela. Förmodligen behöver man en Jecklingskiva eller liknande mellan mikrofonerna eller att de placeras med lite större avstånd mellan dem. Ska nu testa att köra med två njurar i ORTF-konfiguration. Lär väl behöva en del tonkorrigering för tonal balans antar jag.

beboo

Inläggav beboo » 2005-08-27 08:25

Det första som jag kommer att tänka på och undra över är: Hur många har varit på konsert, alltså inte på E-type eller skränig rock-konsert, utan riktigt högkvalitativ konsert som t.ex klassisk musik konsert?

Så du menar att alla som håller på med Hifi måste lyssna på ovannämda musik och referenser.

Vilket bullshit om du gillar e type då där har du ju en referens.

Därför har killen som har ett par Cerwin vega mer rätt än du har i frågan om naturligt ljud och referenser.

Men det är klart gillar man E-type och Ac/dc osv då har man kanske inte rätt att hålla på med stereo saker ????
Eller inte ha rätt att utrycka sej, är det så du menar att det ska bli mindre missförstånd ??

Här på forumet ska det bara platsa en massa dårar med samma musiksmak med exakt samma mål eller vad ?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-27 09:58

beboo skrev:

Så du menar att alla som håller på med Hifi måste lyssna på ovannämda musik och referenser.

Därför har killen som har ett par Cerwin vega mer rätt än du har i frågan om naturligt ljud och referenser.

Men det är klart gillar man E-type och Ac/dc osv då har man kanske inte rätt att hålla på med stereo saker ????
Eller inte ha rätt att utrycka sej, är det så du menar att det ska bli mindre missförstånd ??

Här på forumet ska det bara platsa en massa dårar med samma musiksmak med exakt samma mål eller vad ?

Ska man vara noga så är det ju faktiskt bara omröstningsfrågan han definierar med sitt påstående. Sånär som på ordet "högkvalitativ". Han säger ju ingeting om hurvida man får vara med på forumet om man gillar skränig rockmusik.

Men frågan är intressant i sig och har diskuterats många gånger. Saken är väl den att det är svårt att hitta referenser till många sorters musik idag. Akustisk musik är nog den som är lättast, eftersom akustiska instrument ger ljud ifrån sig utan någon form av elektronik och jag håller med frågeställaren om att den därför är bra för kalibrering.

Samtidigt har du en poäng i att om man bara gillar AC/DC så känns det nog väldigt avigt att gå på konsert och lyssna på Mozart för att kalibrera öronen. Och nog kan man väl vilja återskapa upplevelsen på en AC/DC-konsert också.

Men det var inte det frågan gällde.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-08-28 23:01

Hej hopp,

har inte varit inne på 2 dar o ser att det har redan gått hett till här... :)

Svante skrev:
beboo skrev:

Ska man vara noga så är det ju faktiskt bara omröstningsfrågan han definierar med sitt påstående. Sånär som på ordet "högkvalitativ". Han säger ju ingeting om hurvida man får vara med på forumet om man gillar skränig rockmusik.

Men frågan är intressant i sig och har diskuterats många gånger. Saken är väl den att det är svårt att hitta referenser till många sorters musik idag. Akustisk musik är nog den som är lättast, eftersom akustiska instrument ger ljud ifrån sig utan någon form av elektronik och jag håller med frågeställaren om att den därför är bra för kalibrering.

Samtidigt har du en poäng i att om man bara gillar AC/DC så känns det nog väldigt avigt att gå på konsert och lyssna på Mozart för att kalibrera öronen. Och nog kan man väl vilja återskapa upplevelsen på en AC/DC-konsert också.

Men det var inte det frågan gällde.

Tack Svante,

det är mångt o mycket min tanke också!

Appropå musiksmak så skrev jag så här i första posten:
Nu tror jag själv som så här att man behöver inte gilla klassisk musik, men faktum är att det är den musikstilen som kräver mest av ett stereosystem med tanke på den dynamik, crescendo energi och klarhet som finns i den här typen av musik, vilket blir svårast speciellt för högtalaren att återge oförfalskat och okomprimerat.
Man bör absolut ge detta en tanke som sann audiofil vill jag påstå.

Hoppas att beboo förstog min tanke.
Det var absolut inte min tanke att låta nedvärderande på folk som gillar "E-type och skränig rock", tvärtom jag har själv en mycket bred musik smak skulle jag vilja påstå, tycker om musik ur väldigt många olika genrer, i annat fall ber jag om ursäkt om jag har verkat kränkande på något sätt.
Obs! Det är förresten inget fel på "ase-dase" heller för den delen, jag har själv "Blow up the video" på CD som jag, trott eller ej, faktiskt gillar! :twisted:

mvh Michael

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-08-28 23:17

RogerGustavsson skrev:Visst upplever man en stor skillnad mellan att lyssna direkt till musiken och som den blir framförd via en ljudåtergivningsanläggning. Har börjat spela in en del musiserande och man upptäcker då hur extremt dynamsikt det blir utan någon som helst processning. Volymkontrollen hamnar på helt andra ställen än med de flesta vanliga fonogram. Det går dessutom att ge en referenssignal vid framförandet, en mätning på lyssningsplats med ljudnivåmätare. Hemma vänder man på det och vrider upp volymen tills samma värde erhålls på lyssningsplats. Man märker hur svårt det är att göra en bra inspelning .... Jag har testat med två mikrofoner som har utbytbara kapslar, kula och njure. Började med kulorna men hade för litet avstånd mellan mikrofonerna, det blev för mycket mono över det hela. Förmodligen behöver man en Jecklingskiva eller liknande mellan mikrofonerna eller att de placeras med lite större avstånd mellan dem. Ska nu testa att köra med två njurar i ORTF-konfiguration. Lär väl behöva en del tonkorrigering för tonal balans antar jag.

Hej Roger,

det var trevligt att få ta del av din berättelse!

Vill kommentera speciellt lite angående texten ovanför jag kopierade in från din post, tycker att det här är ju verkligen toppen, att man själv har gett sig in i att själv försöka spela in ljud och "upptäcker" dynamiken och verkligheten samt bristerna därav i en ljudanläggning/musik median, hatten av för sådant exempel!

mvh Michael

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-29 01:04

beboo skrev:

Nejdå, man behöver lyssna på riktig rockmusik också! Men akustisk musik är bra för att hålla koll på klangfärg, dist, "instrumentkaraktär" osv. Däremot är det så att många sk audiofila anläggningar kan låta underbart rent och klart men ändå skittråkigt. Dom spelar inte musik utan återger ljud och det svänger nada. Tekniker och mätnissar brukar kalla detta resonemang för nonsens för det finns inga tekniska förklaringar till att rytmen eller "drivet" kan variera beroende på tekniska orsaker. Jag och många med mig hävdar att så visst kan vara fallet, fråga tex dom som gillar Linns grejor :-) Rytm och timing kan visst bero på vilken utrustning man lyssnar på.

Därför tycker jag att det inte räcker med att lyssna sig igenom (god) klassisk musik och annat akustiskt, man måste spela röjarmusik också för att sålla agnarna från vetet. För det finns miljonkronorsanläggningar som kan låta underbart på tex gles akustisk jazz men låta så tråkigt med rockmusik att klockorna stannar :-)

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-29 01:25

beboo!

Grejjen är väl den, att det är bara med musik av typen akustisk, inspelad på "dokumentärt sätt" (alltså sådan som har varit ljudande i ett akustiskt fält, innan den med hjälp av sinnrikt placerade mikrofoner ÄMNADE ATT FÅNGA HÄNDELSEN SOM DEN VAR hamnade på skiva) som man kan definiera återgivning.

Producerad musik (sådan som hördes för första gången i ett högtalarsystem, och som kan innehålla vilka manipulationer som helst - även förvrängningar av eventuella ljud med akustiskt ursprung) kan inte bedömas återgivningsmässigt (stämmer det jag hör med hur det låter) med annat än det helt subjektiva perspektivet (gillar jag det jag hör), vilket ju inte besvarar frågan om huruvida återgivningen är bra.
Det finns ju ingen annan möjlighet att veta något om hur det "skall låta", än just att lyssna på inspelningen (en cirkel-situation således). Undantaget möjligen de som gjorde inspelningen, och som vet vad de hade ambitionen att skapa i kontrollrummet.

För att "tycka" behöver man ingen referens, och därför ingen kalibrering.

Men för att kunna bedöma om inspelning+avspelning påminner om hur akustiskt musik låter i verkligheten, så måste man däremot veta hur sådan musik låter i verkligheten. Eller hur?

Den som vill tycka, men inte bryr sig om att veta, är i sin fulla rätt att strunta i fideliteten - och även att helt strunta i den här tråden. 8)

Men att du får göra det, betyder väl inte att alla måste strunta i ursprungstroheten?

Det betyder väl inte heller att man måste ta i som du gjorde och hoppa på folk och kalla en oskyldig fråga för "bullskit" eller göra gällande att frågan var en antydan om att "vissa inte har rätt att hålla på med stereo saker"?
Det är inte heller speciellt vänligt att kalla folk "dårar", och att tro att akustisk musik är något så entydigt att man kan kalla all musik av akustiskt ursprung för något som sorterar under "samma musiksmak*", som du gjorde, det är nästan lite inskränkt, tycker du inte. :wink:

Vh, iö

- - - - -

*Många tycker nog att afrikanska trummor, en jojk mellan fjälltopparna, en stråkkvartett från 40-talet, en ballalaika-orkester spelandes rysk folkmusik, en barbershop-kör och en Mahler full symfoni är rätt olika saker...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-08-29 07:40

MKo skrev:
Hej Roger,

det var trevligt att få ta del av din berättelse!

Vill kommentera speciellt lite angående texten ovanför jag kopierade in från din post, tycker att det här är ju verkligen toppen, att man själv har gett sig in i att själv försöka spela in ljud och "upptäcker" dynamiken och verkligheten samt bristerna därav i en ljudanläggning/musik median, hatten av för sådant exempel!

mvh Michael

Hej Michael!

Gjorde nu i lördags en inspelning med ORTF-uppställning av mikrofonerna. Det är ju roligt med dessa experiment, fast mina musiker tillåter inga längre sessioner. Resultatet blev inte alls tokigt! Man får förstås bortse från lite felspelningar men det hör ju till levande musik. Däremot gjorde sig inte de avslutande applåderna sig så bra. Blir lite konstigt med ljudet från fel håll mot mikrofonerna. Nivån på bifallet orsakade dessvärre överstyrning i ena kanalen (tror det var prästens energiska bifall...). Max toppnivå vid mikrofonerna runt 95 dB med två fioler och ett piano (applåderna ca 100 dB).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-09-03 17:52

Är inte intresserad av klassisk musik alls så sånt går jag inte på.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-03 23:16

jag råkade trycka på i år. men jag svarade på live musik och inte konsert. Konsert var året innan.

Samt oftare tidigare med en violinmusiker som skulle lära mig gilla klassiskt. Samt med "ulf" som går regelbundet med sitt abonemang.

Tyvärr är den ändå klassisk konsert som lirats i Jämshög detta år via Cdskiva. i mitt system.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-09-04 18:55

Jag bor ju i huvudstan är nog gynnad. Torsdagsserien på konserthuset, en hel del körkonserter och annat i diverse kyrkor och lite besök på Fasching då och då blir det. Och sonen spelar gitarr oupphörligt när han är på besök. Till exempel just nu. Han eller hustrun drar en Satie på pianot då och då också. Fast jag har nog aldrig sett det som hörselkalibrering!

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-09-04 22:27

Alltså varför gills inte rockkonserter?

Om jag gillr rock så är det väl rockkonserter som jag ska kalibrera min hörsel med eller vad?

Nu gillar jag ju visserligen klassiskt också...

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-09-04 23:19

IngOehman skrev:
Producerad musik (sådan som hördes för första gången i ett högtalarsystem, och som kan innehålla vilka manipulationer som helst - även förvrängningar av eventuella ljud med akustiskt ursprung) kan inte bedömas återgivningsmässigt (stämmer det jag hör med hur det låter) med annat än det helt subjektiva perspektivet (gillar jag det jag hör), vilket ju inte besvarar frågan om huruvida återgivningen är bra.
Det finns ju ingen annan möjlighet att veta något om hur det "skall låta", än just att lyssna på inspelningen (en cirkel-situation således). Undantaget möjligen de som gjorde inspelningen, och som vet vad de hade ambitionen att skapa i kontrollrummet.

nån annan musik än den ovan definerade lyssnat jag inte på. Är då begreppet HiFi helt ointressant? Det är väl ytterst få idag som lyssnar på nåt annat? Innebär det att HiFi helt har mist sin relevans?

Jag kan faktiskt inte tänka mig nåt tråkigare än att lyssna på oprocessad akustisk musik. Visst, det kan vara duktiga musiker och sångare men resultatet berör överhuvudtaget inte. Ren teknikuppvisning - skittråkigt. Vissa undantag kansek finns när jag tänker efter - Einsturzende Neubauten på konserthuset för massa år sen var nog inte så processade men de spelade heller inte på konventionella instrument och det visuella, och de banbrytande koncepten* var nog en lika stor del som ljudet.

* som t ex att de bokstavligen kom in genom väggen och att de svängde ut en stor stålbalk ut i publiken så att folk fick fly hals över huvud för att inte bli krossade. (samma attityd som TGs klassiska Little Girls, We Hate You - fast mer fysiskt.)
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-04 23:51

Style skrev:Innebär det att HiFi helt har mist sin relevans?

Fidelitetsbegreppet är i allra högsta grad relevant intill denna dag! (och om den universella ekvationen har förbamande med oss - även framdeles...)

Fidelitet är dessutom helt applicerbart på alla musikgenrer, MEN, och det är som synes ett stort men - kalibreringsmöjligheten (som den så fint skissades av trådskaparen) står inte till buds för gemene man annat än med avseende på akustisk musik.

Orsaken till fideltetens relevans är denna: All musik på fonogram tar avstamp i återgivning. I det akustiska fallet tar den avstamp i återgivningen av en akustisk händelse. Sådana akustiska händelser är som känt tillgängliga, på för allmänheten tillgängliga konserter.

I "producerad musik"-fallet (hoppas den förenklade definitionen inte frestar in någon på OT-spår) återger man den händelse som försiggick framför studions monitorsystem (eller i (alltför vanligt) förekommande fall, framför mastingsstudions) när produktionen gjordes.

Eftersom monitorernas huvudsyfte är att ge en adekvat bild av musiken (att så i praktiken inte alltid sker är tragiskt, men även det en fråga för sig) så spelar det ingen större roll för begreppet fidelitet (trogenhet) om man i en perfekt värld (förvisso bor vi inte där) lyssnat på det akustiska originalet eller på monitorernas bild av händelsen, när vi uttalar oss om vår egen reproduktions fidelitet.

I den producerade musikens värld har vi dock bara den senare av de två att välja på. Det akustiska originalet finns inte, och monitorlyssningen är ju inte tillgänglig för gemene man. (Dessutom kan en enstaka sådan i sig brista i fidelitet, vi lever ju som nämnts inte i en pefekt värld...)

Vh, iö

- - - - -

PS: Den som påstår att akustisk musik måste vara något som renderar kommentaren: "Jag kan faktiskt inte tänka mig nåt tråkigare än att lyssna på oprocessad akustisk musik", blir jag nyfiken på att ställa denna fråga till:
Vad i akustisk musikväg har du hört? Menar du allvarligt att din kommentar gäller ALLA symfonier, ALLA piano-, violin-, fagott, trumpet-, horn- och fanåhansmoster-konserter, all balett- och opera-musik, alla kvartetter, kvintetter och annan kammarmusik, och all musik från tidernas begynnelse till sisådär 1940 när elekticitet började förekomma i större utsträckning? Allt detta? :o

När jag läser
Style skrev:Det är väl ytterst få idag som lyssnar på nåt annat?
, så blir jag nästan rädd.

Lyssnar inte FAKTISKTs deltagare på levande musik???

Ny tråd får det bli...

DS

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2005-09-05 00:12

iö skrev:

"PS: Den som påstår att akustisk musik måste vara något som renderar kommentaren: "Jag kan faktiskt inte tänka mig nåt tråkigare än att lyssna på oprocessad akustisk musik", blir jag nyfiken på att ställa denna fråga till:
Vad i akustisk musikväg har du hört? Menar du allvarligt att din kommentar gäller ALLA symfonier, ALLA piano-, violin-, fagott, trumpet-, horn- och fanåhansmoster-konserter, all balett- och opera-musik, alla kvartetter, kvintetter och annan kammarmusik, och all musik från tidernas begynnelse till sisådär 1940 när elekticitet började förekomma i större utsträckning? Allt detta? Surprised"

Tack iö ! :)

/ Laila

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-09-05 00:16

IngOehman skrev:Vad i akustisk musikväg har du hört? Menar du allvarligt att din kommentar gäller ALLA symfonier, ALLA piano-, violin-, fagott, trumpet-, horn- och fanåhansmoster-konserter, all balett- och opera-musik, alla kvartetter, kvintetter och annan kammarmusik, och all musik från tidernas begynnelse till sisådär 1940 när elekticitet började förekomma i större utsträckning? Allt detta? :o

självklart har jag inte lyssnat på ALLA symfonier etc. Det har knappast du heller eller nån levande då tidsåtgången skulle vara större än en livstid även för en ytterst långlivad person

Jag har dock lyssnat på en hel del och funnit det skittråkigt

Oftast ren teknikuppvisning eller teoriuppvisning

Massor med spännande musik dök upp under 70-talet för att blomstra i början av 80-talet. Innan dess - ingenting av mer än historiskt intresse. Även om jag kan uppskatta ideerna hos Debussy eller Satie eller Philip Reich.

Jag kan ärligt talat inte tycka att det är det minsta intressant att lyssna till nån som är överdjävlig på att spela fiol. Men när t ex Baline Reininger kör ett minimalistiskt fiolspelande genom ett massivt processande blir det plötsligt mycket roligt att höra på.

EDIT: Jag menade Steve Reich och Philip Glass, blev lite hopskrivet i hastigheten
Senast redigerad av Style 2005-09-05 01:00, redigerad totalt 1 gång.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-05 00:32

Jag har inte påstått att jag hört allt som skrivits, ej heller antytt att du inte gjort det.

Frågan var ställd för att få klarhet i vilket underlag som låg till grund för din uppfattning. Inget illa menat. Pease Brother! :wink:

Personligen har jag dock svårt att fatta att man kan höra exempelvis (eftersom du tog upp det) Debussys musik utan att bli berörd. :o Eller nästan vad som helt från samma period och lite senare, från olika delar av världen. Schostakovisch, Ravel, Stravinsky, Francaix, Milhaud, Ibert, Fauré, Roussel... Om man får blanda lite.

Egentligen tycker jag att det finns så ofantligt mycket bra musik som skrevs mellan 1850 och 1930 att man skulle kunna fylla en hel bok.

Vh, iö

- - - - -

PS. Då väntar jag mig att du bryter nollan för alternativ ett i min nya tråd. :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2005-09-05 00:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-05 00:36

Schostakowitsch :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi