10 låtar att spela för en ljudtekniker/studio

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-12-30 13:12

PekkaJohansson skrev:
JB skrev:Ljudtekniker vet nog hur en omastrad låt låter ska ni se, anledningen att man komprimerar musik är ju att den ska funka överallt, i en mobiltelefon, i en bil med mycket bakgrundsljud osv...
Så länge musiken är tänkt att kunna lyssnas på överallt och inte bara i en hifi anläggning så är masterkompressor enda sättet att få musiken att låta klart och tydligt överallt, så ni kastar nog bort eran tid med det här projektet, är knappast för att dom inte vet hur omastrad musik låter som dom brickwallar musiken.

Jag tror nog enda chansen ni har isåfall är att övertala dom att släppa skivorna även på SACD eller något annat media som special edition hifi version, vilket dom kanske skulle göra om intresset var tillräckligt stort (vilket det nog inte är)

Oj! Har du provat att jämföra olika grader av ljudkvalitet i olika lyssningar? Om inte kan jag berätta att dynamiska och välljudande inspelningar låter bättre i allt från mobiltelefon via bilradio till den finaste av hemanläggningar. Du torgför en myt som helt enkelt saknar grund.
Jag säger inte att du har fel, men vad grundar du detta på?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-12-30 14:16

Jag tror att även om " dynamiska och välljudande inspelningar låter bättre i allt från mobiltelefon via bilradio till den finaste av hemanläggningar" så betyder inte det att musiken går att använda som tänkt för det.

Att lyssna på musik innebär inte med automatik att ljudkvalitet är av högsta prioritet - speciellt om man sitter i bilen eller lyssnar via inbyggd smarphonehögtalare eller dockningsstation.

Notera att JB skriver "funka" - inte att den ska låta som bäst. Popmusik ska ofta funka i helt andra sammanhang än "hifi-lyssnande", därav bearbetningen. Musiken mastras efter användningsområde, inte efter ljudkvalitet idag. Därav missförstånd.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-12-30 23:19

_Fredrik_ skrev:Jag säger inte att du har fel, men vad grundar du detta på?

Lyssning till en rad låtar med olika grad av masteringprocessning genom å ena sidan goda anläggningar och å andra sidan en mobiltelefonhögtalare. Förklaringen är att distorsion i olika led adderas och att den dominerande distorsionen kommer från dagens illa producerade pch/eller mastrade plattor. Vi jämförde allt från enkel pop till den mest välproducerade akustiska musiken, men ett enkelt test är att spela Madonnas olika produktioner genom åren. Jämför till exempel "La isla bonita" och "American life" så hör du även genom den sämsta av lyssningar att produktion och mastering av den senare är katastrofal för ljudkvaliteten.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-12-30 23:31

phloam skrev:Musiken mastras efter användningsområde, inte efter ljudkvalitet idag. Därav missförstånd.

I tanken att musik måste mastras "efter användningsområde" ligger just missförståndet. Även i en bil, med dess höga störnivå, är rent och dynamiskt ljud att föredra eftersom god ljudkvalitet tillåter att man höjer ljudstyrkan över störnivån. Samma sak gäller lyssning i kollektivtrafiken. Minns också att relativt dynamisk pop- och rockmusik har avlyssnats och uppskattats i allehanda miljöer - tonårsrum, danslokaler, i hörlurar i lokaltrafiken och i bilar - från mitten av 50-talet till mitten av 80-talet. Varför skulle vi acceptera sämre ljudkvalitet i dag?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-30 23:51

PekkaJohansson skrev:Även i en bil, med dess höga störnivå, är rent och dynamiskt ljud att föredra eftersom god ljudkvalitet tillåter att man höjer ljudstyrkan över störnivån.

Förrutsatt att du har effekt nog till topparna i musiken. Det är också lite konstigt för tillgång till hög effekt är idag rätt vanligt. Tokmastringen gör att liten effekt behövs för att få det låta starkt. Det kanske är önskvärt i del sammanhang, men det låter inget vidare... Kompressorfunktion i avspelaren, då kunde lyssnarna självs välja.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-12-31 00:19

Problemet är att man måste anpassa mixen för att den ska mastras efteråt om resultatet ska bli någorlunda bra.
Gör man en mix som låter bra omastrad och sedan bara lägger på en masterkompressor efteråt så försvinner kaggen och andra grejer som normalt sticker ut lite.
När jag mastrat så har jag alltid fått höja kaggen ordentligt så den låter löjligt hög omastrat, och sedan när man slängt på masterkompressorn har det blivit lagom nivå.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2012-12-31 01:05

RogerGustavsson skrev:Det är också lite konstigt för tillgång till hög effekt är idag rätt vanligt.

Jag lyckas då få alla mina bilstereoapparater att klippa förfärligt. Jag tror aldrig jag lyckas spela så högt som jag vill utan att det låter förjävligt. Förutom med remastrade Stones. Då låter det förjävligt redan långt innan det klipper.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2012-12-31 01:06

JB skrev:När jag mastrat så har jag alltid fått höja kaggen ordentligt så den låter löjligt hög omastrat, och sedan när man slängt på masterkompressorn har det blivit lagom nivå.

Kan man inte bara skita i masterkompressorn då?

Föregående

Återgå till Generellt om hifi