Stålreglar, vad bäst?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Stålreglar, vad bäst?

Inläggav Nattlorden » 2012-12-10 11:00

Om man skall regla upp en vägg och få god ljuddämpning, vilka reglar är bäst?

Har hittat Gyprocs XR70 och Norgips dB+. Någon som vet vilken som är bäst, eller har det ingen märkbar skillnad?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-12-10 11:16

Ingen aning, men att regla sicksack, så att reglarna inte är kopplade till båda sidors gips, torde vara det viktigaste.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-10 11:18

paa skrev:Ingen aning, men att regla sicksack, så att reglarna inte är kopplade till båda sidors gips, torde vara det viktigaste.

Det är en enkelsidigt gipsad vägg som skall stå en bit innanför en lättbetongblocksvägg - det borde väl duga som "sicksack"?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-10 12:10

Nattlorden skrev:
paa skrev:Ingen aning, men att regla sicksack, så att reglarna inte är kopplade till båda sidors gips, torde vara det viktigaste.

Det är en enkelsidigt gipsad vägg som skall stå en bit innanför en lättbetongblocksvägg - det borde väl duga som "sicksack"?

Det brukar inte ge mycket dämpning, allra minst vid lägre frekvenser. Byggdes en sådan vägg hos min svärmor. Dubbelgips på 45x95 reglar med luftspalt närmast den befintliga väggen (hålstenstegel). Sa redan från början att det kommer göra liten nytta och så blev det. Med facit i hand, det hade i hennes fall varit bättre att dämpa på den störande sidan, grannens! En tung vägg har bättre möjlighet att dämpa.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-10 12:15

Det där förvånar mig! Vet du hur den väggen gjordes?

Borde ju vara liknande när det gäller tak, och hos mig har då luftspalt+isolering mellan reglar + dubbelgips gjort stor skillnad!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-10 13:47

RogerGustavsson skrev:Det brukar inte ge mycket dämpning, allra minst vid lägre frekvenser. Byggdes en sådan vägg hos min svärmor. Dubbelgips på 45x95 reglar med luftspalt närmast den befintliga väggen (hålstenstegel). Sa redan från början att det kommer göra liten nytta och så blev det. Med facit i hand, det hade i hennes fall varit bättre att dämpa på den störande sidan, grannens! En tung vägg har bättre möjlighet att dämpa.

Där är 10 meter luft plus grannens yttervägg mellan. 8)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-12-10 13:52

Aha det är din vägg som är den störande, således?
Men dubbelgips med mineralull bakom borde det nog vara om det ska ha en chans till att märkas.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-10 13:56

paa skrev:Aha det är din vägg som är den störande, således?
Men dubbelgips med mineralull bakom borde det nog vara om det ska ha en chans till att märkas.

Hade tänkt antingen dubbelgips, eller OSB+gips eller om jag får sådana rekommendationer OSB+dubbelgips. Funderar på Swedac-lim. Först och främst skall den tätas lite grand, misstänker läckage via springor.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-12-10 15:16

kikar man i ISOVERs material så ser man att 2x12,5(gips), 120(regel/isolering), 10(luft), 120(regel/isolering), 2x12,5(gips) ger 65dB dämpning. Så det ska till lite tjocklek innan man börjar isolera väldigt mycket.
Med fibergipsgiva(tex fermacell) kan man komma undan med enkellager.

http://www.fermacell.se/se/docs/Fermace ... tri_SE.pdf

http://www.isover.se/files/Isover_SE/Om ... vaggar.pdf

lindab har ju även plåtreglar. De har en modell som de kallar rdbx som är "preparerad" för att leda mindre stomljud. De monteras med en skena som har en polyeten isolering pålimmad.

Har dock inte sett några siffror på hur mycket de dämpar ljud jämfört med en "vanlig" plåtregel.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-10 15:21

Antar att dämpningen blir halverad när man bara kan gipsa ena sidan, iofs. Men å andra sidan dämpar ju lättbetongen också.

Men 25cm luftspalt har jag inte råd att offra även om det vore fördelaktigt.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-12-10 15:37

Kraniet skrev:kikar man i ISOVERs material så ser man att 2x12,5(gips), 120(regel/isolering), 10(luft), 120(regel/isolering), 2x12,5(gips) ger 65dB dämpning. Så det ska till lite tjocklek innan man börjar isolera väldigt mycket.

Jag skulle gissa att dessa specifikationer inte går att uppnå av en amatör vid eftermontage. Okontrollerad flanktransmission riskerar att klassa ned konstruktionen flera tiotals decibel. Att uppnå 65 dB med en trävägg in situ kräver i princip nybyggnation.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Stålreglar, vad bäst?

Inläggav DQ-20 » 2012-12-10 15:43

Nattlorden skrev:Om man skall regla upp en vägg och få god ljuddämpning, vilka reglar är bäst?

Har hittat Gyprocs XR70 och Norgips dB+. Någon som vet vilken som är bäst, eller har det ingen märkbar skillnad?

Vilket frekvensområdet är det som är problemet? Träväggar är svåra att få till i djupbasen.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-10 15:52

DQ-20 skrev:Vilket frekvensområdet är det som är problemet? Träväggar är svåra att få till i djupbasen.

Ingen aning, men jag antar att problemet ökar med minskande frekvens. Kan tänka mig att det inte går att åtgärda helt också, men om den sista åtgärden blir en nivåbegränsning, så vill jag oavsett vilket pusha denna så högt som det går. Det var i alla fall Världarnas Krig som fick henne att höra av sig, men det hade visst hörts musik tidigare också. Och säger man "musik" och inte "dunk" så gissar jag det läckt uppåt lägre mellanregistret eller så. Har inga bra sätt att mäta på, men jag får komma på något för att konstatera om jag gjort några framsteg.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-12-10 15:53

Nattlorden skrev:Om man skall regla upp en vägg och få god ljuddämpning, vilka reglar är bäst?

Allt efter ditt förstainlägg är i princip felaktigt. Jag tror det beror på att du ställt frågan med för lite information.

Berätta mer om vad du tänker bygga och vad du vill uppnå.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-10 15:58

Johan_Lindroos skrev:Berätta mer om vad du tänker bygga och vad du vill uppnå.

Aargh! Det skulle ju vara hemligt... :x

Jag bygger bio. Byggnaden är leca/lättbetongblock. Hade enbart putsat blocken på insidan på högtalarväggen för att ha en hård vägg för basarnas skull. Men då grannen uppenbarligen störs när man drar på lite grand så får jag ju försöka ljuddämpa den väggen istället. Målsättningen är uppåt referensnivå och output ned i infraområdet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-10 16:08

DQ-20 skrev:
Kraniet skrev:kikar man i ISOVERs material så ser man att 2x12,5(gips), 120(regel/isolering), 10(luft), 120(regel/isolering), 2x12,5(gips) ger 65dB dämpning. Så det ska till lite tjocklek innan man börjar isolera väldigt mycket.

Jag skulle gissa att dessa specifikationer inte går att uppnå av en amatör vid eftermontage. Okontrollerad flanktransmission riskerar att klassa ned konstruktionen flera tiotals decibel. Att uppnå 65 dB med en trävägg in situ kräver i princip nybyggnation.

/DQ-20

65 dB lär väl vara 65 dBA och det säger inte mycket om det är låga frekvenser man vill åt.

Just nu kör det med en vibrovält utanför kontoret. Det sätter bra fart på nio våningar betong! Låg-/infrabas antar jag fortplantar sig bra igenom det mesta i fråga om villaväggar. Hurdana väggar har t.ex. Tengil i sitt biorum? Störs hans grannar också?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-12-10 16:26

Nattlorden skrev:

Jag bygger bio. Byggnaden är leca/lättbetongblock. Hade enbart putsat blocken på insidan på högtalarväggen för att ha en hård vägg för basarnas skull. Men då grannen uppenbarligen störs när man drar på lite grand så får jag ju försöka ljuddämpa den väggen istället. Målsättningen är uppåt referensnivå och output ned i infraområdet.

Om det är främst basen som stör så torde det vara ogörligt att dämpa den med en dubbelväggskonstruktion, eftersom resonanser mellan de två väggarna t.o.m kan sänka ljuddämpningsförmågan. Då är det säkert bättre att öka på väggens massa och dämpning, tex genom att mura upp en tegelvägg dikt emot lecablocken.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-12-10 16:33

RogerGustavsson skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

65 dB lär väl vara 65 dBA och det säger inte mycket om det är låga frekvenser man vill åt.

Just nu kör det med en vibrovält utanför kontoret. Det sätter bra fart på nio våningar betong! Låg-/infrabas antar jag fortplantar sig bra igenom det mesta i fråga om villaväggar. Hurdana väggar har t.ex. Tengil i sitt biorum? Störs hans grannar också?

Nej, det är reduktionstal enligt en annan vägningskurva. Inte dB(A) som du tror.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-10 16:37

paa skrev:Om det är främst basen som stör så torde det vara ogörligt att dämpa den med en dubbelväggskonstruktion, eftersom resonanser mellan de två väggarna t.o.m kan sänka ljuddämpningsförmågan. Då är det säkert bättre att öka på väggens massa och dämpning, tex genom att mura upp en tegelvägg dikt emot lecablocken.

Jo, men är det så illa så borde det inte bara den väggen som är problem - de övriga väggarna är reglade dikt an med 45mm-reglar, isolering och enkelgips. Behövs det ta till sådana motmedel så måste alltihop rivas och byggas om och det blir andra mått som inte skulle fungera med möbler etc. En sådan operation är på en helt annan skala och den är jag nog inte beredd på. Först och främst hoppas jag på att jag har flanktransmission pga dåligt murande som går att täta till. Sen har jag ännu inte sd-fötter på högtalarna om det är något stomburet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-12-10 16:39

Nattlorden skrev:

Är ditt hus fristående från grannens?

Viktigt att ta hänsyn till är att lågfrekvent ljudutbredning är väldigt rundstrålande, det kan alltså lika gärna vara ljud från andra väggar eller taket, eller via marken, som når din granne.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-10 16:45

Johan_Lindroos skrev:Är ditt hus fristående från grannens?

Viktigt att ta hänsyn till är att lågfrekvent ljudutbredning är väldigt rundstrålande, det kan alltså lika gärna vara ljud från andra väggar eller taket, eller via marken, som når din granne.

Ja, det är fristående. Har lagt ett semiflytande golv ovanpå sulan - golvspån ovanpå cellplast, hade mina förhoppningar om att det skulle kunna minska vibrationer från byggnaden. Har efter kommentaren satt mer tätningslist i takluckan till vinden, men har inte kunnat verifiera om detta gjort någon skillnad. Ytterdörren läckte mycket ljud innan den fick list, så kom det ut ljud via vinden så borde detta bättrats också.

Inser att det finns klara risker att det inte går att fixa, men jag lägger mig inte ned och dör på fläcken. :wink:

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-12-10 17:42

Lite småkul diskussion med tanke på att Komorok kör sitt system precis i mitten av ett åttavåningshus !! :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-12-10 18:06

Vi reglade upp mot befintlig vägg, satte dubbel gips och fyllde med torr sand mellan vägg och skivor. Det blev betydligt tystare hos grannen, tyckte han alltså. Hur mycket betydligt är vet jag dock inte, men grannen var nöjd.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-10 18:46

phon skrev:Vi reglade upp mot befintlig vägg, satte dubbel gips och fyllde med torr sand mellan vägg och skivor. Det blev betydligt tystare hos grannen, tyckte han alltså. Hur mycket betydligt är vet jag dock inte, men grannen var nöjd.

Spännande koncept. Man ser ju i USA att de brukar bygga en scen fram som de just sandfyller.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-12-10 18:56

bakerman22 skrev:Lite småkul diskussion med tanke på att Komorok kör sitt system precis i mitten av ett åttavåningshus !! :lol: :lol: :lol:

Haha. Det är skillnad på grannar och grannar :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-12-10 21:05

steveo1234 skrev:
bakerman22 skrev:Lite småkul diskussion med tanke på att Komorok kör sitt system precis i mitten av ett åttavåningshus !! :lol: :lol: :lol:

Haha. Det är skillnad på grannar och grannar :)

ja visst är det det. har en bekant som fick problem med en granne. Kompisen bodde längst upp i ena hörnet av hyreshuset och "grannen" längst ned i andra hörnet, dvs tre trappuppgångar bort!
Redan vid rätt beskedliga ljudvolymer ringde grannen störjouren..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2012-12-10 21:47

En fristående vägg med stålreglar (U-regel) mot golv och tak ca 45mm innanför den riktiga väggen. Träd i 2"x 2" reglar och fäst med en skruv uppe och nere.

Sätt liggande 45mm isolering mot ytterväggen (passa på och dra el nu när plats finnes) och isolera sedan mellan reglarna.

Skruva K-Plyfa ett varv (alltid kanonfäste för allt man vill ha upp på väggen) plasta sedan om du är för detta (plast alltid så nära innerutrymmen som möjligt) och skruva sedan ett lager gips för fin finnish.

Då har du en helt okopplad/frånskild vägg från ytterväggen förutom golv/tak med bra isolering som bör dämpa av bra. Alternativt så skippar du lagret med isolering mot ytterväggen för att få rejäl (45mm) luftspalt.

Jag har byggt alla mina väggar i husrenoveringen på det viset. Det är enkelt att sätta en vägg samt dra el samt blir kanon isolering samtidigt som man (i mitt fall) slipper köldbryggorna från reglarna. Dessutom vinner man rejält på ljud-dämpningen.

Hårdskruvad (man kan ju limma också mot reglarna) K-plyfa med ett lager gips på blir väldigt stadigt trots 2"x 2"-reglar.

Bara en liten 5 centare...:wink:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-10 21:59

K-plyfa vet jag inte vad det är. Hade planer på osb, är det något liknande?

El beböver jag inte i väggen, känns onödigt att dra högtalarkabel inne i väggen när det ändå skall dämpväggar framför där de enkelt kan försvinnas.

Annars låter det ungefär som jag tänkt mig förutom att jag spanat på 70mm reglar. Menade du träreglar?, sådana har definitiva handhavandefördelar för mig.

Användarvisningsbild
filiphag

Inläggav filiphag » 2012-12-10 22:49

Nattlorden skrev:K-plyfa vet jag inte vad det är. Hade planer på osb, är det något liknande?

El beböver jag inte i väggen, känns onödigt att dra högtalarkabel inne i väggen när det ändå skall dämpväggar framför där de enkelt kan försvinnas.

Annars låter det ungefär som jag tänkt mig förutom att jag spanat på 70mm reglar. Menade du träreglar?, sådana har definitiva handhavandefördelar för mig.

k-plyfa = konstruktions plywood

ja han menade nog 45x45 träreglar. men praktiskt och sätta 45mm plåt u-regel uppe i taket och nere i golvet, lättare o fästa stående reglar i.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-10 22:56

Tycker det vore praktiskt med u-profilen som anslutning till sidoväggar också. Har gjort så på vanlig vägg innan, men nu kanske byggarna går ut och lägger en pizza? :mrgreen:

Nästa

Återgå till DIY-forum