Varför surrar (och spökar) det?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Varför surrar (och spökar) det?

Inläggav hifikg » 2013-01-07 15:30

När jag använder mitt "nya", vackra, rörslutsteg hörs dels ett svagt brum/surr i båda högtalarna och, mest störande, när den blivit riktigt varm, ett högre brus i höger kanal. Vad kan vara fel? Hur åtgärdar jag felen?

Förstärkaren är en Audio Innovation 800 Mk II (ganska hopplös konstruktion enligt vissa *s*)

Bild
Senast redigerad av hifikg 2013-01-11 14:50, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-07 20:32

800 mk1 är ett bättre steg, bla står rören lite väl tätt på mk2.
Troligtvis är det dax att byta småtrioderna, prova med det.
Kolla visuellt alla lytar också, att de inte ser svullna ut.

Efter det är det bara att lossa komponet för komponent och felsöka. :)
Den som vet mest, tror minst.

jansch

Inläggav jansch » 2013-01-07 20:38

Börja med att kortsluta ingångarna.
Du har väl RCA phono pluggar på ingången. Enklast/bäst är att ta lösa RCA kontakter och helt enkelt lägga en "lödklutt" mellan mittstiftet och skärmkanten.

Slå på förstärkaren - NU vet du om det är förstärkaren ELLER nåt som matar förstärkaren som är problemet......

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-07 21:25

Ragnwald skrev:800 mk1 är ett bättre steg, bla står rören lite väl tätt på mk2.
Troligtvis är det dax att byta småtrioderna, prova med det.
Kolla visuellt alla lytar också, att de inte ser svullna ut.

Efter det är det bara att lossa komponet för komponent och felsöka. :)

Smårören är, enligt uppgift, nya sedan i somras. Lytarna nämnde förra ägaren tror jag, de i nätdelen, om jag minns rätt. Ska skruva upp chassiet när den svalnat och se om jag kan identifiera dem.

Mk 1 gjordes ju av allas vår Erik. Mk II vill han knappt ta i med tång *s*, nåja, jorå, han kan modifiera det så det ska bli anständigt. Har pratat med honom om saken. Får se hur jag gör. För faktum är att jag trivs med ljudet som den levererar, även om pentodkoppling inte ska fungera. Mitt exemplar är dock en smula modifierat redan, såtillvida att det har försetts med en viss motkoppling (eventuellt lite för mycket enligt Erik). Försöker formulera hur den skiljer sig ljudmässigt från NAD´en, men det är inte så lätt att sätta ord på. Även om jag inte kommer att spela på den så kommer den att få stå ovanpå NAD´en o lysa vackert. Rör skapar ett inre lugn!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-07 21:26

jansch skrev:Börja med att kortsluta ingångarna.
Du har väl RCA phono pluggar på ingången. Enklast/bäst är att ta lösa RCA kontakter och helt enkelt lägga en "lödklutt" mellan mittstiftet och skärmkanten.

Slå på förstärkaren - NU vet du om det är förstärkaren ELLER nåt som matar förstärkaren som är problemet......

Du skojar inte nu hoppas jag, så att jag kvaddar förstärkaren. Kortslutning låter farligt...

jansch

Inläggav jansch » 2013-01-07 21:44

Hifikg - NEJ FÖR TUSAN!!!!

Att kortsluta INGÅNGARNA är HELT OFARLIGT och används ofta på t.ex professionell apparatur - så for en INGÅNG inte används kortsluts den för att undvika onödigt brum etc.

Om nåt går sönder pga av det i DIN förstärkare lovar jag att betala/fixa reparationen.
Jag VET att många som inte är fullt insatta tycker det låter konstigt, men det är ett helt korrekt sätt att felsöka..

Kan nån annan verifiera så Hifikg vågar göra så?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-01-07 21:45

Ingångarna är helt ok att kortsluta. . . typ :)

ps. jansch han före
Senast redigerad av Laila 2013-01-07 21:47, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-07 21:46

jansch skrev:Hifikg - NEJ FÖR TUSAN!!!!

Att kortsluta INGÅNGARNA är HELT OFARLIGT och används ofta på t.ex professionell apparatur - så for en INGÅNG inte används kortsluts den för att undvika onödigt brum etc.

Om nåt går sönder pga av det i DIN förstärkare lovar jag att betala/fixa reparationen.
Jag VET att många som inte är fullt insatta tycker det låter konstigt, men det är ett helt korrekt sätt att felsöka..

Kan nån annan verifiera så Hifikg vågar göra så?

Tack, då tror jag på dig, ville bara dubbelkolla. Tror jag hört det där du nämner nu någon gång i min ungdom :-)

jansch

Inläggav jansch » 2013-01-07 21:47

Komplettering:
Har du en MIKROFONINGÅNG MED FANTOMMATNING (48volts matning) ska man inte göra så. Men det är en helt annan grej...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-07 21:49

jansch skrev:Komplettering:
Har du en MIKROFONINGÅNG MED FANTOMMATNING (48volts matning) ska man inte göra så. Men det är en helt annan grej...

Det finns bara två ingångar på den här apparaten, höger o vänster om... (och för säkerhets skull, eftersom vi är på faktiskt, en ingång för ström då)

jansch

Inläggav jansch » 2013-01-07 22:02

Hittade schemat för 800MK1 och 800MK3, inte 800MK2. Du har 2 st "linjeingångar" (vänster/höger) dvs det är ett traditionellt slutsteg. Vet inte vad du har för förförstärkare men det spelar ingen roll.

Linjeingångarna, har visserligen inte någon kondensator på ingången men efter första steget sitter en kondensator som gör att steget inte kommer att "slå bakut" om du kortsluter ingången.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-08 00:12

jansch skrev:Hittade schemat för 800MK1 och 800MK3, inte 800MK2. Du har 2 st "linjeingångar" (vänster/höger) dvs det är ett traditionellt slutsteg. Vet inte vad du har för förförstärkare men det spelar ingen roll.

Linjeingångarna, har visserligen inte någon kondensator på ingången men efter första steget sitter en kondensator som gör att steget inte kommer att "slå bakut" om du kortsluter ingången.

Jag har schema för Mk2 också, även med modifieringarna inritade, men jag förstår ändå inte så mycket av såna. Men jag ska prova att kortsluta som du beskrivit, det fixar jag :-). Den står på kylning nu. Får se om jag gör det i natt eller om jag väntar till imorgon.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-08 21:17

hifikg skrev:Smårören är, enligt uppgift, nya sedan i somras. Lytarna nämnde förra ägaren tror jag, de i nätdelen, om jag minns rätt.

Ingen garanti att de är nya. Har fått hem nya rör som surrat, måndagsex.
Edit: måndags-ex.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-08 21:59

Ah, jag kanske har NOS-rör på hyllan, men jag ska börja med kortslutningstricket och kanske se över "lytarna" (jag har förstås ingen aning om hur en "lyt" ser ut, men det löser sig nog). Idag skruvade jag högtalare på lediga stunder och det gav ingen utdelning, tyvärr. Men det gråter jag om i en annan tråd.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-01-09 02:06

Prova att byt rören plats på rören på vänster och höger sida, och se om problemet "byter sida".

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-11 14:37

Kaha skrev:Prova att byt rören plats på rören på vänster och höger sida, och se om problemet "byter sida".

Good thinking! Gjorde det, flyttade slutrören, EL-34:orna som är äldst. Och si, vattenfallet flyttade från höger till vänster kanal. Antar att det är minst ett av de paren som behöver bytas ut då? Har inte gjort någon kortslutning än, men i och med att felet flyttade med så kan jag väl anta att rören är boven i dramat. Slog nyss igång rörslutsteget efter att ha lyssnat på 208:an en stund och det låter brutalt mycket sämre, rösterna i den mäktiga kör jag lyssnade på grötar ihop sig och låter distorderat. Fast jag vet ju att om ca 40 minuter låter det okej igen. Det lutar nog åt att slutsteget får hälsa på Mäster Erik under våren/sommaren för lite mer modifikationer. Det är så vackert så jag vill inte skiljas från det med mindre än att det har fått visa sina bästa sidor först.

Nu noterar jag ett problem till. När jag ansluter rörsteget börjar försteget bete sig skumt. Det byter ingång och volymen går stadigt uppåt!! Som om det spökade i lyssningsrummet. Vad tyder det på, säger ni som kan? Det gäller när slutsteget går på tomgång. Spelar jag musik så håller det sig stabilt, även om jag kan dra mig till minnes att ingången har skiftats vid något tillfälle så det har blivit tyst plötsligt. Wazzup!?

Edit: noterar att både volym och ingång "glider" nu, trots musik. Någon teknisk förklaring till det, eller har jag drabbats av hifi-spöken!?

Edit2: Stängde av slutsteget och då slutar spökerierna. Slog på slutsteget... och si, nu börjar spökerierna igen. Hrmpf...

Edit2: Bytte till 208-an igen och nu spökar det inte längre...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-11 15:01

Försteg med fjärrstyrning via IR? Slutsteg som sänder ut modulerad IR av "misstag"? Långsökt, men kan lätt provas med mössa över försteget (eller slutstegen), om så vore.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-11 16:14

Finns ingen fjärr till AI 800... försteget är fjärrkontrollerat. Men hur kan slutsteget från förra årtusendet påverka det?

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-01-11 16:20

Det är möjligt att rören skickar ut lite IR.
Jag håller med Per, prova att täcka över IR mottagaren på försteget.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-11 16:24

Om man håller handen över rören känner du förmodligen värme. Då är det inte långsökt att tro att det också finns IR-strålning. Men att den skulle modulera den så bra att försteget påverkas vet vi inte förrän du gjort fjärrmottagaren blind.

Täck för så att du inte längre kan använda fjärrisen och provkör ett tag!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-11 16:43

Ah, ni menar så... det ska jag prova. Fast märkligt nog är det oftast när rörslutsteget är nystartat som fenomenet uppstår. När det stått på en halvimma så är även försteget stabilt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-20 03:18

Har bytt ett par rör och nu är vattenfallet borta. Genom att flytta slutsteget en halvmeter längre från försteget upphörde spökerierna, men efter rörbytet har jag ställt tillbaka det och spökerierna har inte kommit tillbaka. Noterade att rören som byttes glödde intensivare än övriga och jämfört med ersättningsrören. Kanske spred de extra mycket IR? Rör är mystiskt, och lite kul. Har lyssnat på rör hela kvällen och skulle kunna hålla på till solen går upp och eftersom jag ändå inte märker det i mitt lyssningsrum, ännu längre. Fast jag behöver nog min skönhetssömn *s*

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-21 00:23

Vattenfallet är borta, men brummet kvarstår. När ingenting är anslutet till slutsteget mer än högtalarna så brummar det inte. När försteget ansluts brummar det. Testade med olika kablar. Ingen skillnad. Testade med fem meter kabel och försteget flera meter från slutsteget. Ingen skillnad. Bytte försteget mot Pre Out från bioreceivern. Ingen skillnad. Drar slutsatsen att brummet kommer från slutsteget. Finns det någon som har en ritning på nätdelen till en Audio Innovation 800 Mk II? Jag har ritningar på resten, men tydligen finns inte nätdelen med på dem.

Återställde allting, och passade på att ställa försteget lite längre från rörhäcken för att minska risken för spökerier, men icke! Det spökade mer än någonsin. Nu har 208-an fått ta över, så här kan man ju inte ha det.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-21 09:40

hifikg skrev:Återställde allting, och passade på att ställa försteget lite längre från rörhäcken för att minska risken för spökerier, men icke! Det spökade mer än någonsin.

Har du testat att lägga bindel på försteget för att kolla vår hypotes? Inte för att det är så förbaskat viktigt, men det är alltid intressant att hitta orsaker till tokerierna!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-21 12:17

PerStromgren skrev:
hifikg skrev:Återställde allting, och passade på att ställa försteget lite längre från rörhäcken för att minska risken för spökerier, men icke! Det spökade mer än någonsin.

Har du testat att lägga bindel på försteget för att kolla vår hypotes? Inte för att det är så förbaskat viktigt, men det är alltid intressant att hitta orsaker till tokerierna!

Jag lade en handduk över hela försteget, men ändå lyckas slutsteget påverka det. Det märkliga var att även fjärrkontrollen fungerar rakt genom handduken. Behövs det bly? Tidigare stabiliserade det sig när slutsteget varit på en stund, men igår var det ingen hejd på spökerierna. Kanske borde skriva till TV´s "Det Okända" och få hit en sån där rörutdrivare?

Tog upp problemet med Roland på Tango Tubes och han svarade så här:

"Hej KG

Tydligen så är slutsteget så instabilt så att det kommer i självsvängning därav alla fenomen som uppstår. Jag tror inte att det är någon större ide att du försöker med “yttre” åtgärder utan här behövs en doktor som är duktig på invärtes tillstånd, Perkka som har fungerat som andlig rådgivare till den här skapelsen borde få en chans att
använda sina helande förmågor. Jag tror inte att du ska ödsla mera egen kraft på den eftersom den utförda modifieringen tydligen har försatt patienten i ett permanent sjukdomstillstånd.

Ställ undan slutsteget innan det försätter andra kringkomponenter i akut kris.

Mvh/Roland"

Förutom att Perkka avsvär sig allt ansvar för konstruktionen som sådan så kanske det är rätt tänkt? Second opinon någon? Annars kanske det hamnar i Eriks ömma vård under våren, jag har fått kostnadsförslag på ombyggnad till triodkoppling mm och det är inga jättepengar det handlar om, så why not?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-21 16:12

hifikg skrev:
PerStromgren skrev:

Jag lade en handduk över hela försteget, men ändå lyckas slutsteget påverka det. Det märkliga var att även fjärrkontrollen fungerar rakt genom handduken. Behövs det bly?

Nä, men nagellack! Snacka med dina modeller, de kan säkert hjälpa dig! :D

Ref: http://www.ehow.com/how_7570282_block-i ... gnals.html
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-01 10:17

Nu har försteget/DAC´en börjat spöka även när rören är avstängda, men bara när jag släcker displayen. Bäst vad det är så väljer spöket en ny ingång och det blir tyst i lyssningsrummet. Irriterande. Gjorde en 220V-reset på försteget igår och hoppas att det sköter sig framledes. Det verkar alltså som att rören rör till något som sedan hänger kvar och inte försvinner utan omstart. Lurigt. Måste skriva ett mail till Nuforce, man startar inte om det där försteget bara så där liksom, det kräver noggranna förberedelser.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-08 09:45

hifikg skrev:... Mitt exemplar är dock en smula modifierat redan, såtillvida att det har försetts med en viss motkoppling (eventuellt lite för mycket enligt Erik).

Har du lust att lägga ut det moddade schemat här i tråden eller maila det till mig så ska jag simulera kopplingen. Har roat mig med att koppla upp Mk1 och Mk2 och rotat runt lite så din moddade version är nog ganska enkel att få till iom att grundjobbet redan är gjort. Men säg ifrån om du vill att bara EA ska ta "lägga sig i" ditt trasslande steg. Det respekterar jag förstås. Jag är mest nyfiken eftersom problemet är skumt.
Senast redigerad av Flint 2013-02-08 10:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-08 10:17

Flint, härligt att se dig här igen, så att det blir litet oordning i vissa grytor och ordning i andra! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-08 10:22

PerStromgren skrev:Flint, härligt att se dig här igen, så att det blir litet oordning i vissa grytor och ordning i andra! :D

Hehe... tack du. Ja nu behöver här röras om ordentligt ett tag. Förstår inte att vissa bränner fast i botten så in i...

Nästa

Återgå till Teknikforum