Vad är High End ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-09-04 22:57

I och med detta svar så är jag helt nöjd. Det bekräftade lite av mina egna "teorier" och förklarade sånt jag inte tänkt på.

Tack Ingvar. :D
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-04 23:09

Det var så lite så.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-09-05 10:38

På "ålderdomshemmet" där min mor bor håller de på att installera kabeltv och bredband. Senast jag var där på besök fanns en massa kabelrullar uppställda i ett hörn i väntan på att installeras. En av dessa var en osedvanligt tjock koaxialkabel med en kärna av solid koppar på ca 2,5 mm2, med någon slags tjock plastisolering runt denna och sedan en kopparskärm av ganska kraftig folie, dvs ej flätad. Och så en kraftig skyddsplast över allt detta. Jag funderade på om man inte kan använda denna som högtalarkabel? Alltså en sådan koaxkabel per högtalarpol, där bara kopparkärnan används för signalen och är individuellt skärmad. Funkar det? Eller är det meningen att man ska ha en kapacitans mellan ledarna?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-06 01:30

Jorma skrev:Hänger du fortfarande med efter Öhmans skrapande på ytan Sanny_X så fortsätter jag med lite djupare insikt i vad det handlar om så småningom.
När kommer fortsättningen? :)
Class only looks like arrogance from below.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-06 02:05

Sanny_X skrev:Kommer jag inte att vilja förstå?

Jag har gått 4-årig teknisklinje, svagström. Det var ju några år sen, men resonemanget ska jag nog förstå. Jag vill ju förstå principen, inte räkna ut något exakt resultat.

Vad har du själv för utbildning?

Edit: Det är helt ok att skicka pm om detta är fel form.

Det var detta jag erbjöd och det tog inte lång stund innan detta kom från Sanny_X:

Det verkar ju på det stora intresset bäst att du skriver här och inte på PM. Kul att vi är fler som är intresserade!

Om intresset från hans sida inte var större än så så tar jag det inte på PM heller. Av vad jag ser så spelar det inte någon roll vad jag skulle skriva. Ni har ju saken klar för er och bara väntar som en vargflock på ett evighetstråd som jag inte har tid med nu.

Jag kan väl bara säga att den första asiaten som frågade mig om att kablarna ser lite tunna ocj klena ut svarade jag att ta och testa med att svepa in dom i ett lager plast. Det räcker med vanliga plastkassar så får du höra vad som händer med ljudet.
Han gjorde detta och han testade detta med andra kablar också som han hade hemma. Alltså inte av mitt fabrikat utan PUrist Audio Design,s och samma sak hände då. Ljudet försämrades.

Purist Audio Design har för övrigt blivit uppsagda av min distributör den 1,a September och dom har ersatts av mig.
Det fanns många sidor om Purist på deras hemsidor, men nu är dom borta.

Efter detta har jag fått samma fråga från min Hongkongdistributör och samma sak hände där.
Dom accepterade att jag hade rätt i mitt påstående.
Senast var det i lördags när jag fick klart med en distributör från Malaysi som förövrigt är en av dom 2 som har beställt en omgång av Mårtens kommande 2 mille högtalare. Jag förväntar mig att han kommer tillbaka och har uppfattat det samma som dom övriga.

Jag har som jag sa tidigare fått en andra större beställning
(50 par signal och högtalarkablar) förra måndagen som skall levereras inom ett par veckor och igår kom ett tillägg till den ordern på ytterligare 10 par.
Idag fick jag en beställning från Singapore och jag har också en från USA, Dessutom ska jag iväg till USA på Rocky Mountain Audio Fest den 29,e den här månaden så min tid räcker tyvärr inte till att försvara mig mot den sågning jäms med fotsulorna som jag förväntar mig efter detta inlägg. 8)
Jag arbetar nu 7 dagar i veckan och till en bra bit in på kvällarna för att hinna med att leverera det som beställts.

Godnatt och godby vi hörs kanske när jag återkommer från Denver en bit in i oktober.

Mvh, Jorma

PS. Ni kan inom en vecka läsa min filosfi och och en sida om hur kablarna ör uppbyggda på mina hemsidor.
Jag har arbetat fram detta tillsamman med min Japanska distributör och detta ligger redan ute på deras hemsidor om ni inte kan vänta, men då bör ni förstå Japanska.

http://www.cs-field.co.jp/

Min Japanska ditributör är förresten både ciivilingenjör inom elektronik och ekonomutbildad på ett Amerikansk universitet.
det är ett gammalt Japanskt företag med 14 anställda som har funnits i 60 år och han är den 3,e generationen som styr företaget. Hans farfar startade 1945 med att importera radioapparater från USA, så dom har varit med ett tag och har 60 butiker runt om i Japan som dom säljer till.
Dom slängde ut ett amerikansk företag till en högtalartillverkare som heter Rockport den 1,a September och fler amerikanska företag är på väg att bli kickade i Japan av andra distributörer.
Dom kommer att ersättas av europeiska företag och Mårten Design har Coltrane på väg inom kort till min Japanska distributör.
Varför detta händer med amerikanarna kanske jag återkommer till en annan gång. Tills dess får vi se om någon kan gissa rätt.
Ds.
Senast redigerad av Jorma_inaktiv 2005-09-06 02:24, redigerad totalt 1 gång.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-09-06 02:13

Grattis Jorma till framgångarna.
Dimitri
Om du med "ni" menar mig med så har du fel.
OAS kör jag med kablar från Clas O. efter att ha misslyckats med att höra skillnader. Får skylla på åldern.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-06 02:28

dimitri skrev:Grattis Jorma till framgångarna.
Dimitri
Om du med "ni" menar mig med så har du fel.
OAS kör jag med kablar från Clas O. efter att ha misslyckats med att höra skillnader. Får skylla på åldern.

Dig har jag inte räknat in i vargflocken.
Det är ok med kablar från Clas i sjön om du inte hör någon skillnad. Du har ju iallafall försökt att testa till skillnad från många som inte ahr gjort det.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-09-06 02:52

På tal om dielektrikum:
Jag använde PTFE (mångkarderlig, silverplätterad koppar) kabel i min förstärkare*. Fördelen är att man kan löda ända till isoleringen utan att den smälter. Höljet gör också kabeln styvare så att det går att forma snygga banor om man vill (vilket jag inte gjorde) och att det är lättare att löda eftersom kabeländen ligger relativt stilla.
Det var alltså ett val mht de mekaniska och termiska egenskaperna snarare än till de dieelektriska
Dimitri
*Tack Morten och Bernt för ovärderlig hjälp

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-06 05:10

Jag hoppas jag inte heller tillhör vargflocken?

Är klart intresserad av din redogörelse Jorma. Att jag skrev lite (baserat på mina erfarenheter) var bara som utfyllnad tills du skrev. Jag fick intrycket att många uppfattade effekterna som "icke existerande", så jag tänkte att det var bra att klargöra att allt det diskuterade har en fysikalisk inverkan. Jag uppfattade att du inte hade tid just nu att skriva om din bild av hur det hela yttrar sig, så då tänkte jag att jag kan gå igenom fysiken så länge, för den är vi väl förmodligen överens om?

Om det sedan är så att vi eventuellt gör helt olika bedömningar är en annan sak. Jag är säker på att vi accepterar varandras syn på saken.

Hursomhelst, jag hoppas jag inte skrivit något som du inte gillade.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-09-06 08:26

Vore intressant att se mätningar på dina kablar i ditt sortiment (inbördes).
Har du några Jorma?
Eller har du "lyssnat" dig fram i utvecklingen av kablarna.

vänligen

C

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-09-06 09:16

Jorma:

Jag antar att du anser att jag tillhör vargflocken... :?

Oavsett tjockleken på kablarna tycker jag att det är roligt att det går bra med din internationella lansering!

Kör hårt och lycka till!

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-09-06 09:29

Sälja kablar för +30.000 kr är enligt mig rena charlatan fasoner i stil med "virvlat vatten".
Inställer mig inte i "ryggdunkar klubben".

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-09-06 09:51

Fick en mental bild av en japan som virar plastpåsar runt en snordyr kabel, provlyssnar, nickar och tänker för sig själv; Jo detta val mycke sämle :wink:

Tack för den jorma :lol:

... fast patetiskt.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-09-06 09:51

Jorma

Ett synnerligen otrevligt och illasinnat inlägg.

Då det var fler än jag som var intresserade tyckte jag ett inlägg här var bättre än ett PM, vad är det för konstigt med det?

För övrigt så har jag ingen förståelse för din överlägsna ton, det är ju enligt din egen text inte första gången du får denna frågan.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-06 10:04

Callisto skrev:Sälja kablar för +30.000 kr är enligt mig rena charlatan fasoner i stil med "virvlat vatten".

Nej men väl Nad 208 ryggdunkar klubben :lol: ?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-09-06 10:24

Jorma
Glöm inte att det var en varghona som agerade amma och mamma åt Remus och Romulus. Rödluvan är en illvillig skröna från Tyskland.
D

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-09-06 10:33

Vargar är fridlysta också nu för tiden. 8)
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-09-06 10:41

mats skrev:
Callisto skrev:Sälja kablar för +30.000 kr är enligt mig rena charlatan fasoner i stil med "virvlat vatten".

???

Knappast, då skulle jag inte spela på Krell hemma :lol: 8) .

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-09-06 10:43

Bernt: Jo, men om de är i känsliga områden och oroar fåren, så kan de få skjutas i alla fall...

Annars kan man ju alltid stänga dem ute, för att skydda fåren och fåraherdarna...
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-09-06 10:51

Fin ide! 8)
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-06 12:06

lasselite skrev:Fick en mental bild av en japan som virar plastpåsar runt en snordyr kabel, provlyssnar, nickar och tänker för sig själv; Jo detta val mycke sämle :wink:

Tack för den jorma :lol:

... fast patetiskt.

Jag anar mig till en rasistisk syn på Japaner???

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-06 12:12

IngOehman skrev:Jag hoppas jag inte heller tillhör vargflocken?

Är klart intresserad av din redogörelse Jorma. Att jag skrev lite (baserat på mina erfarenheter) var bara som utfyllnad tills du skrev. Jag fick intrycket att många uppfattade effekterna som "icke existerande", så jag tänkte att det var bra att klargöra att allt det diskuterade har en fysikalisk inverkan. Jag uppfattade att du inte hade tid just nu att skriva om din bild av hur det hela yttrar sig, så då tänkte jag att jag kan gå igenom fysiken så länge, för den är vi väl förmodligen överens om?

Om det sedan är så att vi eventuellt gör helt olika bedömningar är en annan sak. Jag är säker på att vi accepterar varandras syn på saken.

Hursomhelst, jag hoppas jag inte skrivit något som du inte gillade.

Vh, iö

Nej Ingvar inte flocken men kanske som Alfahane 8)

Jag skojar bara och jag tror att i stort är nog fysiken densamma härhemma hos mig som borta hos dig,
men vi kanske inte är helt överens om vad och hur mycket olika saker påverkar ljudet.
Det har jag inga problem med. :)

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-06 12:57

Jag tror att virvlat vatten skulle vara svårare att sälja coh få ut på världsmarknaden :D

Jag tvingar inte på någon någonting.
Tvärtom så tar jag inte distributörer rakt av. Jag erbjuder samtliga som hitills har hört av sig att testa i lugn och ro i 30 dagar och sedan bestämma om dom vill bli min distributör.
Som den senqaste från Singapore som ville att jag skulle lägga ut dom direkt på mina hemsidor som distributör. Nej, det gör jag inte svarade jag. Jag är inte intresserad av distributörer som köper rakt av utan att ha bildat sig en uppfattning först.
Han kan inte få kablarna förrän ien bit i mitten av oktober så det kommer inte att dyka upp någon distributör på mina hemsidor för Singapore förrän tidigast i November.

Jag gör likadant med dom här hemma som vill köpa kablar av mig, men jag lånar inte ut till den som inte har slantarna och kan betala först, men pengarna tillbaka är det som gäller för den som inte är nöjd :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-06 13:00

Jorma - rasistisk? Det är väl snarast en överoptimistisk bild att medeljapanen skulle tala bra svenska med brytning? 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-09-06 13:10

Nattlorden skrev:Jorma - rasistisk? Det är väl snarast en överoptimistisk bild att medeljapanen skulle tala bra svenska med brytning? 8)

Han snackar perfekt engelska med amerikansk brytning. Lite åt Texashållet. :wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-06 13:43

Callisto skrev:
mats skrev:

???

Ok då Krelldunkarklubben :lol: och jag tillhör Arcam och Audiopro dunkarklubben
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-09-06 14:35

mats skrev:
Callisto skrev:
mats skrev:

???

Ok då Krelldunkarklubben :lol: och jag tillhör Arcam och Audiopro dunkarklubben

Mats, jag är nog ganska ensam (på det här forumet) eftersom jag tillhör den "färgade gruppen", Krell och elektrostater (ML) 8) .

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-06 14:36

Mja, Krell-steget ifråga kan väl knappast sortera under "effekt-enheter"? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-09-06 14:39

Morello skrev:Mja, Krell-steget ifråga kan väl knappast sortera under "effekt-enheter"? 8)

:lol: :lol: 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-06 15:00

Morello skrev:Mja, Krell-steget ifråga kan väl knappast sortera under "effekt-enheter"? 8)

Jaså, är det så strömsvagt?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi