Thomas_A skrev:Bill50x skrev:Thomas_A skrev:Bill50x skrev:Thomas_A skrev:Avvakta innan du sett mätningarna. Om frekvensen ligger på 25 Hz så är det sannolikt inte RIAAt. Mät och jämför innan du köper nytt. Det är inte så svårt att spela in signal eller rippa CD för att jämföra.
Hur menar du att en sådan jämförelse ska göras?
FFT för frekvensområdet 0-100 Hz räcker bra.
Nu menade jag; vad är det man ska göra rent praktiskt, och varför? OM jag hör det låga bullret i min cd-spelare men inte i min vinylspelare, varför ska jag rippa av vinylen och spela den i cd-spelaren?
/ B
Rent praktiskt är att första steget att spela in avsnittet och göra en analys i mjukvara - vilka frekvenser och nivåer det handlar om? Varför göra det? För att få ledtråd till orsakerna så man vet var man ska börja skruva eller ändra.
Jo, men han har ju redan en CD med aktuellt lågfrekvent störljud på, det går ju att börja med att analysera den och sedan kontrollmäta frekvensgången från vinylriggen med en testskiva och se om det fattas något vid aktuell frekvens. Den mätningen kan ju göras med några olika RIAA-steg, så att man kan kolla om det är detta som är orsaken till att ljudet "fattas".