Moderator: Redaktörer
m_persson79 skrev:rhenrics: Grym omröstning! Ingen som är ovetande kan rösta med tanke på dina alternativ
IngOehman skrev:Till batteriladdare? Nästan bara fördelar.
Till RIAA-steg? Avrådes bestämt.
Vh, iö
IngOehman skrev:Svår fråga att besvara när det inte framgår vad de skall användas till nätaggregaten. (De två exemplen är förvisso effektförstärkare, men det framgår inte av frågan om det är det som skall kontempleras för.)
Till brödrosten? Nej, där behövs de inte överhuvudtaget.
Till linjäreffektförstärkare? Där har de både för- och nackdelar.
Till batteriladdare? Nästan bara fördelar.
Till RIAA-steg? Avrådes bestämt.
Vh, iö
rhenrics skrev:Alltså, som jag förstått det så kan man med denna teknik få ut större effekt ur en transformator. I Krells int. förstärkare har jag för mig att det sitter en 800 VA trafo trots att maxeffekten är 1800 W. Då frågar sig vän av ordning vilka nackdelerna med detta är. T ex så vet jag att bl a Linn använt sig av switchade nätdelar och då hävdar att det förbättrat ljudkvalitén. Även Stereophile har i recensioner menat att dessa nätdelar (hos Linn) förbättrat ljudet.
Jax skrev:rhenrics skrev:Alltså, som jag förstått det så kan man med denna teknik få ut större effekt ur en transformator. I Krells int. förstärkare har jag för mig att det sitter en 800 VA trafo trots att maxeffekten är 1800 W. Då frågar sig vän av ordning vilka nackdelerna med detta är. T ex så vet jag att bl a Linn använt sig av switchade nätdelar och då hävdar att det förbättrat ljudkvalitén. Även Stereophile har i recensioner menat att dessa nätdelar (hos Linn) förbättrat ljudet.
Nackdelen är att du inte kan plocka ut 1800W kontinuerligt, du har bara 800VA tillgängligt.
Den enda egentliga fördelen med switchad nätdel är den lägre vikten. Ersätter den en oreglerad nätdel i en förstärkare tjänar man inte särskilt mycket i verkningsgrad. Eventuellt kan man till och med förlora på det då man ersätter en oreglerad nätdel med en switchad som till sin natur behöver vara reglerad med de sidoeffekter detta får i form av bandbredd i reglerloopen m.m.
Switchade aggregats stora förtjänst kommer när de ersätter reglerade aggregat, där finns det verkningsgrad att tjäna på.
UrSv skrev:jax,
Som jag uppfattar det har switchade nätdelar även fördelen att har mindre rippel än motsvarande konventionella nätdel och dessutom uppvisar ett styvare (märklig term) uppförande om de är reglerade än de konventionella.
Jax skrev:Jo det är sant att ripplet är mindre. Dock är dess reglerförmåga vid snabba transienter beroende på bandbredden i reglerloopen, är den för liten så ökar ripplet om strömuttaget är transient med snabba pulser. Problemet är som störst i primärswitchade aggregat där reglerloopen av nöden behöver innehålla någon form av galvanisk avskiljning för isolation av sekundären från nätspänningen.
Eftersom det här är ett hifidiskussionsforum (Generellt om hifi heter avdelningen, inte vare sig Öppen diskussion eller Brödrostforum el dyl), även om det i oroväckande tilltagande omfattning mer och mer börjar likna en sandlåda för gravt undersysselsatta vuxna män med seriösa kommunikationsproblem (ingen nämnd ingen klämd), så är det alltså med det (tillämpningar inom HiFi) som utgångspunkt frågan ställs. Insåg inte att det var så otydligt.
IngOehman skrev:...
Kort sagt - är det ljudkvalitet frågan berör? Isåfall bör inte införandet av switchade nätdelar i andra apparater, som belastar samma elnät, ignoreras.
Vh, iö
IngOehman skrev:Hur man än vänder sig så är nog de största vinsterna med switchning pris och storlek (och i förekommande fall att sett ur andra ögon än audiofilens, nämligen elbolagens - lägre störnivå och bättre fasvinklar = mera sinuslik strömförbrukning).
IngOehman skrev:Bara effektslutsteg alltså?![]()
Eller?
Det framgår fortfarande inte om det gäller bara slutsteg, eller om det handlar om valfria audioapparater, eller om även effekter av andra apparater i hushållet som kan påverka audioapparater skall tas med i diskussionen. Exempelvis brödrostar med switchade nätaggragat.
Kort sagt - är det ljudkvalitet frågan berör? Isåfall bör inte införandet av switchade nätdelar i andra apparater, som belastar samma elnät, ignoreras.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jasså? Ja, det beror nog på det...
Jag tror alla är med på att det finns ett hifi-perspektiv, för det har du ju berättat, men låt mig ställa min fråga igen, omformulerad (eftersom du inte svarade på den, utan istället kommenterade själva frågeställaren):
Frågan igen alltså:
Är effekter av switchade nätdelar i andra apparater än hifi-apparater inkluderade i frågeställningen - i de fall de påverkar hifi-anläggningens musikåtergivningsförmåga?
En enkel fråga.
Har du ett enkelt svar på den?![]()
Vh, iö
- - - - -
Någon frågade om huruvida störningar från switchade nätdelar är värre eller snällare än "vanliga nätdelar". Svaret är att det beror på vem man frågar!
Elbolagen föredrar sinusformad strömförbrukning, för det ökar normalt effektiviteten på deras energialstring och överföring, således att de tjänar mera pengar. Att lite HF på nätet blir en bieffekt, i synnerhet nära den apparaten som har switchad nätdel, bryr sig inte kraftbolaget om. Den filtrerar bort i transformtiorer och milslånga ledningar, så den märker aldrig elbolagen av.
Hifi-lyssnaren kan dock störas värre av wissa switchade nätdelars HF-utstrålning.
rhenrics skrev:...Att andra apparater på nätet förstör strömmen kan näppeligen lastas den hifiapparat vi lyssnar till och utvärderar, eller hur? Svaret på din fråga är alltså nej!
Det kanske är ett sätt att sticka ut, marknadssidan kan ju ha kommit på att det är bättre med switchad nätdel, eller så är det en ingenjör som kommit på att det verkar kul att utveckla en switchad nätdel i en kraftig förstärkare...I fallet Bladelius Grendel så borde inte vikten varit någon större faktor. Den lilla skillnaden i tillverkningskostnad i förhållande till totalpris borde inte heller varit avgörande. Undrar varför switchad nätdel valdes här? (Jag bör alltså ha missat någon fördel!)
rhenrics skrev:Förekommer switchade nätdelar i Riaa-steg? Jag har aldrig sett det, men om det gör det (förekommer i andra hiFi-apparater än just förstärkare) så får du gärna ta med även synpunkter på det i ditt svar.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 15 gäster