Hur har du dina högtalare invinklade?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur är dina högtalare invinklade?

Hårt så att fokus hamnar framför lyssningsplatsen
55
57%
Moderat så att fokus hamnar bakom lyssningsplatsen
9
9%
Direkt mot lyssningsplatsen
17
18%
Inte alls
15
16%

Antal röster : 96

Användarvisningsbild
bensnake

Hur har du dina högtalare invinklade?

Inläggav bensnake » 2013-02-05 10:35

Hur vinklar du in dina högtalare? Omröstningen avser stereopar alternativt frontarna i en flerkanalssetup.

Motivera gärna samt, om du har lust, ange vilka högtalare du använder.

Mina AN-E är invinklade så att jag precis ser yttersidorna på resp. högtalare, alltså så att "brännpunkten" hamnar framför lyssningsposition.

JBL-högtalarna fungerar sämre med en dylik invinkling. Dessa har jag i stället positionerade så att jag ser respektive högtalares insida från min plats i soffan, alltså så att "fokus" hamnar bakom lyssningsposition.

I biosystemet likaså. Audio Pro Blue Diamond trivs inte med alltför hård invinkling i mitt rum. Dessutom spelar invinklingen av frontarna enligt mitt förmenande mindre roll i en flerkanalsuppställning som endast används för film.
Senast redigerad av bensnake 2013-02-05 11:00, redigerad totalt 1 gång.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-02-05 10:46

1,18, funkar bra här hemma.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-02-05 10:57

Har mina invinklade så jag ser lite av utsidorna, skär nog varandra ungefär 50-70 cm framför lyssningsplatsen.
Stämmer väl med currylinjerna hemma ;)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-05 10:58

StefanL skrev:1,18, funkar bra här hemma.

Bygger den per definition på hård invinkling eller avser den endast förhållandet lyssningsavstånd - bredd mellan högtalarnas diskanter?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-02-05 11:01

bensnake skrev:

Bygger den per definition på hård invinkling eller avser den endast förhållandet lyssningsavstånd - bredd mellan högtalarnas diskanter?

1,18 är förhållandet mellan diskantavstånd - lyssningsavstånd. Jag tycker det ger en ganska kraftig invinkling, men ger för mig en mycket bra stereobild med mina högtalare.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-02-05 11:04

Mina högtalare är invinklade så att de två utdragna linjerna ortagonalt mot bafflarna skär varandra ca en sträckt arm framför min huvudpositionen när jag sitter normalt tillbakalutad i soffan.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-02-05 11:06

StefanL skrev:
bensnake skrev:

1,18 är förhållandet mellan diskantavstånd - lyssningsavstånd. Jag tycker det ger en ganska kraftig invinkling, men ger för mig en mycket bra stereobild med mina högtalare.

Det har ju inget med invinklingen att göra utan om uppställningsgeometrin. Även om högtalarna är uppställde enligt "+/-23 gradersregeln" kan de ju fortfarande peka "rakt fram", dvs utan invinkling.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-05 11:08

StefanL skrev:
bensnake skrev:

Jag är inte riktigt med... Du kan väl ha förhållandet 1:1,18 även utan invinkling? Eller på vilket sätt relaterar lyssningsavståndet till högtalarnas invinkling?

Edit; såg att Rydberg hann före...

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2013-02-05 11:11

Jag ser insidan av mina högtalare. Skärningspunkten ligger runt halvannan meter bakom min lyssningsposition. Jag har linjekällor.

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-02-05 11:13

Rydberg skrev:
StefanL skrev:
bensnake skrev:

Det har ju inget med invinklingen att göra utan om uppställningsgeometrin. Även om högtalarna är uppställde enligt "+/-23 gradersregeln" kan de ju fortfarande peka "rakt fram", dvs utan invinkling.

För mig ger det en kraftig invinkling, baserad på 1,18. Jag kanske skrev otydligt?

Drar jag en linje från diskanternas invinkling så korsas den framför mig, är det bättre?
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-05 11:22

StefanL skrev:
Rydberg skrev:
StefanL skrev:
bensnake skrev:

För mig ger det en kraftig invinkling, baserad på 1,18. Jag kanske skrev otydligt?

Drar jag en linje från diskanternas invinkling så korsas den framför mig, är det bättre?

Vilket avstånd är det du har 1,18 ggr längre jämfört med vad?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-05 11:22

Jag vinklar in så att jag ser utsidan av högtalarna.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-05 11:35

Dartman skrev:Jag ser insidan av mina högtalare. Skärningspunkten ligger runt halvannan meter bakom min lyssningsposition. Jag har linjekällor.

/Jonas

Du glömde att rösta... :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-05 11:40

De högtalare jag lyssnar på nu är OA52 och de vinklar jag inte alls. De står där de ska stå, mot sin vägg. 63-orna brukar jag laborera lite med, de är oerhört flexibla och jag har svårt att bestämma mig för vad som är "bäst" så det får bli lite variation, även om jag har markerat en grunduppställning på golvet för snabbplacering.

Edit: infogade ett bortsprunget "de"
Senast redigerad av hifikg 2013-02-05 11:42, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-02-05 11:41

StefanL skrev:
Rydberg skrev:
StefanL skrev:
bensnake skrev:

Ja jag förstår fortfarande inte vad du menar eftersom lyssningstriangeln inte har någonting som helst att göra med hur högtalaren är vinklad. Du kan ju ställa dem på enligt 1,18 och snurra runt dem 360 grader, det är ju en helt annan frihetsgrad :)

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2013-02-05 11:44

bensnake skrev:
Dartman skrev:Jag ser insidan av mina högtalare. Skärningspunkten ligger runt halvannan meter bakom min lyssningsposition. Jag har linjekällor.

/Jonas

Done!

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-05 11:47

Rydberg skrev:
StefanL skrev:
Rydberg skrev:
StefanL skrev:
bensnake skrev:

Ja jag förstår fortfarandei nte vad du menar eftersom lyssningstriangeln inte har någonting som helst att göra med hur högtalaren är vinklad. Du kan ju ställa dem på enligt 1,18 och snurra runt dem 360 grader, det är ju en helt annan frihetsgrad :)

Håller med här. Som jag har förstått det, ska enligt Stefans hänvisade uppställningsmodell avståndet lyssningsposition (mätt från huvudet till en fiktiv punkt mitt emellan högtalarnas diskanter, alltså höjden i den likbenta triangel som uppkommer) vara 1,18 ggr längre än avståndet mellan diskanterna. Hur detta kan ha att göra med högtalarnas invinkling, förstår jag fortfarande inte, trots Stefans förtydligande.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-05 11:48

Dartman skrev:
bensnake skrev:

/Jonas

Done!

/Jonas

:)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-02-05 11:53

Jag förmodar att Stefan menar att han inte har någon invinkling i förhållande till den tänka uppställningstriangeln, dvs han har 23 grader invinkling i förhållande till en normal framvägg. Sedan säger han ju förvisso att diskanterna korsas framför honom vilket indikerar några graders invinkling i förhållande till lyssningstriangeln (dvs 23 + ett par grader i förhållande till framväggen i en 1,18 uppställning). Rätt uppfattat?

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-02-05 12:47

Rydberg skrev:Jag förmodar att Stefan menar att han inte har någon invinkling i förhållande till den tänka uppställningstriangeln, dvs han har 23 grader invinkling i förhållande till en normal framvägg. Sedan säger han ju förvisso att diskanterna korsas framför honom vilket indikerar några graders invinkling i förhållande till lyssningstriangeln (dvs 23 + ett par grader i förhållande till framväggen i en 1,18 uppställning). Rätt uppfattat?

Japp.

Det är nog jag som inte förstått frågan.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-02-05 13:13

Vinklar inte alls, trots det är skärningspunkten bla en dryg meter framför lyssningsposition.
så vilket svarsalternativ bör man välja?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-02-05 13:22

/Jonas

Samma, samma
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2013-02-05 13:22

Svårt att vinkla ett par OA-116

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-02-05 13:23

27° invinkling efter lite testande mellan 25-30, men vet inte riktigt om jag är klar ännu.

Det är en jäkla skillnad mot 15° och kortare avstånd mellan högtalarna!
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-02-05 13:29

PeterAkemark skrev:Svårt att vinkla ett par OA-116

De ska ju vinklas utåt!
så att de står 5cm längre ut från väggen på insidan än utsidan!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-05 13:44

Mina Magnepan är invinklade så att diskanternas huvudaxlar skär framför lyssningsplatsen. Diskanterna är placerade utåt mot sidoväggarna. Avståndet mellan diskanterna är ungefär 3.3 m och avståndet till lyssningsplats ungefär 4 m.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-02-05 13:45

Jag har inte märkt några jättestora skillnader med det relativt lilla jag testat.
Jag orkar inte hålla på och springa fram och tillbaka och vrida-lyssna-vrida-lyssna ...
att jag testat ut det hela något speciellt mycket. Det blir kanske lite bättre på
något vis med någon låt men lite sämre på nån annan, typ.

Så här brukar högtalarna stå som dom hamnade när det städades sist.
Ibland rakt - helt oinvinklade, ibland så jag precis ser lite av utsidan.
Om det är något som är vanligast så är det nog det sista.
Och troligen uteslutande för att så har jag lärt mig "att det ska va !!". :)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-05 14:29

De korsas framför sweetspot, för att delvis kompensera ljudbilden när man tvingas sitta längre åt sidan.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-05 14:31

aisopos skrev:Så här brukar högtalarna stå som dom hamnade när det städades sist.
Ibland rakt - helt oinvinklade, ibland så jag precis ser lite av utsidan.
Om det är något som är vanligast så är det nog det sista.
Och troligen uteslutande för att så har jag lärt mig "att det ska va !!". :)

"Aisopos är en gammal teatervarg, som drar runt med sitt lilla teatersällskap, och försöker lära dem - och publiken - litet skick och fason. " SvT :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-05 14:59

Jag har Magneplanar 1.6.
De är riktade så att en linje vinkelrät mot membranplanet pekar i stort sett rakt mot mig.
Åtminstone då jag sitter och lyssnar på för ändamålet avsedd plats.
:roll:

Lite ytterligare förklaring kring hur jag löst reflexionsaspekten, kanske framgår om citerar jag mig själv från en annan tråd:

Efter en viss omstuvning har jag nu vinklat det som går att vinkla, och flyttat på det som inte gick att vinkla.
Skivsamlingen tex, är placerad på nivåer som inte är i öronhöjd.
Bild

Bild

En spegel-kontroll från lyssningsplats ger vid handen att varken höger eller vänster högtalare speglas i vare sej den närstående eller den motstående väggen.

En kontroll av plånboken ger vid handen att insatsen inte kostade någonting.
En kontroll av klockan visar att det inte tog speciellt mycket tid i anspråk heller.

:)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... t&p=998746
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi