Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
BPM skrev:Peter:
Du har rätt och fel. Du skriver att om orthoakustik hade varit ett kännetecken hade SSC kunnat registrera det som ett varumärke, och att de inte kan det.
Men..ni har ju fullständigt snöat in på den lagliga sidan av frågan. Den är ju ingen som bestrider.
Du, och andra, undviker konsekvent att bemöta den "andra" sidan av frågan, alltså den som gör gällande att OA och ordet orthoakustik är starkt förknippat med Stig Carlssons person och som därav skapar associationen av Stig när man hör orden. I alla fall bland vanligt, ljudintresserat folk. Att hävda att ni kan kalla saker ortoakustiska om ni vill är rätt. Det bestrider ingen. Frågan är istället om ni BORDE göra det, av anledningar flera gånger nämnda i tråden. Varför VILL ens välrenommerade konstruktörer svänga sig med uttryck som så starkt förknippas med någon annan?
Jag är säkert inte smartast här, så jag fattar helt enkelt inte.
En annan fundering..
Jag respekterar Naq och tycker att han är mycket kunnig och att han håller god ton i de debatter där han ingår.
Jag ser det dock som märkligt att han vill ha en gemensamt framkommen grund för de komponenter som ska ingå i orthoakustik när han i de kommentarer till testen av L4 som han länkade till (direkt eller indirekt, välj själva) hävdar att L4 är en orthoakustisk högtalare. Om så är fallet så har han ju redan sitt egna svar på frågan.
Och återigen så vill jag säga att jag inte tycker att då det inte kan vara annat än en tolkning av vad Stig menade med begreppet orthoakustik ska man inte använda sig av uttrycket orthoakustik i samband med en produkt som Stig aldrig deltagit i utvecklandet av, eller ens lyssnat till.
Var rakare, och säg att det är en personlig tolkning av vad Stig menade, och kalla det något annat. För gemene man skulle det dels öka respekten för konstruktörens kunnande (han har gjort något eget) och dels skulle oönskade associationer till Stig minskas samtidigt som önskade (respekt) skulle ökas.
BPM skrev:Var rakare, och säg att det är en personlig tolkning av vad Stig menade, och kalla det något annat. För gemene man skulle det dels öka respekten för konstruktörens kunnande (han har gjort något eget) och dels skulle oönskade associationer till Stig minskas samtidigt som önskade (respekt) skulle ökas.
phloam skrev:Men PM, oss amatörer emellan- silver ghost är inte nån designprincip som en viss konstruktör velat sprida och lämna som arv (utan bara en modellbeteckning s.a.s.).
Jag är som du inte så insatt men tycker det är helt självklart och i Stigs anda att både Larsen och Bremen och gärna JBL och Audio Pro osv började använda sig av orthoakustiska lösningar och kallade dem för just det. Stig ville ju uppenbarligen detta?
Sen kopplar man kanske ordet orthoakustik till Stig som person också, men det är ju bara hedersamt och har inte några kommersiella aspekter imho.
BPM skrev:Jag kan inte annat än återupprepa vad jag skrev i mitt första inlägg i denna tråden (obs, icke ordagrant) där jag tycker att man kan sätta sig in i, och om kunnandet finns, utveckla Stigs syn på saker och ting och därigenom visa intresse och respekt för ett livsverk men varför kalla det orthoakustik?
JAG ser det så här:
Det är ganska vederlagt att Stig ändrade uppfattning då och då om vad orthoakustik är. Han ändrade sina högtalare kraftigt, men ändå kallade han nästan samtliga "OA", alltså orthoakustiska. DET om något borde slå fast att Stig verkligen såg orthoakustik som sitt varumärke, och inte enbart som en benämning på en princip.
MagnusÖstberg skrev:Jag tror faktiskt att gemene människa skiter i begreppet![]()
Jag är rätt övertygad om att man med ord iallafall måste förklara varför en högtalare fungerar som den gör och fördelarna man anser med det.
MagnusÖstberg skrev:Jag tror faktiskt att gemene människa skiter i begreppet![]()
Jag är rätt övertygad om att man med ord iallafall måste förklara varför en högtalare fungerar som den gör och fördelarna man anser med det.
Du är inte gemen.phloam skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag tror faktiskt att gemene människa skiter i begreppet![]()
Njao, jag tror det är viktigt att man indikerar att man har med någon annan konstruktörs tänkande i sitt arbete, i stället för att bara gå efter egna tankar och principer.
Om det skulle komma ett nytt märke som heter "Bertils OA" eller nåt så säger det rätt bra vad det rör sig för typ av högtalare.
Det är ju fördelen med namn som Ace Bass eller OA eller så, man slipper förklara allt i detalj hundra gånger om
MagnusÖstberg skrev:Kan du förklara Ace Bass eller ens vet vad det är så är du inte gemen.
MagnusÖstberg skrev:Kan du förklara Ace Bass eller ens vet vad det är så är du inte gemen.
Svante skrev:Nu är det iofs bara Audio Pro som kan bygga med ACE-bass kommersiellt, eftersom det är deras varumärke. Men det är ju fortfarande skillnad på principen och implementeringarna av den.
I sitt exjobb kallade KES principen för AC-bass. Yamaha kallade den väl för YST eller nåt.
paa skrev:Det var väl Yamaha som köpte patentet, men AudioPro behöll varumärket och behöll även rätten att själva använda principen. Men nu måste väl patentet ha gått ut? Varumärken däremot har ju längre livslängd än patent.
IngOehman skrev:Såhär skrev Svante och paa för inte så länge sedan:Svante skrev:Nu är det iofs bara Audio Pro som kan bygga med ACE-bass kommersiellt, eftersom det är deras varumärke. Men det är ju fortfarande skillnad på principen och implementeringarna av den.
I sitt exjobb kallade KES principen för AC-bass. Yamaha kallade den väl för YST eller nåt.paa skrev:Det var väl Yamaha som köpte patentet, men AudioPro behöll varumärket och behöll även rätten att själva använda principen. Men nu måste väl patentet ha gått ut? Varumärken däremot har ju längre livslängd än patent.
phloam skrev:Dilemmat i ett nötskal:
"Orthoakustik" är ett så sexigt namn på en princip att det kanske borde registrerats som varumärke för länge sen.
Men så fort man gör det så reducerar man arvet från Stig - den orthoakustiska principen - till en marknadsföringsgimmick.
Jag menar att det bästa är att använda namnet i dess rätta betydelse - d.v.s. benämningen på den princip som Stig ville ge oss alla att använda.
IngOehman skrev:Såhär skrev Svante och paa för inte så länge sedan:Svante skrev:Nu är det iofs bara Audio Pro som kan bygga med ACE-bass kommersiellt, eftersom det är deras varumärke. Men det är ju fortfarande skillnad på principen och implementeringarna av den.
I sitt exjobb kallade KES principen för AC-bass. Yamaha kallade den väl för YST eller nåt.
hifikg skrev:Ortho Acoustic som raggningsreplik är oslagbart.
Svante skrev:IngOehman skrev:Såhär skrev Svante och paa för inte så länge sedan:Svante skrev:Nu är det iofs bara Audio Pro som kan bygga med ACE-bass kommersiellt, eftersom det är deras varumärke. Men det är ju fortfarande skillnad på principen och implementeringarna av den.
Jag måste rätta mig själv där. KES kallade principen för "specialdriving" i exjobbet.
phloam skrev:Dilemmat i ett nötskal:
"Orthoakustik" är ett så sexigt namn på en princip att det kanske borde registrerats som varumärke för länge sen.
phloam skrev:Men så fort man gör det så reducerar man arvet från Stig - den orthoakustiska principen - till en marknadsföringsgimmick.
Jag menar att det bästa är att använda namnet i dess rätta betydelse - d.v.s. benämningen på den princip som Stig ville ge oss alla att använda.
IngOehman skrev:Jag kan försäkra dig att Stig INTE ville att andra skulle kalla sina högtalare för ortoakustiska.
IngOehman skrev:... förstå att rummet var en del av ekvationen, och att man i större utsträck-
ning även började mäta högtalare på nya sätt ...
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Såhär skrev Svante och paa för inte så länge sedan:Svante skrev:Nu är det iofs bara Audio Pro som kan bygga med ACE-bass kommersiellt, eftersom det är deras varumärke. Men det är ju fortfarande skillnad på principen och implementeringarna av den.
Jag måste rätta mig själv där. KES kallade principen för "specialdriving" i exjobbet.
Och nu sa du ännu en gång att det är en princip.
En vars namn (som är ett kännetecken) Audio Pro äger. Trots att alla
patent har gått ut.
Och rätt hade du också.
Vh, iö
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster