-Palle- skrev:Jag tror att det alltid behövs mer bas än vad man från början trott...
Ja ABSOLUT!
Tyvärr...
OM man ska ha som mål att inte bli begränsad någonsin, så har jag svårt att se vilket system som krävs... 48st 18" i horn stora som hus...?!
Om målet är att man kan kompromissa lite, men vill ha väldigt fria tyglar.
Ja då är väll något i kapacitet med Komoroks kommande eller Bagarns bassystem vettigt.
Jag kommer nog senare och mera slutgiltigt att sikta in mig på något lite mindre, det känns som en sund dimmensionering om man räknar pris/ prestanda.
Jag kanske nöjjer mig med ett bassystem som kan flytta ca 20-25 Liter luft...
Tycker det bara skenar iväg med kostnaderna sedan... och den där kapacitetet den överlever jag utan för det mesta.
Är det värt 3x kostnaden för att få uppleva den där 1% av ens musiklyssning på ett optimalt sätt kan man fråga sig ?!
Nja... inte för mig i alla fall !
Men jag tycker det är sjukt kul att någon satsar stenhårt, att någon har det som mål !
På så vis så får ju jag själv också vidga min erfaranhet och kan skaffa mig nya referensramar
Åter till frågan:
Jag tror att man måste välja vad ens mål är, är målet att ha en anläggning utan begränsningar så kommer man per automatik att misslyckas...
Väljer man att målet är att anläggningen ska klara allting man kan tänkas vilja spela, och på bästa möjliga vis, ja då blir det dyrt och stort...
Men det är "görbart"
Om man väljer att målet är att anläggningen ska klara allting "som man anser behövas" så är man inte så inmålad i ett hörn utan kan "nöja sig" när man anser det vara lagom.
Alltså helt utan att kompromissa (och därmed slippa dö lite...

) så kan man nöja sig med en anläggningen klarar det man anser vara lagom, just då.
För att senare kunna bygga vidare om man känner att det behövs, eller rent av krympa anläggnignen med motiveringen att målet är pris/ prestanda och att man genom krympningen snarare har gjort anläggnignen mer, kompromisslös...
Jag har inte kompromissat med något senaste året, utan bara gjort aktivt medvetna val efter vad jag kännt "varit rätt just nu", alltså har valen varit för att slippa kompromissa!.
Ganska skönt att slippa kompromissa tycker jag, jag avskyr det....
Som det är nu så är mitt mål med anläggningen som följer:
Minimal disst i topparna, som inte heller får vara större än ett par normala golvare och ska på alla andra sätt låta SKT BRA !
Och till det ett bassystem som inte får vara speciellt stort och det ska helst vara helt osynligt !
Med en kapacitet som räcker till för att spela den musik jag vill på den ljudnivå som jag anser vara nödvändig och med användbar respons till under ca15hz.
Och det ska låta SKIT BRA !
Inte för en jag flyttar till nästa boende så kommer mitt mål att ändras, och då kommer antagligen ett nytt bassystem (som får vara större) att behövas för att uppnå dom nya målen
Men den dagen dom målen !
idag så är jag väldigt nära på att uppfylla mina mål, det känns skönt !