ftorsell skrev:
Komorok som värkar ha en potent stereo hemma som du skriver med 24st 12" vad driver han det med för steg?
Just nu med 2st Nad 208. Jag har nämligen snott ett av honom. Sen blir det 4st. Topparna drivs av 2st bryggade RS2000.
Moderator: Redaktörer
ftorsell skrev:
Komorok som värkar ha en potent stereo hemma som du skriver med 24st 12" vad driver han det med för steg?
ftorsell skrev:Men jag hoppas du driver nu för det kommer aldrig gå att spela lika högt
I ett lite större rum som det går i en bilkupe med en sketen bas i en bil
Har det spelats över 180db vilket jag misstänker masserar sönder flertalet
Organ i kroppen![]()
IngOehman skrev:Över 180 dB betyder en peakmodulation om 28,3% av kupevolymen i en
riktning.
Vh, iö
paa skrev:IngOehman skrev:Över 180 dB betyder en peakmodulation om 28,3% av kupevolymen i en
riktning.
Vh, iö
Beror det inte på frekvensen också?
IngOehman skrev:ftorsell skrev:Men jag hoppas du driver nu för det kommer aldrig gå att spela lika högt
Organ i kroppen![]()
Beakungen skrev:Här vi iaf en som pillar ur sig strax över 180db i sin bil. Han verkar dock ha fått bulta igen dörren på bilen![]()
http://www.youtube.com/watch?v=K8xgWMFiT5M
Beakungen skrev:Här vi iaf en som pillar ur sig strax över 180db i sin bil. Han verkar dock ha fått bulta igen dörren på bilen![]()
ftorsell skrev:Wolfie skrev:boom skrev:= skit ljud utan dsp kompensering har hört så kallade sq byggen som har låtit som en kåt tjur bara bröl.tvett skrev:Det är billjudskänslan du vill åt helt enkelt. Men med bragging rights.
+1
Har faktiskt bara en endaste gång hört riktigt snygg bas i en bil...
Det var dock dsp kompenserat förstås både på tonkurva och tidsmässigt.
Fast varför inte liksom.
Det spelades då med baselement från Boston Acoustics.
I övrigt vette katten om jag hört några bilbas element som lirat riktigt snyggt. Högt, ja, men det är ju liksom bara en liten liten del av upplevelsen.
Ser däremot fram emot en lyssning hemma hos Komorok
Där kan man med största sannolikhet snacka om välartikulerad bas med tryck om får dem flesta bilinstallationer att skämmas![]()
Där kommer inte 4st Kove 15 tummare långt i jämförelse
Men jag hoppas du driver nu för det kommer aldrig gå att spela lika högt
Organ i kroppen![]()
nadifierad skrev:Beakungen skrev:Här vi iaf en som pillar ur sig strax över 180db i sin bil. Han verkar dock ha fått bulta igen dörren på bilen![]()
Skumt! Det ligger en skruvdragare på biltaket, och den ligger kvar där när det visas 180dB på tavlan. Dessutom säger killen bakom bilen att han inte hör något vilket skulle kunna bero på att frevensen som spelas är väldigt låg!?
Antingen är det något fuffens på gång, eller har han förstärkt bilen invändigt med pansarplåt.
Wolfie skrev:ftorsell skrev:Wolfie skrev:boom skrev:= skit ljud utan dsp kompensering har hört så kallade sq byggen som har låtit som en kåt tjur bara bröl.tvett skrev:Det är billjudskänslan du vill åt helt enkelt. Men med bragging rights.
+1
Fast varför inte liksom.
I övrigt vette katten om jag hört några bilbas element som lirat riktigt snyggt. Högt, ja, men det är ju liksom bara en liten liten del av upplevelsen.
Där kan man med största sannolikhet snacka om välartikulerad bas med tryck om får dem flesta bilinstallationer att skämmas![]()
Organ i kroppen![]()
?
Alltså jag tror inte att han lirar några 180 dB och det har jag heller inte påstått. Däremot lär han kunna lira med högre ljudstyrka än väldigt många bilstereo installationer, och därtill med grym artikulation
Det är Ingvars basar, Ino W-124 heter dem om jag minns rätt.
Sjukt fina 12" element.
Spelar i slutna lådor i en speciell twinholder konfiguration, 2st basar per låda.
Ta en titt i Komoroks medlemspresentation så ser du hur de ser ut.
Basmodulerna heter Ino Audio Infra Z.
Lirar med grotesk ljudstyrka neråt 2-3 Hz om rummet så tillåter (är tillräckligt tätt).
Sånna ska jag också ha när jag blir stor
Nu får jag nöja mig med 8st 12" NHT 1259 i slutna lådor.
I min biohörna verkar jag få duktigt tryck ned till 8-10 Hz., det är för öppet för att de ska orka trycksätta lägre än så i frekvens verkar det som.
Händer lite roliga saker vid 15 Hz.... Innerdörrarna står och slår duktigt...
KarlXII skrev:Beakungen skrev:Här vi iaf en som pillar ur sig strax över 180db i sin bil. Han verkar dock ha fått bulta igen dörren på bilen![]()
Vilken fullständigt värdelös sysselsättning.
Kan vara bland det dummaste jag sett.
Lika spännande som att se vem som kan skala det längsta potatisskalet.
single_malt skrev:Jag skulle tro att en av Fredriks basar motsvarar ca fyra st Ino w121 i luftpumpningsförmåga.
single_malt skrev:Wolfie skrev:ftorsell skrev:Wolfie skrev:boom skrev:= skit ljud utan dsp kompensering har hört så kallade sq byggen som har låtit som en kåt tjur bara bröl.tvett skrev:Det är billjudskänslan du vill åt helt enkelt. Men med bragging rights.
+1
Fast varför inte liksom.
Organ i kroppen![]()
?
Alltså jag tror inte att han lirar några 180 dB och det har jag heller inte påstått. Däremot lär han kunna lira med högre ljudstyrka än väldigt många bilstereo installationer, och därtill med grym artikulation
Det är Ingvars basar, Ino W-124 heter dem om jag minns rätt.
Sjukt fina 12" element.
Spelar i slutna lådor i en speciell twinholder konfiguration, 2st basar per låda.
Ta en titt i Komoroks medlemspresentation så ser du hur de ser ut.
Basmodulerna heter Ino Audio Infra Z.
Lirar med grotesk ljudstyrka neråt 2-3 Hz om rummet så tillåter (är tillräckligt tätt).
Sånna ska jag också ha när jag blir stor
Nu får jag nöja mig med 8st 12" NHT 1259 i slutna lådor.
I min biohörna verkar jag få duktigt tryck ned till 8-10 Hz., det är för öppet för att de ska orka trycksätta lägre än så i frekvens verkar det som.
Händer lite roliga saker vid 15 Hz.... Innerdörrarna står och slår duktigt...
Jag skulle tro att en av Fredriks basar motsvarar ca fyra st Ino w121 i luftpumpningsförmåga.
ftorsell skrev:Nja men krasst om ino basen bara har ett x- Max på 33mm så pumpar Kove basen mer en dubbelt så mycket luft ialla fall plus att om ino basen är en tolva och mina Kove är femton tum så är det ju mer konarea där med
Så inte är ino basen något riktigigt ballt pröva och och kör med 24 Kove tolvor så kommer det hända lite mer i rummet
ftorsell skrev:Nja men krasst om ino basen bara har ett x- Max på 33mm så pumpar Kove basen mer en dubbelt så mycket luft ialla fall plus att om ino basen är en tolva och mina Kove är femton tum så är det ju mer konarea där med
Så inte är ino basen något riktigigt ballt pröva och och kör med 24 Kove tolvor så kommer det hända lite mer i rummet
single_malt skrev:ftorsell skrev:Nja men krasst om ino basen bara har ett x- Max på 33mm så pumpar Kove basen mer en dubbelt så mycket luft ialla fall plus att om ino basen är en tolva och mina Kove är femton tum så är det ju mer konarea där med
Jag räknade med att Kovebasen har nästan dubbelt så stor konarea och ungefär dubbelt så lång "slaglängd". Det blir 4 st Ino w121 på 1 st Kove
Alexi skrev:Jag tycker det är märkligt att det inte finns bilder innuti dessa "bilar" vart micen är placerad. Jag gissar att man skapar någon slags mycket liten tryckkammare och sätter micken inne i denna kammare.
Här är en "bil" som är den enda i världen som nått 180dB med ett element.
http://www.diymobileaudio.com/forum/diyma-spl-forum/95793-2-180db-cars-alan-hal.html
Betongbunker på hjul, känns mer korrekt.
MagnusÖstberg skrev:ftorsell skrev:Nja men krasst om ino basen bara har ett x- Max på 33mm så pumpar Kove basen mer en dubbelt så mycket luft ialla fall plus att om ino basen är en tolva och mina Kove är femton tum så är det ju mer konarea där med
Pratar du om Xmech eller Xmax?
Vad är VD för elementet?
Du verkar ju ha ett datablad? När man tittar på bilder du lagt på elementet ser jag inte hur det kan slå 79mm linjärt och utöver det ha marginal mot Xmech.
ftorsell skrev:MagnusÖstberg skrev:ftorsell skrev:Nja men krasst om ino basen bara har ett x- Max på 33mm så pumpar Kove basen mer en dubbelt så mycket luft ialla fall plus att om ino basen är en tolva och mina Kove är femton tum så är det ju mer konarea där med
Pratar du om Xmech eller Xmax?
Vad är VD för elementet?
Du verkar ju ha ett datablad? När man tittar på bilder du lagt på elementet ser jag inte hur det kan slå 79mm linjärt och utöver det ha marginal mot Xmech.
Jag behöver inget data blad för Kove eftersom jag tar uppgifterna från konstruktören på dom Kove elementen har talspolen i magnet gapet i 79mm
Alltså talspolen lämnar aldrig magnet gapet på x-Max
Den har även 100% lindning i magnet gapet under 40mm slag längd vilket
Ger väldigt lite dist![]()
Vd är inget jag känner till var har jag lyckats skrivit det
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster