Närfälts monitor för musikproduktion?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-23 18:50

DVD-ai skrev:Utan att kan man spela högt nog med piPs för att ha någon nytta v det finns finns under 20Hz ?

Själv anser jag att svaret på den frågan är nej efter att själv testat.
Men någon kanske anser något annat :)

Tror vi vid det här laget tangerat frågans hundranivå.
Vill man lyssna på information under 30Hz, kompletterar man med det antal subbar som ger önskat djup och styrka för en given situation. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-23 18:58

Jo jag märker att ni anser det allihopa, gör så !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-01-23 20:07

Ragnwald skrev:
DVD-ai skrev:Utan att kan man spela högt nog med piPs för att ha någon nytta v det finns finns under 20Hz ?

Vill man lyssna på information under 30Hz, kompletterar man med det antal subbar som ger önskat djup och styrka för en given situation. :wink:

Eller shyssta bra lurar som man som brukare är välstämd med. Funkar utmärkt kan jag säga :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-23 21:41

DasBooten skrev:Vilka avstånd ryms inom "närfältet"?

0,5 meter på ett skrivbord vid datorn till 4-5m som det ganska vanligt är mellan soffa och tv/stereo??

Vad händer om man vill skjuta "långt" med en närfältsmonitor?

Med "närfältsmonitor" menar man väl ofta små ljudkällor som KAN avlyssnas på nära håll med gott resultat, dvs. att ljudintegrationen mellan elementen är fullständig på kort avstånd från högtalaren. De olika elementen får då inte sitta fysiskt långt från varandra, annars faller ljudet ihop. Men man kan också tala om närfältet som bestäms av den akustiska miljön och högtalarens spridning. Det är ett relativt mått som har med förhållandet mellan direktljud och reflekterat ljud. Ju mer dämpning i rummet (på relevanta ställen) desto längre sträcker sig närfältet. Mindre spridning ger längre närfält. Mindre spridning betyder fysiskt stora högtalare som inte går att avlyssna på nära håll (i meter räknat, dvs. "närfältet"). I ett vanligt rum kanske 60-70 cm är max för närfältet med en högtalare med god spridning. I en ombonad studio med hög placering kan det vara längre, men aldrig 4-5 meter såvida du inte sitter i Nackamasten. När det gäller basen så blir nästan alla mätavstånd "fjärrfält". När man mäter i ett "vanligt" rum mäter man därför ca 10 cm från membranet och extrapolerar fjärrfältet från det. Ja, det var lite spridda tankar om något som jag inte kan något om.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-24 08:08

bassman skrev:
Ragnwald skrev:

Eller shyssta bra lurar som man som brukare är välstämd med. Funkar utmärkt kan jag säga :)

Fast monitorlyssning med hörlurar kan vara lite svårt om man vill ha bra koll på ljudbilden och lågbasen. Det blir i regel rätt annorlunda med högtalare.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino