Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:http://www.svd.se/kultur/skivsamling-vard-att-behalla_7832944.svd
Tänkvärt, men behövs verkligen LP-skivorna som "backup" idag? Räcker det inte med digitala filer? Tänker mig att ingen skiva rensas ut utan att det finns en digital kopia. Digitala kopior är så mycket billigare att arkivera och kan snabbt dupliceras i stora mängder för att säkra tillgången. Så långt är digitaliseringen av godo.
Men... hur vet vi att vi lyckats få med "allt" ur de djupa spåren till den digitala kopian? Och hur vet vi att inte någon ljudtekniker född efter 1970 inte är inblandad (= förlorad dynamik)? Kanske behövs originalplattorna för framtida omdigitalisering?
tvett skrev:Bill50x skrev:Vad jag förstår är de digitala filerna "inte ens av cd-kvalitet" för att citera dagens SvD.
Det där var intressant, vad innebär det tror ni?
aisopos skrev:hifikg skrev:http://www.svd.se/kultur/skivsamling-vard-att-behalla_7832944.svd
Tänkvärt, men behövs verkligen LP-skivorna som "backup" idag? Räcker det inte med digitala filer? Tänker mig att ingen skiva rensas ut utan att det finns en digital kopia. Digitala kopior är så mycket billigare att arkivera och kan snabbt dupliceras i stora mängder för att säkra tillgången. Så långt är digitaliseringen av godo.
Men... hur vet vi att vi lyckats få med "allt" ur de djupa spåren till den digitala kopian? Och hur vet vi att inte någon ljudtekniker född efter 1970 inte är inblandad (= förlorad dynamik)? Kanske behövs originalplattorna för framtida omdigitalisering?
Du får digitalisera dina skivor själv, så du har kontroll över (att slippa) ev komprimering
samt kan själv bestämma bitdjup och sampling.
hifikg skrev:tvett skrev:Bill50x skrev:Vad jag förstår är de digitala filerna "inte ens av cd-kvalitet" för att citera dagens SvD.
De menar avseende på metadata, dvs man förlorar en massa information som finns om skivorna. Gäller både CD och LP när man lagrar dem som datafiler.
tvett skrev:hifikg skrev:tvett skrev:Bill50x skrev:Vad jag förstår är de digitala filerna "inte ens av cd-kvalitet" för att citera dagens SvD.
De menar avseende på metadata, dvs man förlorar en massa information som finns om skivorna. Gäller både CD och LP när man lagrar dem som datafiler.
Hur menar du nu, vilken data på en dataskiva (som cd är) går förlorad när man lagrar den på hårddisk?
CD är 44.1 kHz PCM, dessa digitala filer, är det mp3 av 90-talstyp de pratar om?
hifikg skrev:tvett skrev:Bill50x skrev:Vad jag förstår är de digitala filerna "inte ens av cd-kvalitet" för att citera dagens SvD.
hifikg skrev:http://www.svd.se/kultur/skivsamling-vard-att-behalla_7832944.svd
CODY skrev:hifikg skrev:http://www.svd.se/kultur/skivsamling-vard-att-behalla_7832944.svd
Tycker inte du behöver spara dem. Du kan ge bort dem till någon, t ex mig, som inte använder dem som backup. Lagra dem du digitalt. Det är ju bara att se till att det blir bitkorrekt och det spelar inte någon roll vilket medium som du använder vid uppspelningen eller vilken upplösning du använder. Det finns blindtest på nätet (youtube är bra) som ger klart besked därutinnan. Tänk vad smidigt att ha alla LP-skivorna i ett litet minne i en garderob och slippa rengöra pickupper och leva me den oro det innebär att vara beroende av mekanik för att kunna lyssna musik. Det är klart att en del gillar Lp skivor av rent nostalgiska skäl, men mediet har ju sådan begränsningar att det inte kan finnas några hifi relaterade (hifi betyder trohet mot originalet) skäl att hålla fast vid LP-skiva, ens som backup (jfr ånglok). Och vad gäller ljudbärare har skett ett dialektiskt språng som lämnat bland annat LP-skivan på historiens sophög. Med andra ord är det absoluta är nått genom digital lagring av bitkorrekta filer och MP3 som ingen kan skilja från något annat. Historiens slut.
CODY skrev:...En annan fördel som ofta glöms bort är att digital lagring är mer miljövänlig och klimatsmart - att lagra digitalt innebär ett nästan ojämförligt mindre angreppp på miljön. Detta särskilt i jämförelse med Lp-skivor, som förutom att de tar plats är gjorda av polymeriska plastmaterial och dessutom har omslag av cellulosa och annan typ av plast. Det är inte överord att säga att hela samhället skulle tjäna på att man lagrar all information som finns på LP-skivor digitalt. Måhända är det lite för högtidligt att säga att vi gör våra barn och kommamnde släktled en tjänst genom att man börja lagra information från LP.-skivor digitalt, men det är svårt att helt lösgöra sig från den tanken.
hifikg skrev:CODY skrev:...En annan fördel som ofta glöms bort är att digital lagring är mer miljövänlig och klimatsmart - att lagra digitalt innebär ett nästan ojämförligt mindre angreppp på miljön. Detta särskilt i jämförelse med Lp-skivor, som förutom att de tar plats är gjorda av polymeriska plastmaterial och dessutom har omslag av cellulosa och annan typ av plast. Det är inte överord att säga att hela samhället skulle tjäna på att man lagrar all information som finns på LP-skivor digitalt. Måhända är det lite för högtidligt att säga att vi gör våra barn och kommamnde släktled en tjänst genom att man börja lagra information från LP.-skivor digitalt, men det är svårt att helt lösgöra sig från den tanken.
De skivor som finns finns ju redan. Nya LP-skivor är en ganska liten andel av det som nyproduceras (tror jag). Ny musik borde säljas som lossless datafiler, det är miljövänligt det!
Kronkan skrev:...Det kommer alldrig att gå att få det digitala formaten att låta bra. Undantag kommer att finnas gällande smal musik inriktad på klassisk musik m m. MEn mainstream är nu dömt till komprimerat.
Enligt min nära relaterade så går det inte att få okomprimerat att låta bra i de vanligaste uppspelningsapparaterna såsom i-phone. Nu spelar jag ju aldrig själv på sådana apparater. Men jag litar på vad han säger till mig. ...
Svante skrev:Det är givetvis inte LP-skivorna som ska digitaliseras, utan masterbanden. Det är väl bara om masterbanden har gått förlorade som en LP-rip är något att ha.
Vinylmediet är ju så dåligt att man inte vill ha det med i kedjan.
Jag tror inte att skivbolagen begriper vilken guldgruva de sitter på i form av gamla masterband som det bara är att föra över helt rakt utan ingrepp.
hifikg skrev:Kronkan skrev:...Det kommer alldrig att gå att få det digitala formaten att låta bra. Undantag kommer att finnas gällande smal musik inriktad på klassisk musik m m. MEn mainstream är nu dömt till komprimerat.
Enligt min nära relaterade så går det inte att få okomprimerat att låta bra i de vanligaste uppspelningsapparaterna såsom i-phone. Nu spelar jag ju aldrig själv på sådana apparater. Men jag litar på vad han säger till mig. ...
Nog kan digitalt låta bra, bara man inte är klåfingrig. Välgjorda inspelningar låter alltid bättre än komprimerat elände i en iPhone, det är en utsökt musikförmedlare, varför skulle man vara tvungen att komprimera för att spela upp musiken i en sån? Enda nackdelen är att det inte ryms lika mycket musik sedan jag mp3 sanerade min iPhone, men det kan jag leva med, det är lätt att skifta musik i luren beroende på humör. Hellre en enda låt som låter bra än 100 som låter skräp.
phloam skrev:Det enda som kan få mig att tveka vad gäller nytillverkning av fysiska format är, som CODY var inne på, miljöaspekten. Miljontals vinylex av Madonnas senaste är inte en tanke som tilltalar mig så mycket trots allt. Och inget ont om Madonna då ens
Kanske att ny vinyl passar bäst för musik som ges ut i små serier, som konstföremål snarare än produkter avsedda för masskonsumtion.
Eller så hittar vi på nya, återvinningsbara fysiska format som kombinerar digital ljudöverföring med taktila objekt som är helt miljövänliga till skillnad från plast/cd/vinyl.
Jansson skrev:Om nu folk också kunde inse att de ska sälja sina vinylsamlingar så vore det ännu bättre. Förtjänar inte folk att få något som låter bättre, undrar vän av ordning?
Kan inte någon eller några med de rätta kanalerna upplysa allmänheten om att sälja av sitt gamla mög en gång för alla?
Sånt här sentimentalt skräp tar ju bara plats.
Tack.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster