ProdundusP i tvbænk + iP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shike

Inläggav shike » 2012-12-04 11:56

Efter en tids resultatlösts sökande efter en bättre begagnad Denon 2307, 2308, eller 2808 slog jag tillslut till och köpte en ny Denon 2113. Har de funktioner jag söker, samt möjlighet att tilldela en kanal till basarna med Zon 2. Nu är det bara att färdigställa modulerna så blir det upp till bevis :)

Bump!
Nu blev jag nyfiken, hur funkar det att driva basarna med AVR-2113?
Jag sitter på samma modell, men har aldrig tänkt på möjligheten att använda Zone 2 till att driva basmoduler.
Detta gör att jag genast börjar fantisera om sällskap till mina nyss köpta Guru QM10 :)

Vilka inställningar har du gjort för att få allt att lira bra ihop? Delning?

Snyggt bygge förövrigt, mycket stilrent! :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-12-04 12:10

Välkommen till faktiskt!

lfe-ut, y-split rca in i vald ledig ingång som du sen adresserar till zon2

80Hz antagligen

Användarvisningsbild
shike

Inläggav shike » 2012-12-04 15:33

Tack för välkomnandet och infon schmutziger, fiffigt kopplat! Har du egen erfarenhet av hur en sådan setup låter i praktiken?

Jag har lurkat lite av och till på faktiskt.se, men här dök det upp något som låg så nära mina egna funderingar att jag blev tvungen att regga mig :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-12-04 15:46

shike skrev:Tack för välkomnandet och infon schmutziger, fiffigt kopplat! Har du egen erfarenhet av hur en sådan setup låter i praktiken?

Jag har lurkat lite av och till på faktiskt.se, men här dök det upp något som låg så nära mina egna funderingar att jag blev tvungen att regga mig :)

Jag hann köpa slutsteg innan iden slog mig :oops:
Men det funkar bra! det är en bra första lösning.
det blir en hel del bättre med externt filter och då kan man inte köra samtliga högtalare genom recievern med denna "ful"lösning tyvärr.

en kul grej är ju att när man vill feelgoodbasa så kan man höja basen mha zon2 volymen. Enklast är ju att ställa in lagom bas på 0 i volym i zon2 så kommer man lätt ihåg "kalibrerat" läge.

ett billigt nästa steg är att köpa en bättre äldre reciever typ denon el nad (då de hade byglar direkt till slutstegen på vissa modeller förr) el dyl o köra pre-ut från din finreciever->externt filter-> 7.1 in i den äldre recievern.
Då kan man med lite tur få till ett riktigt delat system för 2kkr extra.
1kkr för minidsp
1kkr för extra recievern.
kul o billig böjran på ens extremnördiga framtid :D

Kom ihåg när jag reggade mig o skulle skriva mitt första inlägg.
tänkte då:
Nu går det inte att förneka längre, jag ÄR en ultranörd

Glöm inte medlemspresentera dig nu!
:D

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-12-04 19:38

Jag kör en sådan koppling.
Man kan fippla till integrationen (att de spelar i fas vid delningsfrekvensen) top/bas genom att justera avståndet i receivern till topparna.
En nackdel jag märkte var att på min receiver var delningsfiltret inte så brant för topparna som jag skulle önskat så jag fick dela lite högre.
En annan fördel är att i vissa fall har receivern inbyggd enklare PEQ eller ståendevågs filter.
Det är lite en budgetlösning :) Men man kommer väldigt långt på den som jag ser det (i väntan på fler basmoduler.... :oops: )

Får motsvarande prof-P så tror jag inte man behöver så där mycket mer effekt än ett normalt hemmabiosteg kan ge.

Användarvisningsbild
shike

Inläggav shike » 2012-12-06 11:23

Fint att höra lite goda erfarenheter även av "fullösningar" :)

Får utvärdera hur mina QM10 klarar sig på egen hand ett tag först, sen får vi se om det blir prof-P2 i framtiden.
Sedan uppgradera receiver, köpa slutsteg... flytta till hus, bygga rum... köpa fler högtalare... fler basmoduler...

Tack för bra input!

Användarvisningsbild
vargtass

Inläggav vargtass » 2012-12-15 13:50

schmutziger skrev:Välkommen till faktiskt!

lfe-ut, y-split rca in i vald ledig ingång som du sen adresserar till zon2

80Hz antagligen

Precis sådär är det kopplat! Funkar fint för mig, och man kan justera nivån på basarna med volymen på Zon 2.
ProfundusP-2 + iP

Användarvisningsbild
vargtass

Inläggav vargtass » 2012-12-15 14:00

Här är några mätningar jag gjort.

RA:
OBS: Med / Utan basar (Totalt 4 mätningar i denna)
Bild

RT60
Bild

RTA
Bild

Kommentarer mottages varmt!
ProfundusP-2 + iP

Föregående

Återgå till Wänner af Ino