bensnake skrev:hevi skrev:Alltså, det känns lite som att du redan bestämt dig för att "transparensivrare" är "icke-musikälskare" och vrider och vänder på varje svar du får för att passa din tes.
Du har fel. Om du med "transparensivrare" menar de som har upplevelsen av musiken som mål och funnit, efter att ha prövat alternativa vägar (tänk om du skulle upptäcka att en röranläggning ger dig en positivare upplevelse sett över tid, då vore det väl synd att åtminstone inte gett en dylik en chans...), att de uppnår målet på bästa sätt med en i görligaste mån transparent anläggning.
Du har å andra sidan rätt. Om du med "transparensivrare" avser de som har just transparensen som allenast saliggörande, tillika enda, mål/"filosofi" och som struntar i om de blir berörda och/eller får en positiv upplevelse av musiken ("det är ju i så fall inte anläggningen det är fel på..."). Fel fokus för en musikälskare, helt enkelt. Tycker jag.
Det finns säkert de som egentligen kanske borde söka sig mot andra "ljudideal" eller slappna av och koncentrera sig mer på musikupplevelsen än på apparater och pinaler, men det gäller med all säkerhet hela spannet mellan de båda extremerna också.
Jag ser precis som Svante inte att det finns ett motsatsförhållande mellan musikintresse och transparensivrande.
Själv har jag, som många andra "snurrat runt lite" på diverse irrvägar innan jag hittade mitt spår. Jag kom helt enkelt fram till att t ex alla de rörhäckar och högkänsliga högtalare och kombinationer jag lyssnat på inte tog mig närmare musiken utan tvärt om distanserade mig från den, trots att många bedyrar dessa konstruktioner som fantastiska musikförmedlare och att "det svänger", "livekänsla" osv.
Däremot transparent apparatkedja, ordentligt med dynamiskt headroom i högtalarna och ett nogsamt prepparerat rum, och hifi-nirvana infinner sig...