Ino pi60s Say Mooo, till salu

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Triggerhappy
 
Inlägg: 882
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: Kungsängen

Ino pi60s Say Mooo, till salu

Inläggav Triggerhappy » 2013-01-14 10:51

Har lite beslutsångest.
Var hemma hos Ingvar en snabbis strax före jul och imponerades av hans Pi60s...så de är måttstocken just nu.

Mitt lyssningsrum ger en väldigt liten uppställningstriangel på ca 3,5 meter mellan främmre och bakre vägg.
Soffan står dikt ann bakvägg.
Jag har infällda "in wall" bakhögtalare och bioljud är inte högprioriterat så de får gå vad det gäller den biten.

Däremot går tankarna mellan Pi60s (+ nuvarande SVS subbe endast till film...så länge) eller I14/I16 + pX eller pY.

Som musikförmedlare har jag uppfattat att Pi60s Duger gott på egen hand.

Vad är rimmligt begpris på Pi60s /lackade/ byggda 2008 eller senare?
Senast redigerad av Triggerhappy 2018-01-17 12:01, redigerad totalt 5 gånger.
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
StefanL
 
Inlägg: 2337
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Helsingborg

Inläggav StefanL » 2013-01-14 11:12

Tyvärr är de dyra i andrahand (sett till nypris), kvalificerad gissning är runt 40k i bra skick.

Jag hade tänkt två gånger om jag redan nu börjat fundera på delat system (då i14 + pY-2 inte ligger långt bak prismässigt och är uppgraderingbart när du kommer fram till att pY-4 är roligare. Jo, du kommer tycka det.).

Mina 2 cent.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-14 11:14

Jag föredrar delade system av flertalet anledningar som den större baskapaciteten, uppgraderingsmöjligheterna, placeringsmöjligheterna med flera.

Så har du råd så är tex i16s och profY-4 ett kanonsystem.

EDIT:
Om du har lite mindre budget så är i14 och profY-2 ett mer prisvärt alternativ.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-01-14 11:41, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-14 11:23

Fan vad alla skall dra till med det stora och värsta hela tiden!

pi60 är fantastisk i sig själv och kan enkelt kompletteras med BS60 om man har ett rum som kräver lite extra i djupbasen eller är besvärligt akustiskt.

Skall man ha delat är i14 + Profundus X-2 eller y-2 en bra början. Har du delat så är det enkelt att utöka baskapaciteten eller förbättra rumsintegration med fler basmoduler efter hand.

Jag råder dig att lägga pengar på att lyssna och jämföra själv innan du köper något. Det är alldeles för stor inflation på det här forumet just nu vad gäller hur stora (och dyra) system som är lämpliga.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-14 11:26

MagnusÖstberg skrev:Fan vad alla skall dra till med det stora och värsta hela tiden!

pi60 är fantastisk i sig själv och kan enkelt kompletteras med BS60 om man har ett rum som kräver lite extra i djupbasen eller är besvärligt akustiskt.

Skall man ha delat är i14 + Profundus X-2 eller y-2 en bra början. Har du delat så är det enkelt att utöka baskapaciteten eller förbättra rumsintegration med fler basmoduler efter hand.

Jag råder dig att lägga pengar på att lyssna och jämföra själv innan du köper något. Det är alldeles för stor inflation på det här forumet just nu vad gäller hur stora (och dyra) system som är lämpliga.


Man skall alltid lyssna och avgöra själv innan man köper något.

Jag är ledsen, men jag tycker inte att i16s eller pi60s är överdrivet stora utan ganska lagom.
i14 och pi60 är dock också mycket kompetenta högtalare som många skulle vara väldigt nöjda med.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-01-14 11:27

MagnusÖstberg skrev:Fan vad alla skall dra till med det stora och värsta hela tiden!

pi60 är fantastisk i sig själv och kan enkelt kompletteras med BS60 om man har ett rum som kräver lite extra i djupbasen eller är besvärligt akustiskt.

Skall man ha delat är i14 + Profundus X-2 eller y-2 en bra början. Har du delat så är det enkelt att utöka baskapaciteten eller förbättra rumsintegration med fler basmoduler efter hand.

Jag råder dig att lägga pengar på att lyssna och jämföra själv innan du köper något. Det är alldeles för stor inflation på det här forumet just nu vad gäller hur stora (och dyra) system som är lämpliga.


Instämmer verkligen. Nog för att jag själv sitter på stora (och dyra) system, men jag vet också i hur extremt liten grad jag kan nyttja kapaciteten. Det har hänt flera ggr jag kört pi60:arna ensamma där jag häpnat över baskapaciteten när jag sen sett hur filterswitchen stått.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
StefanL
 
Inlägg: 2337
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Helsingborg

Inläggav StefanL » 2013-01-14 11:39

MagnusÖstberg skrev:Fan vad alla skall dra till med det stora och värsta hela tiden!

pi60 är fantastisk i sig själv och kan enkelt kompletteras med BS60 om man har ett rum som kräver lite extra i djupbasen eller är besvärligt akustiskt.

Skall man ha delat är i14 + Profundus X-2 eller y-2 en bra början. Har du delat så är det enkelt att utöka baskapaciteten eller förbättra rumsintegration med fler basmoduler efter hand.

Jag råder dig att lägga pengar på att lyssna och jämföra själv innan du köper något. Det är alldeles för stor inflation på det här forumet just nu vad gäller hur stora (och dyra) system som är lämpliga.


Ingår jag i 'alla'? Tycker ditt och mitt inlägg verkar hålla med varandra.

Jag utgick från budget på pi60s och då är i14 + y-2 ganska nära.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
vr6jos
 
Inlägg: 522
Blev medlem: 2012-03-29

Inläggav vr6jos » 2013-01-14 11:40

Finns på blocket för 38tshttp://www.blocket.se/gavleborg/Bladelius___Ino_Audio_44754266.htm?ca=12&w=3
Jag köpte mina från -08 med element från -12 i oljad ek för 35ts.
Kör med bs-60 och är supernöjd fortfarande efter 8mån, har nog aldrig hänt förut. Ska du köra film på tokstarka nivåer kan ett delat system vara något att fundera på. Annars vill jag nog påstå att pi60s ensamt eller med bs60 räcker för de flesta.
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
Triggerhappy
 
Inlägg: 882
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: Kungsängen

Inläggav Triggerhappy » 2013-01-14 11:49

vr6jos skrev:Finns på blocket för 38tshttp://www.blocket.se/gavleborg/Bladelius___Ino_Audio_44754266.htm?ca=12&w=3
Jag köpte mina från -08 med element från -12 i oljad ek för 35ts.
Kör med bs-60 och är supernöjd fortfarande efter 8mån, har nog aldrig hänt förut. Ska du köra film på tokstarka nivåer kan ett delat system vara något att fundera på. Annars vill jag nog påstå att pi60s ensamt eller med bs60 räcker för de flesta.


Jag har sett dem och vart i kontakt med honom.
Jag tycker 38`är lite för nära 42`som ett monteringskit kostar så jag har givit honom ett bud.
Vit metallic som hans är i är nog supersnyggt men rimmar lite dåligt med min Sambos inredningsfilosofi...tänk drivved, jordfärger etc...

För mig är det ju helt omöjligt att "provlyssna" Pi60 mot Pi60s, jag har ju bara hört Pi60s och Pip...det är allt Ino jag hört.

För musik har jag mycket svårt att svälja att mer än Pi60s kommer behövas hemma hos mig. Jag köper absolut att ett delat system har sina fördelar och det är inte omöjligt att basmoduler kan komma inkrypande i par....men då lär det vara för filmens skull.

Det som gör mig lite rädd gällande Pi60 är att jag nu har Pi60s som referens...tänk om jag inte blir nöjd med Pi60.
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
Zed
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2011-07-31
Ort: och Till

Re: Ino rådgivning

Inläggav Zed » 2013-01-14 11:51

Triggerhappy skrev:Har lite beslutsångest.
Var hemma hos Ingvar en snabbis strax före jul och imponerades av hans Pi60s...så de är måttstocken just nu.

Mitt lyssningsrum ger en väldigt liten uppställningstriangel på ca 3,5 meter mellan främmre och bakre vägg.
Soffan står dikt ann bakvägg.
Jag har infällda "in wall" bakhögtalare och bioljud är inte högprioriterat så de får gå vad det gäller den biten.

Däremot går tankarna mellan Pi60s (+ nuvarande SVS subbe endast till film...så länge) eller I14/I16 + pX eller pY.

Som musikförmedlare har jag uppfattat att Pi60s Duger gott på egen hand.

Vad är rimmligt begpris på Pi60s /lackade/ byggda 2008 eller senare?


Pi60 och pi60s duger till de flestas behov även för film. men där är det alltid lite trevligare att ha något mer basdunk...

Jag har ett rum som ör liknande din storlek , kanske nån halvmeter längre, och har pi60 där , det funkar utmärkt, har även ett par profundusX-2 som jag slår på för film/spel de behövs dock inte vid normal musk lyssning även om det blir lite trevligare med dem på.

senaste paret pi60s som jag såg till salu skulle de ha 36000kr för och de har legat i den prisklassen de senaste åren, skulle nog vilja påstå att de flesta pi60s är i väldigt bra skick då de som köpt dem urspungligen inte velat ha hemmarollade fula exemplar.

Det man ska veta är dock att s modellerna är inte så jävla mycket (15000kr extra bättre) det ger dock en viss feeling att ha "det bästa".

Delat? nej pi60(s) is the shit de går desutom att dela om man vill, topparna blir ju tråkiga om man inte vill ha de stora basklumparna längre, basarna har ju inte direkt nån waf faktor i sig men funkar i biorum då de inte syns när man släcker :)

förövrigt så hör iag jag ingen skillnad på pi60s och pips i Öhmans källare :)
fast har bara lyssnat musik på moderat nivå och blivit sjukt impad av de små piPs 'en

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2013-01-14 12:10

pi60 är ju en jättenajs ingång, har svårt att tänka mig att det inte är nog att köra med för dom flesta.

Är man riktigt säker på att man vill ha delat system bör man kanske se på ett sådant vilket blir rejält dyrare (basmoduler ev ett cr80s + ett slutsteg) men tåligare om man gillar att blåsa på.

i6 eller i14 och px-2 är en väldigt trevlig konfig som räcker för dom flesta :) 8)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ino rådgivning

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-14 12:45

Zed skrev:Pi60 och pi60s duger till de flestas behov även för film. men där är det alltid lite trevligare att ha något mer basdunk...


Det beror på vilken typ av filmer du föredrar.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2013-01-14 14:17

MagnusÖstberg skrev:Fan vad alla skall dra till med det stora och värsta hela tiden!

pi60 är fantastisk i sig själv och kan enkelt kompletteras med BS60 om man har ett rum som kräver lite extra i djupbasen eller är besvärligt akustiskt.

Skall man ha delat är i14 + Profundus X-2 eller y-2 en bra början. Har du delat så är det enkelt att utöka baskapaciteten eller förbättra rumsintegration med fler basmoduler efter hand.

Jag råder dig att lägga pengar på att lyssna och jämföra själv innan du köper något. Det är alldeles för stor inflation på det här forumet just nu vad gäller hur stora (och dyra) system som är lämpliga.


Nehhhh Inte då... 8)

Jag personligen tycker att i14 + pX-4 eller pi60s + bs60 är alldeles lagom för dom flesta med högt ställda krav ! :)
Och om man vill ha något som är riktigt bra kometent men tycker att någon av dessa allternativ är "för stort" så gå då "som minst" på pi60.
Så att man får den där UNDERBARA diskanten!

Annars så är det ju helt klart inget fel på i6 kompletterat med typ pX-2 eller liknande heller, men JAG är i alla fall sådan att jag skulle välja pi60 framför i6 + pX-2 i dagsläget...
T11m diskanterna är mumma! :)


jag tycker man ska lyssta runt lite och bestämma sig för vad man behöver...
pi60s kommer man lååååångt på och man kan senare dela do mmot basmoduler för att utöka prestandan.
men målar inte in sig i ett hörn med pi60s utan kan expandera en hel del med dom :)

pi60s framför pi60, för att om du ska köra dom ensamt så upplever JAG pi60 som "för små" om man ska titta på film i ett normalt vardagsrum och ska spela så högt som "dom flesta" brukar vilja göra :)
pi60s däremot klarar det utan problem, men ska man trycka bas-filmer på ref nivå så måste man ju såklart slänga in några basar och dela :)
men för normal användning så är pi60s det man "behöver" och lite grädda på toppen.
Så ser man till att kompletter med bs60 senare för att få marginal :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2013-01-14 14:19

vr6jos skrev:Finns på blocket för 38tshttp://www.blocket.se/gavleborg/Bladelius___Ino_Audio_44754266.htm?ca=12&w=3
Jag köpte mina från -08 med element från -12 i oljad ek för 35ts.
Kör med bs-60 och är supernöjd fortfarande efter 8mån, har nog aldrig hänt förut. Ska du köra film på tokstarka nivåer kan ett delat system vara något att fundera på. Annars vill jag nog påstå att pi60s ensamt eller med bs60 räcker för de flesta.


+1 på den :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Triggerhappy
 
Inlägg: 882
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: Kungsängen

Inläggav Triggerhappy » 2013-01-14 14:30

Om jag förstått manifestet rätt så skall BS60 placeras i Pi60/s absoluta närhet, det kommer jag inte kunna tillmötesgå, min "uppställningsvägg" har två ofrånkommliga (nåja, jag är ju inte Komorok i ombyggnadsinitierare) begränsningar av en utstickande nish på ena sidan och en öppning i väggen på andra sidan.


Så just nu "maximerar" jag avståndet mellan frontarna på denna 2,47M bredd. Mellan högtalarna huserar stereobänk och TV.
Ursäkta bildkvaliten: .http://www.minhembio.com/forum/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_rel_module=post&attach_id=123810

Så basmoduler behöver placeras på "andra" ställen än brevid frontarna[/code]
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2013-01-14 14:38

Då ska du nog inte ha bs60... :)

pi60(s) tycker jag verkar vettigt !
eller i14 + pX-2 för den delen, där pX-2 får aggera stativ/ bänk eller något...
ta 2012års versionen av pX-2 så är dom lite mindre och smidigare :)

Jag känner att i14 och pX-2 och ett cr80s kan vara bra för dig, då kan du kompencera bra för öppningen till höger om höger högtalare med!

Men om du känner att det blir för stort så som sagt, pi60(s)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-14 14:38

pi60s framför pi60, för att om du ska köra dom ensamt så upplever JAG pi60 som "för små" om man ska titta på film i ett normalt vardagsrum och ska spela så högt som "dom flesta" brukar vilja göra


Vi har fått NAD208 att klippa med både pi60 och pi60s.

Det är lätt att bli lurad när du skriver sådär. Det går att spela tokstarkt med pi60!

Att du och de du umgås med saklnar alla begränsningar är en annan sak, så när du skriver "dom flesta" så får du nog lägga till "som jag umgås med" också ;)

Det är inte många som ser på film på sådana nivåer som pi60 fixar.

Så som sagt, ett redigt tips är att lyssna och utvärdera själv.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Triggerhappy
 
Inlägg: 882
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: Kungsängen

Inläggav Triggerhappy » 2013-01-14 14:50

Ja..vi får se hur detta landar...IÖ letar lite på lagret just nu (hoppas jag).
:)
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2013-01-14 14:52

Jag håller helt och hållet med dig Magnus.
Sitter görnöjd med pi60s vad gäller ljudtrycksförmåga!

Anledningen till att jag köpte Palles gamla bas-system var för att få till
en bättre artikulation...

Bara därför... :roll:

I mitt fall så har jag en stor volym att trycksätta också, även om själva
hörnan jag använder är rätt liten.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2013-01-14 15:51

MagnusÖstberg skrev:
pi60s framför pi60, för att om du ska köra dom ensamt så upplever JAG pi60 som "för små" om man ska titta på film i ett normalt vardagsrum och ska spela så högt som "dom flesta" brukar vilja göra


Vi har fått NAD208 att klippa med både pi60 och pi60s.

Det är lätt att bli lurad när du skriver sådär. Det går att spela tokstarkt med pi60!

Att du och de du umgås med saklnar alla begränsningar är en annan sak, så när du skriver "dom flesta" så får du nog lägga till "som jag umgås med" också ;)

Det är inte många som ser på film på sådana nivåer som pi60 fixar.

Så som sagt, ett redigt tips är att lyssna och utvärdera själv.


Nej magnus nu speculerar du... :P
Jag menar dom flesta, alltså folk i allmänhet och inte judnörds polare ;)

pi60 i ett normalstort vardagsrum är då för litet om du ska kolla på dagens tunga action tittlar på bioljudnivåer med behållning, som ju trots allt jag märkt att många vill ha till film...
(förtydligande: dom "tappar andan" vid tyngre cener på dessa ljudnivåer)
Något som jag personligen oftast tycker är för starkt, jag ligger gärna lägre än så för maximal njutning av filmen i fråga :)

pi60s är precis så att jag tycker att dom fixar detta på ett bra sätt, men oavsett signatur eller inte, så med mycket infra i filmer så flaxar dom bara...
det är ju något man får leva med då man kör portat med en så pass "hög" avstämning... :)

Ähhh, båda är skit bra högtalare, och som sagt... lyssna själv och avgör vad du behöver !
vi andra kan bara ge våran åsikt :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-01-14 16:01

DVD-ai skrev:pi60 i ett normalstort vardagsrum är då för litet om du ska kolla på dagens tunga action tittlar på bioljudnivåer med behållning, som ju trots allt jag märkt att många vill ha till film...
(förtydligande: dom "tappar andan" vid tyngre cener på dessa ljudnivåer)
Något som jag personligen oftast tycker är för starkt, jag ligger gärna lägre än så för maximal njutning av filmen i fråga :)


Du förstår nog inte att normallyssnaren ligger på -20/-25dB från ref vid biotittande när de tycker det är starkt nog. pi60 fixar detta utan problem, det skall till ett ganska stort rum innan piP inte fixar det t.o.m.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-14 16:04

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:pi60 i ett normalstort vardagsrum är då för litet om du ska kolla på dagens tunga action tittlar på bioljudnivåer med behållning, som ju trots allt jag märkt att många vill ha till film...
(förtydligande: dom "tappar andan" vid tyngre cener på dessa ljudnivåer)
Något som jag personligen oftast tycker är för starkt, jag ligger gärna lägre än så för maximal njutning av filmen i fråga :)


Du förstår nog inte att normallyssnaren ligger på -20/-25dB från ref vid biotittande när de tycker det är starkt nog. pi60 fixar detta utan problem, det skall till ett ganska stort rum innan piP inte fixar det t.o.m.


Allt beror ju på materialet. Om du försöker återge en fullt utstyrd LFE kanal på -20dB så kan du bottna pi60s om innehållet ligger lågt nog.

Men för väldigt mycket räcker de gott och väl.

EDIT: Ok bottna är nog en överdrift, men vill man återge djupbas rent så krävs det mer pumpkapacitet än 8tummare kan ge.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-01-14 17:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-01-14 16:13

Knappast va?

Om du inte bor i ett slott med 500 m^2 lyssningsrum vill säga. ;)

För fullt ös* går det åt max 200 W för normalkanalerna och max 500 W
för baskanalen (vilket är mera än de klarar utan att överstyra) vid full
utstyrning.

Men 20 dB mindre än så är 5 W. Det räcker inte för å bottna högtalarna,
oavsett frekvens.


Vh, iö

- - - - -

*I ett lite mera normalstort rum.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-14 16:30

Bottna var nog lite överdrivet, men om pi60s klarar av fullt utstyrd LFE på -20dB nere vid 5Hz utan problem så blir jag mycket imponerad.

Jag har hört bassytem med bra mycket större element skorra rejält på de nivåerna så fort materialet kommer en bit under avstämningen.

På och över avstämningen så räcker säkerligen pi60s för nästan alla i kapacitet, men så fort man spelar material med mycket infra så är det problem på samtliga portade konstruktioner jag hört.

Just specifikt pi60s har jag aldrig försökt att bottna, men väl vanliga pi60. pi60s kanske hanterar infratoner utan problem?
Ingvar du vet vad vi sagt om att bryta fysikens lagar ;)

Användarvisningsbild
CPH
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2007-05-01

Inläggav CPH » 2013-01-15 10:38

Hallå, jag skulle säga att pi60 är bra nog och perfekta att börja med. Vill du ha basar (och det brukar man vilja ha efter ett tag, inte behöva, men vilja ha) så skaffar du det då och använder pi60 som toppar. Om du av någon anledning då inte vill eller har plats med pi60 så sälj dessa och köp slutna lådor (i14 eller whatever).
CPH
-----

Then you've just gotta go ahead and change the captain of your brainship, because he's drunk at the wheel.

Användarvisningsbild
Triggerhappy
 
Inlägg: 882
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: Kungsängen

Inläggav Triggerhappy » 2013-01-17 12:09

Ja mitt huvudspår är att köpa ett par pi60s...pratade med Ingvar igår, han tar emot beställningar om någon månad så fram tills dess är jag öppen för ett beggat par.

Skall inte sticka under stol med att beggade i14/i16 och pY-2 skulle vara av intresse.


PS: De i pi60s som var på blocket är sålda...ej till mig dock.
Lite snett är också rakt.

rotel2
 
Inlägg: 618
Blev medlem: 2006-08-26

Inläggav rotel2 » 2013-01-17 20:04

IngOehman skrev:Knappast va?

Om du inte bor i ett slott med 500 m^2 lyssningsrum vill säga. ;)

För fullt ös* går det åt max 200 W för normalkanalerna och max 500 W
för baskanalen (vilket är mera än de klarar utan att överstyra) vid full
utstyrning.

Men 20 dB mindre än så är 5 W. Det räcker inte för å bottna högtalarna,
oavsett frekvens.


Vh, iö

- - - - -

*I ett lite mera normalstort rum.



Hejsan

Iö, kan du komma ihåg vid vilken nivå du demonstrerade pi60
med kung fu panda rullen (explosionen)?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2013-01-17 23:49

rotel2 skrev:
IngOehman skrev:Knappast va?

Om du inte bor i ett slott med 500 m^2 lyssningsrum vill säga. ;)

För fullt ös* går det åt max 200 W för normalkanalerna och max 500 W
för baskanalen (vilket är mera än de klarar utan att överstyra) vid full
utstyrning.

Men 20 dB mindre än så är 5 W. Det räcker inte för å bottna högtalarna,
oavsett frekvens.


Vh, iö

- - - - -

*I ett lite mera normalstort rum.



Hejsan

Iö, kan du komma ihåg vid vilken nivå du demonstrerade pi60
med kung fu panda rullen (explosionen)?


Efter ett besök hos Ingvar är Kung Fu Panda min nya idol. Jäklar vad det lät. Och som det såg ut. Köpte filmen och insåg att min bild inte har en chans. Ljudet? Tja, har faktiskt inte testat än *s*
Sitter nöjd :)

rotel2
 
Inlägg: 618
Blev medlem: 2006-08-26

Inläggav rotel2 » 2013-01-18 08:57

Jo, den filmen är en bra demo rulle.

Men i just den scenen som jag tänkte på hängde inte pi60 riktigt
med, var lite nyfiken på nivån vid just tillfället.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-01-18 09:07

rotel2 skrev:
IngOehman skrev:Knappast va?

Om du inte bor i ett slott med 500 m^2 lyssningsrum vill säga. ;)

För fullt ös* går det åt max 200 W för normalkanalerna och max 500 W
för baskanalen (vilket är mera än de klarar utan att överstyra) vid full
utstyrning.

Men 20 dB mindre än så är 5 W. Det räcker inte för å bottna högtalarna,
oavsett frekvens.


Vh, iö

- - - - -

*I ett lite mera normalstort rum.



Hejsan

Iö, kan du komma ihåg vid vilken nivå du demonstrerade pi60
med kung fu panda rullen (explosionen)?

Först och främst är det pi60s och inte pi60 som står i demorummet.

Sen är det förstärkarens klippning som man hör (knappt 140 W tror
jag) och inte högtalarnas överstyrning, men ändå representerar det
den nivån då högtalaren överstyr rätt bra, så med större förstärkare
blir det högtalarna som överstyr vid samma gain.

Dock låter det ju mycket bättre än när förstärkaren klipper. Högtal-
arna överstyr mycket mjukare.

Och nivån var ungefärligen referensnivå.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster