Bilstereosteg som hifif / Effektmätning av Rotel 1090

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-03 00:38

tvett skrev:Nej dom spelar inte i samma liga. Vad är problemet?

Jag ser inga problem alls det är du och några andra som ser problem

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-02-03 00:49

ftorsell skrev:
-Palle- skrev:Fredrik du har ju sagt att du själv inte vet varför det är viktigt att slutstegen ska klara av att leverera max effekt i 5 sekunder vid 60Hz utan att det påståendet kom från "Andra duktiga killar med god ljudkunnskap".
Kan du inte be någon av dom komma hit och förklara för oss i vilket sammanhang FÖRUTOM dB-dragrace som det är viktigt?

Jag har bett om det Patrik men dom vill inte lägga tid på att förklara det på sånna här forum för dom tycker kompetensen är alldeles för låg och dom
Som kan blir bara irriterade därav missar vi kompetens som i denna tråd
Till exempel så finns medlemmar även här som inte skriver trots enorm kunskap för att trådarna blir som denna många tror dom kan något men vet inte ett skit om hur det ska va :D
Man vägrar acceptera att det finns bra prylar även fast det inte är byggt
För inriktning för hifi till exempel

Och dB drag race är inget för mig heller men visst gillar jag att spela högt

:D

Men dom måste ju ha förklarat för dig varför det var viktigt? Så då kanske du återberätta det för oss om dom själva inte vill det?

För jag skulle inte bara köpa ett sånt där konstigt uttalande utan att få det förklarat för mig, det vore ju lika dumt som att dunka huvet i väggen bara för att någon påstår att det skulle göra mig smartare.. :roll:
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-03 01:07

ftorsell skrev:Man vägrar acceptera att det finns bra prylar även fast det inte är byggt

Vilket jävla skitsnack, det används hur mycket element, elektronik och kablar som helst av medlemmarna på det här forumet som inte alls är avsett för "hifi" med mycket goda resultat.

Du snackar ju i nattmössan.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2013-02-03 01:11, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-03 01:08

MagnusÖstberg skrev:
-Palle- skrev:Man vägrar acceptera att det finns bra prylar även fast det inte är byggt

Vilket jävla skitsnack, det används hur mycket element, elektronik och kablar som helst av medlemmarna på det här forumet som inte alls är avsett för "hifi" med mycket goda resultat.

Ja då har du väl idiot för klarat dom med :wink:

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-02-03 01:10

Ändra gärna ditt citat Magnus, jag vill ogärna ta på mig Torsells åsikter..
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-03 01:10

Eller tvärtom.

Det är ju snarast intelligent att söka effektiva, och billiga lösningar med god prestanda.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-03 01:11

-Palle- skrev:Ändra gärna ditt citat Magnus, jag vill ogärna ta på mig Torsells åsikter..
Sorry!
Jag saknar dig.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-03 01:13

-Palle- skrev:
ftorsell skrev:
-Palle- skrev:Fredrik du har ju sagt att du själv inte vet varför det är viktigt att slutstegen ska klara av att leverera max effekt i 5 sekunder vid 60Hz utan att det påståendet kom från "Andra duktiga killar med god ljudkunnskap".
Kan du inte be någon av dom komma hit och förklara för oss i vilket sammanhang FÖRUTOM dB-dragrace som det är viktigt?

Jag har bett om det Patrik men dom vill inte lägga tid på att förklara det på sånna här forum för dom tycker kompetensen är alldeles för låg och dom
Till exempel så finns medlemmar även här som inte skriver trots enorm kunskap för att trådarna blir som denna många tror dom kan något men vet inte ett skit om hur det ska va :D

Men dom måste ju ha förklarat för dig varför det var viktigt? Så då kanske du återberätta det för oss om dom själva inte vill det?

För jag skulle inte bara köpa ett sånt där konstigt uttalande utan att få det förklarat för mig, det vore ju lika dumt som att dunka huvet i väggen bara för att någon påstår att det skulle göra mig smartare.. :roll:

Jo dom har förklarat det men jag skev inte ner det för att skriva det här
Och när jag skriver nått skriver ju iö ,Östberg ,tvett att det är fel så varför skulle det spela någon roll hur jag skriver det.
Allt är ju fel om det inte passar dessa personer?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-03 01:15

Jag är hemskt intresserad och lovar att inte kommentera det alls.

Men om någon skulle kommentera det, vad skulle det ha för betydelse? Är det inte bra om olika tankar och vinklingar kommer fram?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-02-03 01:31

ftorsell skrev:
-Palle- skrev:
ftorsell skrev:

Och när jag skriver nått skriver ju iö ,Östberg ,tvett att det är fel så varför skulle det spela någon roll hur jag skriver det.

Fast om det inte är du som hittat på att det är relevant att ett steg måste kunna leverera mycket effekt i 5s så säger dom ju inte att DU har fel, utan att det är nissarna som hittat på det som har fel!

Försök att tänka lite själv, låter det verkligen rimligt det dom säger eller finns det kanske en risk att det dom säger till dig är bullshit?
Du kanske inte ska lite blint på allt som sägs av dom, ÄVEN om det kommer från någon som du ser upp till?
Lite kritiskt tänkande vore nog inte så dumt i det här fallet, försök att tänka efter ordentligt nu och svara sen på om du tror att det finns musik eller film som kräver att stegen ska klara av att leverera i FEM SEKUNDER.

Tycker du ska vara glad att folk fortfarande försöker hjälpa dig att förstå samt slippa bli blåst, trots ditt trollaktiga beteende.

Om dom här kunniga människorna sa åt mig att dunka huvet i väggen för att bli smartare så skulle jag bli jätteglad om någon ifrågasatte deras metoder om jag själv inte kunde inse dom uppenbara felaktigheterna i det.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-02-03 01:31

ftorsell skrev:
tvett skrev:
MagnusÖstberg skrev:
IngOehman skrev:Jasså? Inte jag.

Skulle batterier vara lämpligare än en trafo till nätet, oavsett trafo? :?

Nu har du problem med kontexten igen.

Det 99% som är fel i denna tråd kommer i skymundan om ni ska bråka om sista procenten.

Ja jag kommer aldrig få några här på forumet att tro eller tycka det jag gör
Är vettigt eller att jag kommer ändra mig om att tycka att mycket hifi prylar
Är bra trots att mycket låter dåligt trots det ibland är ganska kostsamma prylar
Jag bryr mig väl inte så mycket längre om det är hifi prylar eller bil prylar
Bara det låter som jag vill det ska låta och själv klart försöker jag nå mitt mål så billigt som möjligt utan att det får försämra ljudet :wink:

Sedan är vi ju alla olika på hur vi vill att musik ska låta personligen tycker
Jag det ska vara tight hårt men ändå inte vasst med dom parametrarna har jag hittad det jag tror på och det är det ända som betyder något för mig :D

<lang dialect="Österbottniska">Vafö lagar itt do en tråd i DIY foorumi tå istelli fö ti babäl jär heila tiin. Tråor itt naan bryr se na meir om va do ha fantiseera ihåop om åolika föstärkare men e seekert mang som sko vila sii na bilder åv hedee råkli do halder på å bygger.</lang>

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-03 01:46

-Palle- skrev:
ftorsell skrev:
-Palle- skrev:
ftorsell skrev:

Fast om det inte är du som hittat på att det är relevant att ett steg måste kunna leverera mycket effekt i 5s så säger dom ju inte att DU har fel, utan att det är nissarna som hittat på det som har fel!

Försök att tänka lite själv, låter det verkligen rimligt det dom säger eller finns det kanske en risk att det dom säger till dig är bullshit?
Du kanske inte ska lite blint på allt som sägs av dom, ÄVEN om det kommer från någon som du ser upp till?
Lite kritiskt tänkande vore nog inte så dumt i det här fallet, försök att tänka efter ordentligt nu och svara sen på om du tror att det finns musik eller film som kräver att stegen ska klara av att leverera i FEM SEKUNDER.

Tycker du ska vara glad att folk fortfarande försöker hjälpa dig att förstå samt slippa bli blåst, trots ditt trollaktiga beteende.

Om dom här kunniga människorna sa åt mig att dunka huvet i väggen för att bli smartare så skulle jag bli jätteglad om någon ifrågasatte deras metoder om jag själv inte kunde inse dom uppenbara felaktigheterna i det.

Har mailat Abel electronic engenering och frågat varför dom mäter rms på detta sätt återkommer i frågan om eller när jag får svar

:D :wink:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-03 01:51

Svaret bör vara kopplat till musiklyssnande. Inte dB-race.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-03 01:56

ftorsell skrev:Har mailat Abel electronic engenering och frågat varför dom mäter rms på detta sätt återkommer i frågan om eller när jag får svar

Tycker inte du behöver fråga om eller försvara det, om det gäller slutsteg som
är optimerade för att tävla med och det är vad som föreskrivs. Varför skulle de
INTE mäta så då?

Frågan handlar inte om varför de mäter så, utan frågan är varför DU anser att
det är en intressant mätning? Du skall väl använda prylarna till musiklyssning?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-02-03 02:02

MagnusÖstberg skrev:
ftorsell skrev:Man vägrar acceptera att det finns bra prylar även fast det inte är byggt

Vafalls . . . 8O :evil: om jag får be . . . typ. :? :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-03 02:02

IngOehman skrev:
ftorsell skrev:Har mailat Abel electronic engenering och frågat varför dom mäter rms på detta sätt återkommer i frågan om eller när jag får svar

INTE mäta så då?

Vh, iö

Vet inte ens om de verkligen mäter på det viset :?

Jag får bara fram att deras mätresultat skall anses vara RMS och kontinuerliga (<5s)...

Här är några tester:

http://www.abeltronics.co.uk/amptesting.php
Jag saknar dig.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-03 02:52

IngOehman skrev:

INTE mäta så då?

Vh, iö

Ja du nu handlar deras mätningar inte om dB drag race alls utan
Pa steg om du kikat i länken jag lag upp så ett svar från dom gäller i högsta grad musik

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-03 02:57

MagnusÖstberg skrev:
IngOehman skrev:

INTE mäta så då?

Vh, iö

Vet inte ens om de verkligen mäter på det viset :?

Jag får bara fram att deras mätresultat skall anses vara RMS och kontinuerliga (<5s)...

Här är några tester:

http://www.abeltronics.co.uk/amptesting.php

Ja som du ser är ju denna länk jag lagt upp här flera gånger men ni har väl inte ens öppnat och kikat på deras tester och dom uppger alltid att dom mäter minst 5 sekunder gärna längre och jag har som sagt dragit iväg ett mail för att lägga upp här varför dom mäter som dom gör det finns med största sannolik het en anledning till det hoppas jag :-)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-03 03:28

Jag ser ingen info om det, var står det?
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-02-03 09:42

MagnusÖstberg skrev:Jag ser ingen info om det, var står det?

http://www.abeltronics.co.uk/amptesting ... nite_8_mk2

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-02-03 10:08

Så trevligt att nån ens har fått fram en länk till Abeltronics tester, återstår bara att läsa lite och dra slutsatser.
Jag anser inte att "femsekunderstest" i sig är relevant för musiklyssning.
Däremot är jag inte övertygad om att tester som visar dynamisk förmåga säger allt om hur en förstärkare beter sig i ALLA musiklyssningssituationer.
Såhär beter sig tex ett crownsteg som mäter exemplariskt dynamiskt, när det mäts i fem sekunder i olika frekvenser.
Det jag tycker är verkligen intressant är att Fredrik har testat ett sånt här steg och fann att det hade klen bas...
Crown IT8000 8 ohm
40 Hz 1006w
1 kHz 2026w
10 kHz 2411w

Jag tycker att det är synd att "skrivbordskrigarna" i tråden inte kan vara lite ödmjuka till att verkligheten kan vara mer komplex än deras teoretiska kunskaper kan förklara.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-02-03 11:20

Här hittade jag ett bättre test, men som visar på samma sak, men med fler å bättre mätningar:
http://forum.speakerplans.com/behringer-inuke-nu6000-vs-kam-kxd7200-bench-tested_topic69202.html

Den här mätningen exempelvis:
Bild
Ingen större skillnad i dist mellan 31Hz och 1 kHz.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-03 11:36

single_malt skrev:Så trevligt att nån ens har fått fram en länk till Abeltronics tester, återstår bara att läsa lite och dra slutsatser.
Jag anser inte att "femsekunderstest" i sig är relevant för musiklyssning.
Däremot är jag inte övertygad om att tester som visar dynamisk förmåga säger allt om hur en förstärkare beter sig i ALLA musiklyssningssituationer.
Såhär beter sig tex ett crownsteg som mäter exemplariskt dynamiskt, när det mäts i fem sekunder i olika frekvenser.
Det jag tycker är verkligen intressant är att Fredrik har testat ett sånt här steg och fann att det hade klen bas...
Crown IT8000 8 ohm
40 Hz 1006w
1 kHz 2026w
10 kHz 2411w

Jag tycker att det är synd att "skrivbordskrigarna" i tråden inte kan vara lite ödmjuka till att verkligheten kan vara mer komplex än deras teoretiska kunskaper kan förklara.

:D :D :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-03 12:00

single_malt, ett ödmjukt svar:
Om metoden att mäta i 5 sekunder är det som ifrågasätts, på vilket sätt gör dåliga resultat för steg i såna mätningar metoden relevant?

Att du är övertygad om att det visar ett stegs "rätta" natur betyder inte att det är relevant för återgivande av musik. Dock så finner jag det bra att du redovisar för normala 8Ohm. Men fortfarande är det onödiga 5sekunder.

Vi har tidigare konstaterat att han har förkärlek till skidbackar i eq:en, så det är mycket möjligt att han upplevt dem basfattiga. Vid vilka impedanser har ftorsell testat dessa steg?

Åter igen, skilj på relevanta objektiva mätningar, orelevanta mätningar och subjektiva intryck.
De subjektiva intrycken är alltid relevanta. Att ftorsell upplever något innebär dock inte att fysikens lagar upphör att gälla eller att han får frikort i att förolämpa de människor som vill hjälpa honom förstå. Eller förolämpa hela forumet i sökande på reaktioner och bekräftelse.

Men jag förstår att du tycker att det här är toppenkul single_malt, med tanke på din personfixering.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2013-02-03 12:07

Finns det flera trådar om detta "projektet" på andra forum?

Skulle vara intressant att se vilka reaktioner det väcker på ett bilstereoforum t.ex.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2013-02-03 13:12

Sanny_X skrev:Finns det flera trådar om detta "projektet" på andra forum?

Skulle vara intressant att se vilka reaktioner det väcker på ett bilstereoforum t.ex.

http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=30764

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2013-02-03 13:24

HenrikS skrev:
Sanny_X skrev:Finns det flera trådar om detta "projektet" på andra forum?

http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=30764

Tack
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-02-03 13:25

tvett skrev:...Men jag förstår att du tycker att det här är toppenkul single_malt, med tanke på din personfixering.

Men tvett, har inte du en personfixering gentemot single_malt?
Jag bara undrar. Jag tycker det ser så ut då jag läser dina inlägg.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-02-03 13:26

Alexi skrev:Här hittade jag ett bättre test, men som visar på samma sak, men med fler å bättre mätningar:
http://forum.speakerplans.com/behringer-inuke-nu6000-vs-kam-kxd7200-bench-tested_topic69202.html

Den här mätningen exempelvis:
Bild
Ingen större skillnad i dist mellan 31Hz och 1 kHz.

Hej, kan du förklara lite. På vilket sätt är detta test bättre? På vilket sätt visar det samma sak?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-03 13:37

ftorsell på annat forum skrev:Kove basarna är betydligt mer musikaliska och inte så sjukt tungdrivna som DD
Jag kör enkel x serien dubbla 1ohm spolar
Jag körde två Rotel 1090 till DD basarna nu kör jag ett och det spelar både
Högre och betydligt renare bas med mer kroppskänsla

Det är inte lika provocerande att dissa 1090 på andra forum ser jag, där duger de.
Till och med i 2Ohm där de inte är menade att befinna sig.

Vad är det du vill uppnå med att provocera här?
/J

Cygnus resurectum

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi