DVD-ai skrev:Nu menade jag ju inte så adzer

Utan att kan man spela högt nog med piPs för att ha någon nytta v det finns finns under 20Hz ?
Själv anser jag att svaret på den frågan är nej efter att själv testat.
Men någon kanske anser något annat
hur som !
piPs är ju en bra högtalare och som man dessutom kan dela om man känner att just basen sätter begränsningarna för en

Hehe ja det håller jag inte med om. De ljudtryck som en delad piPs kan åstakomma på 70cm håll(eller vad man nu klassar som närfält) är högre än vad jag spelar här hemma och jag hör skillnad med och utan infra.
Dessutom så kan du ju alltid ställa in din infraboost för att spela på lägre nivåer. Dvs du höjer de lägre frekvenserna mer än vad du skulle gjort om du spelade högre för att kompensera för detta.
Det är ju det som är fördelen med att ställa sin tonkurva elektriskt att du kan ju alltid få en psykoakustiskt rak kurva om du vill ha det.
Så jag ser inga problem alls med infra till piPs.
Mer än den ekonomiska snedfördelningen med ett bassystem som kostar många gånger mer än topparna.
Sen går inte profP rakt ner till 20Hz alltid så vill man vara säker på att ha den undre gränsfrekvensen under 20Hz så är nog inte profP det optimala.
Oavsett vad man väljer lär fungera bra. Jag vill bara påpeka att har du pengar och vill ha det bästa så kan absolut några slutna basar fungera till piPs.