i32s, nu uttmätta och därmed klara ! =D

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-06 15:09

pX-4 är ganska klent om man kör dom i vanlig avstämning... då bottnar dom (anser jag !) hopplöst tidigt med lite skojsigt priogrammaterial... :lol:
Men kör man dom lågavstämda + subsonic filter och boostar botten med Infrafiltret.
Jah då är det en helt annan femma :D
Det känns som att det är såhär som man BORDE köra och det andra läget är bara "onödigt".

Detta är ju min högst subjektiva uppfattning, som bygger på att jag vill kunna spela upp inframaterial utan att bottna systemet :)

Det kommer att bli en bra kombination med lagom överkapacitet i topparna för att dom inte ska kunna låta ansträngda... :D
Jag längtar efter denna avsaknad av disst... ! :D

första månaden(derna?!) så kommer i32s att få spela ensamma, dels för att spelas in och för at tdet idag låter SKIT i basen på grund av problem med rummet.
i32s lär låta galet mycket bättre på egen hand tills att jag fått ordning på 38Hz puckeln jag har i rummet. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-12-06 15:16

hur klarar sig vanliga px med subsonic filtret påslaget?
Och hur klarar sig lågavstämda utan subsonic påslaget?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2012-12-06 15:40

DVD-ai skrev:pX-4 är ganska klent om man kör dom i vanlig avstämning... då bottnar dom (anser jag !) hopplöst tidigt med lite skojsigt priogrammaterial... :lol:
Men kör man dom lågavstämda + subsonic filter och boostar botten med Infrafiltret.
Det känns som att det är såhär som man BORDE köra och det andra läget är bara "onödigt".

Detta är ju min högst subjektiva uppfattning, som bygger på att jag vill kunna spela upp inframaterial utan att bottna systemet :)

Det kommer att bli en bra kombination med lagom överkapacitet i topparna för att dom inte ska kunna låta ansträngda... :D

första månaden(derna?!) så kommer i32s att få spela ensamma, dels för att spelas in och för at tdet idag låter SKIT i basen på grund av problem med rummet.
i32s lär låta galet mycket bättre på egen hand tills att jag fått ordning på 38Hz puckeln jag har i rummet. :)

Det där känns lite som det beror på vad man spelar upp för material för att säg vid 25Hz borde den vanliga avstämningen kunna spela ganska mycket starkare än med en "infra-avstämmning". Dock om man spelar material där bas-peakarna ligger på 15Hz, ja då lär de dista mindre vid högre volymer vid en lägre avstämning. För extremt programmaterial så känns det lite som om man borde gå på ett större bassystem så man får det bästa av båda världarna - låg dist över hela registret samt kunna spela starkare över hela basregistret. Efter jag har köpt mina pi60 kanske det får bli att gå på prof.Y-4 direkt ;)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-06 15:55

schmutziger skrev:hur klarar sig vanliga px med subsonic filtret påslaget?

1: fungerar väll, men jag tycker inte det är "rätt väg att gå" och dom börjar slå ganska mycket i alla fall..
Eftersom "kapacitets-maximum" ligger för långt över subsonic filtrets ingrepsfrekvens :)

2: "heltokey" men inte jätte bra om du bosstar med infratillsatsen också...
dom börjar fladdra okontrollerat under ca 10-13Hz då...
Men ska köra med subsonic på om man boostar med infratillsatsen i det läget :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-06 16:07

philipbtz skrev:
DVD-ai skrev:pX-4 är ganska klent om man kör dom i vanlig avstämning... då bottnar dom (anser jag !) hopplöst tidigt med lite skojsigt priogrammaterial... :lol:

Det där känns lite som det beror på vad man spelar upp för material för att säg vid 25Hz borde den vanliga avstämningen kunna spela ganska mycket starkare än med en "infra-avstämmning". Dock om man spelar material där bas-peakarna ligger på 15Hz, ja då lär de dista mindre vid högre volymer vid en lägre avstämning. För extremt programmaterial så känns det lite som om man borde gå på ett större bassystem så man får det bästa av båda världarna - låg dist över hela registret samt kunna spela starkare över hela basregistret. Efter jag har köpt mina pi60 kanske det får bli att gå på prof.Y-4 direkt ;)

Njaaa, det krävs ju mer kapacitet för att återge 15Hz vettigt än 25Hz, och 25hz klarar dom av att återge "starkt nog" i båda lägena... :)

Kör man dom som jag gör så får man ju liksom mer kapacitet där man behöver den (där jag anser att jag behöver den !) och samtidigt så bottnar modulerna inte med inframaterial även under avstämningen.
tack vara ett subsonic filtret får fungera som elektrisk kontroll där nere och ser till att konen inte tillåts att börja fladdra okontrollerat :)

Allt är en ett val bara.
jag tycker att information ner till minst 15hz är bra att ha, men vill samtidigt slippa att modulerna flaxar dom galningar vid inframaterial.
Och att jag dessutom har möjligeht att få outputt ner mot 10Hz är ju bara en bonus :)

Det är en fråga om vad man prioryterar bara, jag prioryterar såhär, och jag upplever att jag bara har hittat fördelar med det än så länge ;)
När jag kör dom i "vanliga läget" och utan subsonic eller infra, så bottnar dom alldeles för snabbt så fort det börjar bli lite lågfrekvent material.
Sedan när jag kör som jag gör nu så är dom snälla som lamm och bara levererar massor :D

Sedan tycker jag att det rent kvalitetsmässigt låter bättre också :)
eftersom basarna typ aldrig jobbar speciellt mycket nu längre, så verkar det som att dissten rent allmänt har gått ner ett steg.
Och den ytterligare utsträckningen ner i frekvens ger en helt annan fysisk koppling och någon slags "närvaro" till vissa inspelningar som jag inte trodde fans innan och som jag inte upplevt med profundusY med vanlig avstämning.

Men detta är i mitt förra rum, nu återstår att få till det likadant i även detta rummet :roll:

Och nu har jag ju lysstan på en del Infrasystem och skulle nog ha svårt att inte ha utsträckning till minst 15Hz i alla fall...
helst ner till 10hz !
Det hoppas jag att jag ska få igen :)

men nästa bassystem blir x antal slutna lådor med passande element :)
det blir om några år !
nu får detta som sagt vara tillräckligt, pengar behövs till annat !
Mvh//David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2012-12-06 16:39

DVD-ai skrev:
philipbtz skrev:

Njaaa, det krävs ju mer kapacitet för att återge 15Hz vettigt än 25Hz, och 25hz klarar dom av att återge "starkt nog" i båda lägena... :)

Kör man dom som jag gör så får man ju liksom mer kapacitet där man behöver den (där jag anser att jag behöver den !) och samtidigt så bottnar modulerna inte med inframaterial även under avstämningen.
tack vara ett subsonic filtret får fungera som elektrisk kontroll där nere och ser till att konen inte tillåts att börja fladdra okontrollerat :)

Allt är en ett val bara.
jag tycker att information ner till minst 15hz är bra att ha, men vill samtidigt slippa att modulerna flaxar dom galningar vid inframaterial.
Och att jag dessutom har möjligeht att få outputt ner mot 10Hz är ju bara en bonus :)

Det är en fråga om vad man prioryterar bara, jag prioryterar såhär, och jag upplever att jag bara har hittat fördelar med det än så länge ;)
När jag kör dom i "vanliga läget" och utan subsonic eller infra, så bottnar dom alldeles för snabbt så fort det börjar bli lite lågfrekvent material.
Sedan när jag kör som jag gör nu så är dom snälla som lamm och bara levererar massor :D

Sedan tycker jag att det rent kvalitetsmässigt låter bättre också :)
eftersom basarna typ aldrig jobbar speciellt mycket nu längre, så verkar det som att dissten rent allmänt har gått ner ett steg.
Och den ytterligare utsträckningen ner i frekvens ger en helt annan fysisk koppling och någon slags "närvaro" till vissa inspelningar som jag inte trodde fans innan och som jag inte upplevt med profundusY med vanlig avstämning.

Men detta är i mitt förra rum, nu återstår att få till det likadant i även detta rummet :roll:

Och nu har jag ju lysstan på en del Infrasystem och skulle nog ha svårt att inte ha utsträckning till minst 15Hz i alla fall...
helst ner till 10hz !
Det hoppas jag att jag ska få igen :)

men nästa bassystem blir x antal slutna lådor med passande element :)
det blir om några år !
nu får detta som sagt vara tillräckligt, pengar behövs till annat !

Det luktar väldigt mycket Infra Z-6 om dig :D:D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-06 17:44

Hehe... man vet aldrig :lol:

men som sagt, inte än på ett bra tag ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-12-06 18:09

DVD-ai skrev:

1: fungerar väll, men jag tycker inte det är "rätt väg att gå" och dom börjar slå ganska mycket i alla fall..
Eftersom "kapacitets-maximum" ligger för långt över subsonic filtrets ingrepsfrekvens :)

1. ok, trodde att man kunde få lite mer headroom faktiskt
2. blir det fladder även på lägre nivåer eller?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-06 18:41

schmutziger skrev:
DVD-ai skrev:

1. ok, trodde att man kunde få lite mer headroom faktiskt
2. blir det fladder även på lägre nivåer eller?

1: Ja vist fasen vinner man i kapacitet :)
Allt annat vore ju en lögn :P

Men det upplevs inte bli lika effektivt.

2: det beror ju helt på, det krävs att programmaterialet har mycket info under 13Hz ;)
med det mesta så blir det ingen skillnad al, men kör man material med mycket info under 13Hz så märker man skillnad.
Det är stor skillnad vid film och material med mycket infra, även vid "lägre ljudnivåer"
Mvh//David

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-12-07 10:22

Så gjorde jag med i28 också. De var ändå begagnade och hade spelats en del. Men, inspelade var de nog inte. Jag upplevde att det var först när jag spelade dem fullrange och dessutom fläskade på ganska bra som de började låta som de gör nu. Undrar hur många oinspelade i28/32/56/64 det finns där ute....
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-07 11:29

att spela in i32 är inte största orsaken, utan att jag tror det kommer att låta bättre helt enkelt :)
Av redan nämda orsak... men att dom dessutom får spelas in snabbare är ju en klar bonus :D
Mvh//David

MorganM

Inläggav MorganM » 2012-12-30 22:16

Härligt med nya fina högtalare.

Har du några bilder på dom? :)
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-30 22:27

MorganM skrev:Härligt med nya fina högtalare.

Har du några bilder på dom? :)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=46012
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-08 15:54

Hej hopp !
jag har inte tillgång till infon just nu och vill köpa säkringar, någon som vet vad det är för säkringar till boomer/woofer på i32s ?
jag har alltså en gemensam säkring för boomer och woofer, och vill köpa sådanna och undrar vad det är för tålighet dom ska ha ?
tänkte köpa innan det är dagt att åka hem för dagen :)

edit: i32s har nu börjat "släppa" och blir bara gosigare och gosigare att lyssna på :)
grötigheten i mellanregister/ midbasen har släppt och skrpheten i diskanten har börjat att ge vika !
Härligt :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-01-08 16:40

Inte för att det hjälper (men tänkte om det ringer en klocka eller liknande) så är det 2,5A trög i i28.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-08 16:47

Och det sitter 3.15A trög i i68es om jag inte missminner mig :D

Står det inte på ditt kopplingschema för filtret?
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-01-08 16:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-01-08 16:51

Finns det inga mini-automatsäkringar, till er som smäller säkringar stup i kvarten?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-08 16:53

Alexi skrev:Finns det inga mini-automatsäkringar, till er som smäller säkringar stup i kvarten?

Jag tror inte det är någon bra idé. Drar man säkringar spelar man för högt. Du kan skada elementen om du snabbt byter säkring och fortsätter på samma nivå utan att låta dem svalna mellan.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-09 08:16

jag har inte dragit någon, utan jag hade helt enkelt fel säkringar i och ville byta till rätt :)

2,5A stämmer bra det på även i32s, och sådanna är nu inhandlade ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-09 08:22

Det skall vara 3,15 A till i32s.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-09 08:45

Jag har nu testat och exprimenterat hemma med bredda absorbenterna in mot mitten för att alltså göra "fönstret" i mellan absorbenterna mindre.
det gav inte riktigt det resultat som jag förväntade mig, jag blir lite snopen då det verkar som att ljudet beter sig på ett helt annat sätt än jag upplevt någonstans tidigare 8O

KLART BÄST låter det om jag dämpat hela väggen och inte lämnar någon fönster alls... :?
vilket går rakt mot vad jag upplevt tidigare...
Jag bli konfunderad!

Till problematiken:

Ljudbilden som helhet håller ihopp ganska hyffsat i ca 3 personers bredd i soffan, men just RÖSTER av någon anledning, vandrar ut i båda högtalarna så fort man lämnar centrum.
Och det lustiga är det att en helt centrerad röst hörs ganska precis lika tydligt och starkt ur både höger och vänster högtalare om jag sitter till höger i soffan, men trots det så släpper då rösten inte från någon av högtalarna. ?!

Sitter jag i stället till vänster i soffan så hörs vänster högtalare lite starkare än höger högtalare och jag får en väldigt svag fantombild och rösten hamnar alltså någonstans mellan centrum och vänster högtalare, men även i höger högtalare...

Har aldrig varit med om detta förrut :lol:

Så...
Ljudbilden känns "inte helt 100", inte så som JAG är van vid att den ska upplevas och det verkar inte spela någon roll hur jag placerar högtalarna eller vinklar dom, det påverkar förvånansvärt lite!
Har aldrig varit med om att placeringen och invinklingen av ett par högtalare påverkar ljudet så lite som det gör nu 8O
vist hörs det skillnad, men inte alls på den nivå som jag är van vid...

Frågan är då:

Är detta något som kan tänkas lösa sig efter mer inspelning eller är det något som är helt beroende av rummet och alltså måste regleras bort...
vad tror ni ?
jag tror det!

Jag börjar fundera på om jag trots allt lyckats med att montera något fel, även om jag tycker det känns o troligt... så blir man ju lite nojjig när denna typ av "udda" saker uppenbarar sig :roll:
Alla typer av spånande, funderande, tänkande, tipps och erfarenheter är av värde och mottages tacksamt ! :)

OM jag nu ska öppna högtalarna för att kolla om jag mot någon slags förmodan råkat göra något fel, då krävs det ju brutalt övervåld för att få ut elementen... :(
Och det känns ju "sådär"... jag hoppas på att slippa det !

Edit: ljudet upplevs inte "fasvänt", men jag ska testa när jag kommer hem i fall att alla boomers rör sig åt samma håll i högtalarna.
och tankarna börjar ju gå åt i fall att jag på något mirakulöst vis lyckats vända diskanterna fel också ?!
Fast att jag inte fattar hur det skulle gå till... :(
+ på - och - på + ska det ju vara, alltså fasvänt och så vitt jag vet så är det så jag gjort.
Och störande nog så tog jag inga bilder på när allt var lött men inte monterat heller, så enda möjligheten för att kolla detta är att börja slita och dra i elementen...

men, vad tror ni om detta:
OM jag nu har lyckats vända diskanterna fel, och jag då får en utsläckning runt delningen.
Kan detta ge upphov till precis detta då ?
Alltså, då borde ju spridningen inte heller bli lika homogen som den ska vara och resultatet kanske kan bli just det jag beskrivit ?!

Jag har oändligt svårt att tro att det skulle vara något fel på dom... men då jag ALDRIG varit med om detta bettende på denna typ av högtalare så blir jag väldigt fundersam :?

irriterande! :(
För att utesluta fel och lugna ner skallen så blir jag med största säkerhet tvungen att montera ur diskanterna på något vis (slägga och stämjärn?) , för att kolla så att dom sitter rätt båda två, och sedan köra batteritest för att se att alla boomers rör sig lika...

Edit2: Jag ska testa lite när jag kommer hem, med att också addera en del tidiga reflexer så får vi se om det kan hjälpa upp problemet!
Senast redigerad av DVD-ai 2013-01-09 08:52, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-09 08:46

IngOehman skrev:Det skall vara 3,15 A till i32s.

Vh, iö

Ahhhaaa !
3,15A, de va som... just ja jag kollade på i28 !
Finns det någon beskrivning någonstans för vad det ska vara för säkringar i i32s ?
Jag hittade bara för i28 :)

men då vet jag, attans 25kr åt helvete ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-01-09 08:57

Du plockar enkelt ut elementen ur lådorna genom att skruva ur skruvarna och ersätta dem med ett antal bultar med rätt gänga.
I bulten sätter du ett plattjärn av något slag och håller det mot bultens huvud, på detta knackar du lätt med en hammare utåt. Långa bultar för att få distans till elementet.
Att dra ut elementet är nästan omöjligt, lite lätt knackning däremot ger ett helt annat moment.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-01-09 09:34

Okej grabbar, skall vi räkna dagarna så skall vi se vem som vann denna gången? :D :D
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-01-09 09:41

Är det så pilligt så hade jag gjort alternativt köpt en griskuk för att få ur elementen, vet inte vad det heter egentligen men har för mig att det skall finnas på biltema med olika gängsatser att montera på.

Stå och sladda runt med hammare och plattjärn låter inte som en bra idé .

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-01-09 09:59

Ingår inte QC i priset på så dyra högtalare? Det syns lätt vid en mätning om något element skulle vara felkopplat (eller om filtret är det).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-01-09 10:08

Naqref skrev:Ingår inte QC i priset på så dyra högtalare? Det syns lätt vid en mätning om något element skulle vara felkopplat (eller om filtret är det).

Du BER om det, KAN inte hålla mig.

Eller så kan man göra billiga som mäter illa även efter QC :D

Förlåt ;)

@ David, nu har jag hittat vad det egentligen heter, Glidhammare.
Väldans enkelt att göra själv om du har lust, här har du ett par modeller så du ser hur tanken är.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-01-09 10:24

NiklasF skrev:Du BER om det...

Vassego! :D

Annars fixar man faskollen själv med tombstone och en sniken mik. Man behöver bara mäta på lagom avstånd och i området 1kHz till 5kHz för att få reda på om man behöver öppna en eller båda lådorna.

Jag tror dock av lyssningsbeskrivningen inte att det är där skon klämmer utan snarare en justering av rummet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-09 10:27

Naqref skrev:Jag tror dock av lyssningsbeskrivningen inte att det är där skon klämmer utan snarare en justering av rummet.
+1

Kan tillägga att jag nog skulle vilja se en mätning på ett sådant inköp. Det är dessutom bra att ha när man skall sälja 8)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-01-09 10:30

MagnusÖstberg skrev:
Naqref skrev:Jag tror dock av lyssningsbeskrivningen inte att det är där skon klämmer utan snarare en justering av rummet.
+1

Kan tillägga att jag nog skulle vilja se en mätning på ett sådant inköp. Det är dessutom bra att ha när man skall sälja 8)

Det kostar efter vad jag läste mig till mindre än 1% av inköpskostnaden så då är det nog mest dumsnålt att inte få de kontrollerade av IÖ himself. Och det är som Magnus säger alltid bra att ha om man mot förmodan skulle sälja klenoderna.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino