Moderator: Redaktörer
paa skrev:Ingen aning, men att regla sicksack, så att reglarna inte är kopplade till båda sidors gips, torde vara det viktigaste.
Nattlorden skrev:paa skrev:Ingen aning, men att regla sicksack, så att reglarna inte är kopplade till båda sidors gips, torde vara det viktigaste.
Det är en enkelsidigt gipsad vägg som skall stå en bit innanför en lättbetongblocksvägg - det borde väl duga som "sicksack"?
RogerGustavsson skrev:Det brukar inte ge mycket dämpning, allra minst vid lägre frekvenser. Byggdes en sådan vägg hos min svärmor. Dubbelgips på 45x95 reglar med luftspalt närmast den befintliga väggen (hålstenstegel). Sa redan från början att det kommer göra liten nytta och så blev det. Med facit i hand, det hade i hennes fall varit bättre att dämpa på den störande sidan, grannens! En tung vägg har bättre möjlighet att dämpa.
paa skrev:Aha det är din vägg som är den störande, således?
Men dubbelgips med mineralull bakom borde det nog vara om det ska ha en chans till att märkas.
Kraniet skrev:kikar man i ISOVERs material så ser man att 2x12,5(gips), 120(regel/isolering), 10(luft), 120(regel/isolering), 2x12,5(gips) ger 65dB dämpning. Så det ska till lite tjocklek innan man börjar isolera väldigt mycket.
Nattlorden skrev:Om man skall regla upp en vägg och få god ljuddämpning, vilka reglar är bäst?
Har hittat Gyprocs XR70 och Norgips dB+. Någon som vet vilken som är bäst, eller har det ingen märkbar skillnad?
DQ-20 skrev:Vilket frekvensområdet är det som är problemet? Träväggar är svåra att få till i djupbasen.
Nattlorden skrev:Om man skall regla upp en vägg och få god ljuddämpning, vilka reglar är bäst?
Har hittat Gyprocs XR70 och Norgips dB+. Någon som vet vilken som är bäst, eller har det ingen märkbar skillnad?
Johan_Lindroos skrev:Berätta mer om vad du tänker bygga och vad du vill uppnå.
DQ-20 skrev:Kraniet skrev:kikar man i ISOVERs material så ser man att 2x12,5(gips), 120(regel/isolering), 10(luft), 120(regel/isolering), 2x12,5(gips) ger 65dB dämpning. Så det ska till lite tjocklek innan man börjar isolera väldigt mycket.
Jag skulle gissa att dessa specifikationer inte går att uppnå av en amatör vid eftermontage. Okontrollerad flanktransmission riskerar att klassa ned konstruktionen flera tiotals decibel. Att uppnå 65 dB med en trävägg in situ kräver i princip nybyggnation.
/DQ-20
Nattlorden skrev:Johan_Lindroos skrev:Berätta mer om vad du tänker bygga och vad du vill uppnå.
Aargh! Det skulle ju vara hemligt...![]()
Jag bygger bio. Byggnaden är leca/lättbetongblock. Hade enbart putsat blocken på insidan på högtalarväggen för att ha en hård vägg för basarnas skull. Men då grannen uppenbarligen störs när man drar på lite grand så får jag ju försöka ljuddämpa den väggen istället. Målsättningen är uppåt referensnivå och output ned i infraområdet.
RogerGustavsson skrev:DQ-20 skrev:Kraniet skrev:kikar man i ISOVERs material så ser man att 2x12,5(gips), 120(regel/isolering), 10(luft), 120(regel/isolering), 2x12,5(gips) ger 65dB dämpning. Så det ska till lite tjocklek innan man börjar isolera väldigt mycket.
Jag skulle gissa att dessa specifikationer inte går att uppnå av en amatör vid eftermontage. Okontrollerad flanktransmission riskerar att klassa ned konstruktionen flera tiotals decibel. Att uppnå 65 dB med en trävägg in situ kräver i princip nybyggnation.
/DQ-20
65 dB lär väl vara 65 dBA och det säger inte mycket om det är låga frekvenser man vill åt.
Just nu kör det med en vibrovält utanför kontoret. Det sätter bra fart på nio våningar betong! Låg-/infrabas antar jag fortplantar sig bra igenom det mesta i fråga om villaväggar. Hurdana väggar har t.ex. Tengil i sitt biorum? Störs hans grannar också?
paa skrev:Om det är främst basen som stör så torde det vara ogörligt att dämpa den med en dubbelväggskonstruktion, eftersom resonanser mellan de två väggarna t.o.m kan sänka ljuddämpningsförmågan. Då är det säkert bättre att öka på väggens massa och dämpning, tex genom att mura upp en tegelvägg dikt emot lecablocken.
Nattlorden skrev:Johan_Lindroos skrev:Berätta mer om vad du tänker bygga och vad du vill uppnå.
Aargh! Det skulle ju vara hemligt...![]()
Jag bygger bio. Byggnaden är leca/lättbetongblock. Hade enbart putsat blocken på insidan på högtalarväggen för att ha en hård vägg för basarnas skull. Men då grannen uppenbarligen störs när man drar på lite grand så får jag ju försöka ljuddämpa den väggen istället. Målsättningen är uppåt referensnivå och output ned i infraområdet.
Johan_Lindroos skrev:Är ditt hus fristående från grannens?
Viktigt att ta hänsyn till är att lågfrekvent ljudutbredning är väldigt rundstrålande, det kan alltså lika gärna vara ljud från andra väggar eller taket, eller via marken, som når din granne.
phon skrev:Vi reglade upp mot befintlig vägg, satte dubbel gips och fyllde med torr sand mellan vägg och skivor. Det blev betydligt tystare hos grannen, tyckte han alltså. Hur mycket betydligt är vet jag dock inte, men grannen var nöjd.
bakerman22 skrev:Lite småkul diskussion med tanke på att Komorok kör sitt system precis i mitten av ett åttavåningshus !!![]()
![]()
steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:Lite småkul diskussion med tanke på att Komorok kör sitt system precis i mitten av ett åttavåningshus !!![]()
![]()
Haha. Det är skillnad på grannar och grannar
Nattlorden skrev:K-plyfa vet jag inte vad det är. Hade planer på osb, är det något liknande?
El beböver jag inte i väggen, känns onödigt att dra högtalarkabel inne i väggen när det ändå skall dämpväggar framför där de enkelt kan försvinnas.
Annars låter det ungefär som jag tänkt mig förutom att jag spanat på 70mm reglar. Menade du träreglar?, sådana har definitiva handhavandefördelar för mig.
Användare som besöker denna kategori: Hjalmar_Branting och 24 gäster