Spara LP-skivor?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Spara LP-skivor?

Inläggav hifikg » 2013-01-17 10:49

http://www.svd.se/kultur/skivsamling-va ... 832944.svd

Tänkvärt, men behövs verkligen LP-skivorna som "backup" idag? Räcker det inte med digitala filer? Tänker mig att ingen skiva rensas ut utan att det finns en digital kopia. Digitala kopior är så mycket billigare att arkivera och kan snabbt dupliceras i stora mängder för att säkra tillgången. Så långt är digitaliseringen av godo.

Men... hur vet vi att vi lyckats få med "allt" ur de djupa spåren till den digitala kopian? Och hur vet vi att inte någon ljudtekniker född efter 1970 inte är inblandad (= förlorad dynamik)? Kanske behövs originalplattorna för framtida omdigitalisering?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-17 10:54

Vad jag förstår är de digitala filerna "inte ens av cd-kvalitet" för att citera dagens SvD. Vore nog bra att spara på vinylerna, bättre backup kan man knappast få.

/ B

Användarvisningsbild
aisopos

Re: Spara LP-skivor?

Inläggav aisopos » 2013-01-17 10:59

hifikg skrev:http://www.svd.se/kultur/skivsamling-vard-att-behalla_7832944.svd

Tänkvärt, men behövs verkligen LP-skivorna som "backup" idag? Räcker det inte med digitala filer? Tänker mig att ingen skiva rensas ut utan att det finns en digital kopia. Digitala kopior är så mycket billigare att arkivera och kan snabbt dupliceras i stora mängder för att säkra tillgången. Så långt är digitaliseringen av godo.

Men... hur vet vi att vi lyckats få med "allt" ur de djupa spåren till den digitala kopian? Och hur vet vi att inte någon ljudtekniker född efter 1970 inte är inblandad (= förlorad dynamik)? Kanske behövs originalplattorna för framtida omdigitalisering?

Du får digitalisera dina skivor själv, så du har kontroll över (att slippa) ev komprimering
samt kan själv bestämma bitdjup och sampling.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-17 11:08

Bill50x skrev:Vad jag förstår är de digitala filerna "inte ens av cd-kvalitet" för att citera dagens SvD.

Det där var intressant, vad innebär det tror ni?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-17 11:13

tvett skrev:
Bill50x skrev:Vad jag förstår är de digitala filerna "inte ens av cd-kvalitet" för att citera dagens SvD.

De menar avseende på metadata, dvs man förlorar en massa information som finns om skivorna. Gäller både CD och LP när man lagrar dem som datafiler.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-17 11:14

aisopos skrev:

Du får digitalisera dina skivor själv, så du har kontroll över (att slippa) ev komprimering
samt kan själv bestämma bitdjup och sampling.

Jo, fast jag äger kanske ett femtiotal LP-skivor som går att spela, ytterligare ett par hundra om jag hyr en skivtvätt. Det är en loppspott jämfört med SR´s stora arkiv.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-17 11:23

hifikg skrev:
tvett skrev:

De menar avseende på metadata, dvs man förlorar en massa information som finns om skivorna. Gäller både CD och LP när man lagrar dem som datafiler.

Hur menar du nu, vilken data på en dataskiva (som cd är) går förlorad när man lagrar den på hårddisk?

CD är 44.1 kHz PCM, dessa digitala filer, är det mp3 av 90-talstyp de pratar om?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-17 11:43

tvett skrev:
hifikg skrev:
tvett skrev:

Hur menar du nu, vilken data på en dataskiva (som cd är) går förlorad när man lagrar den på hårddisk?

CD är 44.1 kHz PCM, dessa digitala filer, är det mp3 av 90-talstyp de pratar om?

Nej, omslagen och bilagor som följer med skivorna. En massa uppgifter om inspelningen och annat skoj. Jag har skivor med 150 sidor information och en enda liten CD. Det mesta går alltså förlorat när jag rippar den. Ljudmässigt är det helt okej. Om man gör rätt. Fast alla håller nog inte med om det heller.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-17 12:16

hifikg skrev:
tvett skrev:

Inte bara metadata, jag har för mig att jag läst om komprimering till typ 256k. Dvs det är inte lossless-filer det sparas på.

Må vara att det finns en del info taggat i filerna men samma fullödiga info som oftast finns på ett LP-omslag lär det knappast vara.

/ B

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-01-17 12:36

Tycker inte du behöver spara dem. Du kan ge bort dem till någon, t ex mig, som inte använder dem som backup. Lagra dem du digitalt. Det är ju bara att se till att det blir bitkorrekt och det spelar inte någon roll vilket medium som du använder vid uppspelningen eller vilken upplösning du använder. Det finns blindtest på nätet (youtube är bra) som ger klart besked därutinnan. Tänk vad smidigt att ha alla LP-skivorna i ett litet minne i en garderob och slippa rengöra pickupper och leva me den oro det innebär att vara beroende av mekanik för att kunna lyssna musik. Det är klart att en del gillar Lp skivor av rent nostalgiska skäl, men mediet har ju sådan begränsningar att det inte kan finnas några hifi relaterade (hifi betyder trohet mot originalet) skäl att hålla fast vid LP-skiva, ens som backup (jfr ånglok). Och vad gäller ljudbärare har skett ett dialektiskt språng som lämnat bland annat LP-skivan på historiens sophög. Med andra ord är det absoluta är nått genom digital lagring av bitkorrekta filer och MP3 som ingen kan skilja från något annat. Historiens slut.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-17 12:46

Det vore tragiskt om en generation skivsamlare bestämmer sig för att, jag vill knappt ens säga det, slänga vinylskivor, utan att se deras värde som musikhistoriskt värdefulla konstförmål.

Speciellt om det är musik man vill lyssna på, då har en skivan i sig ett värde oavsett om man sen lyssnar via Spotify eller så.

En digital fil kan inte utgöra backup på en artefakt, bara på musiken och backup på musik är en helt annan fråga. Fysiska skivor bör istället bevaras utifrån deras värde som tidsdokument osv. precis som tavlor. Precis som att man kan ha foton på konstverk som kopia ifall originalet brinner upp men fotot gör inte originalet överflödigt. Man kan vilja se dem på riktigt också.

Musiken kan/ska man ha backup på dessutom. Den kan komma från masterband eller annat, inte nödvändigtvis vinyl i sig.

Kan man inte avsätta medel till statliga skivarkiv är det imho urdåligt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-17 12:47

CODY skrev:

Tycker inte du behöver spara dem. Du kan ge bort dem till någon, t ex mig, som inte använder dem som backup. Lagra dem du digitalt. Det är ju bara att se till att det blir bitkorrekt och det spelar inte någon roll vilket medium som du använder vid uppspelningen eller vilken upplösning du använder. Det finns blindtest på nätet (youtube är bra) som ger klart besked därutinnan. Tänk vad smidigt att ha alla LP-skivorna i ett litet minne i en garderob och slippa rengöra pickupper och leva me den oro det innebär att vara beroende av mekanik för att kunna lyssna musik. Det är klart att en del gillar Lp skivor av rent nostalgiska skäl, men mediet har ju sådan begränsningar att det inte kan finnas några hifi relaterade (hifi betyder trohet mot originalet) skäl att hålla fast vid LP-skiva, ens som backup (jfr ånglok). Och vad gäller ljudbärare har skett ett dialektiskt språng som lämnat bland annat LP-skivan på historiens sophög. Med andra ord är det absoluta är nått genom digital lagring av bitkorrekta filer och MP3 som ingen kan skilja från något annat. Historiens slut.

Ånglok är vackra och svarta. LP skivor är svarta. Omslagen vackra. Nu gäller inte frågan mitt lilla fåtal LP-skivor, jag tänker mer på de stora samlingar som innehåller helt unikt material, sådana som det talas om i länken i första inlägget. Jag har inte fler LP o stenkakor än att jag har plats för dem. De skivor som jag inte redan skaffat digitalt kommer jag nog sätta mig ner och digitalisera en vacker dag. Eller inte.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-17 12:57

Tänker du spara på ånglok också?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-01-17 13:28

Jag tycker ändå att "man" ska lagra alla LP-skivor på digitalt medium för att de inte ska komma bort och information förloras. "Man" lägger ju upp böcker och olika för hand förda register på tidgare microfilm men numera digitalat. Samma borde gälla LP-svior - allt skulle läggas över digitalt. Det gäller även olika pressningar av samma skiva. Det kan finnas över hundra olika bra pressningar av skivor (jag tänker på Yes) som är olika och inte får förkomma. Detta är allas ansvar. Ingen kan göra allting men alla kan göra något, brukar jag säga när frågan förs på tal. I och med de möjligheter till både lagringskapacitet och att dela information som den nya digitala tekniken erbjuder, finns det dessutom möjligheter att samarbeta över lands- och åldersgränserna. När "man" lagrar sina LP-skivor bör detta också tydligt anges på en websida, så att dubbelarbete inte sker. Vi är inte där än, men det finns inget som tyder på att vi inte skulle kopmma dithän. Tvärtom framstår motsatsen som både genomförbar och plausibel. Detta är en utveckling i vart fall jag välkomnar. Kostnadsaspekten är också viktig (precis som du skkriver); vid användning av digitala lagring är kostnaden en bråkdel för att lagra samma mängd informationv på LP-skivor. I förlängningen kan Sverige förmodligen fortsätta att visa framfötterna och erbjuda serverhallar på sätt som skett med facebook. En annan fördel som ofta glöms bort är att digital lagring är mer miljövänlig och klimatsmart - att lagra digitalt innebär ett nästan ojämförligt mindre angreppp på miljön. Detta särskilt i jämförelse med Lp-skivor, som förutom att de tar plats är gjorda av polymeriska plastmaterial och dessutom har omslag av cellulosa och annan typ av plast. Det är inte överord att säga att hela samhället skulle tjäna på att man lagrar all information som finns på LP-skivor digitalt. Måhända är det lite för högtidligt att säga att vi gör våra barn och kommamnde släktled en tjänst genom att man börja lagra information från LP.-skivor digitalt, men det är svårt att helt lösgöra sig från den tanken.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-17 13:35

aisopos skrev:Tänker du spara på ånglok också?

Hittar jag ett i mitt lyssningsrum (städdag idag) så kommer jag inte kasta bort det i varje fall...

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-17 13:36

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-17 13:40

CODY skrev:...En annan fördel som ofta glöms bort är att digital lagring är mer miljövänlig och klimatsmart - att lagra digitalt innebär ett nästan ojämförligt mindre angreppp på miljön. Detta särskilt i jämförelse med Lp-skivor, som förutom att de tar plats är gjorda av polymeriska plastmaterial och dessutom har omslag av cellulosa och annan typ av plast. Det är inte överord att säga att hela samhället skulle tjäna på att man lagrar all information som finns på LP-skivor digitalt. Måhända är det lite för högtidligt att säga att vi gör våra barn och kommamnde släktled en tjänst genom att man börja lagra information från LP.-skivor digitalt, men det är svårt att helt lösgöra sig från den tanken.

De skivor som finns finns ju redan. Nya LP-skivor är en ganska liten andel av det som nyproduceras (tror jag). Ny musik borde säljas som lossless datafiler, det är miljövänligt det!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-01-29 22:58

Göteborgs-Posten uppmärksammar på ett ytterst förtjänstfull SR agerande vad gäller sitt arkiv med vinyl.

Vad de gör stor sak är att det visat sig att digitalt material inte är arkivbeständigt. "Det enda sättet bevara digitalt material är att ständigt kopiera över det till nya filformat och ny hårdvara skrev de" Detta enligt organistationen AMPAS i rapporten "The digital Dilemma".

http://www.oscars.org/science-technolog ... aldilemma/

Gällande film så är det 12 gånger dyrare att förvara film digitalt än att lagra rullaren i bergrum.

JAg har själv mailat till GP:s kulturredaktion och tackat dem för artikeln.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-01-29 23:12

LP skivor är kultur. Alltså själva skivorna i sig, inte bara muzaken på dom. Antingen har man sinne för kultur, eller så har man det inte...
Varför ha tavlor, när man kan knäppa kort på dom och spara i datorn?

Digitala filer, ja... Kanske går bättre nu när man har allt på hårddisk och det går snabbare och enklare att kopiera.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-01-29 23:36

hifikg skrev:
CODY skrev:...En annan fördel som ofta glöms bort är att digital lagring är mer miljövänlig och klimatsmart - att lagra digitalt innebär ett nästan ojämförligt mindre angreppp på miljön. Detta särskilt i jämförelse med Lp-skivor, som förutom att de tar plats är gjorda av polymeriska plastmaterial och dessutom har omslag av cellulosa och annan typ av plast. Det är inte överord att säga att hela samhället skulle tjäna på att man lagrar all information som finns på LP-skivor digitalt. Måhända är det lite för högtidligt att säga att vi gör våra barn och kommamnde släktled en tjänst genom att man börja lagra information från LP.-skivor digitalt, men det är svårt att helt lösgöra sig från den tanken.

De skivor som finns finns ju redan. Nya LP-skivor är en ganska liten andel av det som nyproduceras (tror jag). Ny musik borde säljas som lossless datafiler, det är miljövänligt det!

Bara på en vecka har jag talat med två personer som håller på att starta skivbolag. I ena fallet är skivan på pressning i det andra fallet så har man redan gett ut vinylskivor på annat bolag.

Skälen är nog säkert flera till planerna. En är nmycket nära släkt och är deltidsmusiker och största ekonomiksa framgången är en försäljning av en låt till den amerikanska TV-serien Beveril Hills.

Det kommer alldrig att gå att få det digitala formaten att låta bra. Undantag kommer att finnas gällande smal musik inriktad på klassisk musik m m. MEn mainstream är nu dömt till komprimerat.

Enligt min nära relaterade så går det inte att få okomprimerat att låta bra i de vanligaste uppspelningsapparaterna såsom i-phone. Nu spelar jag ju aldrig själv på sådana apparater. Men jag litar på vad han säger till mig.

Så för mig så blir ju vinylskivan en möjlighet till utgivning av musik som faktiskt passar i en fullformatsanläggning. Alltså det jag kallar en ordinär och enkel stereoanläggning.

Men det digitala formatet befrämjar ju något form av stressat zappande och fragmentiserat artisten till en 3 minuters låt och där utgivaren är fullständig anonym.

Tror att det blir en motreaktion mot detta - förhoppningsvis.

Själv anser jag inte vinyl alltid överlägset det digitala formatet.

MEn frågan är går du på en live-konsert sätter dig i ett mörkt rum och lyssnar. Det begränsar ju upplevelsen.

Så för mig är vinyl en mera komplett produkt med så många fler möjligheter än det krympta formatet som den digitala världen nu erbjuder.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-01-29 23:50

Det är givetvis inte LP-skivorna som ska digitaliseras, utan masterbanden. Det är väl bara om masterbanden har gått förlorade som en LP-rip är något att ha.

Vinylmediet är ju så dåligt att man inte vill ha det med i kedjan.

Jag tror inte att skivbolagen begriper vilken guldgruva de sitter på i form av gamla masterband som det bara är att föra över helt rakt utan ingrepp.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-29 23:57

Kronkan skrev:...Det kommer alldrig att gå att få det digitala formaten att låta bra. Undantag kommer att finnas gällande smal musik inriktad på klassisk musik m m. MEn mainstream är nu dömt till komprimerat.

Enligt min nära relaterade så går det inte att få okomprimerat att låta bra i de vanligaste uppspelningsapparaterna såsom i-phone. Nu spelar jag ju aldrig själv på sådana apparater. Men jag litar på vad han säger till mig. ...

Nog kan digitalt låta bra, bara man inte är klåfingrig. Välgjorda inspelningar låter alltid bättre än komprimerat elände i en iPhone, det är en utsökt musikförmedlare, varför skulle man vara tvungen att komprimera för att spela upp musiken i en sån? Enda nackdelen är att det inte ryms lika mycket musik sedan jag mp3 sanerade min iPhone, men det kan jag leva med, det är lätt att skifta musik i luren beroende på humör. Hellre en enda låt som låter bra än 100 som låter skräp.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-30 00:00

Det enda som kan få mig att tveka vad gäller nytillverkning av fysiska format är, som CODY var inne på, miljöaspekten. Miljontals vinylex av Madonnas senaste är inte en tanke som tilltalar mig så mycket trots allt. Och inget ont om Madonna då ens :)

Kanske att ny vinyl passar bäst för musik som ges ut i små serier, som konstföremål snarare än produkter avsedda för masskonsumtion.

Eller så hittar vi på nya, återvinningsbara fysiska format som kombinerar digital ljudöverföring med taktila objekt som är helt miljövänliga till skillnad från plast/cd/vinyl.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-01-30 00:27

Svante skrev:Det är givetvis inte LP-skivorna som ska digitaliseras, utan masterbanden. Det är väl bara om masterbanden har gått förlorade som en LP-rip är något att ha.

Vinylmediet är ju så dåligt att man inte vill ha det med i kedjan.

Jag tror inte att skivbolagen begriper vilken guldgruva de sitter på i form av gamla masterband som det bara är att föra över helt rakt utan ingrepp.

Men Svante. Har du inte försökt lyssna på den mängd av komprimerat som nu finns. Alltså att det idag komprimeras hårt för att det är det som låter bäst i den utrustning som man idag lyssnar på musik. Det handlar idag inte bara om radiosändningar.

Så det digitala formatet har lett till en absolut återvändsgränd på så många sätt.

Men jag lyssnar självklart på digitalt lagrad musik också. Låter urbra hemma så läng som jag spelar jazz. Men i många fall så blir det inte bra. Det beror ju inte på att min cd-spelare i princip låter dåligt.

Får väl ta mig friheten att citera ur svenska Wikipedia om Voltare
"
Om Voltaires samtid kände honom som dramatiker, minns eftervärlden hans prosa bättre och främst då Candide. Hans romaner är i allmänhet skrivna i polemik, antingen mot kyrkan eller i politiskt eller något annat syfte. Candide betyder "troskyldig" på franska, och boken är en frän attack på naiv religiös och filosofisk optimism, inte minst mot Leibniz' tes att vi lever i den bästa av världar".

Nej digitaliseringen har ju inte lett till mera väljud (enligt min defintition), till fullödigare musikaliska verk och album och till konstnärer och musiker som är med och skapar det offentliga rummet och som berör djupare än ett kort underhållningsvärde. Men jag har mängder av "fonogram" med mainstream. MEn mycket som berör och där det större formatet varit ytterst värdefullt.

Så sätt in frågan i ett större sammanhang.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-01-30 00:41

hifikg skrev:
Kronkan skrev:...Det kommer alldrig att gå att få det digitala formaten att låta bra. Undantag kommer att finnas gällande smal musik inriktad på klassisk musik m m. MEn mainstream är nu dömt till komprimerat.

Enligt min nära relaterade så går det inte att få okomprimerat att låta bra i de vanligaste uppspelningsapparaterna såsom i-phone. Nu spelar jag ju aldrig själv på sådana apparater. Men jag litar på vad han säger till mig. ...

Nog kan digitalt låta bra, bara man inte är klåfingrig. Välgjorda inspelningar låter alltid bättre än komprimerat elände i en iPhone, det är en utsökt musikförmedlare, varför skulle man vara tvungen att komprimera för att spela upp musiken i en sån? Enda nackdelen är att det inte ryms lika mycket musik sedan jag mp3 sanerade min iPhone, men det kan jag leva med, det är lätt att skifta musik i luren beroende på humör. Hellre en enda låt som låter bra än 100 som låter skräp.

JAg bara citerar en musiker. Han fick inte till det enligt egen uppfattning så att det lätt bra i det begränsade formatet.

Man kan lyssna på musik i alla tänkbara foramt och det är fortfarande musik. Tror inte att du har rätt vad gäller komprimerat. MAn kan nu säga som du gör att kunden - den faktiska konsumenen har fel.

Så ser jag själv inte på det. De viktigaste sätten att förmedla musik idag har sina begränsningar på olika sätt. Därför kan viss musik faktiskt låta bättre i det begränsade foramtet med små högtalare eller vad det nu är.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-01-30 00:48

phloam skrev:Det enda som kan få mig att tveka vad gäller nytillverkning av fysiska format är, som CODY var inne på, miljöaspekten. Miljontals vinylex av Madonnas senaste är inte en tanke som tilltalar mig så mycket trots allt. Och inget ont om Madonna då ens :)

Kanske att ny vinyl passar bäst för musik som ges ut i små serier, som konstföremål snarare än produkter avsedda för masskonsumtion.

Eller så hittar vi på nya, återvinningsbara fysiska format som kombinerar digital ljudöverföring med taktila objekt som är helt miljövänliga till skillnad från plast/cd/vinyl.

Ganska självklart kommer inte vinyl tillbaka i stora massupplagor. Men en grej är att musiker kan få inkomster vilket inte är att förakta. Men vinyl innebär ett bättre sätt att få kontakt med lyssnaren. Ett större format som är fysiskt med en layout eventuellt text m m. Förhoppningsvis behandlad på ett sådant sätt att den passar i en större anläggning.

Men det blir i en mindre omfattning än under vinylens storhetstid.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2013-01-30 16:09

Är det bara jag som tycker att Kronkan snackar mest vett i den här tråden? Vinyl är ett enastående medium, arkivbeständigt, väljudande. Du kan spela av det utan större problem, trots förvanskat skick. Förvisso begränsat i jämförelse med dagens teknologi men i och med det också idiotsäkert på sitt sätt. Du kan bara göra en begränsad mängd fel (ungefär så menar jag).

Någon som hört om en rostande vinylskiva?

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-30 18:54

Jag hoppas att fler kunde inse vilket uselt medium som Lp skivan är.
Vi får sannerligen hoppas att det här bara ett utslag av någon sorts nostalgisk trend, en fluga.
Hoppas folk tar sitt förnuft till fånga.

Som det är nu är det ett jäkla rännande på folk i skivbörsarna.
Riv och slit. Deprimerande. För att inte tala om överpriser på internethandelssidan.
Samlarobjekt? Jo tjena.
Jultallrikar någon?

Om nu folk också kunde inse att de ska sälja sina vinylsamlingar så vore det ännu bättre. Förtjänar inte folk att få något som låter bättre, undrar vän av ordning?

Kan inte någon eller några med de rätta kanalerna upplysa allmänheten om att sälja av sitt gamla mög en gång för alla?

Sånt här sentimentalt skräp tar ju bara plats.

Tack.

:)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-01-30 21:36

Oj, oj

:roll:

Det är ju alltid kul att få veta hur man skall leva. Sådant expertis är ju alltid värdefull :wink: Åtta brödskivor per dag typ. Man tar nog med sig något från alla de tidsperioder man levt i eller som ens föräldrar förmedlat.

Men släppa med sig "8 brödskivor typ" som en rest från gamla tider kanske för en del är roligt.

Har haft en liten roll i en historisk dokumentär om en arbetsplats - ett bruk. Låter trist men väldigt fascinerande att se det mänskliga livet tankarna, relationerna och idéerna som styrde. Helt plötsligt säger någon "Vi visste vilket papper kunden villa ha". Kanske man kan göra en röstning om man tror att bruket finns kvar. Kunden vinner alltid. Fast det tar ibland viss tid.
Lämnar nu värderingsfrågan utan ger mig in dagens dont med vinylen.

Köpte idag en skiva med Dave Brubeck utgiven 1961 fast pressad i USA 1966. I mono.
Den slår det mesta rent ljudmässigt som ges ut - bara den spelas upp i en hyggligt kompetent anläggning/rum. Mäter inte men den går nog neråt 20 Hz i något avsnitt där de återger någon som dansar och klappar händerna. Realismen stor.

Följer upp med ett inköp från två dagar sedan med The Manhattans med en soulskiva från 1972. Absolut ingen audiofilskiva men det låter separerat och okomprimerat.

Så om man lyfter blicken från ettorna och nollorna kommer man nog se att världen är komplicerat och själv kan jag inte se att nutiden verkar mot välljud (i min mening)

JAg kan mer än väl se baksidan med vinyl och har definitivt inget mot att spela musik med hjälpa av ettor och noller. Inte alls.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-30 22:36

Jansson skrev:Om nu folk också kunde inse att de ska sälja sina vinylsamlingar så vore det ännu bättre. Förtjänar inte folk att få något som låter bättre, undrar vän av ordning?

Kan inte någon eller några med de rätta kanalerna upplysa allmänheten om att sälja av sitt gamla mög en gång för alla?

Sånt här sentimentalt skräp tar ju bara plats.

Tack.

Medhåll!!!! +5! Mycket lovvärt initativ. Faktum är att jag skulle kunna tänka mig att stötta denna process genom att hjälpa dig bort från vinyleländet. Bara lägg i lådor och skicka med bussods. (Lägg gärna Bowieplattorna i en back för sig, ok?)

Nästa

Återgå till Musikstugan