oa12 Filer

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
maGot

oa12 Filer

Inläggav maGot » 2013-01-11 19:33

jag håller på att renovera ett par 12or med ny bas och t22 diskant.

Jag har efter mycket letande försökt komma fram till vad man behöver för att renovera delningsfiltret för dessa element:

2st 3,3 motstånd
1st 1,5 motstånd
2st 4,7 kondensatorer
1st 8,2 kondensator

Samt en spole på 0,4mH men vad ska den ha för tjocklek?

Användarvisningsbild
arb

Inläggav arb » 2013-01-11 23:02

In an earlier thread, grafpro indicated that "for the 0,4 and 0,6mH coils in the T22-filters the coil resistance plus the resistor should be around 2,5ohm, so one could use a much cheaper coil with thin wire and a smaller resistor (or none at all)".
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=46450
With the 2R2 resistor value, you should then ideally aim for a 1mm dia coil wire (e.g. Jantzen coil nr 1654), but a 0,8mm dia (e.g. Jantzen coil nr 1840) would probably work satisfactorily...

Användarvisningsbild
maGot

Inläggav maGot » 2013-01-12 12:00

På hifikit har dom ett "carlsson kit" http://www.hifikit.se/tillbehor/delningsfilterkomponenter/kit/filterkomponenter-till-carlsson och i det kittet så är det en spole som har 0,4 mH och är 1,2 mm tjock. Är det möjligtvis den man ska ha?

Användarvisningsbild
maGot

Inläggav maGot » 2013-01-12 23:01

Ingen?

Är tyvärr ingen expert, klarar mig inte själv :(

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-13 00:18

Om du läser vad arb skrev; spolens resistans är viktig i alla filter och räknas med i konstruktionen.
För att få rätt resistans i kretsen, får du labba med ett seriemotstånd.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
maGot

Inläggav maGot » 2013-01-13 12:10

Okej!

Tack för alla svaren! Men nu råkar det vara så att jag är en yberammatör när det gäller sådana här grejer. Jag kan reda ut vilka kretsar jag ska löda om på kretskortet, men jag har inga som helst aning om hur de fungerar sinsemellan. Det är därför jag verkar lite "kinkig" vill ju att det ska bli rätt.

En "oa12 filter mod for dummies" hade inte varit fel :P

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-13 12:49

Kontakta grafpro här på forumet, han kanske har ett par färdiga filter i hyllan.
Länk
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2013-01-15 13:07

Hej

För nästan exakt två år sedan renoverade jag ett par OA 12, satte i nya basar och nya diskanter (B 65, T22). Du kanske har klarat av allting nu, men precis som du så kände jag mig lite vilsen och vågade inte riktigt ta tag i operationen. Det är säkert nåt fel på mig; jag har problem med att översätta en ritning på av ett filter till en fungerande konstruktion på ett kretskort. Så jag skrev till min gode vän Grafpro som skickade mig följande pedagogiska lilla stycke (jag hade redan köpt komponenter från HiFiKit):

"1. Köp ytterligare två motstånd 5,6 ohm och två 8,2 ohm.
2. Skär loss den lilla spolen från kretskortet med Victorinox fruktkniv. Löd loss den med Weller 60W termostatkolv. Man har också nytta av en tennsug. Lite osäker på vilket fabrikat av tennsug som är optimalt för just dessa kretskort.
3. Skär loss 5,6uF kondensatorn och löd loss den.
4. Skär loss motstånden 1,8 ohm och 2,2 ohm och löd loss dem. Att skära loss komponenter är väldigt mycket som att öppna ostron. Ganska obehagligt och farligt.
5. Löd loss de två svarta trådarna som går till diskanterna, och de två bruna. Löd fast de två svarta där de bruna satt. (Öhman har ritat så, diskanterna fasvänds.)
6. Sätt 5,6 ohm där det satt 1,8. Sätt 8,2 ohm där det satt 2,2. Vill man vara petig kan man limma dem. PL400 är kletigt och bra.
7. Sätt 4,8uF där det satt 5,6. Vill man vara petig kan man limma...
Nu blir det krångligare:
8. Löd nya spolens centrumtråd där gamla satt. Spolen ska man definitivt limma.
9. Sätt ena änden av 2,2 ohm där gamla spolens andra tråd satt och limma fast motståndet ovanpå spolen. Löd samman spolens och motståndets fria trådar rakt i luften.
10. Löd ena änden av 8,2uF i ett av hålen där svarta trådarna till diskanterna satt. Böj den över stora spolen och limma fast den.
11. Limma också fast 1,5 ohm motståndet på stora spolen, bredvid 8,2uF och löd ihop ena änden med kondensatorns fria ände - rakt i luften.
12. Löd båda bruna trådarna till diskanterna direkt på motståndets fria ände.

Så krångligt det ser ut. Det tog lika lång tid att skriva ner som att göra det.

När du monterar nya diskanterna är det viktigt att allt blir tätt. Täta de gamla skruvhålen, och täta genomföringarna för trådarna. Små läckor ger direkt hörbart pustande vid kraftig bas.

Nu ger tonbyglarna dämpning på -3dB respektive -6dB. Standardläget kan kallas Öhman-läge och det tycker jag ger alldeles för mycket diskant. Dämpningen på 6dB låter mest likt mina OA50, och då låter det fakiskt väldigt bra tycker jag. Man kan inte låta bli att undra över poängen med att kosta på dessa diskanter dyra och kraftiga magneter så att de får hög verkningsgrad, för att sedan tvingas dämpa dem med motstånd."

Användarvisningsbild
maGot

Inläggav maGot » 2013-01-15 21:39

Hej! Skönt att höra att man inte är ensam om att tycka detta är knepigt! Har beställt grejer så snart är det dax!

momus skrev:5. Löd loss de två svarta trådarna som går till diskanterna, och de två bruna. Löd fast de två svarta där de bruna satt. (Öhman har ritat så, diskanterna fasvänds.)
"

Är inte diskanterna redan fasvända som orginal? Eller menas detta med att diskanterna inte längre ska vara fasvända?

Jag har dock lite andra värden på mitt filter: Bild

Sen har även jag mailat Grafpro och fått svar att spolen på 0,4 mH ska vara 0,8mm tjock. Tack för det!

Användarvisningsbild
maGot

Inläggav maGot » 2013-01-15 21:43

...och en idiotfråga till när jag ändå håller på.

"Löd en extra kondensator på 4,7uF parallellt med den befintliga på 10uF för att justera tonkurvan för B65OA-II"

Löder man fast dessa i samma hål?

Användarvisningsbild
mrexxet

Inläggav mrexxet » 2013-01-16 00:15

Hej!
Tänkte vara fräck och kapa den här tråden 8O, håller på och renoverar ett par OD 11:or och nu undrar jag vilket värde det ska vara på lilla spolen ? är det 0,4 mH och 0,8 mm tråd som gäller lr ? byter bara diskanten till en T22:a.

Tackar på förhand. MVH.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2013-01-16 13:23

Svar till förrförra mejlet: Ja, det gör man.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2013-01-16 13:54

maGot skrev:Sen har även jag mailat Grafpro och fått svar att spolen på 0,4 mH ska vara 0,8mm tjock. Tack för det!

.. 0,8mm eller mer. Det ligger ju ändå ett 2,2ohm motstånd i serie med spolen - så om spolen ger ytterligare någon tiondel kvittar ju. Men skulle man använda en mycket tunn spole som ger betydligt mer resistans kan man ju kompensera motståndsvärdet lite. Intet av detta har dock någon större betydelse.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
maGot

Inläggav maGot » 2013-01-16 14:06

momus skrev:Svar till förrförra mejlet: Ja, det gör man.

Tack!

Användarvisningsbild
maGot

Inläggav maGot » 2013-01-23 18:41

Hej igen!

Nu har jag lött ihop filtren! Det verkar ha gått bra :)

Men jag funderar på dämpmaterialet i lådan. I mina lådor ligger det extra dämpmaterial där basen sitter. Men enligt broschyren från 70-talet sitter det kring basreflexröret. Någon som vet vart det ska sitta?

Här är 2 bilder:

http://www.carlssonplanet.com/forum/gal ... age_id=969

http://www.carlssonplanet.com/forum/gal ... age_id=968

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-01-23 18:57

maGot skrev:Hej igen!

Nu har jag lött ihop filtren! Det verkar ha gått bra :)

Men jag funderar på dämpmaterialet i lådan. I mina lådor ligger det extra dämpmaterial där basen sitter. Men enligt broschyren från 70-talet sitter det kring basreflexröret. Någon som vet vart det ska sitta?

Här är 2 bilder:

http://www.carlssonplanet.com/forum/gal ... age_id=969

http://www.carlssonplanet.com/forum/gal ... age_id=968

Det ser mer rätt ut som det är i verkligheten i dina högtalare.

På den gamla Sonabbroschyren kan man inte se om basreflexporten är "tilltäppt" med mineralull eller inte. Basreflexportar brukar man normalt sett inte täppa för, för att lutften ska kunna strömma fritt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
maGot

Inläggav maGot » 2013-01-23 20:49

På den gamla Sonabbroschyren kan man inte se om basreflexporten är "tilltäppt" med mineralull eller inte. Basreflexportar brukar man normalt sett inte täppa för, för att lutften ska kunna strömma fritt.

I broschyren ser det ut som dämpullen ligger runt basreflexröret längs med kanten på lådan tycker jag.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2013-01-25 19:57

Jag sitter just nu med ett par nyöppnade OA12 framför mig.

Lådan består av tre "våningar". Det finns tre bitar ull.

I den undre "våningen" finns ingen ull.

På "våning" två ligger den största biten som täcker hela höjden på "våningen" och från bakkanten fram till röret. Precis som det ser ut på din bild.

På översta våningen ligger en kvadratisk ca 50 mm tjock skiva under basen. Mot väggarna runt röret ligger en remsa lindad. Den täcker alltså inte röröppningen. Den är ca 30 x 80 x 500 mm. Jag tycker det ser ut på din bild som om den remsan ligger "runt" basen istället. Den ska alltså flyttas till runt röret.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
maGot

Inläggav maGot » 2013-01-26 19:01

STDI skrev: På översta våningen ligger en kvadratisk ca 50 mm tjock skiva under basen. Mot väggarna runt röret ligger en remsa lindad. Den täcker alltså inte röröppningen. Den är ca 30 x 80 x 500 mm. Jag tycker det ser ut på din bild som om den remsan ligger "runt" basen istället. Den ska alltså flyttas till runt röret.

Intressant! Då måste mina ha blivit fel i produktionen kanske. Har nu åtgärdat detta och satt nya terminalen under högtalarna.

Nu spelar de på bra måste jag säga. Lite mörkare klang och mindre detaljrikedom än oa51.3 men bättre än od11 i mitt tycke.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-01-26 22:04

maGot skrev:
STDI skrev: På översta våningen ligger en kvadratisk ca 50 mm tjock skiva under basen. Mot väggarna runt röret ligger en remsa lindad. Den täcker alltså inte röröppningen. Den är ca 30 x 80 x 500 mm. Jag tycker det ser ut på din bild som om den remsan ligger "runt" basen istället. Den ska alltså flyttas till runt röret.

Intressant! Då måste mina ha blivit fel i produktionen kanske. Har nu åtgärdat detta och satt nya terminalen under högtalarna.

Nu spelar de på bra måste jag säga. Lite mörkare klang och mindre detaljrikedom än oa51.3 men bättre än od11 i mitt tycke.

Fast mina OA12 är som dina.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2013-01-26 22:27

STDI skrev:...Den ska alltså flyttas till runt röret.

Jag grundar det endast på de OA12 som jag precis öppnat samt att det stämmer med genomskärningsbilden. Jag är tämligen säker på att de inte varit öppnade tidigare. Det som också får mig att tycka det passar bättre vid röret är bredden på remsan som stämmer med "våningens" höjd. Ska den in under basen så ska den ju samsas med 50 mm ull i botten också.

Men när jag nu googlar hittade jag den här bilden som visar en till som maGots och Peters. http://www.minhembio.com/Pr0wler/329650/

Hm kan det ha ändrats efterhand i tillverkningen? De jag har hemma har serienummer 21003. Diskanterna är försedda med skyddstyg, dock ingen ram. Säger detta något om när de är tillverkade?

maGot, tyckte du att det blev skillnad när du flyttade ullen?

Vad säger tekniskt kunninga, t ex Peter, om detta? Vad får placeringen för olika effekt?

Tillägg: De jag renoverar (de är tyvärr inte mina) har basar av typ I så de är förmodligen tidigt byggda, eller i alla fall inte sent.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2013-01-27 18:13

Runt rörets mynning ska det vara fri luft (någon decimeter) men direkt under baselementet ligger en skiva dämpmaterial som tryckvåden från elementets baksida måste sippra genom. Det är en gammal, på sin tid patenterad, uppfinning av Carlsson. Kallas strömningsmotstånd.

Det ger en akustisk resistans som ändrar elementets totala Q-värde lite (sett från lådan) och lådans volym (sett från elementet). Vill man att det ska fungera som tänkt ska man alltså inte flytta runt dämpmaterialet.

Nyttan av detta i OA12 är dock minimal, i OD11 gör det mer nytta. Man kan också notera att Carlsson var som mest entusiastisk för denna idé i sextiotalarna, där sitter strömningsmotståndet packat bakom elementet med en justerbar korg. Det visar sig tyvärr också öka distorsionen vid låga frekvenser.

I sjuttiotalarna är det som i OA12 i alla modellerna, alltså en skiva dämpmaterial någonstans mellan elementets baksida och rörets inre mynning. I åttiotalarna finns det bara i OA51 (som har en lite för liten låda och där det gör nytta) men inte alls i OA50 eller i OA52.

Tillagt: Bilderna i länken från förra inlägget måste vara en felmonterad eller ändrad OA12. Fast var remsan ligger har nog mikroskopisk betydelse så länge den inte täpper till röret. Det är skivan under baselementet som utgör strömningsmotståndet.
Senast redigerad av grafpro 2013-01-27 18:28, redigerad totalt 1 gång.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2013-01-27 18:21

Det är inte frågan om att flytta runt det utan att veta var den rätta placeringen är.
I de lådor jag öppnat var väggarna runt röret klädda med en remsa. Mynningen är inte täckt. I de som maGot renoverade och de som Peter har, samt de jag länkade till är istället samma remsa runt väggarna under basen. I båda fallen ligger det en skiva under basen. Remsan har alltså precis rätt bredd för att täcka höjden runt röret. Men ska den täcka väggarna runt basen är den egentligen för bred.
Var är den rätta placeringen och varför är det så?

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2013-01-27 18:35

Blev tvungen att gå och titta under baffeln på ett par OA12 som jag tror är orörda - där ser det ut som på sprängskissen, alltså remsan runt väggarna vid basreflexröret. Båda varianterna tycks alltså ha kommit från fabriken. Alla som har OA12 går genast och hämtar en skruvmejsel!

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2013-01-27 18:46

Hur ser skissen för OA14 ut? Jo den är som OA12 vid basröret, men dessutom är hela utrymmet under basen fyllt. Så där sitter kanske remsor i båda utrymmena. Eller?

Användarvisningsbild
maGot

Inläggav maGot » 2013-01-28 18:10

STDI skrev: maGot, tyckte du att det blev skillnad när du flyttade ullen?

Nej, egentligen inte. Nu "hann" jag inte lyssna tillräckligt innan jag flyttade ullen till basreflexröret så jag kan inte komma med en fullgod analys. Men jag tyckte med ullen runt basen att ljudet lät lite mycket "låda". När jag flyttade ullen lät de mer släpp i ljudet. Men som sagt det är en ytterst tveksam analys.

Det skulle vara kul att prova att byta igen, men det är ju så många skruv och jag har just fått ihop dem! :)

Mina har serienummrer: 23 581

By the way, vad är Dwg no? mina har 5-0110 101

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2013-01-28 18:50

maGot skrev:....

Drawing number. Men jag tror nog du har 5-0110 102 på din högerhögtalare. Och de numren har jag också. Alltså skiljer det i alla fall inte på ritningarna.

Användarvisningsbild
maGot

Inläggav maGot » 2013-01-28 19:07

STDI skrev:
maGot skrev:....

Drawing number. Men jag tror nog du har 5-0110 102 på din högerhögtalare. Och de numren har jag också. Alltså skiljer det i alla fall inte på ritningarna.

Det stämmer bra det! Har 5-0110 102 på högra :)

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2013-01-28 19:42

Har ett par 12:or utan basar. Utan att ha tagit bort baffeln kan jag säga att det ligger en remsa runt basen.
Är det antingen runt basen eller runt basreflexröret?
Eller kan det finnas dämpning på båda ställena?

Conny

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2013-01-28 20:11

Ingen av de som i denna tråd talat om OA12, eller den jag länkade till, har remsor i båda. Och skissen visar också att hela utrymmet under basen inte är fyllt på OA12.
Däremot visar skissen för OA14 att båda utrymmnena är fyllda, dvs antingen tjockar skiva under basen eller remsor i båda utrymmena.
Observera att när jag skriver fyllda så menar jag att rörets mynning fortfarande är öppen utan ull i vägen.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati