OD-11 Cloud speaker

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-01-09 15:51

Det är väl Jesper Kouthoofd som är initiativtagare till den här högtalaren. Han är ett geni, så det borde bli bra.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
obbiewan

Ort: Hufvudstadens södra delar, eller rättare sagt i haninge.

Inläggav obbiewan » 2013-01-09 16:04

BPM skrev:Riktigt kul pryl, om priset kan hållas på rimlig nivå. Om SSC är inblandat kan man kanske hoppas på lansering i Sverige?
Aldrig hört OD11 men den ser verkligen inte mycket ut för världen.. Ni som hört den: Är den något att ha?

Jag har ett renoverat par OD-11 hemma som spelar dagligen! Mycket ljud ur liten låda : )
Det är dom små grejerna som gör grejen..

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-09 17:14

Detaljeratljud skrev:Styck!

Den innehåller ju en hel del elektronik, så priset är väl OK!
I sverige blir det väl ändå högre pris, ANTAR jag?

Elektroniken kostar inte mycket, men ger en del extra monteringsarbete.

Det man betalar för är iden och utvecklingen i sig. Kanske ingen superstorsäljare, och då skall förre enheter dela på overheaden. Och det är okej!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2013-01-09 19:36

MÖ skrev,

Det man betalar för är iden och utvecklingen i sig. Kanske ingen superstorsäljare, och då skall förre enheter dela på overheaden. Och det är okej!

Jag finner ditt inlägg synnerligen onödigt och märkligt.

Andemeningen med att skriva att "den innehåller en hel del elektronik", tror jag alla förstår, inkluderat all mjukvara, utvecklingskostnader m.m. vilket medför ett högre pris än annars! 8O
Du skriver också, man betalar för iden. Skulle nog vilja påstå att man betalar för produkten. Jag har då aldrig lagt på påslag för iden, vid budgetering! Du skrev spekulativt vidare, kanske ingen storsäljare, följt av det självklara, och då skall färre enheter dela på overhead-kostnaderna. :?:
Sedan, och det är okej! :?: Så om en produkt som vi inte vet hur den kommer att mottas av kunderna, menar du att efter ditt antagande så är ett högre pris okej. :?:

???

Nu vill jag inte dra igång något ordkrig e.dyl. det första jag gör, men ibland funderar man över märkliga inlägg. För min del hoppas jag att du tar det med en glimt i ögat.
:wink:
Faktiskt.se är faktiskt INTE SÅ fantastiskt, trots allt.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-01-09 19:54

Vidare skriver Rajala: "Här var korna över isen, ser jag". :? Något som i alla fall jag tolkar som rena rama angreppet på Österrike som verkligen har försökt, (flera gånger!) att ge tillbaka den åkermark som är värd att odla.

Jag tycker det hela känns väldigt märkligt.
Senast redigerad av _Fredrik_ 2013-01-09 20:09, redigerad totalt 1 gång.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-09 20:09

Detaljeratljud skrev:MÖ skrev,

Jag finner ditt inlägg synnerligen onödigt och märkligt.

Andemeningen med att skriva att "den innehåller en hel del elektronik", tror jag alla förstår, inkluderat all mjukvara, utvecklingskostnader m.m. vilket medför ett högre pris än annars! 8O
Du skriver också, man betalar för iden. Skulle nog vilja påstå att man betalar för produkten. Jag har då aldrig lagt på påslag för iden, vid budgetering! Du skrev spekulativt vidare, kanske ingen storsäljare, följt av det självklara, och då skall färre enheter dela på overhead-kostnaderna. :?:
Sedan, och det är okej! :?: Så om en produkt som vi inte vet hur den kommer att mottas av kunderna, menar du att efter ditt antagande så är ett högre pris okej. :?:

???

Nu vill jag inte dra igång något ordkrig e.dyl. det första jag gör, men ibland funderar man över märkliga inlägg. För min del hoppas jag att du tar det med en glimt i ögat.
:wink:

Nu är jag säker på att du har kopplingar till företaget.

Förövrigt har jag ingen synpunkt på vilket pris någon annan bedömmer att en produkt kan/får/måste kosta. Jag tror nog att de har betydligt bättre koll på det än jag.

Min poäng var snarare att elektroniken i högtalaren inte är särskillt dyr alls utan det är andra saker som har större betydelse. Framförallt förväntad försäljningsvolym och tänkt kundsegment.

De siktar inte in sig på studenter med produkten, det är snarare en livsstilsprodukt, kanske en av få som verkligen har kvalité bakom designen.

Hoppas de/ni lyckas bra! :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2013-01-09 20:42

Tack för sansad och förnuftig replik MÖ, tycker du inte det Fredrik.

Igen, jag har ingen som helst koppling till företaget. Är en f.d. Produktions-,kvalitetstekniker m.m. Som bara gillar Carlssons högtalare. Har ägt OA14, OA50, OA58 och OD11. Är numera en stolt ägare av Larsen L8, som i mitt tycke har fört Carlssons tänk vidare.

Har letat/letar efter en smutt ljudlösning till ett par töser, och tyckte att denna kan vara ett riktigt trevligt koncept att ansluta deras iphone, ipodar till. Skulle t.o.m. fungera alldeles utmärkt med en stycken, då de ändå är rörliga/dansande vid musiklyssning, som små töser plägar att göra.

Instämmer i ditt lyckönskande till DEM! Märkväl.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-01-09 21:09

Detaljeratljud. VÄLKOMMEN HIT!

/jet-fonden
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-01-09 21:22

+1. Välkommen ombord, D. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-09 21:42

+1
Vi får se om han går iland med detta. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2013-01-10 13:11

BPM skrev
Aldrig hört OD11 men den ser verkligen inte mycket ut för världen.. Ni som hört den: Är den något att ha?

OD11 är en fantastisk högtalare tycker jag. Lyssnar på ett par renoverade 11:or i stort sett varje dag. Obi-diskant, B65OAII och "grafpro"-filter. Går på ungefär 4000 skr, och beggade OD11:or får man väl för en tusing. För summan 5000 får man ett par verkligt högpresterande, små och lättplacerade högtalare. Lätt värt pengarna enligt mej, men (som någon spekulerade) 16000 för ett par streamningsbara OD11 får väl vara upp till var och en att tycka om eller inte.

Mvh Pär.
"i`m not young enogh to know everything"

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-01-10 19:12

Mina 2 cent är att OD-11 inte alls låter dumt. Men att OA-12 (som bara är lite större och har en diskant till) låter väldigt väldigt mycket bättre!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-01-10 19:31

DuST skrev:BPM skrev

OD11 är en fantastisk högtalare tycker jag. Lyssnar på ett par renoverade 11:or i stort sett varje dag. Obi-diskant, B65OAII och "grafpro"-filter. Går på ungefär 4000 skr, och beggade OD11:or får man väl för en tusing. För summan 5000 får man ett par verkligt högpresterande, små och lättplacerade högtalare. Lätt värt pengarna enligt mej, men (som någon spekulerade) 16000 för ett par streamningsbara OD11 får väl vara upp till var och en att tycka om eller inte.

Mvh Pär.

vad är grafprofilter till od11 för något?
han har väl bara gjort filter till naqrefs baslösning för oa116?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-01-10 19:41

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-01-10 19:53

PappaBas skrev:http://www.carlssonkult.se/OD11.aspx

Men det är IÖ:s standardfilter

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-01-11 08:04

Min största undran är vem som bygger OD11 idag. Och varför man inte byggde OA12 istället.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-01-11 08:59

Vee-Eight skrev:Min största undran är vem som bygger OD11 idag. Och varför man inte byggde OA12 istället.

Det där handlar nog uteslutande om formfaktorn. Od11 äger egenskaper som ingen annan carlssonhögtalare har: den är liten och den går att placera både på golv och i bokhylla.

Även om OA12 är bättre så är nog inte TE största mål att återskapa carlssonljudet utan bara att göra en bra och välspridande högtalare. Oa12 är dessutom kanske något mindre "timeless" i sin formgivning. Åtminstone så ringer det inte så många "såna hade jag på 70-talet" klockor hos folk i allmänhet.

Största fördelen med Od11 är att den ger bra bang-for-the-buck.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2013-01-11 09:43

Vee-Eight skrev:Min största undran är vem som bygger OD11 idag. Och varför man inte byggde OA12 istället.

Är det någon överhuvud taget som bygger dem? Jag uppfattar OD-11 Cloud Speaker som ombyggda begagnade OD-11. Se t ex på buckligt galler på bilderna. Eller missförstår jag dig?
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2013-01-11 10:05

Det är väl en prototyp? De är ju inte klara än med programmeringen. Men inte kan man ta fram en produkt baserad på begagnade högtalare, det säger väl sig självt, eller?
OD11 är väl det självklara valet på en liten högtalare som kan stoppas in lite varsomhelst, med ändå acceptabelt ljud. Ungdomar av idag är ju inte bortskämda med bra ljud direkt, då de lyssnar via datorhögtalare, lurar och snäckor i hög grad. Jag tror personligen inte heller att OA12 skulle gå hem särskilt bra hos gemene man med dess speciella formspråk. Personligen har jag i varje fall svårt att fördra 70-talarnas form.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-01-11 10:08

STDI skrev:

Är det någon överhuvud taget som bygger dem? Jag uppfattar OD-11 Cloud Speaker som ombyggda begagnade OD-11. Se t ex på buckligt galler på bilderna. Eller missförstår jag dig?

Det som talar mot att det rör sig om upppiffade gamla OD11 är att det inte finns tillräckligt med exemplar kvar för att kunna erbjuda en produkt till en större massa. De var ovanliga som begagnade redan innan.

De på bilderna är antagligen gamla högtalare, men broschyren ser inte ut som slutgiltigt säljblad. Min gissning är att de inte var klara med förserieexemplar när broschyren gjordes.

För $800 per st så kan det mkt väl rymmas verktygskostnad, som i sig är densamma i stort som med OA12. Men den kanske kommer också, så småningom.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-11 10:51

Detaljeratljud skrev:Jag tror personligen inte heller att OA12 skulle gå hem särskilt bra hos gemene man med dess speciella formspråk. Personligen har jag i varje fall svårt att fördra 70-talarnas form.

Och jag som tycker OA12, OA14, OA116 är extremt vackra högtalare som passar i många olika miljöer. Om OA12 lät lika bra som mina Dahlqvist DQ10:or skulle jag byta direkt!

Ett par aktiva OA12, nätanslutna via elnätet och styrda av en iPad skulle för mig vara en optimal anläggning om man inte vill spela vinyler också.

/ B

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2013-01-11 11:02

Personligen tror jag att ni tänker fel angående denna högtalare. Huvudsaken är ju inte att ta fram Carlssonhögtalare, utan snarare att de fick tillgång till en färdig liten snygg smidig högtalare att implementera sitt koncept med elektroniken till. Det är väl där deras nisch ligger, och inte att lansera sig som ytterliggare en högtalartillverkare, så några OA12'or skulle jag bli förvånad om ni får se från dem.
I mitt tycke tror jag bara på OD11 och LillStig ( i någon variant) som konceptuella högtalare för moderna hem.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-11 12:30

Bill50x skrev:Ett par aktiva OA12, nätanslutna via elnätet och styrda av en iPad skulle för mig vara en optimal anläggning om man inte vill spela vinyler också.

Ett enkelt slutsteg och en dito Squeezebox skulle nog rymmas i botten på en OA12 utan vidare, så det är enkelt att bygga själv!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-11 12:47

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:Ett par aktiva OA12, nätanslutna via elnätet och styrda av en iPad skulle för mig vara en optimal anläggning om man inte vill spela vinyler också.

Ett enkelt slutsteg och en dito Squeezebox skulle nog rymmas i botten på en OA12 utan vidare, så det är enkelt att bygga själv!

En kul tanke om man inte har något annat att göra :-)

Vad som behövs är:
- Ett par OA12
- Två SB (Classic går väl att få billigt idag?)
- Två slutsteg (kanske något "mini klass D?)
- Två nätverksanslutningar vi elnätet

Men, måste man inte bygga nya lådor som får samma nettovolym som originalet, efter att man byggt in elektroniken? Kanske montera elektroniken på undersidan och montera lite högre fötter?

Och, när man ändå håller på, varför inte aktiv delning och separat drift av bas och diskant? Då behövs förstås lite mjukvara för att simulera ett delningsfilter (eftersom man kommer behöva labba en del med inställningar).

Mycket jobb, men visst vore det cool?

Tack för tipset!

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-11 14:18

Enklast är nog att bygga en snygg och väl avpassad sockel som rymmer slutsteg och klämlåda, som man sedan ställer en OA12 på.

Men då kan man ju undra om det inte är lättare att ha det lilla slutsteget och squeezeboxen på en elegant hylla och dra högtalarkabel i stället.

... ungefär som hos Strömgrens, dock med äldre OA-högtalare och gammal Sentec 77 som förstärkare!

Bild
( bild direktlänkad till FB, funkar det?)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-11 16:39

PerStromgren skrev:Enklast är nog att bygga en snygg och väl avpassad sockel som rymmer slutsteg och klämlåda, som man sedan ställer en OA12 på.

Men då kan man ju undra om det inte är lättare att ha det lilla slutsteget och squeezeboxen på en elegant hylla och dra högtalarkabel i stället.

Vem har sagt att det ska vara lätt?

Vitsen med "livsstilsprylar" är just att man ska slippa en massa lådor och sladdar. Ett par diskret målade/fanerade OA12 + en iPad, kan det bli enklare?

/ B

Användarvisningsbild
brodde

Inläggav brodde » 2013-01-11 17:17

Vee-Eight skrev:
STDI skrev:

Det som talar mot att det rör sig om upppiffade gamla OD11 är att det inte finns tillräckligt med exemplar kvar för att kunna erbjuda en produkt till en större massa. De var ovanliga som begagnade redan innan.

De på bilderna är antagligen gamla högtalare, men broschyren ser inte ut som slutgiltigt säljblad. Min gissning är att de inte var klara med förserieexemplar när broschyren gjordes.

För $800 per st så kan det mkt väl rymmas verktygskostnad, som i sig är densamma i stort som med OA12. Men den kanske kommer också, så småningom.

Pratade med dem lite hastigt på mässan igår. De är nytillverkade högtalare rakt igenom, och poduceras i Kina, och första skeppningen skall vara nära förestående. Om det håller så bör de ju finnas i butik inom några månader.
Bor och arbetar i Shanghai med inköp av elektroniktillbehör(Scandsource).

Setup: Spotify>iPhone>B&W Zeppelin Air

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-01-11 22:41

Detaljeratljud skrev:Personligen tror jag att ni tänker fel angående denna högtalare.

Nja jag tror inte "vi tänker fel". Det är bara det att om de skall kosta 8000:- så är de ganska dyra för vad man får? En B&W Zeppelin Air går på ca 5400:-?
Jag har hört en hel del på B&W Zeppelin och den gör riktigt bra ifrån sig!
Jag anser inte att OD11 kan konkurerra med den vare sig ljud eller designmässigt men definitivt att en "upphottad" OA12 kan det.
Har du hört renoverade OA12:or med t22:or?

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2013-01-11 23:02

Onekligen gör ni det, tänker fel alltså. OA12 är ju inte ens omtalad av producenten så varför diskutera dessa överhuvudtaget. Tror annars att priset blir lägre än nämnd summa. Ställ denna i paritet med högtalare, förstärkare och WiFi-enhet, då tycker jag priset inte alls är så högt.
I vilket fall så är det kul att det dykt upp någon som satsat på en Carlssonhögtalare.
Starta ni ett sidoprojekt med OA12 om ni är så intresserade av denna. Det är väl inte så svårt att få ihop det?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-01-11 23:15

Det verkar nästan som du tar åt dig personligen av de tankar som tas upp här? Varför är det så?

Jag tycker det är jättebra att det görs ett initiativ som detta och hoppas det går bra. Men man måste väl få kunna ventilera sina tankar innan man blir anklagad för "att tänka fel" och sedan blir du sur och typ menar att "jaja gör bättre själva då!"

Jag finner din reaktion väldigt märklig?

Har du hört på OD-11 själv? Har du hört på OA-12 själv?

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati