Moderator: Redaktörer
zartok skrev:Vi ska nivåmatcha med sinustoner och db-mätare.
zartok skrev:Vi ska nivåmatcha med sinustoner och db-mätare.
Almen skrev:När man slumpar en lyssningsserie blir det ju oftast samma kabel i rad några gånger. Se då till att ändå alltid ta loss kabeln och sedan sätta dit den igen, så att det alltid är samma tillvägagångssätt.
zartok skrev:då vi inte ska mäta när tjockleken på kabeln spelar roll så kommer vi att nivåmatcha kablarna. vi vill få reda på en lite annan sak. ena kabeln kommer att vara silverplätterad, ha många ledningar, skruvade och skärmad ett par varv, det är vanliga försäljningsargument. det är det vi ska testa, om det gör någon skillnad. har vi nivåmatchat kablarna så kommer inte ev påverkan av ljudet att spela någon roll, varpå en confounding variable försvinner från vår hypotes.
det vi vill testa är med andra ord om variabler som silverplättering, mängder av skruvning, skärmning osv ger annorlunda ljud än en vanlig koppartråd :)
Almen skrev:zartok skrev:Vi ska nivåmatcha med sinustoner och db-mätare.
Det tror jag är för osäkert. Voltmeter eller oscilloskop.
zartok skrev:Ok, då tror jag att jag litar på öhman och skippar nivåregleringen. jag har även med mig några sura godisar så att vi är på topp
Musiken kommer vara ett passande dynamiskt intro i någon vald låt. det vi hittills tänkt är att vi behöver ha en bra inspelad låt, gärna en slags referensskiva som vi alla känner till lika mycket eller lite. nu är det nog svårt att komma fram till men vi ska se vad vi lyckas med.
Det kan vara en ide att mäta i två 10-serier istället för en 20, eller två 15 istället för en 30. Tror att jag snor den metoden. då ser man också om en lyssnare presterar bra i.två test.
zartok skrev:Herr öhman, får jag ställa en fråga: nu har jag bara läst det och inte av dig, men det sägs att du menar på att d-klass inte bör användas för att driva fullrankehögtalare pga skräp i diskanten.
zartok skrev:när vi blindtestade så fick vi verkligen ett nollresultat. innebär det att vi hade skräpiga öron eller att vi inte kunde pressa d-klassen nog högt för att höra skräpet (thd?)?
zartok skrev:Roteln ligger specad på 2x500 i 8 ohm och har matat mer innan den stängts av så jag tänker själv att det är svårt att pressa den nog hårt innan öronen trillar av. givet våra förutsättningar, litet rum bla.
zartok skrev:brus kan nog vara lite svårt att ställa in efter då det inte är ett väldigt jämnt ljud. men vi kan testa med det också.
zartok skrev:Nu tror jag inte att vi kommerdetektera skillnader i ljudtryck från kablarna, men man vill ju ändå se så att det inte skiljer så mycket. volymen säger vad den står på digitalt så det blir lätt att kontrollera att samma volym används iaf.
zartok skrev:
Jag vet fakiskt inte hur liten skillnad ett mänskligt öra kan märka av, men troligtvis så är vort instrument mer känsligt än öratdet är nog ingen av oss som kommer påstå att vi har guldöron. vi är väldigt glada entusiaster
IngOehman skrev:5. Statistiken behöver inte tänkas igenom i förhand som ofta påstås här på faktiskt.
Svante skrev:IngOehman skrev:5. Statistiken behöver inte tänkas igenom i förhand som ofta påstås här på faktiskt.
Och här vill jag då bara flika in att Ingvar har fel. Vi har haft den debatten många gånger och han vägrar att ge sig och jag vill inte ta debatten igen. Han har heller inte kunnat redovisa hur han räknar, egentligen, när han inte bestämmer sig i förväg. Jag vill bara notera att det är så.
Hursomhelst så är det ingen nackdel att ha tänkt igenom statistiken i förväg, så varför låta bli?
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:5. Statistiken behöver inte tänkas igenom i förhand som ofta påstås här på faktiskt.
Och här vill jag då bara flika in att Ingvar har fel. Vi har haft den debatten många gånger och han vägrar att ge sig och jag vill inte ta debatten igen. Han har heller inte kunnat redovisa hur han räknar, egentligen, när han inte bestämmer sig i förväg. Jag vill bara notera att det är så.
Hursomhelst så är det ingen nackdel att ha tänkt igenom statistiken i förväg, så varför låta bli?
Det var väl också f-n!
Du har fått i klartext från DQ-20 att man kan räkna i efterhand - och
du borde verkligen begripa att alla de studier på en icke-organiserad
verklighet som man gör vore omöjliga eller i varje fall meningslösa
om man måste bestämma en testserie förväg...
Och du inledde din tes om efterräknandets omöjlighet med att påstå
att man från 9 av 9 får en konfidens på noll om man vill ha möjlig-
heten att fortsätta i det fall man fått sämre andel konsekventa svar.
Det är ju bara dumheter.
Dels är konfidens noll i sig dumheter då den bara sjunker till 0,5 alltså
50 procent som värst (t ex vid en enstaka fråga), det vill säga säker-
het lika med slump
Men dessutom påverkas konfidensen med bara drygt en dubblering av
osäkerheten, och det kan man lätt ta höjd för just genom att starta
med 9 eller 10 istället för 7 eller 8.
DU HAR FEL, Svante, och du har haft fel ända från första stund då du
började tjafsa om detta. Därmed inte sagt att allt du säger är fel, men
dina invändningar har varit baserade på att du missförstått både hur
tester har gjorts och vilken effekt som viljan att fortsätta en serie då
man inte lyckats få konsekventa svar, renderar.
Att man kan bestämma seriestopp i förväg är dock helt rätt, och jag
har i sig inga invändningar mot en sådan procedur. Bara mot påstå-
endet att det är nödvändigt, och i allra högsta grad mot antydningar
om att statistken därmed blir entydig och enkel.
Det finns fortfarande MASSOR av ytterligare variabler som har betyd-
else, inte minst utspädningaeffekterna från bruk av multipla lyssnare.
Min erfarenhet är att man når bäst resultat statistiskt genom att ha en
medveten och insatt testledare som kan anpassa testen efterutfallet.
Det ger möjlighet att tillse tillräcklig statistisk signifikans - men det gör
även att man får maximal chans att öka kunskap per ansträngning,
vilket i sig gör att lyssnarna har mycket större chans att prestera på
topp.
Vad jag försöker säga är att man måste ha helheten klar för sig om
man skall kunna undvika att ställa till testen. Det är hur enkelt som
helst att göra en studie som är statistiskt invändningsfri, men till vad
värde är det om det ger bara ge nollresultat då metoden gjort att de
närvarande lyssnarnas situation och förmåga att prestera är utslagen?
Det som behöv är som så ofta förstånd snarare än kunskap.
Att vara jättesäker på att man inte vet om A skiljer sig från B är helt
enkelt inte av något större värde.
Vh, iö
zartok skrev:All rådata sparas naturligrvis
Jag ser att du är från umeå, vill du boka upp en plats i vårt blinda kabeltest?
zartok skrev:Ang att räkna statestik i förhand så anser inte jag heller att man behöver bestämma det innan. nu kanske det i ett sånt här fall är ok att göra, men nu när jag nyss lämnade in en uppsats så satt jag och min handledare och kodade om variabler och testade olika metoder av uträkning för att på bästa sätt kunnat påvisa resultat som finns i datan. lite som att se problemet ur andra vinklar. det slutade i en multipel regressionsanalys, men vi testade ett par olika metoder innan
tvett skrev:zartok skrev:All rådata sparas naturligrvis
Jag ser att du är från umeå, vill du boka upp en plats i vårt blinda kabeltest?
Jag har för liten tro på hörbara skillnader mellan "normala" kablar, och för liten tävlingsinstinkt, för att det skulle bidraga.
zartok skrev:Ang att räkna statestik i förhand så anser inte jag heller att man behöver bestämma det innan. nu kanske det i ett sånt här fall är ok att göra, men nu när jag nyss lämnade in en uppsats så satt jag och min handledare och kodade om variabler och testade olika metoder av uträkning för att på bästa sätt kunnat påvisa resultat som finns i datan. lite som att se problemet ur andra vinklar. det slutade i en multipel regressionsanalys, men vi testade ett par olika metoder innan
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 14 gäster