Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Modern svensk High end-högtalare som jämförelse:
http://www.stereophile.com/content/mart ... asurements
chrisss skrev:..Toppen 1300Hz ser skum ut. Syns inte i mid & diskant-kurvorna.
Är det port-skräp?...
chrisss skrev:Martin skrev:Modern svensk High end-högtalare som jämförelse:
Typisk High-end med för mycket high-end.
Med en dämpning av diskanten ca. 4 dB kanske det går
att lyssna på utan att öronen går sönder.
Toppen 1300Hz ser skum ut. Syns inte i mid & diskant-kurvorna.
Är det port-skräp?
Energiresponsen svackar tydligt under delningen.
Inkompetent konstruktion anser jag.
Tyvärr så är det sånt här skräp som säljer och hypas.
Jag föredrar Ino eller mina egna som inte låter högtalare/high-end alls.
Peters ägg har också låtit behagliga.
Så rak frekvensgång som de Snell och Dunlavy som du länkar till
tror jag också låter liten aning ljusa.
Är det port-skräp?
NiklasF skrev:chrisss skrev:Martin skrev:Modern svensk High end-högtalare som jämförelse:
Är det port-skräp?
Att man inte gör egna saker och säljer isf, dom här ligger väl i 500K ligan så det finns ju pengar att göra om man har kompetensen.
Emanuelgbg skrev:Sen är det alltid härligt att såga något man inte hört/ lyssnat på. Även om det kan stämma.
chrisss skrev:Jag är 100% säker på att dom låter som jag tror dom låter.
Detaljerat, högupplöst & analytiskt brukar det beskrivas i tester.
D.v.s onaturligt och jobbigt i längden.
Bill50x skrev:man kan inte bedöma en högtalare efter några kurvor på frekvensgången.
AndersD skrev:Summeringen mellan mid och diskant ser inte heller så kul ut! Undrar i vilken riktning de egentligen summerar?
Almen skrev:Bill50x skrev:man kan inte bedöma en högtalare efter några kurvor på frekvensgången.
Jag kan tänka mig att det finns åtminstone 5-10 personer bara här på faktiskt som kan det.
Almen skrev:Bill50x skrev:man kan inte bedöma en högtalare efter några kurvor på frekvensgången.
Jag kan tänka mig att det finns åtminstone 5-10 personer bara här på faktiskt som kan det.
Bill50x skrev:chrisss skrev:Jag är 100% säker på att dom låter som jag tror dom låter.
Det är alltid svårt att bedöma mätkurvor jämfört med hur det låter i verkligheten. Visst finns korrelationen där men skillnaden mellan var högtalarna är mätta och var man lyssnar kan mycket väl vara hela skillnaden mellan dålig och bra. Och då pratar vi frekvensgång/klang. Men högtalare har ju andra egenskaper också, spridning, dynamik, olinjär dist... för att ta några exempel. Sammantaget: man kan inte bedöma en högtalare efter några kurvor på frekvensgången. Det är som att bedöma matens smak efter innehållsförteckningen....
/ B
jonasp skrev:Bill50x skrev:chrisss skrev:Jag är 100% säker på att dom låter som jag tror dom låter.
Det är alltid svårt att bedöma mätkurvor jämfört med hur det låter i verkligheten. Visst finns korrelationen där men skillnaden mellan var högtalarna är mätta och var man lyssnar kan mycket väl vara hela skillnaden mellan dålig och bra. Och då pratar vi frekvensgång/klang. Men högtalare har ju andra egenskaper också, spridning, dynamik, olinjär dist... för att ta några exempel. Sammantaget: man kan inte bedöma en högtalare efter några kurvor på frekvensgången. Det är som att bedöma matens smak efter innehållsförteckningen....
Bill, jag tycker i all vänlighet att du ska vara lite försiktig med att hävda ovanstående som fakta, och istället hävda det som din åsikt.
Enligt min uppfattning har Almen rätt - det finns flera personer här som kan säga en hel del om hur det låter med ledning av de mätningar som finns i Stereophile. Jag är ganska övertygad om att Chriss är en av dessa.
Jag saknar förvisso en hel del information i mätningarna, men med kunskap om de ingående delarna och deras egenskaper (jag talar nu om högtalarelementen) kan man åtminstone dra en hel del slutsatser.
jonasp skrev:- det finns flera personer här som kan säga en hel del om hur det låter
Bill50x skrev:Almen skrev:Bill50x skrev:.
Kanske det. Och hur många procent (promille) av de som är lite extra intresserade och ska köpa högtalare handlar det om?
Men titta i HiFi-handboken från mitten/slutet av 70-talet. Alla svenska högtalare från "medvetna" konstruktörer mäter helt snörrakt, mätningar gjorda i efterklangsrum. Rum speciellt framtagna för att passa Herr Carlsson... Hur många av dessa högtalare är accepterade idag?
chrisss skrev:Emanuelgbg skrev:Sen är det alltid härligt att såga något man inte hört/ lyssnat på. Även om det kan stämma.
Vad menar du?
Har du konstruerat högtalare och har erfarenhet av korrelation mellan
mätningar och hur det låter?
Jag är 100% säker på att dom låter som jag tror dom låter.
En så starkt kryddad återgivning funkar endast på ett begränsat urval
av inspelningar.
Ett bra exempel på en mycket fin konstruktion. Kanske har de högtalare som säljs i få exemplar för stora begränsningar i sin utvecklingsbudget?Kraniet skrev:ja gamla högtalare mäter fint men även nyare billiga högtalare.
Tex infinity primus 360
http://www.stereophile.com/content/infi ... asurements
Finns ju även andra exempel. Det är tydligt att pris inte har så mycket med saken att göra.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster