Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Daniel_A skrev:Runrig låter inte bra, men heller inte outhärdligt. I jämförelse med ett par Sennheiser-lurar låter det mer nasalt och påträngande.
Daniel_A skrev:
Runrig låter inte bra, men heller inte outhärdligt. I jämförelse med ett par Sennheiser-lurar låter det mer nasalt och påträngande.
Nattlorden skrev:Daniel_A skrev:Runrig låter inte bra, men heller inte outhärdligt. I jämförelse med ett par Sennheiser-lurar låter det mer nasalt och påträngande.
Har du bara lyssnat, eller har du loopat problempartiet i fråga på ganska bra volym? Det gäller inte hela låten, det gäller en speciellt sekvens.
phon skrev:Säg till om du kan avvara högtalarna under nån semester eller nåt, så kanske jag kan pilla lite mer på dom.
Runrig kände jag inte till då, och en del MMX-vatten har runnit under broarna, det finns möjligen lite mer välljud att hämta.
PappaBas skrev:Man ser ju knickar ungefär vid de frekvenserna på impedanskurvan?
Imponerande att sätta frekvenserna så exakt. Antar du sysslar med musik?
tct98 skrev:TACK !
Äntligen klarläggs att MMX inte är en färdig produkt.
Att SCC är ansvarig för provlyssning och godkännande.
Att IÖ har som jag tolkar det ideer om hur man kan förbättra vissa egenskaper som har fått kritik.
Kan man då få önska sig som julklapp att IÖ , SCC och LTS gör en kraftsamling och bygger färdigt MMX och redovisar resultatet på ett professionellt sätt. Så att man som MMX ägare äntligen får lyssna på en högtalare som är precis så bra den kan bli och som kanske motiverar den peng som den kostat.
Jag håller tummarna och väntar...................
IngOehman skrev:(Jag skulle gärna ha utlovat att dessa alternativa versioner skulle ha
egenskaper som tillgodoser de önskemål som den kan tänks ha, som har
haft synpunkter på MMX i det första utförandet, men det kan jag inte
göra eftersom det till dags dato inte har dykt upp någon som velat visa
för mig vad det är de haft synpunkter på. Men jag lyssnar gärna, inte på
teorier då främst, utan på högtalarna med de egenskaper som någon har
haft invändningar mot demonstrerade.)
IngOehman skrev:...framtiden ju som
alltid är oskriven, och att lägga en massa mera energi på MMX nu när alla
byggsatser är slutsålda och nästan alla tycks gilla dem, och ingen som säger
sig ha synpunkter på dem vill demonstrera dem för mig, kanske var lite över-
ambitiöst...
DQ-20 skrev:Dessutom hade MMX demonstrerat(s) i en lokal i Radiohuset inför en större publik som, om man får tro t.ex. IÖ eller Claes Wettebrandt varit mycket entusiastisk. Om jag får gissa har även denna lokal stor takhöjd och stora lyssningsavstånd jämfört med ett vanligt vardagsrum.
tct98 skrev:Då får väl jag fylla på att som inte skånepåg och inte spelandes Runrig så hade jag samma problem som Pappabas.
tct98 skrev:Att det inte skulle kunna gå att få fram ett par högtalare i Stockholmstrakten att mäta och lyssna på är nog bara brist på intresse från dom inblandade.
tct98 skrev:Sällan har väl en högtalare diskuterats så intensivt som just MMX. Detta borde ha lockat fram de ansvariga att försöka förstå vad kritiken bestod i och haft målsättningen att det kanske finns något att förbättra. Reaktionen blev den omvända. Tystnad !
Det var bara Ingvar som hördes. Tack för det.
tct98 skrev:Om vi nu kunde avsluta det som har varit och istället göra något produktivt.
Ingvar som har kunskapen om hela processen om du har förslag på vad som kan åtgärdas i form av filterändrinar eller dämpningar etc. Jag är beredd att prova det som föreslås. Däremot har jag inte möjlighet att åka till Stockholm. Har redan lagt ned mycket tid på MMX så ambitionen är inte så stor längre.
Bill50x skrev:Jag var där, ljudet från högtalarna var en besvikelse. Men jag trodde det berodde på den annorlunda omgivningen. Alltså annorlunda jmf med ett ordinärt vardagsrum.
DQ-20 skrev:Problemen verkar vara påtagligt rumsrelaterade och måste då undersökas på plats. Så uppfattar iallafall jag det.
bomellberg skrev:DQ-20 skrev:Problemen verkar vara påtagligt rumsrelaterade och måste då undersökas på plats. Så uppfattar iallafall jag det.
Vad har fått dig att dra denna slutsats?
schmutziger skrev:...
IÖ var lite oförstående, de hade provlyssnat mmx o hörde inga problem ...
jansch skrev:Daniel_A - Dina OA6tyII:or har alltså F87 i mellanregistret och originaldiskanter? Vad har du i basen? Originalfilter?
DQ-20 skrev:bomellberg skrev:DQ-20 skrev:Problemen verkar vara påtagligt rumsrelaterade och måste då undersökas på plats. Så uppfattar iallafall jag det.
Nu ska jag ta och jobba lite, men under tiden kanske du kan lägga ut texten lite om varför slutsatsen att problemen skulle vara "påtagligt rumsrelaterade" är så hårresande.
Auf Wienerschnitzel,
/DQ-20
jonasp skrev:DQ-20 skrev:bomellberg skrev:DQ-20 skrev:Problemen verkar vara påtagligt rumsrelaterade och måste då undersökas på plats. Så uppfattar iallafall jag det.
Nu ska jag ta och jobba lite, men under tiden kanske du kan lägga ut texten lite om varför slutsatsen att problemen skulle vara "påtagligt rumsrelaterade" är så hårresande.
Auf Wienerschnitzel,
/DQ-20
Baselementet (F87) har en megaresonans strax över 2 kHz. Det är enligt min uppfattning den som gör att det låter illa på Runrig och ev annan musik och det är absolut inte rumsrelaterat.
DQ-20 skrev:Här är min tolkning av vad om har hänt om någon är intresserad. Kommentera gärna.
Skånepågarna tyckte MMX lät förjävligt när man spelade Runrig hemma hos någon (PappaBas?). PappaBas kontaktade IÖ. IÖ köpte inte PappaBas verklighetsbeskrivning rakt av utan ville helst höra detta in situ med det programmaterial som hade använts för att provocera högtalaren. IÖ verkar ha framstått som något skeptisk. PappaBas föreslog att IÖ kunde kontrolllyssna hos Hifikit. IÖ tog visst illa vid sig, men kommunicerade av någon anledning inte rationella skäl till varför detta inte var någon lösning som han kunde acceptera. Min tolkning är att IÖ ville höra högtalarna på plats eftersom frekvensgångsproblem är mycket mer rumsberoende för en högtalare med OA5:s spridningsegenskaper än för en vanliga högtalare. Vidare är Hifikits lokaler inte det minsta vardagsrumslika, bland annat pga av stor takhöjd som påverkar takreflexen. Dessutom får man anta att a) IÖ har lyssnat och mätt på dessa högtalare redan och tyckt att de var bra, för att inte säga lyckade, enligt vissa kriterier. Dessutom hade MMX demonstrerat i en lokal i Radiohuset inför en större publik som, om man får tro t.ex. IÖ eller Claes Wettebrandt varit mycket entusiastisk. Om jag får gissa har även denna lokal stor takhöjd och stora lyssningsavstånd jämfört med ett vanligt vardagsrum. Även Per Guldbrandsen och medlemmar i SSC:s verkar ha varit entusiastiska. För IÖ handlade det om att väga viss information mot annan, i detta fall tillhandahållen av bl.a. PappaBas. Nåja, PappaBas uppfattade iallafall IÖ:s agerande som minst sagt njuggt eller till och med arrogant. Och någonstans på vägen skar det sig med ömsesig misstro som resultat.
Vad gäller om MMX är färdig eller inte så finns det, tycker jag, vettiga skäl att initialt dimensionera högtalaren på det sätt som gjordes, nämligen att den så mycket som möjligt liknar OA5 och OA5.3, fast med bättre (eller åtminstone tillgängliga och passande) element. Något liknande finns ju inte på marknaden och kommer sannolikt inte att produceras. Men även om denna dimensionering är så orginallik som möjligt är det inte säkert att det är den bästa för alla, främst på grund av de något udda spridningsegenskaperna. Trots det är som sagt en rimlig utgångspunkt och jag tycker inte man kan säga att originaldimensioneringen är felaktig. Att IÖ har haft alternativa dimensioneringar av filtret förvånar mig inte eftersom OA5 även i original har vissa problem. Filterändringar skulle kanske skulle kanske medföra att det inte längre låter som en OA5, men detta kanske är en dygd snarare än ett problem.
Det är mycket olyckligt att dessa alternativa filterdimensioneringar inte publicerats. Jag tänker dock inte spekulera i skälen för detta. Kontroversen mellan LTS och IÖ när det gäller vilka regler som gäller för publicering är märklig, men det verkar som Pekka Johansson har styrelsens förtroende att fortsätta den redaktionella linjen. I brist på en närstående lösning i LTS regi vore det önskvärt att de nya filterdimensioneringarna från IÖ och annat matnyttigt vad gäller t.ex. uppställning och akustisk miljö kom ägarna tillgodo på något annat sätt än via MoLt. Det handlar visserligen inte om så många personer som det gäller men ändå. Kostnaden för ett par MMX är inte trivial för de individer som trots allt köpt dem. Dessutom finns ju renoveringshugade OA5-ägare att ta hänsyn till.
Ja, så uppfattar jag det i alla fall.
/DQ-20
IngOehman skrev:Det enda jag inte håller med om är det jag kursiverat. Jag berättade efter
bästa förmåga varför det inte var något bra sätt att gå tillväga (/särskilt
meningsfullt) att jag skulle åka ensam till hifi-kit och lyssna. Jag visste ju
redan hur de låter där.
IngOehman skrev:Möjligen har jag en synpunkt ytterligare på sammanfattningen, och det är
att jag inte uppfattade att det fanns något mjugg överhuvudtaget innan
Pappabas började skriva väldigt negativa saker, inte bara om högtalarna
utan även om människorna runt den, på CP.
Då jag såg detta (och PM:ade Pappabas om det) satt jag ju och väntade
på att bli uppringd för att vi skulle kunna komma överens om lämpligt till-
fälle att lyssna på högtalarna tillsammans för att reda ut vad som pågick
och hur det skulle kunna fixas.
Uppfattade inläggen på CP som att få en kniv i ryggen - en väldigt oför-
tjänad kniv.
jonasp skrev:DQ-20 skrev:bomellberg skrev:DQ-20 skrev:Problemen verkar vara påtagligt rumsrelaterade och måste då undersökas på plats. Så uppfattar iallafall jag det.
Auf Wienerschnitzel,
/DQ-20
Baselementet (F87) har en megaresonans strax över 2 kHz. Det är enligt min uppfattning den som gör att det låter illa på Runrig och ev annan musik och det är absolut inte rumsrelaterat.
DQ-20 skrev:IngOehman skrev:Det enda jag inte håller med om är det jag kursiverat. Jag berättade efter
bästa förmåga varför det inte var något bra sätt att gå tillväga (/särskilt
meningsfullt) att jag skulle åka ensam till hifi-kit och lyssna. Jag visste ju
redan hur de låter där.
Med "kommunicera" menade jag "att göra gemensam" och det är ju en dubbelriktad aktivitet. Jag har inga synpunkter på vad som sades utan bara att det inte skapade en gemensam bild av situationen. Vad det beror på vill jag inte spekulera i.IngOehman skrev:Möjligen har jag en synpunkt ytterligare på sammanfattningen, och det är
att jag inte uppfattade att det fanns något mjugg överhuvudtaget innan
Pappabas började skriva väldigt negativa saker, inte bara om högtalarna
utan även om människorna runt den, på CP.
Då jag såg detta (och PM:ade Pappabas om det) satt jag ju och väntade
på att bli uppringd för att vi skulle kunna komma överens om lämpligt till-
fälle att lyssna på högtalarna tillsammans för att reda ut vad som pågick
och hur det skulle kunna fixas.
Uppfattade inläggen på CP som att få en kniv i ryggen - en väldigt oför-
tjänad kniv.
Jag har inte själv kunnat hitta några sådana inlägg på CP, i allafall inte av PappaBas. Den stora tråden om MMX i vilken Grafpro publicerade sina mätningar karaktäriseras snarast av ett positivt fokus på lösningar snarare än att "dissa" någon person. Man ser något som jag nästan skulle vilja beteckna som längtan om att du skulle skriva i tråden. Det är iallafall så jag uppfattat det.
/DQ-20
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster