Finns det möjligtvis rumsakustiska erfarenheter/kunskaper
på detta forum?
Har inte hittat nåt annat forum som kommer närmare akustik
så jag får väl pröva här.
/Per
Moderator: Redaktörer
norman skrev:Svante skrev:Hmm, är det inte mest en person ni pratar om nu.
Nja, det finns faktiskt fler än dig som är duktiga!
PerA skrev:Ok, jag har alltså kommit rätt!Känns bra att flera svarat, då
är det alltså liv på forumet.
Jo det är ju mycket man undrar men jag får väl börja nånstans:
Hur mycket jag än läser om det så fattar jag inte ändå.
Varför är efterklangen längre i rummets moder? Vid en moder
är ju +6 dB i antinoden och tyst i noden (rent teoretiskt och idealiskt) Så det är ju högre nivå men RT60 är ju när ljudet fallit 60dB från sitt ursprungliga värde, så det är ju relativt. Borde alltså inte påverka RT.![]()
Nån som kan det här?
Samtidigt blir resonanstopparna smalare om man har mindre absorbtion på väggarna, bandbredden på resonansen blir mao mindre.
De + 6 dB du pratar om är nog det som händer i en stående våg, som egentligen är något annat än en exciterad rumsmod. Urtypen för en stående våg är en plan våg som falle in vinkelrätt mot en vägg. En enda vägg alltså. I ett rum studsar ljudet många gånger och om frekvensen är "rätt" (dvs vid en resonansmod) så kan förstärkningen bli betydligt mer än 6 dB.
PerA skrev:Jag är väldigt tacksam för svaret men det var inte riktigt det som var frågan. Varför är efterklangen längre i rummets moder?
PerA skrev:
Men det var flera andra grejer som var intressanta också:Samtidigt blir resonanstopparna smalare om man har mindre absorbtion på väggarna, bandbredden på resonansen blir mao mindre.
Hur i hela världen kan en moder ha bandbredd?, enligt Everest så
brukar det ligga mellan 3-10Hz normalt och det beror på volymen.
PerA skrev:De + 6 dB du pratar om är nog det som händer i en stående våg, som egentligen är något annat än en exciterad rumsmod. Urtypen för en stående våg är en plan våg som falle in vinkelrätt mot en vägg. En enda vägg alltså. I ett rum studsar ljudet många gånger och om frekvensen är "rätt" (dvs vid en resonansmod) så kan förstärkningen bli betydligt mer än 6 dB.
Som jag fattar det så bygger egenmoderna på stående vågor fast
bara mer komplicerat, i nåt slags 3D på nåt vis.
+6dB är en yta menade jag, sen blir det väl +18dB med tre exakta ideala axiella moder.
Efterklang och rumsmoder inträffar i två olika frekvensområden. Visst tar det tid för ljudet att "ringa färdigt" när man har exciterat en rumsmod, men det är inte efterklang i vanlig mening.
Exakt vid resonansen förstärks ljudet som mest, men lite vid sidan av resonansen förstärks ljudet fortfarande, fast inte lika mycket.
Tag en orgelpipa. Där studsar ljudvågen i båda ändarna av pipan. Dessa upprepade studsar gör att man får flera reflekterade vågor, en för varje studs, och varje fördubbling av antalet ger en ökning med 6 dB. Om vågen studsar många gånger blir förstärkningen stor, men smalbandig.
IngOehman skrev:Hej PerA!
Låt oss för ett ögonblick frysa tiden och tänka oss att vi har ett "exiterat rum", men ett som bara är exiterat vid frekvenser signifikant under schröderfrekvensen (och över lägsta fundamentalresonansen*), det kan vara exiterat av en bandbreddsbegränsad puls eller ton eller vad det vill, men nu är tiden frusen, och vi kan tänka oss att vi kan se en massa "luftpartiklar".
Låt oss säga att det exempelvis är 4000 stycken (20 ggr 10 ggr 20 (B*H*D)) och deras täthet säger oss vilket tryck det är i olika punkter i rummet, medan varje synlig partikel har en liten pil som visar vart var och en av dem är på väg.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], lemmts och 27 gäster