BPM skrev:Oavsett vad som är rätt och fel så är jag ändå av grunder jag inte kan sätta fingret på beredd att ställa mig bakom Öhman i denna fråga. Jag är ingen Carlsson-fantast men visst känner jag till hans högtalare, och mitt förknippande av förkortningen OA och av ordet Orthoakustik är totalt. Jag gjorde ett litet experiment och frågade farsan vad han kom att tänka på när jag sa "OA" och han svarade Stig Carlsson utan att blinka. Jag frågade en hyfsat ljudintresserad polare om han hört talas om den nya högtalaren OA-65 (som såklart inte finns) och hans svar blev en fråga..
-"Men.. Stig Carlsson har ju gått ur tiden"...
(OA)vsett om man menar det eller inte så blir en högtalare som beskrivs som Orthoakustisk förknippad med SC även om det är ett annat företag som tillverkar den, och självklart är det, på ett vis, att utnyttja det renommé som Stig under en lång karriär i hifi-branschen skaffade sig om man kallar en konstruktion Orthoakustisk.
Självklart kan man diskutera om Orthoakustik är en princip, ett varumärke eller whatever men gemene man kommer (i alla fall min generation av 70-talister och äldre) ändå att förknippa Stig med uttrycken och det måste väl ändå vara kärnan i detta. Jag förstår egentligen inte varför det behöver diskuteras i kriterier hit och dit när mannen som myntade uttrycket dels har gått ur tiden och dels även själv verkade ändra uppfattning om vad Orthoakustik egentligen ska innefatta med tidens gång.
Vill man, av nyfikenhet, respekt inför Stig eller vad som helst forska i ämnet så ska det självklart uppmuntras men varför är det så jäkla viktigt att blanda in begreppet Orthoakustik i det hela? Bara Stig kan ju svara (om man har den tron) så varför hålla på att gissa vad han tyckte och tänkte? Stig var inte heller mer än människa så i likhet med majoriteten av andra människor har han säkerligen också sagt si till vissa och så till andra beroende på dag och humör så mer än gissningar kan det aldrig bli. Att då blanda in ordet Orthoakustik i dessa gissningar och inte göra mer skada än nytta skulle på ren svenska inte innebära annat än att man haft en makalös tur, och inte ens det kan man säkerställa..
Jag vet att jag, om jag hade kunnandet och intresset, av att utveckla en högtalare som liknade Stigs så hade jag kanske kunnat förmå mig att säga att jag inspirerats av hans idéer, att jag satt mig in i hans forskning eller vad som helst, men ALDRIG att jag skulle marknadsföra den som en Orthoakustisk högtalare eller sätta ett OA i namnet. Uttrycket är så förknippat med Stig Carlsson att jag inte ens tror att det per automatik skulle innebära marknadsmässiga fördelar. Risken för att bli anklagad för att syssla med "rip-offs" är nog tillräckligt stor för att även de utan samma moraliska fiber bör fundera en extra gång..
Nu säger jag inte att det finns folk här som verkligen skulle få för sig att marknadsföra en högtalare som "Orthoakustisk", det vet jag nämligen ingenting om, och att i ett material hävda att man "inspirerats av Stig Carlssons forskning inom vad HAN KALLADE Orthoakustik" kan jag tycka är helt ok.
Nåväl, detta om detta.
Min mening är inte alls att reta någon, utan bara ge uttryck för hur tråden uppfattas av en som inte har någon större kännedom om vare sig Orthoakustik eller Stig Carlsson. Jag ser mig därför som representant för en betydligt större skara människor än de som skrivit frekvent i tråden.
Jag inte bara håller med om det du skriver in i minsta detalj, jag har en
kul grej att berätta också - det finns, eller rättare sagt fanns, faktiskt en
OA-65!
Den var MYCKET god!
Så kallade vi den tårta som bakades speciellt till Stig på hans 65-årsdag.
Den har till och med varit omskriven och publicerad bild på, i Molt!
Den ärade redaktör Edenholm fann att den spelade mest ofärgat medelst
lakrits-remmar som högtalarkablar, och att hallon-remmar färgade ljudet
(rött?).
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).