SD-fötter låter iaf jäkligt mycket bättre

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-25 15:00

Så här ser alltså mina små liggunderlagspyramider ut i dagsläget. Ganska hoptryckta. Men högtalarna gungar i alla fall rejält när man knuffar till dom. Fler lager? Vad tror ni? Gäller regeln för liggunderlag; ju fler, ju bättre?

Bild

Undrar jag som faktiskt läser och skriver i denna tråd för att lära mig något och inte för polemikens skull.

Och vad tror ni om idén med gummibandsupphängning från taket? Om man bortser från praktiska problem, estetiska aspekter samt utelämnar kryddhyllan som alternativ på svarstalongen.

Mvh, A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2013-01-25 15:28

Gummiband tror jag på!, kommer låta sååå bra! :) Det ska ju gunga så mycket som möjligt och högtalaren ska röra på sig så mycket som möjligt. Annars kan man inte lyssna.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-25 15:31

ThePreTor1aN skrev:Gummiband tror jag på!, kommer låta sååå bra! :) Det ska ju gunga så mycket som möjligt och högtalaren ska röra på sig så mycket som möjligt. Annars kan man inte lyssna.

Vid vilka frekvenser hör vi ljud?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-25 15:39

ThePreTor1aN skrev:Gummiband tror jag på!, kommer låta sååå bra! :) Det ska ju gunga så mycket som möjligt och högtalaren ska röra på sig så mycket som möjligt. Annars kan man inte lyssna.

Oj, oj, oj...

Är ditt missförstånd verkligen så djupt? Jösses.

Hur tusan har du kommit fram till slutsatsen att högtalaren skall
röra på sig så mycket som möjligt för att man (de du spydar dig
mot) skall kunna lyssna?

Dina sarkasmer blir verkligen pinsamma när du skjuter och missar
så fullständigt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-25 15:55

Och min fråga var ärligt menad. Är tanken dum så vill jag veta varför. Men det är kanske bättre att fråga tandläkaren nästa gång jag är där för att slippa få idiotsvar från självutnämnda småpåvar. Där kanske ett rakt och ärligt "Jag vet inte" tacksamt kan tas emot som svar vilket vore ett bättre svar än sarkasmer.

Tanken på gummibanden till taket var att eliminera kontakten med golvet. Jag vet däremot inte om det skulle uppstå andra oönskade effekter av ett sådant arrangemang.

Mvh, Anders (som anser att en smula artig korrekthet aldrig har fört världen närmare en katastrof)
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-25 16:05

Vem är det du adresserar med inlägget?

Andersh74 skrev:Så här ser alltså mina små liggunderlagspyramider ut i dagsläget. Ganska hoptryckta. Men högtalarna gungar i alla fall rejält när man knuffar till dom. Fler lager? Vad tror ni? Gäller regeln för liggunderlag; ju fler, ju bättre?

Bild

Undrar jag som faktiskt läser och skriver i denna tråd för att lära mig något och inte för polemikens skull.

Och vad tror ni om idén med gummibandsupphängning från taket? Om man bortser från praktiska problem, estetiska aspekter samt utelämnar kryddhyllan som alternativ på svarstalongen.

Mvh, A

Problemen med liggunderlag är att de inte tål långtidsbelastning. Men det
gör kanske mindre om målet bara är att testa för att få ett POC. Uppfattar
man att det fungerar bra kan man gå vidare och skaffa en långtidsstabil
lösning.

Gummiband från taken fungerar nog bra, men inte lika bra som en fot som
påverkas mindre av luftrörelser i rummet och av temperaturvariationer. En
ytterligare svaghet med gummiband från taket är att det restläge som en
kompex exitering lämnar efter sig* talar för en lösning med en liten smula
dämpning, inte mycket men lite.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... er#1456099

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... om#1456550

Vh, iö

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-25 16:15

TACK för ett adekvat svar IÖ.

Liggunderlagen är alltså inte tänkta som en permanent lösning utan, precis som du skriver, för att testa. Och det är troligt att jag kommer att satsa på någon form av mjuk fot i framtiden. Någon gummisnodd från taket tänker jag inte testa för husfridens skull.

edit: Jag adresserade inte någon enskild forummedlem.
Mvh, Anders

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-25 17:06

En annan tänkbar svaghet med snoddar är att man i sådana får en böjvågs-
hastighet som är väldigt låg jämfört med vågorna som färdas i en solid klump
(eller solidliknade, makrosolid).

Det kan leda till att det byggs upp resonanser i själva snoddarna (jämför med
strängar på ett musikinstrument) och det kanske inte är vad man vill ha.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-25 17:43

Det vill man ju förståss inte. Det var en klok synpunkt. När jag var liten spände jag gummisnoddar över en bigpacklåda och lekte att det var en gitarr. Vilken korkad idé det där med gummisnoddar från taket är. :D

/A

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2013-01-27 00:30

Trampoliner kommer fungera bra.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-27 01:42

Andersh74 skrev:Det vill man ju förståss inte. Det var en klok synpunkt. När jag var liten spände jag gummisnoddar över en bigpacklåda och lekte att det var en gitarr. Vilken korkad idé det där med gummisnoddar från taket är.

Inte alls, det är stor skillnad på högtalare som hänger i "gummisnoddar" och gummisnoddar som agerar strängar i ett instrument. Det är helt enkelt en fråga om materialval. Och val av funktion.

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-27 03:21

Bill50x - skall jag läsa ditt inlägg som att du anser det är klokt att hänga högtalare i gummisnoddar från taket, bara man väljer rätt gummisnodd?

Snälla, säg att jag läser dig fel. Snälla.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-27 03:28

MagnusÖstberg skrev:Bill50x - skall jag läsa ditt inlägg som att du anser det är klokt att hänga högtalare i gummisnoddar från taket, bara man väljer rätt gummisnodd?

Snälla, säg att jag läser dig fel. Snälla.

Ja, du läser mig fel. Jag vill bara inte kategoriskt avfärda sättet.

/ B

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-01-27 16:22

Fick synpunkter från en granne två våningar under vår. Han fick ett tryck huvudet som sagt var. En utmärkt granne så något måste göras.

Så det blev till att skynda till storastaden. Där inhandlades inte SD-fötter utan Vibra absorbent.

Texten på deras paketet är korrekt och påpekar att vibrationerna minskar i både golv och låda.

Alla modeller svarta. Viktklasserna lite grovt indelade i under 10 kg, 10 - 30 kg samt 30-50 kg.

I övrigt upplever jag produkten inte komplett. Ingen dubbelhäftande tejp eller ingen glidyta mot underlaget.

250 kr för 8 st i svart färg.

Monterat dem nu. Men först satt på en egen glidyta men tejpen får komma senare.

Utan att ha studerat sd-fötter närmare är tekniken något modiferad i de båda varianterna. Vikten stäms av genom storleken verkar det som på Vibra Absrobent. Stor absorbent mera vikt.

Medan SD-fötterna har samma storlek men där materialet har olika mjukhet. Olika viktklasser har olika färg.

Svårt att enkelt bedöma och beskriva skillnaden i ljudbilden. Det lät bra innan och det låter bra nu. Men lite försiktigt försök.

Lite lugnare nu. Röster kan vara till fördel. Något mindre tydlighet i basen i from av att den möjligvis tar lite större plats i ljudbilden. Annars allt bättre möjligtvis. Åtminstone lugnare.

Det är att gilla läget och Popsnöret som nu vet om "inkomna synpunkter" har fått ett argument till för mannens skötsamhet och allmänna vandel. Så det blir. Det är att gilla läget

Föregående

Återgå till Generellt om hifi