Svante skrev:RuneStone skrev:Även om 180dB+ inte är speciellt nödvändigt å knappast heller välljudande så är det ändå imponerande att se hur dom töjer på fysikens lagar..
Fast ändå inte. Jag menar det är ju snorlätt att göra högre ljudtryck än så om man bara överger högtalarelementen som ljudkälla och om man krymper kupén. Ta en vanlig kolvmotor, låtsas att cylindern är bilkupén och dra runt motorn med handkraft. Med ett kompressionsförhållande på 1:10 blir trycket mer än 10 ggr atmosfärstrycket i maxima, vilket borde ge en ljudtrycksnivå på >214 dB. Låt sedan en gnista tända eld på en bränsleblandning i cylindern så blir det ljudtryck...
Det funkar med en gammal gräsklipparmotor.[/quote]
Låter ungefär som baselementet Mythbusters byggde när dom skulle kolla om myten att det går att spränga en bil bara man har tillräckligt fet sub var sann, dom byggde ett högtalarelement som var lika brett som bilen nästan och drevs direkt av drivaxeln på bilen (typ som en kolv)
http://www.youtube.com/watch?v=xazsh48GhWE :)
Över 161 dB vid 16 hz är ju inte så tokigt iaf!
Tyvärr byggde dom subben rätt klantigt (konen av tjockt aluminium) så dom hade nog kunnat komma upp i bra mycket högre ljudtryck om dom byggde basen av kolfiber, glasfiber eller liknande istället