Närfälts monitor för musikproduktion?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-22 08:11

adzer skrev:
LypsylateX skrev:Vi här är inte... ehum... vanliga.

Så sant som det är sagt.

Skall man dock ha högtalarna för syftet att producera musik så anser jag att man bör ha mycket höga krav.

Exakt!

och då är piPs bättre efterom OM man nu skulel bottna dom så klarar dom sig bättre än vanliga piP som ju riskerar att gå sönder...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-22 11:34

DVD-ai skrev:
adzer skrev:
LypsylateX skrev:Vi här är inte... ehum... vanliga.

Så sant som det är sagt.

Skall man dock ha högtalarna för syftet att producera musik så anser jag att man bör ha mycket höga krav.

Exakt!

och då är piPs bättre efterom OM man nu skulel bottna dom så klarar dom sig bättre än vanliga piP som ju riskerar att gå sönder...

Absolut, fast helst skulle man nog ha ett infrasystem till ;)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-22 12:57

Nej, helst ska man inte ha piP eller piPs om man bottnar dom anser jag då dom är för små i sådant fall...
och delade vinner man marginellt med kapacitet... tycker jag !

om inte piPs är nog så är nästa steg pi25 eller i6 och basmoduler känner jag, piPs med moduler kan man lika gärna hoppa över :)

Anser jag ! :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-22 14:24

DVD-ai skrev:Nej, helst ska man inte ha piP eller piPs om man bottnar dom anser jag då dom är för små i sådant fall...
och delade vinner man marginellt med kapacitet... tycker jag !

om inte piPs är nog så är nästa steg pi25 eller i6 och basmoduler känner jag, piPs med moduler kan man lika gärna hoppa över :)

Anser jag ! :P

Att man bör byta högtalare om man bottnar sina nuvarande är ju sant för alla högtalare.
Man kan ju skaffa infrasystem till piPs endast för att få en lägre undre gränsfrekvens. piPs delade i närfält klarar väldigt höga ljudtryck IMO.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-22 14:49

exakt :)

Men jag menar, klarar inte piPs jobet själva så känns det som att kanske profundusP-2 kan vara ett bra komplement.
Infra kommr du väll knappast ha någon nytta av med piPs som toppar tänker jag, ner till 20Hz med full patte är väll trevligt, det får du ju med profundusP-2 och vettig placering :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-22 14:53

DVD-ai skrev:exakt :)

Men jag menar, klarar inte piPs jobet själva så känns det som att kanske profundusP-2 kan vara ett bra komplement.
Infra kommr du väll knappast ha någon nytta av med piPs som toppar tänker jag, ner till 20Hz med full patte är väll trevligt, det får du ju med profundusP-2 och vettig placering :)

Ja visst det är ju därför man delar till basar liksom :D
Vem vet. Jag kan absolut se en fördel med ett system som går ner under vad man kan höra för musikproduktion.
profP går ju inte alltid sådär jättedjupt även om de säkerligen duger för många.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-22 14:57

Nu menade jag ju inte så adzer :D

Utan att kan man spela högt nog med piPs för att ha någon nytta v det finns finns under 20Hz ?

Själv anser jag att svaret på den frågan är nej efter att själv testat.
Men någon kanske anser något annat :)

hur som !
piPs är ju en bra högtalare och som man dessutom kan dela om man känner att just basen sätter begränsningarna för en :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-22 15:02

DVD-ai skrev:Nu menade jag ju inte så adzer :D

Utan att kan man spela högt nog med piPs för att ha någon nytta v det finns finns under 20Hz ?

hur som !
piPs är ju en bra högtalare och som man dessutom kan dela om man känner att just basen sätter begränsningarna för en :)

Hehe ja det håller jag inte med om. De ljudtryck som en delad piPs kan åstakomma på 70cm håll(eller vad man nu klassar som närfält) är högre än vad jag spelar här hemma och jag hör skillnad med och utan infra.

Dessutom så kan du ju alltid ställa in din infraboost för att spela på lägre nivåer. Dvs du höjer de lägre frekvenserna mer än vad du skulle gjort om du spelade högre för att kompensera för detta.
Det är ju det som är fördelen med att ställa sin tonkurva elektriskt att du kan ju alltid få en psykoakustiskt rak kurva om du vill ha det.
Så jag ser inga problem alls med infra till piPs.
Mer än den ekonomiska snedfördelningen med ett bassystem som kostar många gånger mer än topparna.

Sen går inte profP rakt ner till 20Hz alltid så vill man vara säker på att ha den undre gränsfrekvensen under 20Hz så är nog inte profP det optimala.

Oavsett vad man väljer lär fungera bra. Jag vill bara påpeka att har du pengar och vill ha det bästa så kan absolut några slutna basar fungera till piPs.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-22 16:05

adzer skrev:
DVD-ai skrev:Nu menade jag ju inte så adzer :D

hur som !

Hehe ja det håller jag inte med om. De ljudtryck som en delad piPs kan åstakomma på 70cm håll(eller vad man nu klassar som närfält) är högre än vad jag spelar här hemma och jag hör skillnad med och utan infra.

Dessutom så kan du ju alltid ställa in din infraboost för att spela på lägre nivåer. Dvs du höjer de lägre frekvenserna mer än vad du skulle gjort om du spelade högre för att kompensera för detta.
Det är ju det som är fördelen med att ställa sin tonkurva elektriskt att du kan ju alltid få en psykoakustiskt rak kurva om du vill ha det.
Så jag ser inga problem alls med infra till piPs.
Mer än den ekonomiska snedfördelningen med ett bassystem som kostar många gånger mer än topparna.

Sen går inte profP rakt ner till 20Hz alltid så vill man vara säker på att ha den undre gränsfrekvensen under 20Hz så är nog inte profP det optimala.

Oavsett vad man väljer lär fungera bra. Jag vill bara påpeka att har du pengar och vill ha det bästa så kan absolut några slutna basar fungera till piPs.

som sagt, JAG upplever inte att piPs på 1-1,5m kan åstakomma något som behöver ha infrastöd :)
tror inte personen i fråga sitter 70cm från, det verkar otroligt...
men oavsett, som sagt min personliga åsikt det :)

edit: profundusP-2 spelade i mitt rum ganska rakt ner mot 20hz så nog fungerar det bra :)
men som sagt, beror ju lite på rum till rum, men 20-25hz har man ju med profundusP modulerna om inte rummet är hopplöst jobbigt :D

Vi kan ju enas om att piPs är en bra början i alla fall ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-22 16:15

DVD-ai skrev:som sagt, JAG upplever inte att piPs på 1-1,5m kan åstakomma något som behöver ha infrastöd :)

edit: profundusP-2 spelade i mitt rum ganska rakt ner mot 20hz så nog fungerar det bra :)
men som sagt, beror ju lite på rum till rum, men 20-25hz har man ju med profundusP modulerna om inte rummet är hopplöst jobbigt :D

Ja alla är ju olika. piPs kan ju ge ljudtryck av en bit över 100dB på 1m håll. Det är verkligen inte lite enligt mig.

Vad är det för otroligt med närfältslyssning på 70cm? Det är ju ungeför det avstånder som blir om man har högtalarna ståedes på var sin sida om en skärm tex.
Är avståndet upp mot 1,5m så hade jag hellre tagit i6.

Absolut så påverkar rum och placering basen så det boeror som sagt på. profP är jättebra små basar.

Ja piPs är väldigt bra för kortare avstånd.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-01-22 16:45

Jamen snälla ni..

Var det inte närfältsmonitor det var frågan om..? Nog räcker väl ett par piP för det jobbet, jösses vad ni drar på med moduler och högt ljudtryck..

Tänk att för en vanlig lyssnare räcker piP i ett vardagsrum :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-22 17:11

bassman skrev:Jamen snälla ni..

Var det inte närfältsmonitor det var frågan om..? Nog räcker väl ett par piP för det jobbet, jösses vad ni drar på med moduler och högt ljudtryck..

Ja precis piPs räcker gott och väl för närfältslyssning vilket jag skrivit hela tiden. Basarna har i min mening inget med ljudkapacitet att göra. Skall man producera musik så måste man ju kunna höra allt som spelas. Därför kan det vara bra med basar för att få en lägre undre gränsfrekvens.

Användarvisningsbild
Osse

Inläggav Osse » 2013-01-22 17:40

läste lite kommentarer som tyckte att piP'ens diskant var en aning för hög, som om man kan höra diskant elementet spela separat ifrån "basen" på ett sätt som inte verkade uppskattas..

Och att mellanregistret ev. är en aning svagt, vad säger ni om detta? Detta är ju ofta en kurva som låter bra, men som kanske inte skulle passa i produktions sammanhang.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-22 18:00

Osse skrev:läste lite kommentarer som tyckte att piP'ens diskant var en aning för hög, som om man kan höra diskant elementet spela separat ifrån "basen" på ett sätt som inte verkade uppskattas..

Och att mellanregistret ev. är en aning svagt, vad säger ni om detta? Detta är ju ofta en kurva som låter bra, men som kanske inte skulle passa i produktions sammanhang.
Helt klart är att du bör låna ett par och testa om de håller måttet för dig.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-22 18:05

Osse skrev:läste lite kommentarer som tyckte att piP'ens diskant var en aning för hög, som om man kan höra diskant elementet spela separat ifrån "basen" på ett sätt som inte verkade uppskattas..

Jag upplever det inte alls så. De har en mycket bra integrering och nivå på de olika registren enligt mig.
Men som alltid så måste du lyssna och bilda dig en egen uppfattning.

Användarvisningsbild
Osse

Inläggav Osse » 2013-01-22 19:13

hade vart trevligt om någon i Göteborg med lådorna skulle kunna bjuda på en tjuvlyssning :-)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-22 20:03

adzer skrev:
DVD-ai skrev:som sagt, JAG upplever inte att piPs på 1-1,5m kan åstakomma något som behöver ha infrastöd :)

Ja alla är ju olika. piPs kan ju ge ljudtryck av en bit över 100dB på 1m håll. Det är verkligen inte lite enligt mig.

Vad är det för otroligt med närfältslyssning på 70cm? Det är ju ungeför det avstånder som blir om man har högtalarna ståedes på var sin sida om en skärm tex.
Är avståndet upp mot 1,5m så hade jag hellre tagit i6.

Absolut så påverkar rum och placering basen så det boeror som sagt på. profP är jättebra små basar.

Ja piPs är väldigt bra för kortare avstånd.

Ja, som sagt :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-22 20:06

bassman skrev:Jamen snälla ni..

jepp, piP räcker långt för dom flesta, men nu kom ju diskussionen upp om piPs inte skulle räcka, vad gör man då ?
Och då är det väll moduler som gäller eller köpa något helt annat.
Så började det :P

Jag tycker att piP och piPs duger gott på egen hand i närfällt 1m och vill man ha mer kräm så får man köpa moduler till.

Annars fins ju (kanske...?!) snart basstöden till piP som det varit pågång ett tag nu :P

Jag personligen tycker att piPs är en perfekt högtalare att ha vid datorn om man inte har mer än 1,5m
då är dom BÄST helt enkelt ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-01-22 23:31

En Guru QM10 kunde väl också fungera rätt bra, den var ju tänkt just för studiobruk.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-22 23:36

phon skrev:En Guru QM10 kunde väl också fungera rätt bra, den var ju tänkt just för studiobruk.

Det är piP med om man skall tro manifestet:

Historik
Den lilla piP (uttal: pi-pé) togs ursprungligen (i slutet av 80-talet) fram på önskemål från den världsberömde inspelningsteknikern Bertil Alving. Han önskade en liten mobil kontrollmonitor som inte nödvändigtvis behövde kunna spela så starkt, men där största vikt lagts vid klangneutralitet, ljudkvalitet och djupbasförmåga.
Sistnämnda är en mycket viktig egenskap (men sällsynt hos små högtalare) hos en monitor för användning vid inspelning av akustisk musik, eftersom man som inspelningstekniker måste kunna höra och därmed undvika att lågfrekventa störljud hamnar på inspelningarna.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-01-22 23:43

Jag skulle nog ändå välja en Guru QM10two, eller, det har jag ju nästan redan gjort ... :D

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-23 07:33

Frågan är om inte dess breda "fejs" gör den sämre till lyssning i närfällt ?
Känns så, men behöver ju inte vara så :)

Den har ju en annan diskant, den är jag intresserad av, kanske den diskanten hänger med en bit till och därmed gör Guru QM10two till en bättre högtalare ? :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-23 08:55

adzer skrev:
phon skrev:En Guru QM10 kunde väl också fungera rätt bra, den var ju tänkt just för studiobruk.

Historik
Den lilla piP (uttal: pi-pé) togs ursprungligen (i slutet av 80-talet) fram på önskemål från den världsberömde inspelningsteknikern Bertil Alving. Han önskade en liten mobil kontrollmonitor som inte nödvändigtvis behövde kunna spela så starkt, men där största vikt lagts vid klangneutralitet, ljudkvalitet och djupbasförmåga.
Sistnämnda är en mycket viktig egenskap (men sällsynt hos små högtalare) hos en monitor för användning vid inspelning av akustisk musik, eftersom man som inspelningstekniker måste kunna höra och därmed undvika att lågfrekventa störljud hamnar på inspelningarna.

Nja, tror inte det riktigt stämde... Har diskuterats tidigare. Bertil fick senare ett par piP av IÖ men Bertil tog en timeout från inspelandet och piP:arna blev ståendes och fuktskadades.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-23 10:04

RogerGustavsson skrev:Nja, tror inte det riktigt stämde... Har diskuterats tidigare. Bertil fick senare ett par piP av IÖ men Bertil tog en timeout från inspelandet och piP:arna blev ståendes och fuktskadades.

Må så vara, Jag har ingen mer information än vad som står i manifestet.
Om Bertil väl använde dem elelr inte påverkar ju dock inte att dess syfte var att användas som närfältsmonitor eller hur?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-01-23 11:45

RogerGustavsson skrev:
adzer skrev:

Historik

Nja, tror inte det riktigt stämde... Har diskuterats tidigare. Bertil fick senare ett par piP av IÖ men Bertil tog en timeout från inspelandet och piP:arna blev ståendes och fuktskadades.

Din text motsäger ju inte vad som står i citatet ovan. Tidsaspekten vad som hände sedan är ju en helt annan sak än vad som föregick konstruktionsarbetet. So what om Bertil senare fick ett eget par som han inte använde, det är väl upp till honom att göra vad han vill med högtalarna (använda dem eller låta dem samla damm).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-23 13:21

DVD-ai skrev:Frågan är om inte dess breda "fejs" gör den sämre till lyssning i närfällt ?

Hur tänker du då?

Nyfiken...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-23 13:34

MagnusÖstberg skrev:
DVD-ai skrev:Frågan är om inte dess breda "fejs" gör den sämre till lyssning i närfällt ?

Hur tänker du då?

Nyfiken...

stor baffel = snävare spridning

Tänker jag... men framförallt så bord det väll hänga på hur tätt elementen sitter och där är det ju ingen skillnad, så vette fan...

Så som jag sa så tror jag inte det påverkar något i detta fallet.
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-23 14:18

Det enda som sker är att du får lite mer baffelstöd. Elementen sprider ju ordetnligt duktig iallafall. Tänker jag.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-23 14:53

Jo, precis
Mvh//David

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-23 15:12

Johan_Lindroos skrev:
RogerGustavsson skrev:
adzer skrev:

Historik

Din text motsäger ju inte vad som står i citatet ovan. Tidsaspekten vad som hände sedan är ju en helt annan sak än vad som föregick konstruktionsarbetet. So what om Bertil senare fick ett eget par som han inte använde, det är väl upp till honom att göra vad han vill med högtalarna (använda dem eller låta dem samla damm).

Det finns en tråd detta med piP och Bertil, http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 840#863840

Verkar som det handlade om vilka önskemål Bertil hade på en monitor och att Ingvar sedan gjorde en sådan och gav som present.

Bertil kommenterade det själv.

BertilAlving skrev:Eftersom det undras och funderas kring min monitorlyssning så hoppar jag in här med lite info: Peter har i princip redan redogjort för turerna, men jag kan komplettera med att efter OD-11 andvände jag under många år först AudioPro A4-14 (supermoddade av Karl-Erik Ståhl) och sedan den lilla aktiva AudioPro A2-2 (tror jag den heter). Mina piP fick jag i det tråkiga skedet av livet för c:a 10 år sedan när jag "gick in i väggen" och på grund av depressionen helt slutade att göra inspelningar, piP fick alltså aldrig tjänstgöra som monitorhögtalare.

Och sedan då? Jo, depression brukar man oftast bli frisk ifrån, med läkarhjälp kan det gå så snabbt som 6 månader och utan läkarhjälp kan det gå på ett halvår :wink:. För min del tog det mer än fem år men nu känns det bra och jag har åter börjat göra inspelningar sedan drygt 2 år tillbaka. Vad använder jag då för monitorhögtalare nuförtiden? Det verkar som mina piP blivit otursförföljda i sin tilltänkta användning som monitorhögtalare; när jag fick dom slutade jag göra inspelningar och nu när jag åter började göra inspelningar blev dom förstörda av en vattenskada medan dom stod i källaren! Alla mina inspelningar efter "come-back" är gjorda helt utan monitorhögtalare, alltså enbart med hörlurs-monitorering och detta är verkligen inte ett idealiskt sätt att jobba på (men utrustningen är bekvämare att släpa på :D).

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino