Jag kommer i alla fall att bygga min center som planerat. Jag lovar att återkomma med rapport och mätningar så snart jag fått snurr på fräsen (preliminärt någon gång mellan skinkan och skumpan)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=51640
Moderator: Redaktörer
jodå han har fått svar, väldigt tydliga svar!Kalejdokom skrev:Richard lär väl inte få något svar på om det är en god idé att använda tre eller fyra element i isobarik; än så länge har endast nio personer röstat och det verkar råda stor skepsis generellt till konceptet som sådant.
Jag kommer i alla fall att bygga min center som planerat. Jag lovar att återkomma med rapport och mätningar så snart jag fått snurr på fräsen (preliminärt någon gång mellan skinkan och skumpan):
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=51640
Svante skrev:Kalejdokom skrev:Kraniet skrev:måste vara hyffsat låg avstämning med så långt rörStereophile skrev:... A second 12" woofer is mounted at the top of the rear module fires into the interior of the top volume, forming a compound or "isobaric" system, where the primary woofer operates with constant back pressure on its cone, extending its response below what would have been its air-suspended resonant frequency. The inner woofer is loaded with a long port firing downward, and the system is specified as being linear to 17Hz!
Det är ju intressant att även Stereophile har svalt idén att trycket mellan högtalarna är konstant. Om det vore det så skulle ju den inre högtalaren inte få någon hjälp av den yttre att komprimera luften i lådan, all ev. hjälp förmedlas ju via trycket mellan elementen. Basreflexporten skulle då ge ifrån sig ett ljud som den skulle ha gjort med enbart det inre elementet i lådan.
Vi vet att så inte är fallet, alltså måste det bildas ett tryck mellan elementen.
Och det kanske mest pikanta i historien är att det som ses som bra av Tiefenbrun, som har fått ge namn åt principen (isobaric) i själva verket hade varit väldigt dåligt om det hade varit sant. Åtminstone tillsammans med basreflex. Trycket mellan elementen är en väsentlig del i de fördelar som man får med principen. Det är det som får elementen att samverka som en enhet med dubbla Mms och halva Vas.
Man kan iofs anse, om nu ljudtrycket emellan elementen hade varit noll, att elementet rör sig som om det vore i fri luft, och att det därmed skulle ge samma låga resonansfrekvens som elementet har i fri luft, men är det bra? Vid tiden för patentet är det nog rimligt att säga att luftfjädern var betydligt linjärare än Cms hos högtalaren för många element, och att luftfjädern därmed hade en linjäriserande verkan. Och det är nog fortfarande så, om man inte sätter elementet i en alltför liten låda (vilket gör luften olinjärare eftersom den komprimeras mer).
Han pratar också om effekten av det höjda Q-värdet med element i låda som ger en topp i basområdet. Det är sant om man gör lådan för liten, men det omvända gäller också. Ett element med lågt Qts mår bra av att få sin resonansfrekvens aningen höjd, eftersom det gör tonkurvan rakare ned mot resonansfrekvensen. Lagom är bäst, och element i fri luft är inte lagom, typiskt. Det är väl bara halvtaffliga element som redan har ett Qts på 0,5-0,7 som ger bäst tonkurva i fri luft.
Kraniet skrev:ett intressan tankeexperimetn kan ju vara att koppla ihop konerna så mycket som möjligt med något material. Det man då får är en kon med dubbla massan kopplat till två motorer (dubbla motorstyrkan). Impedansen blir halverad vid parallellkoppling. Och VAS blir halverad
Så vad får man? Jo ett element som i stora drag påminner om de subbaselement som nu är så populära. Peerless XLS, Seas Roy osv.
Med skillnaden att man slagit ihop de två motorerna till en större.
Det kanske inte är en slump att konstruktören som utvecklade Keltik idag inte alls använder isobarik utan kör med XLS-basar..
Kalejdokom skrev:Richard lär väl inte få något svar på om det är en god idé att använda tre eller fyra element i isobarik; än så länge har endast nio personer röstat och det verkar råda stor skepsis generellt till konceptet som sådant.
nadifierad skrev:
Fungerar Tymphany LAT enligt samma principer som isobarik?
http://www.d-s-t.com.au/LAT/
Jocke skrev:Svante skrev:Kalejdokom skrev:Kraniet skrev:måste vara hyffsat låg avstämning med så långt rörStereophile skrev:... A second 12" woofer is mounted at the top of the rear module fires into the interior of the top volume, forming a compound or "isobaric" system, where the primary woofer operates with constant back pressure on its cone, extending its response below what would have been its air-suspended resonant frequency. The inner woofer is loaded with a long port firing downward, and the system is specified as being linear to 17Hz!
Det är ju intressant att även Stereophile har svalt idén att trycket mellan högtalarna är konstant. Om det vore det så skulle ju den inre högtalaren inte få någon hjälp av den yttre att komprimera luften i lådan, all ev. hjälp förmedlas ju via trycket mellan elementen. Basreflexporten skulle då ge ifrån sig ett ljud som den skulle ha gjort med enbart det inre elementet i lådan.
Vi vet att så inte är fallet, alltså måste det bildas ett tryck mellan elementen.
Och det kanske mest pikanta i historien är att det som ses som bra av Tiefenbrun, som har fått ge namn åt principen (isobaric) i själva verket hade varit väldigt dåligt om det hade varit sant. Åtminstone tillsammans med basreflex. Trycket mellan elementen är en väsentlig del i de fördelar som man får med principen. Det är det som får elementen att samverka som en enhet med dubbla Mms och halva Vas.
Man kan iofs anse, om nu ljudtrycket emellan elementen hade varit noll, att elementet rör sig som om det vore i fri luft, och att det därmed skulle ge samma låga resonansfrekvens som elementet har i fri luft, men är det bra? Vid tiden för patentet är det nog rimligt att säga att luftfjädern var betydligt linjärare än Cms hos högtalaren för många element, och att luftfjädern därmed hade en linjäriserande verkan. Och det är nog fortfarande så, om man inte sätter elementet i en alltför liten låda (vilket gör luften olinjärare eftersom den komprimeras mer).
Han pratar också om effekten av det höjda Q-värdet med element i låda som ger en topp i basområdet. Det är sant om man gör lådan för liten, men det omvända gäller också. Ett element med lågt Qts mår bra av att få sin resonansfrekvens aningen höjd, eftersom det gör tonkurvan rakare ned mot resonansfrekvensen. Lagom är bäst, och element i fri luft är inte lagom, typiskt. Det är väl bara halvtaffliga element som redan har ett Qts på 0,5-0,7 som ger bäst tonkurva i fri luft.
Mmm... trycket mellan elementen är väl närmast konstant och varierar endast pga elementens olinjäriteter? I idealfallet sitter ju elementen monterade ihop eller i vart fall väldigt nära varann och vi bortser från att luften skulle ha någon påverkan. Om vi flyttar i sär elementen och får en betydande volym mellan dem är ju förutsättningarna lite annorlunda och förutom att Mms och Cms ändras för det kombinerade beteendet kanske andra parametrar påverkas? Tänker tex luftfjädern från lådan för det yttre elementet...
I Bäckströms artikel vill jag minnas att luften mellan elementen ansågs vara "inkompressibel" (?) och att den inneslutna luften inte skulle räknas till den rörliga massan. Förr (och kanske fortfarande) angav flera tillverkare massan för den luft som "står i konen" - som inte märks när man mäter i fri luft men när man "bafflar". När luftvolymen mellan elementen ökar - kan det verkligen ske utan att luftmassan påverkar?
nadifierad skrev:
Fungerar Tymphany LAT enligt samma principer som isobarik?
http://www.d-s-t.com.au/LAT/
Svante skrev:
Nej, det är ju just det, trycket är INTE konstant. Inte vid låga frekvenser, där lådans luftfjädring spelar någon roll.
Att luften är nära inkompressibel betyder bara att det blir en stor tryckändring för en liten volymändring. STOR tryckänding, alltså.
Om det inte skulle bli någon tryckändring när man trycker på den yttre konen så skulle luften vara extremt kompressibel; det blir en stor volymändring utan tryckändring.
Att luften är inkompressibel betyder att den är styv, ett ev tryck från den yttre konen fortplantas in till den inre och omvänt.
Jag tror att det stora misstaget flertalet gör är att de inte inser att konernas rörelser faktiskt är olika. Detta beror i sin tur på att den inre konen känner ett mottryck från lådan som inte den yttre känner, åtminstone inte direkt. Detta gör att den inre konen rör sig mindre (under fc) vilket gör att det blir ett tryck när den yttre konen rör sig som om det inte funnes något tryck från den inre lådan. Resultatet blir att de delar på trycket, sas.
Alexi skrev:IngOehman skrev:Menar du alltså att talspolarna på något sätt skulle vara tryckkänsliga?
(Hurdå? Skulle resistansen variera med trycket då eller?)
Strömmen i talspolen ger en kraft när talspolen tar spjärn i magnetfältet
som den är nedsänkt i. Rörelserna hos de två systemen är hopkopplade
(med så lite luft som möjligt mellan membranen) i väldigt hög grad så de
två talspolarna jobbar i väldigt hög grad parallellt om konstruktionen är
väl utförd.
Den enda potentiella nackdelen med kopplingen där en magnet vänds
utåt är att vissa element för en massa väsen på grund av missljud från
svängande tilledningar på konens baksida och luftströmningsljud genom
spidern. Men sådant går att hantera.
Alls som allt tycker jag att att det oftast är bättre att konstruera ele-
ment som ger relevanta småsignalparametrar som de är, ensamma. Då
slipper man ju fundera på compound-lösningar.
Vh, iö
Hittade denna text på wikipedia:http://en.wikipedia.org/wiki/Isobaric_loudspeakerAny non-linear behavior of the speakers affect sound pressure within the chamber, and could give rise to distortion components. In out-of-phase designs ("cone to cone" and "magnet to magnet" designs) this tends to occur because of front-to-back non-symmetrical behavior. These may also occur when the speaker driven to high levels for an extended period of time and the voice coils of the two drivers dissipate at different levels because of differing air circulation (one driver is exposed to the outside air, and one is fully enclosed in a chamber).
Den verkar mer antyda att C är bäst.
Svante skrev:Jag tror att det stora misstaget flertalet gör är att de inte inser att konernas rörelser faktiskt är olika. Detta beror i sin tur på att den inre konen känner ett mottryck från lådan som inte den yttre känner, åtminstone inte direkt. Detta gör att den inre konen rör sig mindre (under fc) vilket gör att det blir ett tryck när den yttre konen rör sig som om det inte funnes något tryck från den inre lådan. Resultatet blir att de delar på trycket, sas.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Jag tror att det stora misstaget flertalet gör är att de inte inser att konernas rörelser faktiskt är olika. Detta beror i sin tur på att den inre konen känner ett mottryck från lådan som inte den yttre känner, åtminstone inte direkt. Detta gör att den inre konen rör sig mindre (under fc) vilket gör att det blir ett tryck när den yttre konen rör sig som om det inte funnes något tryck från den inre lådan. Resultatet blir att de delar på trycket, sas.
Tycker snarare fler verkar göra misstaget att tro att rörelserna blir identiska! Det är ju just att de blir olika som är poängen - med idén att den yttre får en mer ideal miljö att jobba i. (Påstår inte att så de facto är fallet)
Nattlorden skrev:Svante skrev:Jag tror att det stora misstaget flertalet gör är att de inte inser att konernas rörelser faktiskt är olika.
Tycker snarare fler verkar göra misstaget att tro att rörelserna blir identiska!
Jocke skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Jag tror att det stora misstaget flertalet gör är att de inte inser att konernas rörelser faktiskt är olika. Detta beror i sin tur på att den inre konen känner ett mottryck från lådan som inte den yttre känner, åtminstone inte direkt. Detta gör att den inre konen rör sig mindre (under fc) vilket gör att det blir ett tryck när den yttre konen rör sig som om det inte funnes något tryck från den inre lådan. Resultatet blir att de delar på trycket, sas.
Tycker snarare fler verkar göra misstaget att tro att rörelserna blir identiska! Det är ju just att de blir olika som är poängen - med idén att den yttre får en mer ideal miljö att jobba i. (Påstår inte att så de facto är fallet)
Om den inre rör sig mindre kommer den ju att ha en mer begränsande påverkan (kompression/limitering?) på den yttre ju stelare de är förbundna... Lite däråt jag var på väg när jag menade att mer luft är "förlåtande"...
Svante skrev:
1. Kompression i betydelsen dynamikreduktion är VERKLIGEN sekundärt här. Det har inget att göra med det vi har diskuterat hittills. Det handlar om kompression av luft vilket är något helt annat, trots att fenomenen delar namn.
2. Det är skillnad på påkänning (tryck) och eftergift (kompression) (stress-strain på engelska). Bara för att den yttre konen är relativt stelt förbunden med den inre betyder det inte att de känner samma tryck. Eller att den yttre inte känner något tryck alls. De delar på trycket vid låga frekvenser.
Jag tror man handikappar sin förståelse om man försöker se elementen som individer och försöker förstå hur den ena gör situationen annorlunda för den andra.
Det alternativa synsättet; att man har ett "nytt" element med dubbla Mms och halva Vas är enklare att förstå. Då får man en lättförståelig fast punkt att haka upp sin förståelse på.
Det är viktigt att förstå att modellerna bara är olika betraktelsesätt och att de måste ge samma resultat. De är inte olika effekter som adderas.
Förståelsemodellerna om vad som händer med elementen individuellt, måste sedan ge samma resultat, annars är något fel.
Jocke skrev:Svante skrev:
1. Kompression i betydelsen dynamikreduktion är VERKLIGEN sekundärt här. Det har inget att göra med det vi har diskuterat hittills. Det handlar om kompression av luft vilket är något helt annat, trots att fenomenen delar namn.
2. Det är skillnad på påkänning (tryck) och eftergift (kompression) (stress-strain på engelska). Bara för att den yttre konen är relativt stelt förbunden med den inre betyder det inte att de känner samma tryck. Eller att den yttre inte känner något tryck alls. De delar på trycket vid låga frekvenser.
Jag tror man handikappar sin förståelse om man försöker se elementen som individer och försöker förstå hur den ena gör situationen annorlunda för den andra.
Det alternativa synsättet; att man har ett "nytt" element med dubbla Mms och halva Vas är enklare att förstå. Då får man en lättförståelig fast punkt att haka upp sin förståelse på.
Det är viktigt att förstå att modellerna bara är olika betraktelsesätt och att de måste ge samma resultat. De är inte olika effekter som adderas.
Förståelsemodellerna om vad som händer med elementen individuellt, måste sedan ge samma resultat, annars är något fel.
Jag är med på ditt resonemang (fetat) och hänvisade själv till det tidigt i tråden. Men jag har otroligt svårt att greppa att kopplingen mellan konerna kan vara lika stark oavsett hur mycket luft som finns emellan dem. Om man för ett ögonblick bortser från hur den uppför sig vid låga frekvenser vill jag ju gärna tro att de som tillverkat sådana här, varav flera är aktade tillverkare, skulle ha goda själ för att göra på något annat sätt än det mest optimala!
Svante skrev:Givetvis blir kopplingen svagare om det är en stor luftvolym mellan konerna, och min intuition säger att det är bättre att ha så lite av lådans totala luftvolym mellan konerna som möjligt.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Givetvis blir kopplingen svagare om det är en stor luftvolym mellan konerna, och min intuition säger att det är bättre att ha så lite av lådans totala luftvolym mellan konerna som möjligt.
Om målsättningen är att få det yttre elementet att få så lite luftfjäder som möjligt inne i lådan, men att det ej heller blir styrt av det inre elementets påkänning av sin inre låda - hur skulle du dimensionera det då?
Svante skrev:Det finns ett väldigt starkt kommersiellt skäl att INTE sätta en magnet utåt, och det är att det är fult.
Givetvis blir kopplingen svagare om det är en stor luftvolym mellan konerna, och min intuition säger att det är bättre att ha så lite av lådans totala luftvolym mellan konerna som möjligt. Extremen att det inre elementet har en mycket liten kavitet bakom sig kan iaf inte vara särskilt bra.
Jocke skrev:Svante skrev:Det finns ett väldigt starkt kommersiellt skäl att INTE sätta en magnet utåt, och det är att det är fult.
Givetvis blir kopplingen svagare om det är en stor luftvolym mellan konerna, och min intuition säger att det är bättre att ha så lite av lådans totala luftvolym mellan konerna som möjligt. Extremen att det inre elementet har en mycket liten kavitet bakom sig kan iaf inte vara särskilt bra.
Ja, imponatorverkan från ett bakvänt element på baffeln är inte stort...^^ Men, om man nu (ofta) inte valt att inte optimera designen utifrån kriterier som vi tycker är uppenbara (basåtergivningen) kanske man kan tänka sig att det finns andra mål än de uppenbart kosmetiska (och därmed kommersiella) som man önskat uppnå? Det är ju inga "leksaksföretag" som ägnat sig åt det här?
Jocke skrev:Du kan ha rätt att det är så banalt men det handlar ju inte bara om Linn... Tidigare nämndes tex Dynaudio... och det finns fler...
Svante skrev:Jocke skrev:Du kan ha rätt att det är så banalt men det handlar ju inte bara om Linn... Tidigare nämndes tex Dynaudio... och det finns fler...
Ja, jag tror som sagt att alla kommersiella produkter i företag med fler än fem anställda passerar någon person som ska besluta om varje högtalare ska bli en kommersiell produkt eller inte. Första frågan blir nog "men varför har du vänt elementet bakfram?". "Kan du inte vända det rätt i stället, kommer verkligen folk att höra någon skillnad på det?"
Typ.
Alexi skrev:servostyrning?Svante skrev:Då skulle jag linkwitzkompensera det inre elementet så att det skenbart får samma fc och Qtc som elementet har fs och Qts i fri luft.
Jocke skrev:Svante skrev:Jocke skrev:Du kan ha rätt att det är så banalt men det handlar ju inte bara om Linn... Tidigare nämndes tex Dynaudio... och det finns fler...
Ja, jag tror som sagt att alla kommersiella produkter i företag med fler än fem anställda passerar någon person som ska besluta om varje högtalare ska bli en kommersiell produkt eller inte. Första frågan blir nog "men varför har du vänt elementet bakfram?". "Kan du inte vända det rätt i stället, kommer verkligen folk att höra någon skillnad på det?"
Typ.
Ska inte ge mig in i någon diskussion om huruvida verkligen marknaden "vässar" produkterna och alltid ger oss det bästa för pengarna... Har eg alltid haft den uppfattningen att det sker anpassningar, rationaliseringar och besparingar när en konstruktion produktifieras... Det går ju faktiskt att vända på båda elementen om man inte vill tumma på kvaliten!^^
Svante skrev:
Kruxet är att definiera "bästa". Det är inte säkert att det är samma sak som "det som ger bäst ljudkvalitet".
Ang det där att vända på elementen; om man har en produkt med tvåelement, varav det yttre sitter "rättvänt" är sannolikheten stor att det är en förhållandevis stor volym mellan elementen. Att vända det yttre elementet ger sannolikt en ännu större volym mellan elementen. Det blir alltså inte samma sak som att sätta två element direkt mot varandra.
Svante skrev:Kruxet är att definiera "bästa". Det är inte säkert att det är samma sak som "det som ger bäst ljudkvalitet".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster