HiFi & Musik Testar Ino

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-01-29 22:29

RogerGustavsson skrev:Det där med Ino och hobbyverksamhet. Rätt många högtalare har det väl ändå blivit genom åren? Hämtade piP hösten 2003 och då nämnde IÖ något om tusen eller fler. Om det var styck eller par vet jag inte. Speciellt långt ifrån de volymer som Carlsson-högtalarna har haft tror jag inte Ino är.

Går ju fint att kontakta Skatteverket och begära ut historisk och aktuell information för enskild firma för den som skulle vilja ägna sig åt lite grävande journalistik. Personligen tycker jag bara att det är tramsigt och direkt felaktigt att beskriva en verksamhet som hobby när det är helt uppenbart att så inte är fallet. Synd på så fina produkter, de är värda ett bättre omhändertagande.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-29 22:41

Glebster skrev:
RogerGustavsson skrev:Det där med Ino och hobbyverksamhet. Rätt många högtalare har det väl ändå blivit genom åren? Hämtade piP hösten 2003 och då nämnde IÖ något om tusen eller fler. Om det var styck eller par vet jag inte. Speciellt långt ifrån de volymer som Carlsson-högtalarna har haft tror jag inte Ino är.

Går ju fint att kontakta Skatteverket och begära ut historisk och aktuell information för enskild firma för den som skulle vilja ägna sig åt lite grävande journalistik. Personligen tycker jag bara att det är tramsigt och direkt felaktigt att beskriva en verksamhet som hobby när det är helt uppenbart att så inte är fallet. Synd på så fina produkter, de är värda ett bättre omhändertagande.

Jag tror mera att det har med IÖ:s inställning till verksamheten att göra, än dess omfattning.

Guru är väl den rent kommersiella verksamheten.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-29 22:48

PerStromgren skrev:Jag tror mera att det har med IÖ:s inställning till verksamheten att göra, än dess omfattning.

Guru är väl den rent kommersiella verksamheten.

Exakt.

Om jag tolkat Ingvar rätt så är det inte Ino som företag som är en hobbyverksamhet utan just högtalarbyggandet.
Ur hans synvinkel så är akustikkonsultationen hans jobb och högtalarna är en extra hobbygrej.

Storleken på tillverkningen är inte inräknad utan bara hans egna synsätt på vad han gör.

Så tror jag att det är iaf.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-29 22:51

Bild

Gjorde en liten bild att diskutera runt.
Var skulle ni sätta in olika hobbys?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-01-29 23:15

Ni är roliga. Mitt inlägg syftade till att man inte så ofta tar in rena hobbyprojekt eller liknande på tidningar.

Men fortsätt gärna, nu börjar det skena riktigt mycket. :D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-29 23:25

Jag önskar att man skrev mer om sånt, minns en artikel hemma hos Svalander för länge sen. Hans hemmapul var kul att se.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-29 23:41

tvett skrev:Jag önskar att man skrev mer om sånt, minns en artikel hemma hos Svalander för länge sen. Hans hemmapul var kul att se.

DN har en artikel idag om Svalander!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-01-30 00:18

PerStromgren skrev:
tvett skrev:Jag önskar att man skrev mer om sånt, minns en artikel hemma hos Svalander för länge sen. Hans hemmapul var kul att se.

DN har en artikel idag om Svalander!

Kul! DN rockar :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Leo

Inläggav Leo » 2013-02-04 02:49

KarlXII skrev:Vadå hobbyhögtalare?
Ino är ett företag som säljer högtalare.
Man kan köpa färdiga såväl som icke monterade högtalare där.
För pengar. Och få kvitto.

Vari ligger hobby- ? Att ägaren har som hobby att driva det?

...We're in two busineses today, we'll be very shortly in three business and a hobby. One is our Mac business, second is our music business, third business is the phone business, handsets. And the hobby is Apple TV. The reason I call it a hobby is a lot of people have tried and failed to make it a business. It's a business that's hundreds of thousands of units per year but it hasn't crested to be millions of units per year, but I think if we improve things we can crack that...I use the word hobby because it's provocative, but the iPod started this way.
Steve Jobs, Apple Inc., D 2007

Det finns ju uppenbarligen olika sätt att se på vad som är hobby... :)

Föregående

Återgå till Wänner af Ino