Hifianläggning, finns det en sådan på Faktiskt.se

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-20 14:04

När jag ser bilderna slås jag av liknelsen med min gamla hobby miniracing (slotracing) - en hobby för gamla gubbar ;-)

Jag var för ett par veckor sedan på ett 40-års jubileum av tävlingen "Göteborg 1000" och någon hävdade att medelåldern bland deltagarna ökade med ungefär ett år per år :-)

Och ja, jag var med första gången 1972!

/ B

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-12-20 14:12

Bill50x skrev:När jag ser bilderna slås jag av liknelsen med min gamla hobby miniracing (slotracing) - en hobby för gamla gubbar ;-)

Jag var för ett par veckor sedan på ett 40-års jubileum av tävlingen "Göteborg 1000" och någon hävdade att medelåldern bland deltagarna ökade med ungefär ett år per år :-)

Och ja, jag var med första gången 1972!

/ B

Detta göre sig inte i varje fall inte besväret :twisted:

Bild

Då har lille Colin bättre koll på grejorna ! ( barnbarn )

Bild

Lech

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-20 15:44

Skall bli skitskoj att lyssna på plattan, tyvärr så är ordinarie frontar nere för räkning men måste prova på dom som står som stand in.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2012-12-20 16:19

Jag gjorde just några intressanta iaktagelser. Efter att ha läst tråden, letade jag upp ett gammalt masterband (Ja, Masterband. I samband en en demoinspelning mixade jag ner lite material på ett TDK metallband, direkt från mixerbordet). På bandet fanns, utöver vanliga låtar, lite soundcheckinspelning av gitarr, bas, sång och trummor.

Nu var inspelningen lågt utstyrd, så jag kunde utnyttja max system-spl (ville inte in och pilla på gainen på ultracurven, eftersom balansen annars ligger perfekt), men när jag lyssnade på inspelningarna på en nivå av ca 110 dB i lyssningposition (ska normalt kunna krama ur ca 8-9 dB till) kan jag konstatera följande:
1. Volymen hade behövt vara mycket högre för att matcha nivån i replokalen.
2. Trots dom modiga 110 dB, vilket jag normalt aldrig är i närheten av när jag lyssnar, upplevde jag inte ljudet som besvärande högt. Det hade gärna fått vara betydligt högre, vilket får mig att kanske göra om lyssningen med justerad gain.
3. Subjektivt var ljudkvaliten bättre än det mesta, kanske allt, jag hört på komersiella inspelningar, trots att inspelningen gjordes spartanskt, med enkel utrustning i en stor ljuddämpad vindslokal rakt ned på ett kasettband (nackamichi 3-huvudspelare, metallband).

Vad drar man för slutsatser av detta? 8O

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-20 17:53

miaber skrev:Jag gjorde just några intressanta iaktagelser. Efter att ha läst tråden, letade jag upp ett gammalt masterband (Ja, Masterband. I samband en en demoinspelning mixade jag ner lite material på ett TDK metallband, direkt från mixerbordet). På bandet fanns, utöver vanliga låtar, lite soundcheckinspelning av gitarr, bas, sång och trummor.

Nu var inspelningen lågt utstyrd, så jag kunde utnyttja max system-spl (ville inte in och pilla på gainen på ultracurven, eftersom balansen annars ligger perfekt), men när jag lyssnade på inspelningarna på en nivå av ca 110 dB i lyssningposition (ska normalt kunna krama ur ca 8-9 dB till) kan jag konstatera följande:
1. Volymen hade behövt vara mycket högre för att matcha nivån i replokalen.
2. Trots dom modiga 110 dB, vilket jag normalt aldrig är i närheten av när jag lyssnar, upplevde jag inte ljudet som besvärande högt. Det hade gärna fått vara betydligt högre, vilket får mig att kanske göra om lyssningen med justerad gain.
3. Subjektivt var ljudkvaliten bättre än det mesta, kanske allt, jag hört på komersiella inspelningar, [s]trots[/s] tack vare att inspelningen gjordes spartanskt, med enkel utrustning i en stor ljuddämpad vindslokal rakt ned på ett kasettband (nackamichi 3-huvudspelare, metallband).

Vad drar man för slutsatser av detta? 8O

Se det blå :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-20 17:56

Vad säger du om saken då Peter, tror att du förstår vad jag snurrar om.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-20 19:05

lech skrev:Bild

Tack för tips, den damp ned i lådan idag, skall provlyssnas i bion medan jag lackar reglar senare. :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-12-20 19:35

Festligt, från början vad det nog en limited edition på 600x

Var fick du den ifrån ??

Men det är bara roligt :P hur du än fick den.

Hitta nu en anläggning ( din ? ) som gör den rättvisa , Jag har många betänklikheter om FAIL i reproduktions fasen..

Men upplever du att du sitter live på slussen så får din anäggning OK från mig. 8O Skit i genr'e den är subjekiv som det mesta.

Festligt pensionat att dra sig tllbaka med en Cona under en helg eller så ( rekommenderas ) och lyssna på musik.

Lech :P

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-12-20 21:33

//Lech

Jag har inte så mycket vettigt att tillägga mer än att jag skulle vilja lyssna på din feta rigg!!!! :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-21 02:38

Nattlorden skrev:

Tack för tips, den damp ned i lådan idag, skall provlyssnas i bion medan jag lackar reglar senare. :D

Berätta gärna vad du tycker om skivan.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Hifianläggning, finns det en sådan på Faktiskt.se

Inläggav IngOehman » 2012-12-21 03:45

Jag har precis upptäckt den här tråden.

NiklasF skrev:
NiklasF skrev:
Nattlorden skrev:
NiklasF skrev:Kan du inte visa mig en anläggning här inne på faktiskt som klarar av återge ljudet ifrån replokalen då dom river loss med Marshall 4x12 så att det låter som om du vore där.

Seriöst nu alltså...

Det seriösa svaret är - kan du fixa en bra inspelning av det till att börja med? Utan det går det ju definitivt inte.

Det finns ingen hifianläggning här inne alltså, iom att man inte ens kan fånga upp true to source.

Sicket antiklimax det blev.

Jag och Nattis blev offtopic i vanlig ordning, så startade en ny tråd.

Tycker frågan är intressant, men är även nyfiken på vad det är som gör att
det skulle vara ett intressant mål? I en repa är man mitt i alltihopa och rätt
många repor är ordentligt slamriga så det som hörs där har få eller inga lik-
heter med varken frontalt livescen-ljud eller vad musikproducenter försöker
få fram på fonogrammen de gör.

Å andra sidan - om alla signaler lajnades och spelades in och sedan spelades
upp i de låddor som står där i repan, så skulle ju saken bli utmärkt väl repro-
ducerad, eller vilket ord man nu skall använda.

Men då i stort sätt alla rockmusiker jag känner, även de i 20-årsåldern, har
hunnit förstöra sin hörsel mer eller mindre - just genom att utsätta den för
sådant, i olika repor, så undrar jag om det verkligen är ett meningsfullt mål?

En annan sak man inte heller kan återge i någon normal anläggning är hur
det låter när en handgranet briserar en halvmeter bredvid huvudet (vi kan
säga en som inte innehåller något farligt splitter bara så inte sammanhanget
missförstås, det handlar alltså inte om skador av splitter utan om ljudet).

Men VILL man ha en anläggning som kan ge mer eller mindre omedelbara
hörselskador? En anläggning som kunde återge ljudet från en atombomb på
500 meters avstånd, skulle även utan atombombens övriga skadliga effekter
vara dödande.

Jag tycker nog att anläggningar kapabla att återge alla ljud upp till den nivå
de de riskerar att förstöra hörseln vid lite längre exponering, är utmärkt. Ju
lägre dist, mindre kompression och högre upplösning - desto bättre. Men att
kunna skapa ljud som förstör den hörsel vi använder för att ha glädje av all
musik, ser jag inget egenvärde i alls.

- - -

Det var kanske inget vidare bra svar på frågan, men ändå de tankar som en
fråga som den får mig att reflektera över.

Men svaret på frågan kan jag nog klämma ur mig - nej, några sådana anlägg-
ningar hoppas jag ingen använder.

Men - anläggningar som kan återge hur det låter när man avlyssnar den där
4-tolvan på det avstånd den är avsedd att fungera på, de finns! :)

Alltså anläggningar som kan öppna upp ett stort, stort fönster till ursprungs-
händelsen, alltså på ett sådant sätt att illusionen att det verkligen spelas där
framme uppstår.

De är dock, som någon annan var inne på tidigare i tråden, väldigt ovanligt
att inspelningar som fångat sådant görs och tillgängliggörs. Det tycker jag
är väldigt tråkigt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-21 10:04

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:

Berätta gärna vad du tycker om skivan.

Ja, det gick inte så bra att lyssna på ljudkvalitén på den faktiskt... det var alldeles för bra musik för att jag skulle bry mig över det. Fast det kan ju vara ett tecken på att det var riktigt bra? Det jag noterade var att sången definitivt hade en klang av att ha skickats genom ett PA, det var inte lika tydligt/märkbart på övrig instrumentering.

Kändes som man sprungit in på ett gig med en ännu inte upptäckt Johnny Cash.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-21 10:07

Jag har inte hunnit förstöra min hörsel, och jag har spelat trumpet, trummor och numer bara elbas på allt annat än låg ljudnivå. Det händer ngt med utrustningen när det kranas på som jag finner positiv.

Det som räddat min hörsel är senare tids hörselskydd som ger helt acceptabel dämpning så man inte tappar soundet och framförallt känslan i kroppen av ljudtrycket. I repan är det en nödvändighet, trummor kan inte dämpas, de låter som de gör. På scen däremot kan man ju anpassa ljudtrycket via monitorer, och man slipper att stå framför PA:t. De flesta spelningar jag haft så har jag inte haft hörselskydd. Då är det iof viktigt att tänka var man siktar spridningen på gitarr- och elbasförstärkare. De sprider väldigt dåligt, så vid sidan om funkar det bra.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-21 11:39

Som ni ser så har jag kompleterat med frågor, ok det kanske inte är så intressant att kunna spela som en Marshall 4x12 i en replokal.

Och jag har fått tips på två plattor som skall hålla denna standarden, det är ju löjligt lite för att hålla på med det intresset vi alla delar :(

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-21 11:42

NiklasF skrev:Och jag har fått tips på två plattor som skall hålla denna standarden, det är ju löjligt lite för att hålla på med det intresset vi alla delar :(

Säg det till skivproducenterna.

Sen finns det ju musikstilar där någon liveversion i princip inte existerar, så där är problemet i princip obefintligt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-21 12:52

Vee-Eight skrev:Det händer ngt med utrustningen när det kranas på som jag finner positiv.

Det distar väl? Är väl en del av soundet från instrumentet? Tim de Paravicini (Esoteric Audio Research) tror jag placerade lådan till elbasen/elgitarren utanför studion, på taket, och mickade upp den där. Då fick basisten/elgitarristen "rätt" sound utan att ta över hela inspelningslokalen. Tror det finns beskrivet i en MoLt för 30 år sedan, där Lars-Göran Hedström intervjuar Paravicini.

(Paravicini är tydligen en udda figur som kan vara ett riktigt as, svår att göra med, enligt en aborist jag känner som besökt honom.)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-12-21 13:22

RogerGustavsson skrev:
Vee-Eight skrev:Det händer ngt med utrustningen när det kranas på som jag finner positiv.

Det distar väl? Är väl en del av soundet från instrumentet? Tim de Paravicini (Esoteric Audio Research) tror jag placerade lådan till elbasen/elgitarren utanför studion, på taket, och mickade upp den där. Då fick basisten/elgitarristen "rätt" sound utan att ta över hela inspelningslokalen. Tror det finns beskrivet i en MoLt för 30 år sedan, där Lars-Göran Hedström intervjuar Paravicini.

(Paravicini är tydligen en udda figur som kan vara ett riktigt as, svår att göra med, enligt en aborist jag känner som besökt honom.)

En mångsidig arborist det där :)

När det gäller att placera instrumenten på udda platser; vid inspelningen av Bowie´s "Heroes" i Hansastudion så ställde man upp trummorna i ett marmortrapphus utanför den stora salen där sången spelades in. Detta handlade dock om att få rätt sound snarare än att man skulle skona hörseln :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-21 13:38

Nattlorden skrev:
NiklasF skrev:Och jag har fått tips på två plattor som skall hålla denna standarden, det är ju löjligt lite för att hålla på med det intresset vi alla delar :(

Säg det till skivproducenterna.

Sen finns det ju musikstilar där någon liveversion i princip inte existerar, så där är problemet i princip obefintligt.

Men vi handlar alltså anläggningar med inställningen hifi = true to the source då är det alltså inte soundet ifrån en riktig förstärkare eller trumpet saxofon osv osv som "vi" är ute efter.

Det är alltså soundet ljudkillen har lagt som man vill åt?
Och det har vi ju inte en jäkla aning om hur han vill ha det, två utav miljontalsplattor som är släppta så som man kunde uppleva ljudet på plats.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-21 13:43

Panelguy skrev:En mångsidig arborist det där

Har anlitat denna kanadensare två gånger och det var först vid senaste insatsen hos mig han började berätta om audiophiler... Han blev sittandes tre timmar efter jobbet var klart. Han hade en del att säga om inte bara Paravicini utan även en del svenskt folk i audiobranschen (en del fick negativa kommentarer för hur de behandlade folk). När han inte kapar träd, handlar han med audioprylar, mycket med radiorör.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-21 13:55

NiklasF skrev:Men vi handlar alltså anläggningar med inställningen hifi = true to the source då är det alltså inte soundet ifrån en riktig förstärkare eller trumpet saxofon osv osv som "vi" är ute efter.

Det är alltså soundet ljudkillen har lagt som man vill åt?

Ja. Det är det enda som är möjligt.

Och det har vi ju inte en jäkla aning om hur han vill ha det, två utav miljontalsplattor som är släppta så som man kunde uppleva ljudet på plats.

Precis. Därför går det ju inte generellt att ta en okänd platta som man gillar som referens och bygga sin anläggning för att den skall låta som man tänker sig det borde låta live. Visst, du kan fixa till den, men alla andra plattor hade behövt vara processade på samma sätt för att de skulle funka, och det är de ju inte. Så antingen accepterar man detta och bygger anläggningen så neutral som möjligt... eller så lägger man en viss färgning för att få en del plattor bättre och accepterar att andra blir sämre samtidigt, med lite tur sådana som huvudsakligen inte tillhör ens musiksmak.

Hade det varit meningen att fånga liveframträdandet så exakt som möjligt ut till median så skulle principiellt (och extremt förenklat) studion ställa in allt en gång för alla och bara trycka Record.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-21 14:10

RogerGustavsson skrev:

Det är rätt vanligt att man ställer de större högtalarstackarna i ett eget rum och mikar upp dem. Ofta låter det som bäst när tom högtalarelementet börjar "svettas" lite. En del kombinationer föstärkare och högtalare behöver bra ljudtryck innan de "vaknar till liv". Det är ju också viss återkoppling till instrumentet och i mitt fall även magtrakten. Har även en "liten" Ampeg BA115, dvs en kombo med inbyggd högtalare, i bra höjd så man kan sitta på den. Att bara sitta på den är väldigt bra återkoppling. :D ;) :oops:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-12-21 14:13

Nattlorden skrev: Så antingen accepterar man detta och bygger anläggningen så neutral som möjligt... eller så lägger man en viss färgning för att få en del plattor bättre och accepterar att andra blir sämre samtidigt, med lite tur sådana som huvudsakligen inte tillhör ens musiksmak.

Hur neutralt du än försöker bygga din anläggning kommer den alltid att vara färgad. Har den endast en "viss färgning" får man nog vara nöjd.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-21 14:20

Panelguy skrev:
Nattlorden skrev: Så antingen accepterar man detta och bygger anläggningen så neutral som möjligt... eller så lägger man en viss färgning för att få en del plattor bättre och accepterar att andra blir sämre samtidigt, med lite tur sådana som huvudsakligen inte tillhör ens musiksmak.

Hur neutralt du än försöker bygga din anläggning kommer den alltid att vara färgad. Har den endast en "viss färgning" får man nog vara nöjd.

Och det platsar inte inom ramen för skrivningen "så neutral som möjligt"?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-12-21 14:26

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:

Och det platsar inte inom ramen för skrivningen "så neutral som möjligt"?

I mina öron låter "eller så lägger man en viss färgning för att få en del plattor bättre och accepterar att andra blir sämre samtidigt" som att man kan välja att inte lägga till en viss färgning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-21 15:14

Panelguy skrev:I mina öron låter "eller så lägger man en viss färgning för att få en del plattor bättre och accepterar att andra blir sämre samtidigt" som att man kan välja att inte lägga till en viss färgning.

Det är skillnad på att inte kunna välja bort något litet och att medvetet välja något stort.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-12-21 17:02

Man KAN välja att inte lägga till en viss färgning. Och en annan också, och
en tredje...

Frågan om man kan välja bort alla typer av färgningar är dock en annan...

Man kan påstå att man kan det, eller att man inte kan det. För delvis, kan-
ske nästan helt, är den av filosofisk art.

- - -

Dels kan man behöva filosofera över om man räknar all sorts "påverkan"
som färgning. Lyssnar man t ex på färgat ljud om man har en frisyr som
man är ovan vid, eller om ens nya glasögon påverkar på ett annat sätt än
de man lyssnade med tidigare? Kanske kan man inte ha glasögon alls om
man vill lyssna ofärgat? Kan man ha hår på huvudet och tröja på sig?

Sen kan man filosofera över om ljudet blir färgat för att hålet till inspel-
ningsvärden inte har storleken 4pi steradianer? Och om man tycker det,
är då alla objekt färgande, även de som påverkar ljudet man hör live, de
som inte musikerna hörde i varje fall, t ex en stolpe i lokalen?

Och till sist så är frågan om man filosofiskt bör kalla någon för en färg-
ning även om det ligger under hörtröskeln?

Den som inte har reflekterat över, och kontemplerat dessa faktorer, bör
göra det, kan jag tycka.

Med "rätt svar" (/filosofisk inställning) på alla de tre punkterna kan man
inte utesluta att man kan välja bort alla färgningar, inte bara för en enskild
länk i kedjan, utan för hela kedjan - för så bra kan man faktiskt återge
musik - så bra att man tar miste.

- - -

Men framför allt vill jag framhålla hur tråkigt jag tycker det är att frågan
om (ifrågasättaden av) vad som är möjligt ständigt och jämt skall kastas
fram i fulretoriska försök att underkänna någon annans ambition att vilja
återge musik med så lite färgning som möjligt. :(

Det är ju bara dumheter.

Saken är ju den att det inte spelar någon som helst roll hur långt den ena
eller andra människan tror att det är möjligt att komma. Inte för vad en
annan, en specifik, människa strävar efter. Så bra som möjligt är ALLTID
möjligt, och ofta en rimlig ambition. Alltid för den som har den. :)

Och en sak kan man vara alldeles säker på - den som inte tror att en sak är
möjlig, kommer inte att vara den som lyckas. Så varför de som inte tror
gör sådana ansträngningar för att dra ned andra i sin negativism kommer
jag nog aldrig att förstå. Vad är syftet?

RogerGustavsson skrev:

Inte alls!

Han är en störtskön lirare, som jag på varenda mässa jag ställt ut på med
Guru har kommit att prata med - timmavis - om allting mellan himmel och
jord.

Fast en fascinerande egenskap har han - varenda gång som jag har träffat
honom så får jag känslan att han inte känner igen mig alls... :o Alltså även
om det bara gått en månad sedan vi senast sågs och vi då talade hur länge
som helst. På mässan i HongKong tror jag han spenderade halva mässtiden
i vår monter, eller precis utanför, där vi stod och pratade och gick särskildt
djupt med avseende på höjdmätare för flygplan som känner markavståndet
genom kapacitensen!

Hans stora idol är Blumlein.

Som sagt - han är verkligen INTE ett as.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-12-21 17:51

JonasP
Det är lösbart efter helgerna när som helst i stort sett. PM:a

JonasP skrev
Jag har inte så mycket vettigt att tillägga mer än att jag skulle vilja lyssna på din feta rigg!!!!

Varning dock för effektnivån , jag har bara ca 20 watt som max Oftast är det dock 10W stegen som spelar. Men i gengäld så har högtalarna en hög känslighet ( 105dB/1W/1m ) .
Så SPL blir good enough ändå i 60 m2.

Här skulle IÖ eminenta omräkningstabell: känslighet W/SPL, sitta fint . Den han skrev på Sweetspotforum för några år sedan.

Lech
editerat stavfel bl.a
Senast redigerad av lech 2012-12-21 18:11, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-12-21 17:52

Motorheadphönes kommer att lösa alla dessa problem.

:)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-12-21 17:58

IngOehman skrev:Man KAN välja att inte lägga till en viss färgning. Och en annan också, och
en tredje...

Frågan om man kan välja bort alla typer av färgningar är dock en annan...

Man kan påstå att man kan det, eller att man inte kan det. För delvis, kan-
ske nästan helt, är den av filosofisk art.

Ja så kan man ju också uttrycka det :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-12-21 18:43

lech skrev:JonasP
Det är lösbart efter helgerna när som helst i stort sett. PM:a

JonasP skrev
Jag har inte så mycket vettigt att tillägga mer än att jag skulle vilja lyssna på din feta rigg!!!!

Varning dock för effektnivån , jag har bara ca 20 watt som max Oftast är det dock 10W stegen som spelar. Men i gengäld så har högtalarna en hög känslighet ( 105dB/1W/1m ) .
Så SPL blir good enough ändå i 60 m2.

Här skulle IÖ eminenta omräkningstabell: känslighet W/SPL, sitta fint . Den han skrev på Sweetspotforum för några år sedan.

Lech
editerat stavfel bl.a

Tja på tre meters håll så rör det väl sig om 105 + 6 + 10*log(20) - 9 = 115 dB max på lyssningsplats. Verkar räcka långt!! :)

Jag befinner mig dock i södra landsändan. Jag skickar PM.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi