Low filterknappen, vad för bra då'rå?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Low filterknappen, vad för bra då'rå?

Inläggav Andersh74 » 2012-12-07 13:23

Mina öron hör inte någon som helst skillnad när jag trycker in Low Filterknappen på min Marantz 1530. Borde jag göra det? Det står 20 hz 12db/oct på den.

Jag har två, möjligen tre tänkbara förklaringar.

1) Funktionen bakom knappen är trasig
2) Mina små Duxhögtalare från slutet av förra milleniet bryr sig inte om den knappen på grund av sina brister i frekvensomfång.
Möjligen 3) Min halva stendövhet sätter stopp för sådana excesser som att njuta frukterna av en Low Filterknapp.

Finner ni någon av de tre tänkbara förklaringarna ovan mer trolig än någon annan?

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-07 13:34

Den knappen är tänkt att filtrera bort rumble (lågfrekventa störningar) från en skivspelare. Med mindre baskapabla högtalare hör du ingen skillnad.

Så du har rätt i punkt 2 :-)

Brister i hörseln brukar snarare komma i det övre registret, dvs diskanten.

/ B

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-12-07 14:39

Subsoniskt filter heter det på svenska.

Funktionen är till för att filtrera bort såna frekvenser som ej kan höras. Alltså <20Hz.

Trots att frekvenserna inte kan höras, så kan du i bland se dem; konen rör sig mycket långsamt. Detta är i bland inte önskvärt, eftersom det kan orsakas av störningar och inte av musiken. Högtalaren spenderar alltså tid och energi åt att återge detta skräp, och det är ju onödigt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-07 14:51

Ett basreflexsystem lider väl alltid av att få frekvenser under avstämningsfrekvensen? Det behöver väl inte vara mer eller mindre ohörbara frekvenser? En avstämning vid t.ex. 50-60 Hz ger väl problem om det ligger ljud med hög nivå en bit ner i frekvens? Audio Pro har skarpa filter för att skydda mot stora konutslag på sina tidiga basmoduler.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-07 16:36

Ergo, jag kan antagligen både ha och mixtra med den där knappen då jag ännu ej hittat någon Lenco på tippen och högtalarna inte är i närheten av de där frekvenserna. Men jag ska prova att kräma på lite på något erkänt bastungt stycke och lyssna igen.

Fan vad ni kan och begriper en massa roliga saker!

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-07 17:11

Jag tycker att du ska prova att spela en riktigt lågfrekvent ton (~5-10 Hz) från datorn och titta på bashögtalarkonen och se hur mycket mindre konen rör sig när du trycker in knappen.

Då ser du hur filtret skulle ta bort en lågfrekvent signal från en bucklig LP-skiva.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-07 17:14

Det lät intressant. Något bra gratisprogram för att alstra denna ton?
/A

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-12-07 17:18

Klicka på Svantes hemsida och tanka hem Tone.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-07 17:26

Tax för tipset. Får flytta runt lite på laptoparna bara. Den hemska windowsdatorn står nere och den lättsamma Ubuntudatorn där uppe i skrivande stund. Använder windowsdatorn enkom för lätt surfande och musikskapande då Cubase ligger i den...Och även tone nu för tiden! :)

Men jag har provat programmet i laptopen och tycker att lite av djupbasen saknas i laptopens högtalare. :lol:

/A

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-12-07 20:43

https://play.google.com/store/apps/deta ... lgen&hl=fi

Om du vill göra det där testet så tanka bara denna app och koppla in telefonen i stereon.

Användarvisningsbild
VladDrac

Inläggav VladDrac » 2012-12-07 21:31

Kul! Jag testade att köra 5-10Hz med mina JBL 110. Basarna jobbade på rätt bra i de frekvenserna. Men de lugnade sig betydligt med subsonic-filtret intryckt på min Luxman L-120A.
Jag antar att jag med fördel kan köra med filtret inkopplat då?

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-07 21:49

I gode gamle da'r då LP-skivarna gjerne såg ut som en överstekt Fajita, hadde forsterkere og høyttalerne store vansker med at all den lååååågfrekvente lyden skulle gjennom systemet.
Likeså var en del assynkronmotorer rimelig høylytte.
Lowfilt skulle forst og fremsty dempe subsonisk, men -3dB-punkten låg gjerne langt inne i det hørbare området.

Japanske forsterkere fra sent 70-tal la ofte dette lav-filtert lavere enn Europeerne, særlig fordi de alt var i gang med å leverere DC-forsterkere.
Altså DC hele vegen fra MM til utgång. Her blev Low-cut filteret nesten uunnværlig, men Platespillere fra samme æra hadde stadig bedre "rumbledata" og -3dB-punkten ble dratt langt ned mot ørets grense for å oppfatte det. Men DC og opp til 2-5 Hz ble gjerne effektivt filtrert bort.

Så där tenker jeg.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-07 21:58

Nu har jag tankat diverse appar på området i telefonen men är tveksam till att det kommer fungera speciellt bra. Jag har alltid fått så förbannat dålig ljudkvalité ur den s.k. smarta telefonen när jag pluggat in den och försökt lyssna på musik.

Men jag får väl prova ändå. Ska bara vänta tills familjen somnat och sen köra några ordentliga svep på idiotiskt hög volym så blir jag säkert populär. Det kan dom ha som straff för att jag istället för att åka till Trollhättan imorgon för att lyssna på trevlig hifi så åker jag till Jönköping för att fira svärmors födelsedag...Vad är en gräddtårta och ett och halvt glas vin mot trevligt ljud och en flaska? :cry:

/Anders

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-07 22:21

"Smarttelefoner" og Ljudkalitè borde inte finnas att läsa på samma sida i en tidning engång.
Ingen nivåanpasning, ingen frekvenskompatibiitet. og en DA-converter som først og fremst er beregnet på frekvensområdet 500-4000Hz.

Bare å gi opp.

Bruk Datoren din, koble opp med kabel, evt Bluetoothreceiver så du kan streame från datorn til denne Bluetoothreceiveren. QED uPlay Bluetooth-receiver | Hi-Fi Klubben http://www.hifiklubben.no/produkter/str ... iver_-.htm

Titte på den?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-08 01:08

VladDrac skrev:Kul! Jag testade att köra 5-10Hz med mina JBL 110. Basarna jobbade på rätt bra i de frekvenserna. Men de lugnade sig betydligt med subsonic-filtret intryckt på min Luxman L-120A.
Jag antar att jag med fördel kan köra med filtret inkopplat då?

Det är en fördel om man har STÖRNINGAR vid de frekvenserna, och/eller högtalarna beter sig sämre om de får de störningarna. Störningar vid de frekvenserna förekom förut om man hade skeva/buckliga LP-skivor, men på CD förekommer det nästan aldrig.

Så vid vinylspelning; ibland, vid CD-spelning; knappast.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-12-08 12:12

TANDBERGEREN skrev:"Smarttelefoner" og Ljudkalitè borde inte finnas att läsa på samma sida i en tidning engång.
Ingen nivåanpasning, ingen frekvenskompatibiitet. og en DA-converter som først og fremst er beregnet på frekvensområdet 500-4000Hz.

Bare å gi opp.

Bruk Datoren din, koble opp med kabel, evt Bluetoothreceiver så du kan streame från datorn til denne Bluetoothreceiveren. QED uPlay Bluetooth-receiver | Hi-Fi Klubben http://www.hifiklubben.no/produkter/str ... iver_-.htm

Titte på den?

Inget av det där stämmer. En modern telefon kan göra allt som en dator kan göra. Hårdvarumässigt finns det ingen skillnad alls. Mjukvara finns det mycket av, och väljer du rätt så kan t ex nivåanpassning göras med extrem precision.

Som exempel så har min telefon har en mycket bra d/a-omvandlare. Det går inte att höra skillnad på den och en bra cd-spelare. Att frekvensområdet skulle vara begränsat är direkt påhittat, uttalandet fick mig nästan att falla av stolen. Det gällde analoga telefoner på 1900-talet. Absolut inte dagens digitala telefoni. Att en modern telefons utsignal skulle vara anpassat för ett ej längre existerande telefonnät... Det är inte ens samma utsignal vi talar om! När du spelar musik ur telefonen så är musiken inte menad att gå igenom telefonnätet, utan en vanlig högtalare!

Jag är så trött på trångsynthet angående ny teknik.

Angående användning av filtret i fråga - använd det inte. När du har det intryckt så förlänger du signalvägen något, och det är något negativt. Vissa modeller, t ex din Marantz, har t o m gamla torra elektrolytkondensatorer där. Detta är aldrig önskvärt. Inte för att man egentligen kan höra skillnaden, men det är ju onödigt att införa distorsion som extremt sofistikerad testutrustning möjligen skulle kunna uppfatta.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-08 12:46

Mja, det finns väl inget som tekniskt hindrar tillverkarna från att göra ljudkvaliteten från en telefon lika bra som från en dator eller CD-spelare.

Däremot är telefoner väldigt prispressade, och valen som görs är strikt affärsmässiga. Eftersom kundsegmentet audiofil+telefonköpare procentuellt sett är pyttelitet så är den givna affärsmässiga frågan "kommer folk att höra någon skillnad om vi minskar den här kondingen från 1 µF till 0,47 µF?" Är svaret "Nej, bara några audiofiler" så ryker den större kondingen. Kostnadsoptimering kallas det.

Man kan visserligen argumentera för att samma sak händer med CD-spelare, men där är känsligheten för ljudkvalitetsargument större, tror jag.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-08 20:28

Alltså ger jag tusan i low filterknappen.
Rörande telefonen: Den har en 3,5mm utgång. Alltså använder jag samma sladd och samma rca ingång på förstärkaren till både datorn och telefonen. Samma fil låter bra från datorn men är fullkomligt olyssningsbar från telefonen. Och då menar jag olyssningsbar på gränsen till ohörbart, alltså att man knappt kan höra vad det ska föreställa. Telefonen är en en månad gammal Xperia miro. Kanske måste ladda ner någon app, kanske telefonen var trasig redan i lådan, kanske modellen inte presterar bättre än så. Hur som helst låter min resegrammofon från -37 bättre.
/ Anders(hos svärmor, telefonen skriver bättre inlägg på faktiskt.se än resegrammofonen)

Användarvisningsbild
VladDrac

Inläggav VladDrac » 2012-12-08 22:59

Jag tror inte det är meningen att man ska ta ut signalen från hörlursuttaget till en stereo. På, i alla fall iPhone o iPod tas den digitala signalen från samma kontakt som man laddar genom. Det krävs alltså en docka eller liknande mellan spelare och stereo.
Hörlursuttaget är väl aldrig så bra som line out från bärbara spelare av någon sort.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-08 23:09

Hade detta liksom på känn. Men jag tycker 3,5mm utgången ur datorn fungerar ok. Men finns det bättre alternativ även där, vilket för mig nog måste gå via usb?Ttelefonen kommer jag nog strunta i som ljudbärare. Men ändå och för säkerhets skull, vad för vettigt billig docka då som är lämplig att koppla in på gamla recievers?

/A

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-12-13 14:09

VladDrac skrev:Jag tror inte det är meningen att man ska ta ut signalen från hörlursuttaget till en stereo.

Det där har jag också funderat på. Min iPod låter skurk på hörlursutgången kopplad till stereon.
Min iPad däremot mäter sig väl med en CD spelare. Märkligt kan tyckas men så upplever jag det.

Att tappa ur signalen digitalt kräver en extern DA omvandlare och då borde det rimligtvis inte vara någon skillnad alls.
Var hittar man en sån sladd förresten. Finns det?

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-13 15:00

AlNiCo skrev:
TANDBERGEREN skrev:"Smarttelefoner" og Ljudkalitè borde inte finnas att läsa på samma sida i en tidning engång.

Bare å gi opp.

Titte på den?

Inget av det där stämmer. En modern telefon kan göra allt som en dator kan göra. Hårdvarumässigt finns det ingen skillnad alls. Mjukvara finns det mycket av, och väljer du rätt så kan t ex nivåanpassning göras med extrem precision.

Som exempel så har min telefon har en mycket bra d/a-omvandlare. Det går inte att höra skillnad på den och en bra cd-spelare. Att frekvensområdet skulle vara begränsat är direkt påhittat, uttalandet fick mig nästan att falla av stolen. Det gällde analoga telefoner på 1900-talet. Absolut inte dagens digitala telefoni. Att en modern telefons utsignal skulle vara anpassat för ett ej längre existerande telefonnät... Det är inte ens samma utsignal vi talar om! När du spelar musik ur telefonen så är musiken inte menad att gå igenom telefonnätet, utan en vanlig högtalare!

Jag är så trött på trångsynthet angående ny teknik.

Angående användning av filtret i fråga - använd det inte. När du har det intryckt så förlänger du signalvägen något, och det är något negativt. Vissa modeller, t ex din Marantz, har t o m gamla torra elektrolytkondensatorer där. Detta är aldrig önskvärt. Inte för att man egentligen kan höra skillnaden, men det är ju onödigt att införa distorsion som extremt sofistikerad testutrustning möjligen skulle kunna uppfatta.

Med din uttalelse om at du inte hører skilnad på din smarttelefon og en bra CD-spelare, så vet jeg du knappast har hørt en bra CD-spelare.
Joda, noe bedre enn 500-400Hz er den d/a-omvandlaren men den holder inte ens med på relativt mediokre CD-spillere i lydkvalitet.

Tørre elektrolytter er virkelig hørbart. Problemet en eier til slike apparater er at endringen skjer så långsamt og med små steg, så man venner seg til endringen i lydkarakter.
Når man så endelig bytter disse tørre elektrolyttene oppdager man hva man har manglet av lydkvalitet. Sterk forskjell som regel.

Nei, jeg er ikke trangsynt med tanke på ny teknik.
Snarere tvert i mot.
Jeg utprøver den gjerne, men tillater meg å ha et såpass kritisk syn på det som gjør at jeg ikke direkte hopper på alle marknadsføringstriks som produsentene mater oss med.
Jeg eier flere bra "prylar" men tillater meg å anvende de langt mere i sin primærfunksjon enn som erstatning for langt bedre greier som alt finns i hylla mi for å formidle till eksempel musik.
Min Samsung SIII er bra, men så utrolig langt unna min TANDBERG TCP 4035 som musikkformidler.
Likeså så kan den som dator ikke henge med min lille arbeidsstasjon som kun er en liten Thoshiba Satellite C850D
Min ultrabillige DVD-spiller gir langt bedre bilder på TVn enn min SIII
Listen er lang min venn.
For å få plass i en så liten sak som min SIII så har Samsung også måtte inngå kompromisser, og kompromisser gir dessverre ikke den ultimate løsningens finesser. Men den kan ligne en hel del.

SUB-filter nyttes etter behov.

Spiller man en vinylplate som får høyttalerne til å ligne en atlanterhavsdampers kamp mot vågorna, så slår man den på og opplever at man får nyte musikken uten att man blir pumpet ned med subsoniske vågor som ikke gjør annet enn å ødelegge musikkopplevelsen.
På alle andre medier: Steng den av. Ikke fordi du noensinne vil merke at den er inne, men man kan misse de aller dypeste orgeltonenes, just, subsouniske klang.

Användarvisningsbild
VladDrac

Inläggav VladDrac » 2012-12-13 20:59

2-ch skrev:
VladDrac skrev:Jag tror inte det är meningen att man ska ta ut signalen från hörlursuttaget till en stereo.

Det där har jag också funderat på. Min iPod låter skurk på hörlursutgången kopplad till stereon.
Min iPad däremot mäter sig väl med en CD spelare. Märkligt kan tyckas men så upplever jag det.

Att tappa ur signalen digitalt kräver en extern DA omvandlare och då borde det rimligtvis inte vara någon skillnad alls.
Var hittar man en sån sladd förresten. Finns det?

Sladd vet jag inte men dockor som man ställer iPoden/telefonen i finns det flera att välja på. Jag kör original från Apple och den låter helt ok tycker jag. Men det finns mer hifi-anpassade alternativ från bl.a. NAD och Denon tror jag.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-19 01:08

Om man inte har en smartphone som börjar med I då? Min heter eXperia någonting. Men man går väl bara till ett ställe som säljer telefoner och säger att man vill koppla in den på sin Pioneer från -78 och frågar hur man gör?

När jag frågade på ett sådant ställe efter något lämpligt att koppla mellan digitaltvlådan och Marantzen glodde bara den unga expediten på mig och undrade säkert var den dålda kameran fanns någonstans...

/Anders

Användarvisningsbild
VladDrac

Inläggav VladDrac » 2012-12-19 13:12

Du behöver ju inte säga att den är från -78 :wink: Det är väl samma problem/lösning oavsett ålder på förstärkare. Ja så länge det inte är DIN-kontakt förstås...

Har du bluetooth kanske en sån här är ett alternativ.
http://www.hifiklubben.se/produkter/ipod-iphone/tillbehordockor-till-ipodiphone/qed_uplay-bluetooth-receiver_-.htm

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-19 13:32

Den där grunkan såg trevlig ut. Jag får hoppas på tomten, och då menar jag gubben i röd pajasdräkt och inte markområdet närmast huset.
A

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-19 16:12

Den där grunkan såg trevlig ut. Jag får hoppas på tomten, och då menar jag gubben i röd pajasdräkt och inte markområdet närmast huset.
A

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-20 07:48

A

Återgå till Vintage-hifi