Min sista grammofon.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-01-30 00:54

Buss 8O , dä ä ju ena sop-biler typ . . . ju. :evil:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-30 18:21

Thomas_A skrev:Om det hörs olika mycket mellan två spelare så kan det som sagt vara en hel del olika orsaker, allt från RIAA-stegets avrullning, pickupens frekvensomfång i basområdet, och arm/pickup-kombinationen resonans som skulle kunna interferera med det lågfrekventa ljudet och påverka hörbarheten. Vilka frekvenser handlar det om? Och är signalen i eller ur fas?

Info från CDn borde kunna avslöja detta om man analyserar frekvensinnehållet i den snutten musik.

Thomas_A

Jag ska först testa med att ändra belastningen i P75an.
Lite synd känns det eftersom resten är så in i bombens bra.

Kanske måste shoppa nytt grammofonsteg?

Arm och Pu matchar fint.
Delosen ska nå ned till 20 HZ enligt spec.

Vilken frekvens det rör sig om? Lågfrekvent är det. Vet ej, kan inte mäta sånt.

:)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-30 18:24

KarlXII skrev:Kollade på min disk och inser att jag har inte mindre än 9 olika varianter på Dark Side of The Moon. 8O

Nån dag ska jag lyssna om bussen finns på någon av dem - eller saknas.

Kalle.
Inget att be för. Min är en tidig Harvest utgåva.
Om du har en Toshiba-utgåva i valvet så får du mest ut av mastern.
Toshiban är heliga graalen när det gäller Dark Side of the Moon på CD.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-30 18:26

Laila skrev:Buss 8O , dä ä ju ena sop-biler typ . . . ju. :evil:

Japp!

Sopbil vill jag få det till.
Möjligtvis annars en dragspelsbuss.
3an åker förbi lite längre bort, fast den stannar inte på höjd med mig.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-01-30 20:00

På tal om buss och sopbil erinrar jag mig fragment av en dialog från "Jubel i busken" då en passagerare steg på och sade något i stil med:
"att vara busschaufför måste väl vara ett fritt och trevligt jobb?"
Replik:
"Näe, dom på renhållningsverket har det möcke bättre för dom slipper å prata me' skiten dom kör."
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-30 23:44

lennartj skrev:På tal om buss och sopbil erinrar jag mig fragment av en dialog från "Jubel i busken" då en passagerare steg på och sade något i stil med:
"att vara busschaufför måste väl vara ett fritt och trevligt jobb?"
Replik:
"Näe, dom på renhållningsverket har det möcke bättre för dom slipper å prata me' skiten dom kör."

:D

Som du ser så råder det en viss oenighet angående fordonet i sig själv.

Men lågfrekvent är det lika väl.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2013-01-31 08:32

Jansson skrev:
Thomas_A skrev:Om det hörs olika mycket mellan två spelare så kan det som sagt vara en hel del olika orsaker, allt från RIAA-stegets avrullning, pickupens frekvensomfång i basområdet, och arm/pickup-kombinationen resonans som skulle kunna interferera med det lågfrekventa ljudet och påverka hörbarheten. Vilka frekvenser handlar det om? Och är signalen i eller ur fas?

Info från CDn borde kunna avslöja detta om man analyserar frekvensinnehållet i den snutten musik.

Thomas_A

Jag ska först testa med att ändra belastningen i P75an.
Lite synd känns det eftersom resten är så in i bombens bra.

Kanske måste shoppa nytt grammofonsteg?

Arm och Pu matchar fint.
Delosen ska nå ned till 20 HZ enligt spec.

Vilken frekvens det rör sig om? Lågfrekvent är det. Vet ej, kan inte mäta sånt.

Hej!

Tror inte belastningen påverkar speciellt mycket. Orsakerna till skillnaden, hur stor den nu faktisk är, kan vara många och kombinerade. En hjälp vore ju att analysera frekvenserna och dess fasinformation. Kanske någon annan har CD-utgåvan och kan spela in och lägga upp ett frekvensspektrum?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-31 10:54

@Thomas.

Mycket gärna om någon har lust att göra det.

Användarvisningsbild
lennartj

Money 2'20" - 2'40"

Inläggav lennartj » 2013-01-31 18:33

Jag har bara en USA-pressad Harvest, mastered by Capitol 1973 på baksidan är SMAS-2-11163-F22#5 handristat.

När jag vet att man ska vara uppmärksam efter 2'20 är det ingen risk att jag missar den låga tonen även vid ganska måttlig volym tack vare mina OB52-subbar samt ino cr80s+infra med ganska frikostig "house-curve" under 30 Hz. :oops:

Jag har svårt att tro att det rör sig om ett fordon för jag uppfattar tonen som en absolut konstant övertonsfattig sinus på ca 25 Hz under de 20 sekunder jag kan höra att den pågår.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-31 18:51

@lennartj.

Jag trodde den var lägre ner än så.
Vet faktiskt inte vad det är för ljud.
Feedback?
Det har nog sannolikt inte hörts från de högtalarna de hade när de mixade annars hade de väl tagit bort detta?

Relics tidiga press på vinyl har en del sådant oxå. Fast inte så djupa frekvenser.
Har Relics även på Japan-press. Japanerna har filtrerat bort detta ordningsamma som de nog är.

Har du DSOTM på vinyl oxå?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-01-31 23:27

Jansson skrev:@lennartj.

Feedback?
Det har nog sannolikt inte hörts från de högtalarna de hade när de mixade annars hade de väl tagit bort detta?

Relics tidiga press på vinyl har en del sådant oxå. Fast inte så djupa frekvenser.
Har Relics även på Japan-press. Japanerna har filtrerat bort detta ordningsamma som de nog är.

25 Hz är min kvalificerade gissning, för jag upplever tonen som lägre än den (välbekanta?) 32 Hz orgeltonen i början av "Alltså sprack..." men ändå med distinkt tonhöjd, vilket jag inte brukar göra under 20 Hz, då jag snarare får förnimmelsen av tryckvågor.

Feedback av vaddå? :?

På vinyl också???? :roll:
Det ÄR min vinyl jag skriver om. 8)
Jag troddde det var uppenbart med det angivna mastringsåret 1973.
Man kan väl inte göra CD från en vinylmaster? 8O
Jag har ingen fysisk CD-utgåva av DSOTM men httade en mapp med denna beskrivning:
"this is a rip of the redbook layer of the hybrid sacd of pf-dsotm. this was the american pressing. this remaster is the only one done of the ORIGINAL tapes, even the mfsls were made off copies. anyways, a lot of people were drooling over the mfsl, but having owned both, i feel this one is sonically superior. download and find out for yourself. heres some info, incase you somehow don't know what this recording is by now.."
Money från denna mapp uppspelad med Foobar via min gamla favorit-DAC Marantz DA12 lät helt likvärdigt, inte ett dugg tydligare eller starkare djupbas från den digitala versionen. Fingertoppskänslan mot konen på en av subbarna var också densamma.
Kom just på att jag spelade via Marantz-DAC'ens transformatorbalanserade utgång, men också att jag fortfarande har kvar ett par lånade Lavry DAC'ar sedan Oppo-battlet hemma hos mig i början på veckan så jag kopplade in den omoddade
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1465427#1465427
Nu blev bastonen en aning distinktare och starkare men kanske delvis förklarar varför jag håller fast vid min gamla DA12. Digitala källor dekodade via den låter mest likt min vinylavspelning, som jag är mycket nöjd med.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-02-01 09:59

lennartj skrev:
Jansson skrev:@lennartj.

Feedback?

25 Hz är min kvalificerade gissning, för jag upplever tonen som lägre än den (välbekanta?) 32 Hz orgeltonen i början av "Alltså sprack..." men ändå med distinkt tonhöjd, vilket jag inte brukar göra under 20 Hz, då jag snarare får förnimmelsen av tryckvågor.

Feedback av vaddå? :?

På vinyl också???? :roll:
Det ÄR min vinyl jag skriver om. 8)
Jag troddde det var uppenbart med det angivna mastringsåret 1973.
Man kan väl inte göra CD från en vinylmaster? 8O
Jag har ingen fysisk CD-utgåva av DSOTM men httade en mapp med denna beskrivning:
"this is a rip of the redbook layer of the hybrid sacd of pf-dsotm. this was the american pressing. this remaster is the only one done of the ORIGINAL tapes, even the mfsls were made off copies. anyways, a lot of people were drooling over the mfsl, but having owned both, i feel this one is sonically superior. download and find out for yourself. heres some info, incase you somehow don't know what this recording is by now.."
Money från denna mapp uppspelad med Foobar via min gamla favorit-DAC Marantz DA12 lät helt likvärdigt, inte ett dugg tydligare eller starkare djupbas från den digitala versionen. Fingertoppskänslan mot konen på en av subbarna var också densamma.
Kom just på att jag spelade via Marantz-DAC'ens transformatorbalanserade utgång, men också att jag fortfarande har kvar ett par lånade Lavry DAC'ar sedan Oppo-battlet hemma hos mig i början på veckan så jag kopplade in den omoddade
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1465427#1465427
Nu blev bastonen en aning distinktare och starkare men kanske delvis förklarar varför jag håller fast vid min gamla DA12. Digitala källor dekodade via den låter mest likt min vinylavspelning, som jag är mycket nöjd med.

Förlåt lennartj.

Min läsförståelse var inte den bästa tydligen.
Jag skyller på en ganska rejäl förkylning.

Tack för ditt inlägg.

Feedback från något instrument vid inspelningstillfället?

Ok då tar din Lyra fram den låga frekvensen.
Jag hör den med Delosen också men inte alls så markant som med Naim CDS2.
Vad tror du orsaken är till detta?

Användarvisningsbild
lennartj

RIAA-steget misstänker jag

Inläggav lennartj » 2013-02-01 11:30

Ibland borde jag lägga band på den göteborgska smittan att försöka vara skämtsam, den missföstås alltför ofta.

Bäste Jansson, det var verkligen inget du behöver be om ursäkt för.

Beträffande frekvensgången i basen misstänker jag i första hand ditt phono-steg. Försök att låna ett välrenommerat MC-steg i prisklass en bra bit över 10' och du blir en upplevlse rikare, men kanske inte ditt bankkonto.
Det du har är säkert prisvärt men i absoluta termer finns det naturligtvis betydligt bättre.

Jansson
Tänk på livet

Re: RIAA-steget misstänker jag

Inläggav Jansson » 2013-02-01 11:37

lennartj skrev:Ibland borde jag lägga band på den göteborgska smittan att försöka vara skämtsam, den missföstås alltför ofta.

Beträffande frekvensgången i basen misstänker jag i första hand ditt phono-steg. Försök att låna ett välrenommerat MC-steg i prisklass en bra bit över 10' och du blir en upplevlse rikare, men kanske inte ditt bankkonto.
Det du har är säkert prisvärt men i absoluta termer finns det naturligtvis betydligt bättre.

Bäste Lennart.

Du är vänligheten själv. Jag bad om ursäkt för att jag inte läste ordentligt det du skriver när du tar dig tid med detta.

Misstänkte att ett annat grammofonsteg är lösningen.
Inga problem, då har jag ett projekt till!

Bra!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-01 12:28

Jansson skrev:Misstänkte att ett annat grammofonsteg är lösningen.

Positive thinking :D

/ B

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-02-01 17:18

@Bill.
Hinder är till för att övervinnas.
:D

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2013-02-01 21:20

Jansson skrev:
lennartj skrev:Ibland borde jag lägga band på den göteborgska smittan att försöka vara skämtsam, den missföstås alltför ofta.

Bäste Lennart.

Du är vänligheten själv. Jag bad om ursäkt för att jag inte läste ordentligt det du skriver när du tar dig tid med detta.

Misstänkte att ett annat grammofonsteg är lösningen.

Bra!

Avvakta innan du sett mätningarna. Om frekvensen ligger på 25 Hz så är det sannolikt inte RIAAt. Mät och jämför innan du köper nytt. Det är inte så svårt att spela in signal eller rippa CD för att jämföra.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-01 21:59

Thomas_A skrev:Avvakta innan du sett mätningarna. Om frekvensen ligger på 25 Hz så är det sannolikt inte RIAAt. Mät och jämför innan du köper nytt. Det är inte så svårt att spela in signal eller rippa CD för att jämföra.

Hur menar du att en sådan jämförelse ska göras?

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2013-02-02 09:37

Bill50x skrev:
Thomas_A skrev:Avvakta innan du sett mätningarna. Om frekvensen ligger på 25 Hz så är det sannolikt inte RIAAt. Mät och jämför innan du köper nytt. Det är inte så svårt att spela in signal eller rippa CD för att jämföra.

/ B

FFT för frekvensområdet 0-100 Hz räcker bra.

Thomas

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-02 13:10

Thomas_A skrev:
Bill50x skrev:

Nu menade jag; vad är det man ska göra rent praktiskt, och varför? OM jag hör det låga bullret i min cd-spelare men inte i min vinylspelare, varför ska jag rippa av vinylen och spela den i cd-spelaren?

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2013-02-02 20:36

Bill50x skrev:
Thomas_A skrev:
Bill50x skrev:

Nu menade jag; vad är det man ska göra rent praktiskt, och varför? OM jag hör det låga bullret i min cd-spelare men inte i min vinylspelare, varför ska jag rippa av vinylen och spela den i cd-spelaren?

/ B

Rent praktiskt är att första steget att spela in avsnittet och göra en analys i mjukvara - vilka frekvenser och nivåer det handlar om? Varför göra det? För att få ledtråd till orsakerna så man vet var man ska börja skruva eller ändra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-02 21:12

Thomas_A skrev:Rent praktiskt är att första steget att spela in avsnittet och göra en analys i mjukvara - vilka frekvenser och nivåer det handlar om? Varför göra det? För att få ledtråd till orsakerna så man vet var man ska börja skruva eller ändra.

Ahhh, du menar så... :oops:

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2013-02-02 21:58

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-02 22:06

Fast hur vet man vad som är riaa och pu? Eller kanske rentav tonarm eller drivverk?

Att jämföra med CD'n är väl enkelt, men analysen?

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2013-02-02 22:54

Bill50x skrev:Fast hur vet man vad som är riaa och pu? Eller kanske rentav tonarm eller drivverk?

Att jämföra med CD'n är väl enkelt, men analysen?

/ B

Analysen är främst att först konstatera vilka nivåer det är och frekvenser. Sedan kan man gå diskutera orsaker. Om det är frekvenser runt 25 Hz eller om det är 12 Hz frekvenser som skapar hörbara andratoner vid 24 Hz? Det finns mycket som det skulle kunna vara.

Om det skulle vara 12 Hz som genererar 24 Hz övertoner hos högtalaren, så hörs det väl med CD eftersom det är full styrka ner till 0 Hz.

Om det är LP så kan det samverka med resonanser och skapa övertoner som är mer eller mindre hörbara beroende på tonarm/PU-resonans, exempelvis.

Bara som ett exempel. Nu vet vi egentligen inte något om frekvenser och nivåer.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-02-02 23:50

Thomas och Bill.

Nu är jag vilse i pannkakan.

Vad gör vad med vad och hur?

Jag ser en enklare lösning som kanske inte är lika sofistikerad.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-03 02:57

En sann apparatälskare uppgraderar sig alltid ur knipan. Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2013-02-03 09:14

Nu sticker jag ut hakan:
Varför snöa in på detta resonemang? Lägg tid och kraft på att lyssna på musik istället! :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2013-02-03 11:26

Jag kan hålla med sista talare.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2013-02-03 11:55

oa51 skrev:Nu sticker jag ut hakan:
Varför snöa in på detta resonemang? Lägg tid och kraft på att lyssna på musik istället! :)

Just så, Peter, just så. Men det tror jag inte ts har några problem med, om jag känner honom rätt.

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd